Gsxr 600 -11

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Någon som har koll på drivlinan på gixxer 600 senare generationer?

Upptäckte detta förra året på lågmilad cykel, uttagen 2016. Kanske upptäckte de när den hade gått 40mil typisch. Tänkte inte så mycket på de. Men i år har jag känt det igen och tänkte höra mig för om nån vet vad de kan tänkas vara eller vart man ska börja felsöka.

När jag står still med ettan i redan och ska hitta dragläget för rulla iväg så kan de höras ett litet svagt klonk/ryck ibland och ibland inte.. första ja tänkte på var om kedjespelet kan spöka (2,5cm-3cm i manualen). Men har haft den åt de tightare och även åt de slappare och tycks ändå komma då och då. Övrig körning är koppling, låda perfekt.. En tanke om de är lite spel i lådan som kan spöka och kanske inget att bry sig om? Har testat cykeln på depåstöd utan last/förare och då låter de aldrig, rullar på vid dragläget.

har pratat med några bekanta som är kända på skruva.. och inge bra svar utan mer skumt. Kan lätt klibbande koppling ge liknande symptom? då cykeln blev uttagen 2016 så hade oljan legat där i 5 år då de är en 2011a. Strax över 100mil nu, då även oljebyte gjort.

:gnissla
 
Last edited:

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Har fått ett tips på att klonket är ett spel som finns på flertal Suzuki kopplingskorgar enligt en kunnig person. Ett spel i ryckutjämnarfjädrarna som är inbyggda i kopplingskorgen. De sitter mellan stora dreven och aluminiumkorgen.

Jag ska undersöka de närmare.. Ifall någon skulle va med om liknande symptom så är de iaf ett steg att kika vidare på.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Växellådan på gsxr brukar vara skottsäker mot allt utom Castrol olja som får den att slira.

Mina gsxr K5-K6 lät som traktorer i växellådan men missade aldrig en växel medans min rsv4 med 200mil på mätaren gärna slängde in en falskneutral då och då...

Funkar lådan och bara låter är det som det brukar vara men börjar du få svårt att växla osv är det problem.
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Växellådan på gsxr brukar vara skottsäker mot allt utom Castrol olja som får den att slira.

Mina gsxr K5-K6 lät som traktorer i växellådan men missade aldrig en växel medans min rsv4 med 200mil på mätaren gärna slängde in en falskneutral då och då...

Funkar lådan och bara låter är det som det brukar vara men börjar du få svårt att växla osv är det problem.


Jo tror inte de är nått med lådan, dessutom 100mil endast. Känns mer som nått med kopplingen som behövs justeras eller dylikt.

https://www.youtube.com/watch?v=I_7NkIgMj1w Taskiga ryckutjämningsfjädrar från fabrik?

Testade idag igen och både på en kallstart samt lät den bli varm, ingeting alls.. så uppenbarligen kommer de nån gång ibland. Men om nått är galet så lär väl de eskalera tillslut.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top