Probike blir av med BMW....?

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
När jag bytte hoj förra hösten så kunde jag inte bestämma mig för om jag skulle köpa en Ducati Monster eller en BMW r nine t.

Kontaktade både Desmocenter och Probike för att se vad de kunder erbjuda i inbyte osv.
När jag berättade för probike vilka hojar det stod mellan så fick jag svaret
"Ducati monster är ju en jävligt cool hoj, köp den"... Inget inbytespris för min eller säljargument för att välja BMW..

Så en Ducati blev det.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När jag bytte hoj förra hösten så kunde jag inte bestämma mig för om jag skulle köpa en Ducati Monster eller en BMW r nine t.

Kontaktade både Desmocenter och Probike för att se vad de kunder erbjuda i inbyte osv.
När jag berättade för probike vilka hojar det stod mellan så fick jag svaret
"Ducati monster är ju en jävligt cool hoj, köp den"... Inget inbytespris för min eller säljargument för att välja BMW..

Så en Ducati blev det.

De hade förmodligen redan sålt slut på NineT... och/eller större marginal på Ducati.

Tro inte för ett enda litet ögonblick något annat än att försäljaren vill maximera sin egen inkomst.


Buy quality, cry once
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
De hade förmodligen redan sålt slut på NineT... och/eller större marginal på Ducati.

Tro inte för ett enda litet ögonblick något annat än att försäljaren vill maximera sin egen inkomst.


Buy quality, cry once

Nu missförstod du mig nog?
Säljaren på Probike hänvisade mig till Desmo för att göra affär.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha ja det var ju sjukt dåligt i så fall!

Jag fattar varför BMW ruttnade...


Buy quality, cry once
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När jag bytte hoj förra hösten så kunde jag inte bestämma mig för om jag skulle köpa en Ducati Monster eller en BMW r nine t.

Kontaktade både Desmocenter och Probike för att se vad de kunder erbjuda i inbyte osv.
När jag berättade för probike vilka hojar det stod mellan så fick jag svaret
"Ducati monster är ju en jävligt cool hoj, köp den"... Inget inbytespris för min eller säljargument för att välja BMW..

Så en Ducati blev det.

Det kan ju ha varit något så sällsynt som en säljare som faktiskt vill att kunden ska köpa det som passar kunden bäst snarare än vad de själva tjänar mest på.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Det kan ju ha varit något så sällsynt som en säljare som faktiskt vill att kunden ska köpa det som passar kunden bäst snarare än vad de själva tjänar mest på.

Det här var förvisso i direkt inledande konversation.
Nu kan det ju vara så att jag framstår som en dryg jävel som man hellre gav bort till en konkurrent.. vad vet jag.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är ett fåtal aktörer som har en sälj- och serviceorganisation värd namnet. Man märker fort om det är ett bra företag eller inte på hur personalen trivs. Har företagen en dålig personalpolicy är personalomsättningen hög vilket i sin tur påverkar företagets kompetens och kundnöjdheten i slutändan.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
De hade förmodligen redan sålt slut på NineT... och/eller större marginal på Ducati.

Tro inte för ett enda litet ögonblick något annat än att försäljaren vill maximera sin egen inkomst.


Buy quality, cry once
Det är många som byter sina Nine-T mot just Monster. Det är ju en lättare och roligare hoj. På MC-collection var det provkörning av jus BMW och Ducati för några helger sedan. Det var många som hoppade över från BMW till Ducce då.
Själv tror jag att ProbIke ställde upp interimistiskt på att hålla BMW-butik, eftersom de inte satsade. Frågan nu är om det blir en till interimistisk lösning eller om man ska få till det. BMW/Touratech är jul ivstilsmaskiner för åldriga återfallsknuttar idag (som inte orkar resa upp drömhojen) så BMW skulle ju behöva liknande "livstils"-inredning i sina butiker som H-D alltid har haft.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Det är många som byter sina Nine-T mot just Monster. Det är ju en lättare och roligare hoj. På MC-collection var det provkörning av jus BMW och Ducati för några ghhelger sedan. Det var många som hoppade över från BMW till Ducce då.
Själv tror jag att ProbIke ställde upp interimistiskt på att hålla BMW butik, eftersom de inte satsade. Frågan nu är om det blir en till interimistisk lösning eller om man ska få till det. BMW/Touratech är julivstilsmaskiner för åldriga återfallsknuttar idag (som inte orkar resa upp dromhojen) så BMW skulle ju behöva liknande "livstils"-inredning i sina butiker som H-D alltid har haft.
Kommer inte att hända tror jag, tyskarna är alldeles för strama och konservativa för det.
Jag hade också gärna sett ett lite vildare koncept.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Ni snackar gott om probike i Malmö ser jag, jag har fått bra intryck av de flesta säljarna,
men jag var sugen på att byta hoj och tittade på en ny BMW där och försökte prata lite med en av säljarna.
Han tyckte mest mina frågor var lustiga verkar det som och återgick till att titta på datorskärmen som han hade svårt att slita sig ifrån.
Jag var visserligen klädd som vanligt eftersom jag hade kört bil dit, så jag såg kanske inte ut som en mc-åkare.

