Någon som kan något om webastovärmare på BMW 4.4i (bensinvärmare)?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Köpte ny bil för en tid sedan, BMW x5 4.4i från 2004. Den ska enligt uppgift vara utrustad med en bensinvärmare från webasto, och webastoklumpen sitter mycket riktigt monterad under huven. Det finns även en meny på displayen för auxiliary heating där man kan ställa en timer, eller aktivera värmaren direkt. Problemet är bara att värmaren inte verkar starta, vare sig manuellt eller på timer. Den låter inget, värmer inget, gör inget... Eller jo, lampan lyser när man ställt timern (liten röd lampa formad som en fläkt strax bredvid ena vredet på displayen) och när tiden är inne början lampan blinka. Startar man värmaren manuellt blinkar knappen direkt. Men det är allt som händer. Är det ngågon som har/haft en sån här bil eller en liknande med den här värmaren och som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Tack på förhand! :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det finns ingen strömbrytare eller säkring på själva klumpen? :)
Ser man vilken modell det är?

Här är en väldigt begränsad felsökningsguide, men den har du nog kollat?
https://www.webasto.com/fileadmin/w...on/car-technical-documentation-thermo-top.pdf

Inte vad jag kunnat se... :va jag ska kika igen och se vad det står på klumpen.

Ja, den har jag sett :) jag hittade även en annan text som beskrev något om en reset efter fault lockout eller vad det hette, att man skulle dra en säkring och sen försöka starta värmarem igen. Problemet är att jag hittar inte ens några säkringar, vare sig kring klumpen eller bak ibland de vanliga säkringarna...
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Inte vad jag kunnat se... :va jag ska kika igen och se vad det står på klumpen.

Ja, den har jag sett :) jag hittade även en annan text som beskrev något om en reset efter fault lockout eller vad det hette, att man skulle dra en säkring och sen försöka starta värmarem igen. Problemet är att jag hittar inte ens några säkringar, vare sig kring klumpen eller bak ibland de vanliga säkringarna...

Kolla upp alla kontakter och vart dom går osv.
Finns det någon dokumentation om när den är installerad? Kanske är ett glödstift som inte riktigt hänger med längre?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Hej Bushido, aka 2.5 liter milen :tungan

Ofta har det varit glödstift eller bränslepumpen, ibland har jag fått byta hela förbränningskammaren.
Tänk på att när du har lite bränsle kvar i tanken så startar inte värmaren därför att man lämnar en bit kvar så att den inte kan suga i sig det sista bränslet man har i tanken.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kolla upp alla kontakter och vart dom går osv.
Finns det någon dokumentation om när den är installerad? Kanske är ett glödstift som inte riktigt hänger med längre?

Jag gissar att det är från fabrik, kan mycket väl vara som du säger att den helt enkelt är gammal och utsliten och I behov av lite nya prylar... Men jag hade väl hoppats att det skulle vara något enkelt... :gnissla såhär står det på mackapären:

DSC_2208.jpg

Vad jag förstått så finns det två varianter, en som inte är någon värmare utan bara en fläkt och en som är en riktig värmare. Men denna, model c, ska vara värmare.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hej Bushido, aka 2.5 liter milen :tungan

Ofta har det varit glödstift eller bränslepumpen, ibland har jag fått byta hela förbränningskammaren.
Tänk på att när du har lite bränsle kvar i tanken så startar inte värmaren därför att man lämnar en bit kvar så att den inte kan suga i sig det sista bränslet man har i tanken.

Haha, så farligt är det faktiskt inte. Snittar oftast runt 1.2 så som jag kör, och komforten/utrustningen kan man ju inte klaga på (lyxutrustad bil) så det får det vara värt med tanke på mina årliga mil :D

Tack för infon! Är det glödstift på bensinvarianten också? :va jag är rätt ny på det här, att det finns dieselvärmare vet man ju men bensinvärmare verkar ju inte vara fullt så vanligt... Hoppas inte det är kammaren, det låter dyrt :skrämd

Just nu har jag nästan full tank, så det borde ju inte vara det iallafall... Du råkar inte veta hur den ska bete sig när den är igång? Jag tänker på de här blinkandet på panelen, ifall det ska vara så eller om det är en felindikation och vad den kan betyda då... :va
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Jag gissar att det är från fabrik, kan mycket väl vara som du säger att den helt enkelt är gammal och utsliten och I behov av lite nya prylar... Men jag hade väl hoppats att det skulle vara något enkelt... :gnissla såhär står det på mackapären:

