Utländska körkort?

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Hörde idag av en kollega att det förekommer att folk köper körkort från t.ex. Ukraina.
Ska kosta ca 10.000 kr och man skickar med ett bilder på sig själv så kommer körkortet på posten.
Kan dessa körkort gälla i Sverige?
I så fall har vi potentiellt ett antal lagliga MC-förare på vägarna som har 0 timmar på hoj innan de åker ut i trafiken.
Skulle vara intressant att se olycksstatistiken som visar på utländska körkort.
Sen kan man ju fundera på hur det påverkar t.ex. våra försäkringspremier.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hyser större oro över att en flykting få köra bil i Sverige under tiden han söker asyl, bara genom att muntligt påstå att han har körkort.
 

Meliora

Medlem
Gick med
16 Sep 2015
Ort
STOCKHOLM
Hoj
S1000r - 18; Speed triple - 16
Tänkte samma sak när ett gäng romer kom farandes mot mig på en enkelriktad gata. Prejade ut mig i vägrenen medans de skrek svordomar :glömdet
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Att ha fått körkortet i cornflakespaketet eller via postorder från Långtbortistan gör nog ingen större skillnad.
 
Last edited by a moderator:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Om jag inte minns fel så måste utländska körkort bytas mot svenska om man lever i Sverige.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Att ha fått körkortet i cornflakespaketet eller via postorder från Långtbortistan gör nog ingen större skillnad.

Tror inte TS inriktade sig enbart på utlänningar. Vem som helst med rätt kontakter kan ju faktiskt köpa ett utländskt körkort.

Dock gäller det bara ett år om det kommer från icke EES-land men annars är det fritt fram att göra om det till svenskt körkort.
 
Last edited:

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Om jag inte minns fel så måste utländska körkort bytas mot svenska om man lever i Sverige.

Om jag kommer ihåg rätt får man köra på sitt utländska körkort i 12 månader efter att man blivit folkbokförd här. Det ska även finnas en engelsk översättning till det utländska körkortet, är lite osäker på om det gäller alla länder eller bara dom utanför EU.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Om jag kommer ihåg rätt får man köra på sitt utländska körkort i 12 månader efter att man blivit folkbokförd här. Det ska även finnas en engelsk översättning till det utländska körkortet, är lite osäker på om det gäller alla länder eller bara dom utanför EU.
Ett år gäller körkort både inom och utanför ESS-länderna. Det som skiljer är att har du ett körkort från ett ESS-land så får du byta det mot ett svenskt körkort om du är permanent boende i Sverige. Det får man inte göra med ett körkort från ett land utanför ESS (undantaget Schweiz och Japan).

Intressant dock att i och med att 1 år gäller från folkbokföring innebär att till exempel asylsökande får köra under hela asylprocessen och sedan ett år till, vilket totalt kan bli 2-3 år eller längre beroende på hur lång tid processen tar.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/har-korkort/utlandska-korkort/
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Härligt att höra att vissa trender kommer och går.

Var med om samma erbjudande fast från ett annat land för tio år sen fast då var det 6kkr och det tydligaste resultatet var att man blev 6kkr fattigare. Tanken var att du skulle kunna byta in det mot ett svenskt kk men när någon provade detta så kom svaret snabbt att det inte alls var ett korrekt kk från det aktuella landet. En annan kille blev stoppad av polisen och drog glatt fram sitt kk och blev omedelbart bötfälld för olovlig körning...

Det är exakt samma sak som utländska köpare som mailar på din blocketannons och erbjuder överpriser...
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Ang första posten i tråden:
Kan ju bara gälla folk som kommer därifrån och inte är folkbokförda i svergie.
Man har ju bara ett år på sig att byta till svenskt körkort efter man fått uppehållstillstånd?
 

d96angl

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Daytona 675 - 07
Vet inte om jag tolkar vissa fel här i tråden.
Men ej intresserad av att köpa ett körkort då jag har mitt svenska körkort sedan länge.
Däremot blir man ju rent sagt orolig över hur många som potentiellt kan köra i trafiken utan att ha en timme bakom ratten eller styret i svenska trafik eller ja utan att ha någon erfarenhet alls av att framföra ett fordon.