:va
 

Tomte87

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2017
Ort
Märsta
Hoj
Triumph Tiger XCx 800 -16
Nu har jag inte läst allt som är sagt i forumet här men men, snackade med ProBike igår och fick bekräftelse om att det ska sluta med BMW, sedan ska dom då ta in 2 nya märken istället vilka visste dom inte ännu men dom kollar på Honda, Kawasaki och Triumph.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Man kan ju undra varför dom vill bredda sitt utbud när dom uppenbarligen inte är intresserade av nåt annat än HD, eller ens orkar läsa på?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Ja, och, 'ta in 2 nyap märken'... :va
Riktigt så enkelt är det inte.
Kartan är rätt hårt ritad redan.

Det finns vita fläckar, men det är inte bara att 'color by numbers'. Det finns konsekvenser av vårt schackdrag som görs.

Deflect! Deflect!! Deflect!!!
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Spännande hur det skall gå med nya märken. För Malmö och Helsingborgsbutiken ligger ju i område där de 3 märkena ovan redan är väl representerade och knappast behöver fler ÅF.

Kawasaki har redan fyra handlare.
Honda har ett Honda Center i Helsinborg, en stor handlare till och ett gäng crossbutiker
Triumph har JE68 i skåne

Min bedömning är att Triumph och Honda är uteslutet i Probike Skåne de befintliga handlarna är på tok för "bra" för sina respektive märken för att man skulle släppa in fler som kan kanibalisera på deras lokalmarknader. Kawasaki not so sure....
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Spännande hur det skall gå med nya märken. För Malmö och Helsingborgsbutiken ligger ju i område där de 3 märkena ovan redan är väl representerade och knappast behöver fler ÅF.

Kawasaki har redan fyra handlare.
Honda har ett Honda Center i Helsinborg, en stor handlare till och ett gäng crossbutiker
Triumph har JE68 i skåne

Min bedömning är att Triumph och Honda är uteslutet i Probike Skåne de befintliga handlarna är på tok för "bra" för sina respektive märken för att man skulle släppa in fler som kan kanibalisera på deras lokalmarknader. Kawasaki not so sure....

Jag såg på JE68:s hemsida att man välkomnar BMW Motorrad januari 2018.

http://www.je68.se

I övrigt håller jag med dig. De varumärken som redan idag har bra starka återförsäljare lär inte ha något intresse av att kanalisera lokalmarknaderna. Däremot kanske det finns utrymmen i andra regioner i landet. Det låter ju i tråden som att Probike har fokus på HD inte bara i Helsingborg som är bekant för mig utan även i övriga landet. Det låter ju inte så betryggande för de varumärken man tar in direkt. Som sagt är det kanske bara ett fåtal som har en sälj och service organisation värd namnet så varumärkena flyttar runt titt som tätt. Har de tur hamnar de hos ett gäng som sedan lyckas bygga upp något. Ett lysande exempel är grabbarna bakom Honda Center i Helsingborg. De har ju gjort en fin resa sedan man startade verksamheten. Man har haft servicemindset redan från första början och sedan har ryktet spridit sig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tillfälle 3[/B]
Jag: Hej, jag letar efter en eftermarknadspryl, en sån där semestergas eller någon form av farthållare. Jag skall ut på långresa. Har ni sådant?
Butikspersonalen: Vad har du för hoj?
Jag: Jag har flera hojar. Men det är eftermarknadsgrejor jag söker.
Butikspersonalen: Vi säljer bara original.
Så, visst känns det som att Probike enbart har original i skallen.