View attachment 438820

Oklart om jag hittade exakt rätt manual, men börja kolla här kanske? :)
https://www.butlertechnik.com/downloads/Webasto_Heater_Thermo_Top_C_Workshop_Manual_(2).pdf

https://www.butlertechnik.com/technical_library/thermo-top-c-d27
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Haha, så farligt är det faktiskt inte. Snittar oftast runt 1.2 så som jag kör, och komforten/utrustningen kan man ju inte klaga på (lyxutrustad bil) så det får det vara värt med tanke på mina årliga mil :D

Tack för infon! Är det glödstift på bensinvarianten också? :va jag är rätt ny på det här, att det finns dieselvärmare vet man ju men bensinvärmare verkar ju inte vara fullt så vanligt... Hoppas inte det är kammaren, det låter dyrt :skrämd

Just nu har jag nästan full tank, så det borde ju inte vara det iallafall... Du råkar inte veta hur den ska bete sig när den är igång? Jag tänker på de här blinkandet på panelen, ifall det ska vara så eller om det är en felindikation och vad den kan betyda då... :va

Tyvärr har jag ju den genvägen att jag kopplar upp bilen och den talar om för mig vad den tycker är fel.
Jag antar att du kan ladda ner en manual och få info, mitt minne är kortare än en.......
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
När värmaren inte gör ett knyst är den blockerad. Behöver "låsas" upp med lämplig diagnosdator, som tar dessa komponenter också. BMW har en fäbless för att låta konstruera egna styrkort till Webasto för att kommunicera med deras egen data-bus. Dvs, man klarar sig inte med gamla knepet "aktivera manuellt, dra ur kontakten på värmaren och sätt i den igen" för att starta om värmaren.

Och eftersom du ändå behöver koppla upp diagnosutrustning så får du svar..

Lite kuriosa. BMW (och andra tyska märken) är på allvar helt slut i ballongen när det kommer till just värmare.

För vad hittar man på? JO! värmaren värmer bara kupén. Klart att den fete tysken inte ska frysa om arslet, men jösses så korkat. 5.5kw räcker gott och väl till att värma allt... /Slut rant
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Tackar! Har hittat den där sidan tidigare men telefonen ville inte öppna dokumenten. Nu vid datorn däremot gick det bra! :)

Har faktiskt gjort lite framsteg också! Efter att ha plockat loss kontakten, spottat blåst och gnuggat lite varstans och sen satt dit och tagit loss kontakterna x antal gånger så var det något som klickade till, ett litet surr som om manicken startade om eller något. Sen funkade den faktiskt! Eller nja, ett litet tag iallafall... Gick väl en minut eller så, sen stängde den av sig. Fyllde på med kylarvätska för säkerhets skull och har testat att sätta timern för imorgon, får väl se om jag kommer ut till en varm bil eller om samma sak har upprepat sig :)

- - - Updated - - -

Tyvärr har jag ju den genvägen att jag kopplar upp bilen och den talar om för mig vad den tycker är fel.
Jag antar att du kan ladda ner en manual och få info, mitt minne är kortare än en.......

Ah, såklart.

Ja, ska luska lite i manualen storfot hittade och se om den kan ge svar! :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
När värmaren inte gör ett knyst är den blockerad. Behöver "låsas" upp med lämplig diagnosdator, som tar dessa komponenter också. BMW har en fäbless för att låta konstruera egna styrkort till Webasto för att kommunicera med deras egen data-bus. Dvs, man klarar sig inte med gamla knepet "aktivera manuellt, dra ur kontakten på värmaren och sätt i den igen" för att starta om värmaren.

Och eftersom du ändå behöver koppla upp diagnosutrustning så får du svar..

Lite kuriosa. BMW (och andra tyska märken) är på allvar helt slut i ballongen när det kommer till just värmare.

För vad hittar man på? JO! värmaren värmer bara kupén. Klart att den fete tysken inte ska frysa om arslet, men jösses så korkat. 5.5kw räcker gott och väl till att värma allt... /Slut rant

Om värmaren gör lite knyst då men inte vill gå kontinuerligt? För nu lyckades den ju faktiskt hoppa igång efter just bara det gamla klassiska "dra ur kontakten"-knepet, såpass att själva boxen blev varm. Och man märkte att pumpen jobbade, det surrade i kylarslangarna som om det strömmade igenom den och jag tyckte mig märka att den ena slangen blev lite varm till och med :) Men den gick som sagt inte så länge... Kanske kände den av att det blev varmt nog i kupén då och stängde av? För jag märkte inget utslag på motortempen, och jag har hört att det ska skvala i kylarpåfyllningen när en sån här värmare ä'r igång men det gjorde det inte... Men det låter ju inte så konstigt, om värmen nu bara går till värmepaketet och inte motorn..:va :huvet Bra synd egentligen... Kan man göra något åt det tro? :va
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Endera tänder den inte(ingen soppa/ingen gnista) (låter inte som ett litet jetplan) eller så tror den inte att den tänder (trasig flamvakt)
Alternativt är det styrkortet..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Endera tänder den inte(ingen soppa/ingen gnista) (låter inte som ett litet jetplan, vilket den ska när den eldar) eller så tror den inte att den tänder (trasig flamvakt)
Alternativt är det styrkortet..

