Probike blir av med BMW....?

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
20 minuters resa från Stockholm C känns inte direkt som ett avstånd som skulle få mig att välja bort ett märke.
Åker med glädje till Desmo med min Ducati trots att jag bor söder om stan och AVA ligger ett stenkast hemifrån.

Jo men alltså, man köper ju inte en äventyrshoj för att åka utanför tullarna med den liksom... :rolleyes:
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Då branding nuförtiden är väldigt viktigt så har jag hört att det ska bli två separata lokaler med två separata ingångar - "Desmocenter" och "Kippenhebelzentrum"...

I Kippenhebelzentrum: Artig kostymklädd försäljare hälsar en med orden "-Sehr geehrten herr BrooklynS, herzlich willkommen."

Desmocenter: Lapp på dörren, där står det "stängt pga strejk".
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En sak jag tänkt på är att det hade ju varit ganska intressant om det fanns en plats där alla hojmärken hade ett showroom, med alla modeller de har till salu för året som man dessutom kan få provköra på en liten bana som alla tillverkarna delar på. Då hade de dyra, exklusiva modellerna också kunnat provköras. Nu får man ju för det mesta hålla råkoll på de olika tillverkarnas road shows för att få möjlighet att köra de exklusivare hojarna. Eventuellt, om de har den med sig öht.
:gnissla

Ja tänk vad smidigt om importörerna gick ihop och köpte Arlanda test track eller vad den heter. Så kan man ta en semesterdag, köpa en billig inrikesbiljett och dra dit med hjälmen i hanbagaget. Då ligger där 10 showrooms i samma kvarter som delar på banan. Sen skriver man kontrakt och hojen kommer efter en månad med Schenker.

Trots att jag bor i en region med gott om handlare så kan det vara ett jäkla jobb att få till provkörningar inför köp. Hjälpte en kamrat att köpa stor streetfighter och han valde mellan:
Tuono
S1000R
1290 Superduke
Monster

1290SD hade JE68 men ingen demo just då för den var såld och när nästa skulle komma var oklart. 1000R hade BMW i Kalmar. Tuono kunde ProBike inte låna ut för provkörning. Biscaya ordnade fram Duccen. Oklart hur handlaren kan förvänta sig att man skall lägga fram bortåt 200kkr på disken för en ny hoj man inte ens fått provköra.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja tänk vad smidigt om importörerna gick ihop och köpte Arlanda test track eller vad den heter. Så kan man ta en semesterdag, köpa en billig inrikesbiljett och dra dit med hjälmen i hanbagaget. Då ligger där 10 showrooms i samma kvarter som delar på banan. Sen skriver man kontrakt och hojen kommer efter en månad med Schenker.

Trots att jag bor i en region med gott om handlare så kan det vara ett jäkla jobb att få till provkörningar inför köp. Hjälpte en kamrat att köpa stor streetfighter och han valde mellan:
Tuono
S1000R
1290 Superduke
Monster

1290SD hade JE68 men ingen demo just då för den var såld och när nästa skulle komma var oklart. 1000R hade BMW i Kalmar. Tuono kunde ProBike inte låna ut för provkörning. Biscaya ordnade fram Duccen. Oklart hur handlaren kan förvänta sig att man skall lägga fram bortåt 200kkr på disken för en ny hoj man inte ens fått provköra.

Ja, lite det som varit så praktiskt. Sedan hade det ju kunnat finnas butiker med all möjlig kringutrustning med.
I princip ett köpcenter för bikers. :hihi
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19. Ural Wolf -06.
Körde ju HD förr om åren. Gamla rackare från 30- och 40-talet. Köpte en ny och hamnade hos Probike. Det var då problemen började...... Även sambon körde HD när vi träffades. Toktröttnade pga allt strul med Probike så sålde och skaffade BMW. Funkade väldigt bra. Tills Probike tog över. Helt plötsligt var vi tillbaka i samma skit och det hade INTE blivit bättre under dom år vi varit borta..... Ägarna av Probike verkar ha varit mer intresserade av att köpa helikoptrar och stora båtar privat än att få verksamheten att fungera. Hittade MC Proffsen och har servat där vilket har funkat FANTASTISKT bra. Men deras meckar har pensionerat sig nu så ingen service där längre. Blev rekommenderad Motostop i Orminge och servar där nu. Trevliga och väldigt noggranna och liten firma. Tvättade sambons hoj efter service när jag hämtade den igår och lämnade min egen. Blev impad.

BMW gjorde ett STORT misstag när man la ner sin egen service/försäljning av hojar och att man lät Probike ta över. Man verkar ha insett nu att det inte funkat med Probike. Har fått info lite bakom kulisserna att missnöjet med Probike är bakom att man nu gör om och förändrar. Kan enbart bli bättre och även jag har bara hört bra saker om dom som nu tar över här i Stockholm. Upplands-Väsby är en bit bort och personligen kommer jag nog fortsätta serva hos Motostop dock. Garantin är över på våra hojar sedan länge så finns ingen orsak att vända sig till någon annan så länge man är nöjd. Motostop kan nolla felkoder och har visat sig väldigt noggranna. Det räcker för mig. Probike har varit svindyra och direkt dåliga. Hade med Probike att göra mellan -01 och -09 och sen några service:ar med BMW-hojarna men ALDRIG mer, säger jag bara..... Personligen ser jag helst att dom går i konkurs.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Apropå Probike...

