Dödssiren till garage

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Har en smartplug till mitt verisurelarm. Till den vill jag ha en elak dödsmördaresiren som gör det svårt att vistas i lokalen. Helst ska man inte ha tid till att titta var den sitter. Garaget är 50 kvadratmeter och mest betong/lättbetong.

Utgången är 230v så tyvärr går ju lastbilshorn och sånt bort.
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Typ trafo/batterieliminator eller en kompressor och magnetventil. Fantasi ger möjligheter.
Jag kopplade ihop en brandalarmklocka med ett fördröjningsrelä på 10 sekunder till lyset på jobbfiggan, många sidopiss blev det :)
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Men nog måste det finnas sirener och horn som går på 230v som inte är svindyra?

Är detta för lågt ljud. Jag kan gömma den bakom frysen eller så.

https://m.conrad.se/Signalhorn-Auer...01-aa-m&pi=516098&ci=SHOP_AREA_248988_2430135

Lite väl lågt om man ska "tvinga" ut folk. En vanlig motorsåg ligger väl runt 110db och jag har iaf inga problem med att stå och såga en stund utan hörselskydd även om jag unviker det.

Skulle satsa på nått 130+.
https://www.alibaba.com/product-detail/motor-siren-ms-190-ac-220v_60615844529.html?spm=a2700.7724857.main07.12.5c63d6853WkdiS
Ingen aning om ovan är bra eller om siffrorna stämmer, eller för dyr... Men googla på "130db 220v alarm siren" så kan du nog hitta nått.
 

Körhelstvolvo

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2016
Ort
Stockholm
Hoj
ingen hoj
Var på ett jobb under praktik för hundra år sedan och vi råkade dra igång larmet.
Dom hade satt två sådana här http://www.eluxson.se/sirener/1736-ap-4.html i varje rum i fastigheten.
Det gick inte att vistas i byggnaden när larmet gick. Det ilade i hela kroppen fast vi höll för öronen så vi gick ut.
Mitt förslag är att även komplettera med ett billigt utvändigt blixtljus.
Grannar och folk som passerar tenderar blir mycket mer intresserade av vad det är som händer om ljudet kompletteras av ljus.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
I ett garage har man en kompressor. Annars är det nån form av förvaringsplats för allehanda fritidsmöbler och kulörta krukor.

Koppla kompressor via 230V magnetventil till valfritt lastbils/tåg/fartygshorn.
En gammal SJ tågtuta ger runt 125dB vid. 6-7bar på 5 meters avstånd. Brunt i byxan!
Presto!
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Men nog måste det finnas sirener och horn som går på 230v som inte är svindyra?

Är detta för lågt ljud. Jag kan gömma den bakom frysen eller så.

https://m.conrad.se/Signalhorn-Auer...01-aa-m&pi=516098&ci=SHOP_AREA_248988_2430135

108 dB tut är rätt högt ljud när man pratar om just tjut från en siren eller tuta. Har du det inomhus så lär det vara rätt jobbigt att vistas i lokalen eller rummet om larmet går.
Min övervakningskamera har en inbyggd siren som är specad till 90+ dB (Dom anger inte mer noggrannt än så)
den är väl inte direkt så att man måste springa ut men det är rätt långt från mysigt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lite väl lågt om man ska "tvinga" ut folk. En vanlig motorsåg ligger väl runt 110db och jag har iaf inga problem med att stå och såga en stund utan hörselskydd även om jag unviker det.

Skulle satsa på nått 130+.
https://www.alibaba.com/product-detail/motor-siren-ms-190-ac-220v_60615844529.html?spm=a2700.7724857.main07.12.5c63d6853WkdiS
Ingen aning om ovan är bra eller om siffrorna stämmer, eller för dyr... Men googla på "130db 220v alarm siren" så kan du nog hitta nått.

Hmm..
Drar man till med en 130 dB siren så ska man också vara beredd på att bli åtalad för misshandel och liknande är jag rädd.
Vid 120 dB ligger ju smärtgränsen. I alla fall för det ljud som inte är lågfrekvent basljud.
Över 120 dB så är risken för omedelbara hörselskador overhängande.
Lyckas du med sirenen skada hörseln på en eventuell inbrottsjuv så finns risken att du blir åtalad. Så jag skulle se till att hålla mig under 120 dB.
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Mavericks länk till Inferno är bra.
Påfrestande för både kropp och själ när den rackaren drar igång !!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hmm..
Drar man till med en 130 dB siren så ska man också vara beredd på att bli åtalad för misshandel och liknande är jag rädd.
Vid 120 dB ligger ju smärtgränsen. I alla fall för det ljud som inte är lågfrekvent basljud.
Över 120 dB så är risken för omedelbara hörselskador overhängande.
Lyckas du med sirenen skada hörseln på en eventuell inbrottsjuv så finns risken att du blir åtalad. Så jag skulle se till att hålla mig under 120 dB.
Det där är lite lustigt, men det gäller ju inte bara larm, du kan ju bli stämd om dom snubblar på din matta eller halkar på in osandade uppfart när dom bär ut din TV. Det är ett under att man inte kan bli skadeståndsskyldig om dom kör omkull med ens stulna hoj också :huvet
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är lite lustigt, men det gäller ju inte bara larm, du kan ju bli stämd om dom snubblar på din matta eller halkar på in osandade uppfart när dom bär ut din TV. Det är ett under att man inte kan bli skadeståndsskyldig om dom kör omkull med ens stulna hoj också :huvet

Ja. Och det är helt hål i huvudet att det ska vara så. Halkar dom på min osandade trapp pä väg ut med min TV så borde dom inte har den möjligheten i lagen kan jag tycka. Förlänger man det så slutar det ju med att dom kan kräva ersättning om dom skurit sig på glasskärvorna från mitt krossade fönster också.

Sen vet jag inte hur det är i praktiken med det där. Jag har väldigt svårt att se att någon domstol skulle utdöma skadestånd i en sådan situation. Å andra sidan ska man aldrig sluta förvånas.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top