Probike blir av med BMW....?

Talisker

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Yamaha XT 660R
Ok, Upplands Väsby... det var ju inte direkt centralt för oss som bor på södra sidan i Stockholm.
Nu föll tankarna på en ny BMW ner ett snäpp, damnit.
 

Sturgis

Medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
LIDINGÖ
Hoj
XR1200X
Probikes pressmeddelande.

Samarbetet mellan BMW Motorrad och ProBike upphör.

Probike och BMW Motorrad har i samråd beslutat att avsluta samarbetet under hösten/vintern 2017. Bakgrunden är helt odramatisk och beslutet grundar sig helt enkelt i att vi inte kan enas på ett antal punkter.

De anläggningar som berörs är ProBike Sthlm Norr (Sollentuna), ProBike Sthlm Syd (Sätra) och ProBike Malmö. Avvecklingen kommer att se successivt. Försäljningen fortsätter som vanligt fram till 31 oktober.
Därefter beställs inga nya BMW mc hem. All service och reparationer fortsätter som vanligt till den 31 december, därefter upphör vår auktorisation.
De BMW som finns på våra verkstäder efter det datumet kommer naturligtvis att repareras och färdigställas med bibehållen garanti.

De BMW motorcyklar, reservdelar, tillbehör, accessoarer och annan personlig utrustning vi har i lager kommer att rabatteras med start nu på lördag 26 augusti då vi har vår årliga höstutförsäljning.

-Vi fortsätter vår verksamhet med att i första hand fokusera på Harley-Davidson, Piaggio, Vespa, Gilera, Aprillia, Moto Guzzi och Derbi. Det finns också en möjlighet att vi inom kort stärker upp vårt utbud med ytterligare premiummärken, säger Tom Hammarberg VD för ProBike.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ok, Upplands Väsby... det var ju inte direkt centralt för oss som bor på södra sidan i Stockholm.
Nu föll tankarna på en ny BMW ner ett snäpp, damnit.

BMW-spekulanter i Kiruna har 60 mil. Enkel väg.

Men alla väljer förstås inte hoj efter närmaste skylten...
 

Talisker

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Yamaha XT 660R
BMW-spekulanter i Kiruna har 60 mil. Enkel väg.

Men alla väljer förstås inte hoj efter närmaste skylten...

Oj, 60 mil till närmsta verkstad i Kiruna... det var långt. Om man bor där kanske man ska välja Yamaha istället.
Nu väljer jag ju inte en hoj utifrån den skylt som ligger längst bort heller, och det är skillnad på avstånd i distans och avstånd i tid.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ok, Upplands Väsby... det var ju inte direkt centralt för oss som bor på södra sidan i Stockholm.
Nu föll tankarna på en ny BMW ner ett snäpp, damnit.

Äh vaddå, hur ofta åker du in med din hoj på service? En gång om året, max.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ok, Upplands Väsby... det var ju inte direkt centralt för oss som bor på södra sidan i Stockholm.
Nu föll tankarna på en ny BMW ner ett snäpp, damnit.

Åh nej...! Och denna affär ligger inte direkt vid pendeltåget eller motorvägsavfarten heller...! Man måste ju köra motorcykel flera kilometer för att komma dit...! Nä. Jag håller med. Bara att glömma BMW för all framtid.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
BMW har verkligen insett vad det är som gäller. Skall man sälja en premiumprodukt för stora pengar gäller det att hela upplevelsen är premium. Det går inte att göra som Aprilia och stå i ett hörn hos ProBike.

För ser man bara till själva hojen så är RSV4/S1000RR/Panigale eller Tuono/S1000R/Monster/1290SD alla jäkligt bra hojar som vänder sig till samma kundkrets. De som vill ha en hoj med extra allt och är beredda att betala för det.

Ducati var först med branding och har en hängiven/fanatisk kundkrets. De kan också ta ut absolut högst pris och fansen betalar ändå. BMW har jobbat hårt på att föryngra sitt varumärke med varierande framgång. Tar väldigt bra betalt framförallt för sina tillval. KTM är det märke som på MX/enduro marknaden som har lyckats med branding och har skapat en kundkrets med stor sammanhållning trots att produkten inte alltid är lika bra som kan förväntas. De täljer guld i segmentet som tycker BMW är för gubbigt.

Vad gör Aprilia? Jo de tillverkar förbannat bra hojar men representationen i norden har varit ett skämt så länge jag har kört hoj. Nu skall man slåss med de andra på premium-marknaden och nog fan är hojen minst lika bra som de andra både i specifikation och "känsla". Men vad hjälper det när de säljs av "garagehandlare" med ständig REA.

Stäng alla befintliga handlare och öppna 1-2st showrooms nationellt. Ge grabbarna på IBC eller Supermotors en slant för att bli the place för Aprilia och Guzzi i landet så har man en chans att på sikt lyfta anseendet och bygga trogen kundkrets.
 

Talisker

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
2008, Yamaha XT 660R
Åh nej...! Och denna affär ligger inte direkt vid pendeltåget eller motorvägsavfarten heller...! Man måste ju köra motorcykel flera kilometer för att komma dit...! Nä. Jag håller med. Bara att glömma BMW för all framtid.