Inte ovanligt behövde en kort "avgasfjäder" för att hålla Slip-Onet.
För slarvat bort eller tappat en av två !
Kortare än dom avgasfjädrar Biltema har hemma. Johans MC hade inga hemma och hänvisade till Bike Göteborg.
Bike Göteborg hade inga hemma, de behövde Hoj och Modell för att kunna söka i reservdelskatalogen.
Fick dock det goda rådet åka till Bikes MC-demontering. För där har de säkert en hel låda med avgasfjädrar ! Och så ska man nog tänka om man vill ha nått snabbt !
Närmaste MC-demontering ! T.ex. för mig
RNMC-Service Demontering i Partille
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Nu har jag inte läst allt som är sagt i forumet här men men, snackade med ProBike igår och fick bekräftelse om att det ska sluta med BMW, sedan ska dom då ta in 2 nya märken istället vilka visste dom inte ännu men dom kollar på Honda, Kawasaki och Triumph.
Probike för enligt tradition bara "egna" märken som dom äger rätten till i norden så att ta in nya märken skulle isf bli ett nytt tillvägagångssätt om inte rättigheterna till något av de andra är till salu.

Ett av skälen till att åf till Aprilia långsamt tynade bort berodde på att just probike krävde avtal där ägaren gick i borgen personligen vilket inte många ville. Lägg till dålig reservdelshantering samt att de egna probike butikerna hade förmånliga kampanjer som resterande butiker inte fick vara med på så förstår man varför många valde att sluta sälja Aprilia.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Probike för enligt tradition bara "egna" märken som dom äger rätten till i norden så att ta in nya märken skulle isf bli ett nytt tillvägagångssätt om inte rättigheterna till något av de andra är till salu.

Ett av skälen till att åf till Aprilia långsamt tynade bort berodde på att just probike krävde avtal där ägaren gick i borgen personligen vilket inte många ville. Lägg till dålig reservdelshantering samt att de egna probike butikerna hade förmånliga kampanjer som resterande butiker inte fick vara med på så förstår man varför många valde att sluta sälja Aprilia.

Det var ungefär i samband med att man släppte RSV4 som Aprillia dök upp i ProBike butiken i en egen liten avdelning. När det gällde kringutrustning var det mest custom kläder. Jag letade nya mc-stövlar vid den tidpunkten och ville se vad de olika handlarna hade för utbud. Fick inte ihop att man sålde sportmotorcykel och sportigare nakna hojar i en sådan miljö. Var knappast förvånad dock eftersom jag visste att fokus låg på custom.

Mot bakgrund av det du skrivit har jag svårt att se att Aprilia skulle bli en succé oavsett vad de hade för produkt när inte ens egna agenturen är beredd att satsa i sina egna butiker. Sist jag var där stod det en RSV4, en Moto Guzzi V11 och en rad Vespor i samma avdelning på ett 10-tal kvadratmeter. HD har två våningar där varje motorcykel i princip har gott om utrymme att studera dem från olika vinklar. Som sagt det råder inget tvivel vad man satsar på. Vem deras målgrupp är. Vore jag t ex Aprillia eller Moto Guzzi hade jag nog sponsrat några duktiga individer att bedriva en egen flaggskeppsbutik där man byggt upp en lifestyle miljö med kringutrustning med en personlig prägel. Haft en egen agentur helt enkelt. Att sätta sig i en kedja där man är undanskuffad i en liten hörna som en marginalprodukt. Det har jag svårt att förstå. Sedan vet man förstås inte hur varumärkena agerar mot sina agenturer och återförsäljare. Har de svårt att leverera vad som krävs kan det ju vara en orsak till att saker och ting inte fungerar. Som kund ser man saker ur ett kundperspektiv. Det får man inte glömma när man läser det som skrivs i trådar som denna.
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
2011 köpte jag min 1200GS på dåvarade Bavaria i Solna och den butiken kändes ju lite..provisorisk eller som om dom inte riktigt försökte, frågan är om MC är en tillräckligt stor marknad i ett land som Sverige med våran relativt korta säsong, jag är tveksam till att det blir en ordentlig satsning, men jag hoppas som fan!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top