Tjejen har en Triumph Tiger 800 från 2014, den ska snart besiktas, lördag morgon hade vi bokat en tid, och i tisdags skulle jag kolla igenom den, och slutföra servicen, dvs byta kylvätska, pumpa sulorna och kolla igenom allt efter vintern. När jag rullade undan den från hörnet i garaget så var det en liten oljepöl där framhjulet hade stått, och båda nederändarna på gaffelbenen var oljiga, på vänstern såg man hur det pulsade ut olja när man fjädrade gaffeln :huvet För en månad sen är jag rätt säker på att det var torrt dock, så dom har gett upp i vinter.

Tjejen ringde till Probike i Sollentuna direkt när dom öppnade onsdag morgon, och dom hade precis fått slut på tätningar, men skulle ha nya hemma till helgen. Hon skulle få ett sms när grejerna fanns hemma, men det skadade inte om hon ringde och dubbelkollade själv på förmiddagen på fredagen. Gott, jag började riva hoj så länge.

Idag försökte hon ringa, men man kom enbart till en telefonsvarade som upplös om öppettiderna och sedan la på. Hon hade utbildning på eftermiddagen, så jag fick överta ringandet, och det var samma sak. Så jag ringde till Probike Syd, och deras första reaktion var "ja, det är många som har ringt oss idag och försökt få tag på dom" :huvet Men dom hade dels inte samma växel, så dom kunde inte ringa internt, och hade dels inga andra kontaktmedel till Probike Norr än mail. Men dom mailade åtminstone till en tjej som är reservdelsansvarig, och bad henne kontakta mig, och i mailet skrev dom också att det var bråttom osv. Inget hände, och när tjejen kom hem testade hon att ringa Probike Täby, men dom hade heller inget med någon annan Probike att göra, så det var dead end det också. Till slut bestämde vi oss för att chansa, så vi hoppade i bilen, det är ju trots allt bara lite drygt 3 mil dit. Halvvägs upp ringer någon från Probike Norr, och tror att vi har beställt väskor, ni vet, tätningar -> packboxar -> sidoväskor :huvet Efter lite letande på någons skrivbord så kom han fram till att grejerna nog inte hade kommit. Då avbeställde tjejen dom...

Så nej, dom har knappast blivit bättre, och nej, det blev inte bättre för Triumph att hamna i händerna på dom där klåparna :(
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Apropå Probike...

Tjejen har en Triumph Tiger 800 från 2014, den ska snart besiktas, lördag morgon hade vi bokat en tid, och i

Samma här, har också försökt ringa och få tag på dom i två veckors tid för bokning av en Triumph-service, bara telefonsvarare. De har heller inte återkommit efter att jag skickat in en förfrågan om service via deras webbformulär. Bådar dåligt inför den kommande säsongen, de verkar redan överbelastade.

Tycka vad man vill om Hojcenters verkstad men de var ändå betydligt smidigare att ha att göra med, särskilt som de fanns på båda sidorna av stan.

Probike Söder kommer dessutom inte serva Triumph, bara Probike Norr, varför liksom? Trist att Triumph inte krävde mer.

(finns det verkligen ingen auktoriserad Triumph verkstad söder om stan längre efter Hojcenters konkurs?)
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
(finns det verkligen ingen auktoriserad Triumph verkstad söder om stan längre efter Hojcenters konkurs?)
Tydligen inte men jag ska maila Triumph och fråga om dom har intresse av att starta en, jag är i alla fall sugen på att jobba med mc igen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Probike Söder kommer dessutom inte serva Triumph, bara Probike Norr, varför liksom? Trist att Triumph inte krävde mer.
För att dom olika Probike-butikerna inte verkar ha något med varandra att göra, det verkar vara helt olika företag som bara delar samma logo. När dom inte ens har mobilnummer till varandra så att dom kan kommunicera när ena företagets växel har gått ner så säger ju det en del om det intima samarbetet :huvet
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Kanske inte går så bra nu:

Triumph Motorcycles AB är ett mellanstort aktiebolag med 6 anställda. Senaste räkenskapsåret gjordes en förlust på 1 693 TKR
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag tror jag har besökt Probike tre gånger genom åren, ingen av gångerna har jag känt mig välkommen, blivit uppmärksammad av personalen eller köpt något.
Så skall det förbli, hoppas nån ÅF som kan nåt om märket och är intresserad tar över.
(jag har lite inside-info så jag håller tummarna)
Jag tycker dem är snälla

Skickat från min Moto Z2 Play via Tapatalk
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Jag går väl bryta av lite här då!
Jag var just på Probike syd och testade en Moto Guzzi v9 bobber (rätt trevlig upplevelse) och blev väldigt trevligt bemött i butiken generellt och säljaren var jättetrevlig också.
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Säljaren kanske var extra trevlig då han såg en möjlighet att bli av med Guzzin. En mc-tidning skrev en gång att " det finns jordbruksredskap med högre finish än Guzzi "!
Skämt å sido, kul att du blev schysst bemött!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top