Kuggad vid uppkörning tycker ni inspektören gjorde rätt?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Man bör också tänka på att det är Transportstyrelsen som tar beslutet om återkallelse eller inte vilket beror på vad polismannen skrivit i sin rapport. Finns fall där folk tror att det bara blev böter för rödljus eller stopplikt men efter några dagar fått ett brev som säger att man också blivit av med kortet. (Ok, två brev, det första med en chans att yttra sig om händelsen).

Polismannen som rapporterar behåller bara körkortet om han anser att risken är stor att det blir återkallat.
De kan även besluta om återkallning för fortkörning eller liknande som normalt bara ger böter om man har flera incidenter under en viss period. Sist jag fick en fortkörningsböter (tror det var typ 90 på 70-väg) så fick jag frågan om jag hade fått böter tidigare under de senaste 5 åren, för då kunde Transportstyrelsen ha åsikter om mitt körkortsinnehav.

Tror dock att det kräver lite mer än 2-3 milda fortkörningar under 5 år för att de faktiskt ska ta kortet. Men risken finns där. Och när det kommer till stopplikt och rödljus har i alla fall jag blivit inpräntad sedan gammalt med att kortet sitter löst om man struntar i sånt. Så i de fallen tror jag risken är högre.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Man bör också tänka på att det är Transportstyrelsen som tar beslutet om återkallelse eller inte vilket beror på vad polismannen skrivit i sin rapport. Finns fall där folk tror att det bara blev böter för rödljus eller stopplikt men efter några dagar fått ett brev som säger att man också blivit av med kortet. (Ok, två brev, det första med en chans att yttra sig om händelsen).

Polismannen som rapporterar behåller bara körkortet om han anser att risken är stor att det blir återkallat.

Visst är det så. Böterna är ett straff.
Körkortsingripandet från transportstyrelsens sida är ett ifrågasättande av förarens lämplighet att inneha körkort. Och dom sker oberoende av varandra. Så det kan hända att man i efterhand får brev från transportstyrelsen att dom överväger körkortsingripande ja.
Mycket av dom bedömningarna sker dock efter en mer eller mindre fastställd praxis. Dvs om polismannen inte bedömer det som troligt att dom kommer att dra in körkortet så är det osannolikt att transportstyrelsen kommer att dra in det. Men fullt möjligt. Lite beroende på hur din historik ser ut.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
De kan även besluta om återkallning för fortkörning eller liknande som normalt bara ger böter om man har flera incidenter under en viss period. Sist jag fick en fortkörningsböter (tror det var typ 90 på 70-väg) så fick jag frågan om jag hade fått böter tidigare under de senaste 5 åren, för då kunde Transportstyrelsen ha åsikter om mitt körkortsinnehav.

Tror dock att det kräver lite mer än 2-3 milda fortkörningar under 5 år för att de faktiskt ska ta kortet. Men risken finns där. Och när det kommer till stopplikt och rödljus har i alla fall jag blivit inpräntad sedan gammalt med att kortet sitter löst om man struntar i sånt. Så i de fallen tror jag risken är högre.

Nja. Det är en 2-årsperiod som dom övervakar.
Om jag inte minns fel så räcker det med 3 lindriga fortkörningar inom en 2-årsperiod för att det ska finnas risk att dom drar in kortet. Har man kört typ 15-30 km för fort på väg där begränsningen är minst 50 (dvs precis under gränsen för att omedelbart bli av med kortet så räcker det med 2 hastighetsöverträdelser inom en 2-årsperiod.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nja. Det är en 2-årsperiod som dom övervakar.
Om jag inte minns fel så räcker det med 3 lindriga fortkörningar inom en 2-årsperiod för att det ska finnas risk att dom drar in kortet. Har man kört typ 15-30 km för fort på väg där begränsningen är minst 50 (dvs precis under gränsen för att omedelbart bli av med kortet så räcker det med 2 hastighetsöverträdelser inom en 2-årsperiod.
Ok, ganska säker på att polisens fråga gällde 5 år. Men det betyder ju inte att han i sin tur hade rätt i antal år.
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Kollade upp rödljuskörning/stopplikt i och med att jag hade för mig att det ska vara indraget körkort på det. Och kollar man Transportstyrelsens sida så listar de rödljuskörning och underlåtelse att stanna för stopplikt som saker polisen direkt ska ta körkortet för.