Nu förstår jag inte. Om du bor i Kalix så får du ju mycket närmare... grattis!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag gör mig bara lustig över din uppenbara "innanför tullarna" mentalitet. Jag har numera sextio mil till närmaste BMW-handlare och Kirunabon nittio mil. Den BMW-handlare som låg i Umeå brann tydligen ner till grunden i helgen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag gör mig bara lustig över din uppenbara "innanför tullarna" mentalitet. Jag har numera sextio mil till närmaste BMW-handlare och Kirunabon nittio mil. Den BMW-handlare som låg i Umeå brann tydligen ner till grunden i helgen.

Nej, det var deras ATV-, snöskoter- och fritidsfordonsverksamhet på Västerslätt. Northbike MC på Ersboda finns kvar - som tur är.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
BMW har verkligen insett vad det är som gäller. Skall man sälja en premiumprodukt för stora pengar gäller det att hela upplevelsen är premium. Det går inte att göra som Aprilia och stå i ett hörn hos ProBike.

För ser man bara till själva hojen så är RSV4/S1000RR/Panigale eller Tuono/S1000R/Monster/1290SD alla jäkligt bra hojar som vänder sig till samma kundkrets. De som vill ha en hoj med extra allt och är beredda att betala för det.

Ducati var först med branding och har en hängiven/fanatisk kundkrets. De kan också ta ut absolut högst pris och fansen betalar ändå. BMW har jobbat hårt på att föryngra sitt varumärke med varierande framgång. Tar väldigt bra betalt framförallt för sina tillval. KTM är det märke som på MX/enduro marknaden som har lyckats med branding och har skapat en kundkrets med stor sammanhållning trots att produkten inte alltid är lika bra som kan förväntas. De täljer guld i segmentet som tycker BMW är för gubbigt.

Vad gör Aprilia? Jo de tillverkar förbannat bra hojar men representationen i norden har varit ett skämt så länge jag har kört hoj. Nu skall man slåss med de andra på premium-marknaden och nog fan är hojen minst lika bra som de andra både i specifikation och "känsla". Men vad hjälper det när de säljs av "garagehandlare" med ständig REA.

Stäng alla befintliga handlare och öppna 1-2st showrooms nationellt. Ge grabbarna på IBC eller Supermotors en slant för att bli the place för Aprilia och Guzzi i landet så har man en chans att på sikt lyfta anseendet och bygga trogen kundkrets.

En sak jag tänkt på är att det hade ju varit ganska intressant om det fanns en plats där alla hojmärken hade ett showroom, med alla modeller de har till salu för året som man dessutom kan få provköra på en liten bana som alla tillverkarna delar på. Då hade de dyra, exklusiva modellerna också kunnat provköras. Nu får man ju för det mesta hålla råkoll på de olika tillverkarnas road shows för att få möjlighet att köra de exklusivare hojarna. Eventuellt, om de har den med sig öht.
:gnissla
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
En sak jag tänkt på är att det hade ju varit ganska intressant om det fanns en plats där alla hojmärken hade ett showroom, med alla modeller de har till salu för året som man dessutom kan få provköra på en liten bana som alla tillverkarna delar på. Då hade de dyra, exklusiva modellerna också kunnat provköras. Nu får man ju för det mesta hålla råkoll på de olika tillverkarnas road shows för att få möjlighet att köra de exklusivare hojarna. Eventuellt, om de har den med sig öht.
:gnissla
Hört talas om Start2Ride?

Sure, inte alla handlare och inte alla modeller men tillräckligt för att fylla en heldag.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hört talas om Start2Ride?

Sure, inte alla handlare och inte alla modeller men tillräckligt för att fylla en heldag.

Jodå, jag har varit där ett flertal gånger, men det hade ju varit ännu bättre om det fanns året om, eller iaf på säsong där MC-körning är populärt. Och som sagt, samtliga tillverkares samtliga modeller.
Förra året hade ju honda bara skräp med sig dit.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ok, Upplands Väsby... det var ju inte direkt centralt för oss som bor på södra sidan i Stockholm.
Nu föll tankarna på en ny BMW ner ett snäpp, damnit.

20 minuters resa från Stockholm C känns inte direkt som ett avstånd som skulle få mig att välja bort ett märke.
Åker med glädje till Desmo med min Ducati trots att jag bor söder om stan och AVA ligger ett stenkast hemifrån.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Skoj!
Det är ju killarna på Desmo som ska driva detta läser jag.
Håller dom samma servicenivå på denna anläggning som på desmocenter så kommer det att bli mycket bra.

Detta blir nog bra då Niclas mm. på Desmocenter har varit kanon att ha o göra med.
Det var bara synd att det inte var Aprilia som dom fick in då jag just bytte jag min ducce mot en Tuono.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Jodå, jag har varit där ett flertal gånger, men det hade ju varit ännu bättre om det fanns året om, eller iaf på säsong där MC-körning är populärt. Och som sagt, samtliga tillverkares samtliga modeller.
Förra året hade ju honda bara skräp med sig dit.

Alltså hade Honda med sig hela sitt program!
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Då branding nuförtiden är väldigt viktigt så har jag hört att det ska bli två separata lokaler med två separata ingångar - "Desmocenter" och "Kippenhebelzentrum"...
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top