Har dock en gammal kollega som körde på belgiskt körkort efter att han jobbat i Belgien och tagit mc-kortet där. Han visade det för farbror blå när han blev stoppad. Fick reprimand om att han borde konvertera det till svenskt vilket han givetvis lovade att göra men inte gjorde. Frågan är dock om han hade haft det längre än ett år efter hemkomst. Ej säker på detta.

- - - Updated - - -

Ang första posten i tråden:
Kan ju bara gälla folk som kommer därifrån och inte är folkbokförda i svergie.
Man har ju bara ett år på sig att byta till svenskt körkort efter man fått uppehållstillstånd?

Du kan ta körkort i annat land. Se posten ovan.
Han var folkbokförd i Sverige men tog det i Belgien.
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
"Hörde idag av en kollega att det förekommer att folk köper körkort från t.ex. Ukraina."
Om det är taget i EU/ESS funkar det i svergie men inte om du beställer från Ukraina.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Är detta sant? Måste man inte visa upp sitt körkort från ursprungslandet?
Någon länk till detta?

Polisen anmäler sådant till åklagare men åtalet läggs alltid ned.
Om Mackhguggumiytryr Molobliliout från Mongolidstan säger att han har körkort
så kan inte åklagaren bevisa att Mackhguggumiytryr Molobliliout inte har körkort
då det inte går att kontrollera , åtalet ogillas.

Jag säger alltid numera att jag bor i Mongolidstan och heter Mackhguggumiytryr Molobliliou
och kör hur jag vill och anger falsk personummer.

Klagar dom hotar jag med att anmäla snutarna för rasister och då backar dom alltid:tummenupp
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är nog minst lika orolig över vissa personer som faktiskt har ett äkta svenskt motorcykelkörkort, men som uppvisar en körning och kunskaper som antyder att det måste ha varit stolpe-stolpe-in på uppkörningen.
 

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Ort
Jönköping
Hoj
KTM 1290 Adv S 2017
Polisen anmäler sådant till åklagare men åtalet läggs alltid ned.
Om Mackhguggumiytryr Molobliliout från Mongolidstan säger att han har körkort
så kan inte åklagaren bevisa att Mackhguggumiytryr Molobliliout inte har körkort
då det inte går att kontrollera , åtalet ogillas.

Jag säger alltid numera att jag bor i Mongolidstan och heter Mackhguggumiytryr Molobliliou
och kör hur jag vill och anger falsk personummer.

Klagar dom hotar jag med att anmäla snutarna för rasister och då backar dom alltid:tummenupp
Har du läst detta på Flashback:rolleyes:
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
"Hörde idag av en kollega att det förekommer att folk köper körkort från t.ex. Ukraina."
Om det är taget i EU/ESS funkar det i svergie men inte om du beställer från Ukraina.

Jag vet inte hur det är med MCkort, men i Ukraina kan man få lastbilskörkort om man har ett "vittne" på att man kört lastbil. Detta körkort gäller endast i Ukraina. Men kan bytas mot ett ryskt, som kan bytas mot ett polskt, som kan bytas mot ett tyskt, som gäller i hela världen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag vet inte hur det är med MCkort, men i Ukraina kan man få lastbilskörkort om man har ett "vittne" på att man kört lastbil. Detta körkort gäller endast i Ukraina. Men kan bytas mot ett ryskt, som kan bytas mot ett polskt, som kan bytas mot ett tyskt, som gäller i hela världen.

Hmm... Jag har ju kontakter på samtliga ställen utom just Ukraina. Man kanske skulle skaffa sig lastbilskort. :rofl
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top