Men de utrycker det också som "troligt att körkortet kommer att återkallas" och listar även fortkörning och annat, så en gråzon finns där ju. Så som sagt tidigare, det beror mycket på omständigheterna (risken) kring körningen. De kan ju faktiskt även ta kortet vid gulljuskörning.

Polisen ska omhänderta ett körkort om körkortshavaren gör sig skyldig till en sådan trafikförseelse att det är troligt att körkortet kommer att återkallas av Transportstyrelsen.

Det gäller vid:
•rattfylleri
•grov vårdslöshet i trafik
•smitning från olycksplats
•trafikbrott som fortkörning, kört mot rött, inte stannat för stopplikt, hållit för kort avstånd till bil framför m.m.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/om-polisen-tar-ditt-korkort/
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Skall vi utgå från att TS tagit till sig av de goda råden?

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 

Sheriffen´

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2014
Ort
Borås
Hoj
2003 GSX1540
Finns så många unga stridspittar som minsann ska visa hur coola de är med att inte ta ner fötterna vid stopp-plikt, blinkar max en gång när de ska svänga, och ska stå och balansera vid rödljusen (det är ju töntigt att bete sig som folk i trafiken).

Nä fyfan :mad:

När jag körde upp, körde jag upp med tre andra. Två av dem var sådana coolingar som bara sa "aaah ja fattarrr" på allt, även om de inte fattade. De hade helt missförstått det som flera här har skrivit, du ska övertyga den du kör upp för om att du är mogen nog att inneha ett mc-kort.

Skäms som mc-åkare när dessa muppar väl syns ute i trafiken, så övercoola så det bara blir pinsamt.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det kan fan inte vara lätt att vara trafikinspektör nu när curlinggenerationen ska ta körkort... suck....
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det kan fan inte vara lätt att vara trafikinspektör nu när curlinggenerationen ska ta körkort... suck....

En vän till mig som är yrkesofficer sa i helgen följande bevingade uttryck angående unga, curlade män:

"Förr i tiden gav man en order, nuförtiden är det "ett underlag för diskussion...""
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En vän till mig som är yrkesofficer sa i helgen följande bevingade uttryck angående unga, curlade män:

"Förr i tiden gav man en order, nuförtiden är det "ett underlag för diskussion...""

Mmhm.
Bara goda ting har ju hänt till följd av att folk "bara följt order".
:glömdet
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det kan fan inte vara lätt att vara trafikinspektör nu när curlinggenerationen ska ta körkort... suck....

Nä nog var det bättre förr när ingen tjafsade fast dom bevisligen gjort fel.
Ja menar, alla 40,50,60-talister etc. tar ju gladeligen emot sina fortkörningsböter när dom vet att dom kört för fort.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
En vän till mig som är yrkesofficer sa i helgen följande bevingade uttryck angående unga, curlade män:

"Förr i tiden gav man en order, nuförtiden är det "ett underlag för diskussion...""

Det är som dom säger om arbete.. förr gick folk till jobbet, gjorde sin dag, sedan tackade man chefen för att man fick komma dit och tjäna pengar till sitt leverne.

Idag kommer dom till jobbet, gör sin dag, sedan på vägen ut säger man till chefen "du ska vara glad att jag kom idag och gjorde ett så bra jobb så du kan tjäna pengar"
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Men i en krigssituation kanske det inte är lämpligt med en diskussion...

Det kan bokstavligen vara ett dödligt beslut...

Det var ju bra att hitler fick som han ville, i krigssituation, eller Stalin för den delen.
Napoleons killar slaktade också en hel del människor, fast de gett upp, under order.
För att inte tala om de som dött själva då de följt en puckad order.

- - - Updated - - -

Listan kan göras rätt lång.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det är som dom säger om arbete.. förr gick folk till jobbet, gjorde sin dag, sedan tackade man chefen för att man fick komma dit och tjäna pengar till sitt leverne.

Idag kommer dom till jobbet, gör sin dag, sedan på vägen ut säger man till chefen "du ska vara glad att jag kom idag och gjorde ett så bra jobb så du kan tjäna pengar"
Ja, både och är ju ungefär lika rätt, eller fel egentligen.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top