Första hojen? ktm 1290 Super Adveture R ? Tips önskas?

ander

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2016
Ort
skogen
Hoj
ingen
Prata lite med min körskolelärare då han fråga mig om vad jag titta på för hoj.

Jag sa att jag fastnade för KTM 1290 Super Adveture R .

Han sa att då kunde vi lägga ner för då skulle jag ej få behålla kortet.
Han tyckte inte det var någon bra första hoj.
Den var för stor och kraftig.

Men jag sa man får kör med huvudet och inte röven.

Jag är 195cm lång.

Min tanke är att få testköra en sån här hoj också men jag vet ej varför men har fastnat helt av utseende mm ja det man kunna läsa och se på youtube och hört folk säga om den.

Vad säger ni som är mer erfarna?
Hur är denna typ av hoj?
Hur är försäkringen?
Kör i dag en ktm 690 Duke i skolan gillar inte riktigt 690 ins låda.

Så bomba gärna med tips till mig mm.
Är som sagt helt färsk på banan sa ex för 2 år sen att jag aldrig skulle ta mc kort.
Sen efter en körning i Mexico så blev jag såld.

Jag vill ha en allround hoj som jag kan åka långt om jag vill på men också kunna ut och leka i skogen om jag vill ,
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Leka i skogen med en 1290 på 200kg+ det lär du dig vid första fastkörningen att det är åt helsike för tung maskin..
 

Raderad medlem 51742

Guest
Köp inte en hoj bara på spec/utseende. Innan du ens tagit kortet är det nästan omöjligt att veta vilken hoj som passar dig bäst. Köp något enklare/billigare till att börja med, bygg upp erfarenheten och testkör olika modeller för att kunna bilda dig en uppfattning om vad du egentligen gillar.

Alla har olika utvecklingskurvor, men att få full nytta av en så pass potent hoj kan ta allt ifrån en till väldigt många säsonger och de flesta brukar kunna få ut väldigt mycket glädje av enklare maskiner innan de har full nytta av att gå upp i den klassen. För vissa kan det rent av vara olämpligt innan de har tillräcklig erfarenhet - det beror på omdömet och självkännedomen. Mitt tips är att vänta lite och köpa något enklare/billigare till att börja med. Då slipper du riskera lägga en massa pengar på fel sak i onödan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det smarta är att köpa något billigare och hyfsat neutralt i inriktningen som första hoj. Du kommer garanterat att upptäcka att det du verkligen älskar med att köra hoj är något annat än vad du trodde från början. (Och det kommer att ändra sig över åren, så du kommer antagligen behöva byta/skaffa fler hojar).
Men, generellt sett så handlar ju hojåkat om en känslogrej, och har du tokfastnat för en 1290 SA så är det väl en sån du ska köpa. Det kommer att göra ont i plånboken, och den är inte alls rätt om du ska ut i eländig terräng, det är en asflat och grusvägstourer först och främst.
Men, om du köper en så pass potent hoj som första hoj är mitt råd att du omedelbums efter att du hämtat ut den går vidareutbildning i hojkörning så du lär dig handskas med den, för även om det är en hyfsat lättkörd och snäll hoj så kan den bitas ifrån ordentligt.
 

ander

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2016
Ort
skogen
Hoj
ingen
Det smarta är att köpa något billigare och hyfsat neutralt i inriktningen som första hoj. Du kommer garanterat att upptäcka att det du verkligen älskar med att köra hoj är något annat än vad du trodde från början. (Och det kommer att ändra sig över åren, så du kommer antagligen behöva byta/skaffa fler hojar).
Men, generellt sett så handlar ju hojåkat om en känslogrej, och har du tokfastnat för en 1290 SA så är det väl en sån du ska köpa. Det kommer att göra ont i plånboken, och den är inte alls rätt om du ska ut i eländig terräng, det är en asflat och grusvägstourer först och främst.
Men, om du köper en så pass potent hoj som första hoj är mitt råd att du omedelbums efter att du hämtat ut den går vidareutbildning i hojkörning så du lär dig handskas med den, för även om det är en hyfsat lättkörd och snäll hoj så kan den bitas ifrån ordentligt.

