TAG gör din hjälm till en högtalare

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Undra vad som händer om man vurpar och slår i bakhuvudet där den där mojängen sitter...men huvudet är väl det inga som är rädd om... :död
 

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Ort
Kista
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
En av de sämsta produkterna som finns.

Nu för tiden kommer de flesta hjälmar med en plats för högtalare. Om man inte vill ha något på hjälmen kan man dra en kabel hela vägen till inner fickan och koppla med mobilen. Mycket säkrare och bättre.

Man tar tex scala högtalare och drar ut 3.5mm kontakten på baksidan av hjälmen via insidan av inredningen(oftast göra en liten snitt för att dra kablen på insidan).

Sen fixar man en 3.5mm kontakt via mobilen och till nacken av jackan...kopplar ihop och voila!

Eller så skaffar man en hel intercom system som sitter på sidan av hjälmen. Vilket funkar i de krascher jag har haft...den klumpen i videon skulle ha skapat stooora problem i de vurpor jag vart med om.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Jag hade nog inte köpt det, är skeptisk. Min sena 20S funkar dock väldigt bra för musik o allt annat så jag e nöjd, en enhet för allt
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Verkar ju vara lite av en lösning på ett problem som inte finns? Vill man bara ha en ljudlösning kan man ju använda in-ear lurar tänker jag , då kan man ju få bra ljud dessutom.
 

Skribenten

Medlem
Gick med
26 Jan 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tenere
Jag gjorde som journalist en test (med en video) av en intressant produkt, TAG "Helmet Loudspeaker" från Headwave.
Även om den gjorde det jobb den utlovas att göra, att med rimlig kvalitet överför ljud med hjälp av hjälmskalet, har jag bestämt mig för att dra tillbaka videon.

Mina anledningar är:

Den är för tung, de nästan 150 grams vikt som den lägger till på en hjälm kan vara farligt för mycket!

Den är eventuellt olaglig, följer man strikt lagen så förbjuder den dig att ens fästa ett litet klistermärke på din hjälm!

Den är för bulkig, den sticker ut för mycket vilket kan orsaka problem vid en krasch!

Den är på tok för dyr för det jobb som den gör!

Nästan alla hjälmar idag har förberetts för installation av hörlurar/högtalare. Och en interkominstallation är lätt att utföra.

Om vi jämför den envägskommunikation av ljud som TAG ger dig för 299 euro kan du få en modernt interkom (http://www.gearbest.com/motorcycle-parts/pp_264923.html) för 27 euro (cirka 270 kronor) inklusive fraktkostnad. Och det ger dig så mycket mer, Interkom-kommunikation, Mobiltelefonkommunikation, MC till MC-kommunikation, FM-radio och den kan relativt enkelt flyttas till en annan hjälm.

Tillverkaren av den andra "hjälmskal"-teknikprodukten som jag nämnde i videon, Buhel, gjorde ett bättre jobb. Mer som en vanlig interkom och de säger att de kommer med en ny produktlansering i slutet av året.
Jag hoppas på att få testa den lagom till nästa MC-säsong.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top