Du märker det också å att det blir varmt i avgasledningen, mycket tydligare.

Om den bara värmer kupén sitter det en växelventil före eller efter värmaren. Bara att koppla förbi med rörbit och plugga ens ledningen. Låt sitta inkopplad elektriskt.

Edit; ja ser ut att sitta på din med. Nr 9 changeover valve
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=FB51-EUR-02-2004-E53-BMW-X5_44i&diagId=64_1415

Tyskar. Inte helt 100 alltid
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Endera tänder den inte(ingen soppa/ingen gnista) (låter inte som ett litet jetplan, vilket den ska när den eldar) eller så tror den inte att den tänder (trasig flamvakt)
Alternativt är det styrkortet..

Du märker det också å att det blir varmt i avgasledningen, mycket tydligare.

Om den bara värmer kupén sitter det en växelventil före eller efter värmaren. Bara att koppla förbi med rörbit och plugga ens ledningen. Låt sitta inkopplad elektriskt.

Edit; ja ser ut att sitta på din med. Nr 9 changeover valve
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=FB51-EUR-02-2004-E53-BMW-X5_44i&diagId=64_1415

Tyskar. Inte helt 100 alltid

Det lät lite som et jetplan ett tag iallafall, sen dog den. Sen började den igen, sen dog den... Vet inte om det är normalt beteende :va Hela burken, metallbiten alltså, blev varm satan ialafall. Skulle bara känna lite men trode inte att den skulle bli riktigt så varm utvändigt så jag tänkte inte på att dutta försiktigt utan la hela handen plaff emot och det var varmt :D

Jamendåså, jag ska kika imorgon och se om det märks något på motortempen (om den startar alls, har ju ställt timern men vi får se) och annars kanske man kan lösa så att den värmer motorn också :tummenupp Tack för infon! :tummenupp
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Slår den från och till låter det som endera problem med bränsletillförseln (du ska höra ett tickande ljud bakifrån bilen, det är bränslepumpen) alternativt funkar inte cirkulationspumpen och värmaren slår då av på överhettning och startar igen
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Jag har för mig att jag läst om folk som byggt om värmaren så den värmer motorn också. Så det bör gå.

Tror det är ett gäng som gjort det på autopower.com
Det forumet är ju ett måste som BMW ägare. Hopplöst dåligt forum rent "ergonomiskt" men gott om BMW nördar.

Edit: Sen fattar jag inte vart du bor där du behöver värmare nu redan? Lapplandsfjällen? Eller var timern bara för test?
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har för mig att jag läst om folk som byggt om värmaren så den värmer motorn också. Så det bör gå.

Tror det är ett gäng som gjort det på autopower.com
Det forumet är ju ett måste som BMW ägare. Hopplöst dåligt forum rent "ergonomiskt" men gott om BMW nördar.

Edit: Sen fattar jag inte vart du bor där du behöver värmare nu redan? Lapplandsfjällen? Eller var timern bara för test?

Låter hoppfullt! Ska kolla det! :)

Haha, nejdå. Bor I Linköping, så det är nog ett tag kvar får jag hoppas ;) men bilen är rätt ny och jag har aldrig testat värmaren, så jag kom på att det ju nog är bra att göra innan det blir vinter... Och skulle det visa sig strula så ville jag ha lite marginal :D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Slår den från och till låter det som endera problem med bränsletillförseln (du ska höra ett tickande ljud bakifrån bilen, det är bränslepumpen) alternativt funkar inte cirkulationspumpen och värmaren slår då av på överhettning och startar igen

Jag förstår... Ska se om jag kan höra bränslepumpen imorgon! Jag vill ju tro att cirkulationspumpen funkar då jag hör att den surrar och det känns I ledningarna som att det strömmar vatten genom dem... Och maskinen blir ju varm så rimligtvis måste den ju tända ibland iallafall...
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Min bil är förvisso mycket nyare och går på diesel men värmaren (som värmer motor och kupé) startar inte om det är typ över 10c ute.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top