Tackar för alla bra svar fler mottages gärna.
Det är ju första hand asfalt o grus som jag kommer köra och vill kunna ta en tur runt om i Europa.

förstår att med den motorn kan den bitas ifrån ordentligt om den blir missnöjd.

Vad tipsar ni annars om för hojar?
&90 duke säger jag nej då den är för liten för mig som är 195 o väger 80 kg.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det där har man sett så många gånger: nyblivna körkortstagare skall ha det värsta som går att få tag på.

Hur kul är det? Att aldrig "komma in i hojen" utan sitta utanpå den, med allehanda hjälpsystem som villkor för framfarten. Vad skall man med 160 hästar till, när man inte förmår utnyttja mer än hälften?

Under alla åren med hoj så har jag bara någon enstaka gång sett någon köpa "för liten hoj".
...och det är ett enkelt korrigerat misstag.

Att köpa för stor/för stark hoj däremot, och hänga som en vimpel i styret utan koll på varken det ena eller det andra framstår som irreparabelt. Det tyx vara en grym tröskel att "byta ner sig" till något man klarar av att hantera. Istället - av prestige eller ren jävla dumhet så håller man fast vid en hoj man aldrig kan bli herre över, och upplever MC-körningen som allt tråkigare och tristare.

Och, det är inte speciellt kul att vara ute på gruskörningar med andra och bli frånåkt så det skriker av någon på en 30 år gammal stånka där det är trångt - och ändå inte kunna lämna samma hoj bakom sig där det är öppet, eller ens på kurviga asfaltssträckor. Trots att man kör värstinghoj.

Det man alltför ofta ser är att dom som köper för häftig hoj från start heller säljer och slutar än skaffar en hoj dom passar ihop med. Trist, och som sagt - jag ser det hända alltför ofta.
Dessa människor brukar man några år senare höra dra den eviga litanian "a du vet, jag hade hoj för några år sedan - en riktig värsting, men jag blev tvungen att göra mig av med den. Jag hade kört ihjäl mig, vettdu. DireCkt.


Eller tänk så här: om du nu skevar iväg och köper det värsta som finns inom sitt segment, vad finns det sedan kvar att drömma om? Utvecklas med? Gå vidare på?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Okay, du hann svara medans jag skrev - och du verkar kunna lyssna.
Läs det jag skrev här ovan lite extensivt, och ta inte illa vid dig, okay?
 

ander

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2016
Ort
skogen
Hoj
ingen
Det där har man sett så många gånger: nyblivna körkortstagare skall ha det värsta som går att få tag på.

Hur kul är det? Att aldrig "komma in i hojen" utan sitta utanpå den, med allehanda hjälpsystem som villkor för framfarten. Vad skall man med 160 hästar till, när man inte förmår utnyttja mer än hälften?

Under alla åren med hoj så har jag bara någon enstaka gång sett någon köpa "för liten hoj".
...och det är ett enkelt korrigerat misstag.

Att köpa för stor/för stark hoj däremot, och hänga som en vimpel i styret utan koll på varken det ena eller det andra framstår som irreparabelt. Det tyx vara en grym tröskel att "byta ner sig" till något man klarar av att hantera. Istället - av prestige eller ren jävla dumhet så håller man fast vid en hoj man aldrig kan bli herre över, och upplever MC-körningen som allt tråkigare och tristare.

Och, det är inte speciellt kul att vara ute på gruskörningar med andra och bli frånåkt så det skriker av någon på en 30 år gammal stånka där det är trångt - och ändå inte kunna lämna samma hoj bakom sig där det är öppet, eller ens på kurviga asfaltssträckor. Trots att man kör värstinghoj.

Det man alltför ofta ser är att dom som köper för häftig hoj från start heller säljer och slutar än skaffar en hoj dom passar ihop med. Trist, och som sagt - jag ser det hända alltför ofta.
Dessa människor brukar man några år senare höra dra den eviga litanian "a du vet, jag hade hoj för några år sedan - en riktig värsting, men jag blev tvungen att göra mig av med den. Jag hade kört ihjäl mig, vettdu. DireCkt.


Eller tänk så här: om du nu skevar iväg och köper det värsta som finns inom sitt segment, vad finns det sedan kvar att drömma om? Utvecklas med? Gå vidare på?

vad skulle du tipsa om för hoj`?
Lillebror till 1290? eller är det samma där?
 

Raderad medlem 51742

Guest
Köp inte nödvändigtvis nytt. Det finns mycket begagnat att välja på i klassen 650-800cc. Då slipper du ta en dyr första värdeminskning själv när du ännu inte vet om du hittat rätt hoj för just dig. I den klassen kan det vara vettigt att snegla mot en tvåcylindrig motor - tack vare motorkaraktären växer du troligen inte ur en sådan motor lika snabbt som t ex en fyrcylindrig med samma motorvolym. Vill du köra långt ibland kan det vara vettigt att välja en hoj där du kan hänga på packväskor - fast allt går om man vill - har kört en del långturer med min nuvarande som har obefintliga packmöjligheter.

Själv började jag med en BMW F800R. Praktiskt och lättkörd hoj med parallelltwin som kanske inte är det mest adrenalinstinna som tillverkats, men ändå rolig, helt ok fjädringskomponenter osv. Hade kul med den på både gata och bana i nästan 5 år innan jag till slut bytte. Samma motor sitter ju även i F800GS som kanske passar dig bättre med tanke på längden och möjligheter att köra grus? Finns väl även konkurrenter till F800GS hos andra märken, så ta en titt på en begagnad hoj bland dessa är väl mitt tips.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Personligen ar jag jakligt anti-KTM.

Fantastikska hojar - pa pappret, men alltför ofta ändlöst strul i verkligheten - och med en svinaktigt arrogant importör i Sverige som förstört åtskilligt för ägarna till hojarna.

Du verkar vara inne pa nytt eller nastan nytt.
Själv kör jag mest gammal skit och trivs bra med det.
Jag är en av de där gamla uvarna som du inte kommer förbi ens pa en 1290. :D


Men, jag har även en CRF 1000 L. Fantastiskt rolig hoj.
Tajt, villig, pålitlig och konceptet med viktcentralisering fungerar verkligen i praktiken.
Det är banne mig 450-kansla pa ett bra vis, och ändå oumph nog att gora touringtransporter mellan körpärlorna intressanta.

Jag är 188 och har fått jobba lite för att få ruta/turbulens att funka, men jag är nästan där nu.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
vad skulle du tipsa om för hoj`?
Lillebror till 1290? eller är det samma där?

Vad kan du slanta kontant? Börja i den änden, och sedan ser du vad som finns i det segmentet du är intresesrad av, med lite extra marginal uppåt kanske. Sedan kollar du runt efter vad som verkar ha bäst vitsord från tidigare ägare och provkör den. Trivs du med den är det bara att köpa, och köra den tills du tröttnar, och/eller blir sugen på en annan hoj.

Något gruskapabelt som går att toura med blir gärna en 800cc-1000cc adventure från valfri tillverkare. Å andra sidan går det att hjälpligt köra grus med vad som helst. :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tips till den som behöver fråga:

"Köp japanskt".

Du blir aldrig besviken eller åker på ekonomiska smällar och med stigande erfarenhet kan du sedan fundera på vad som passar för dig PÅ RIKTIGT.

Så köp en halvbillig Varadero eller liknande (Suzuki/Kawa/Yamaha) så har du hoj ett tag. Alternativt en Africa Twin om du är mer grusintresserad och gillar äventyrsstilen. Sälj om några år för samma peng som du gav och hitta något som är ett mer naturligt steg i utvecklingen. Har du ambition och tur kommer du efter 4000 mils erfarenhet att förvånas över hur dålig du var att köra när du tog kortet. Och hur mycket det finns kvar att lära sig.
 

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
BMW r1200r LC
BMW f800 gs borde ju passa perfekt. Rymlig med tanke på din längd. Om du vill ha mer pulver så byter du upp dig efter ett år eller två.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Du ska nog inte förvänta dig någon rolig skogskörning med den hojen (1290). Jag har provat den. Har 690 duke nu och den är betydligt roligare att busa med. 1290 är ju dock mera hoj om du vill åka långt utan att stanna. Svårt att välja hoj om man vill åka både gata och skog. Köp två:).
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Säger samma som Veritas, köp den hojen du vill ha och följ ditt hjärta men gör det med förstånd. Har du pengarna, har du förmågan att köra förståndigt och "passa" dig för kraften så köp det du vill ha.

Många är anti KTM, de kör ofta japanare och tycker KTM är jättestruliga. Visst har KTM haft en del barnsjukdomar men det har åtgärdats inom garantin. Jag har tidigare kört Honda och Triumph men de senaste tre hojarna har vart KTM 990, 1190R och nu 1290 Super Adv. Tycker KTM hojarna är förbaskat roliga och trevliga att köra, skön körställning och potenta, men som sagt, det är lätt att hornen växer och kör med förstånd om du väljer KTM´n du var inne på.

Japsarna kanske är trygga val men rätt själlösa att köra, Triumph har en del modeller med fina motorer i samma segment, de har ryckt upp sin kvalitet avsevärt senaste 10-15 åren och finns säkert bra hojar att hitta beggade.

Jag betalar 6000:- för min 1290 och bor i Söderförort till Sthlm, men då är jag också 49år. Fråga om det är specifikt du vill veta. Mkt om KTM finns att läsa på Adventurerider.com

http://advrider.com/index.php?forums/ridiculous-streetbikes-with-6-cpus-and-too-much-hp.92/
 

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Du ska nog inte förvänta dig någon rolig skogskörning med den hojen (1290). Jag har provat den. Har 690 duke nu och den är betydligt roligare att busa med. 1290 är ju dock mera hoj om du vill åka långt utan att stanna. Svårt att välja hoj om man vill åka både gata och skog. Köp två:).

1190/1290 kör man nog inte skog med men förbaskat kompetent på grusvägar/skogsstigar
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Ja absolut men 690 Enduron är ännu bättre:).
Jag själv skulle aldrig köpa hoj med så kallat förstånd i alla fall utan man köper den hoj man vill ha. Så till trådskaparen, köp 1290 om du har snöat in dig på den men prova först tycker jag för den känns och är betydligt tyngre än den 690 du nu kör. Jag har fram till nu bara kört 1000 cc sporthojar men har nu tom. roligare på den lilla 690 an även fast den så klart har mindre tryck i motorn. Uppskattar att kunna leka mer på hojen.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Har själv en 1290 SA med jättestor tank.
Fantastisk hoj, men helt värdelös som nybörjarhoj.
Börja med något mindre och smidigare. Det blir roligare och du kommer ha en bättre utvecklingskurva som förare.
Börja gärna med offroad/motard typ 500-800cc, det går att köra snabbt och snyggt även med dessa.
efter lite erfarenhet så vet du vad du vill ha och då kan du byta titl det som passar dig.

Även om du har obegränsade ekonomiska resurser så är 1290´n fel hoj att börja med...
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Ta till dig vad folk säger (tex. att 1290 är mycket hoj, för det är det) men se till att köpa något du vill ha och inte något du eller någon annan tycker att du borde ha. Vi vet ju inte hur mycket pengar du har men det är väldigt troligt att du vill byta hoj relativt snart, eller köpa en till.. Det är inte ovanligt att man på blocket hittar nya, utrustade, hojar som gått 300 mil och du kanske förstår varför! :)
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top