Kuggad vid uppkörning tycker ni inspektören gjorde rätt?

ander

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2016
Ort
skogen
Hoj
ingen
Jag kugga vid min uppkörning då jag ej satte ner foten vid en stop skylt.

Den som gjorde min uppkörning sa att felet var så kraftigt att det skulle ha resulterat till körkorts återkallelse.
Där av kunde de ej godkänna min uppkörning fatt allt gått perfekt.

Jag anser att inspektören gjort felaktig bedömning.

Så här säger polisen då prata jag med en som jobbat som MC polis i 20 år och nu även jobbar som utbildare inom trafikpolisen.

1. återkallat körkort = Nej 2500 kr är boten. Men boten är stjärnmärkt som menas att vid upprepade gånger av samma fel så kan körkortet återkallas.

2.Foten i marken vid stop skylt = nej. Hjulen ska bara stå stilla.
Exempel kommer du på en landsväg och har en korsning så skall du stanna men behöver ej sätta ner foten det viktiga är att du stannar till och kollar av så ingen trafik kommer.

Jag anser då att den som gjort min uppkörning har begått ett fel.
Det som jag aldrig kommer kunna bevisa var att den som gjorde uppkörningen bara åkte efter mig vid stop skylten den stanna alltså inte.

Polisen gav mig rådet att köra upp en gång till sen efter det överklaga det första beslutet till transportstyrelsen och skriva med händelsen.
Men gör jag det innan så kan det hända att jag får det mycket svårare att köra upp då de kommer leta efter saker att kugga mig på och vara extremt håra och göra allt för att jävlas tebax.

Så vad säger ni om denna händelse?
Hur skulle ni göra?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lära mig stanna vid stoppskyltar (sätta ned foten, räkna till tre) och boka en ny uppkörning.

Tror man att provförrättaren är ute för att jävlas är man nog inte mogen för körkort i övrigt heller...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Körde du upp privat? Att sätta ner foten vid stopplikt är något som körskolorna iaf lär ut.
Man kan förstås diskutera de juridiska hårklyverierna ang. om man måste sätta ner foten eller ej, men jag skulle tro att detta helt enkelt är praxis då det är så inspektörerna kan avgöra om man verkligen stannat.

Mitt råd är att du fokuserar på nästa uppkörning och börjar planera för vilka roliga vägar du skall köra som nybliven motorcyklist istället för att lägga en massa onödig energi på detta. Se det som en lärdom. Nästa gång klarar du kortet! :tummenupp
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Jäklar, det var onödigt och blev dyrt att inte sätta ned foten helt enkelt.

Varför satte du inte ner foten?

Vid uppkörning ska du uppvisa att du kontrollerat och säkert kan framföra dig själv och ditt fordon, att då stå och balansera på två hjul stillastående, det känns inte säkert, för din uppmärksamhet är ju inte på korsningen eller övriga trafiken då.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Jag tycker han gjorde helt rätt, han vill se att du lyssnat och tagit lärdom.

Jag fick böter vid en stoppskylt för att jag inte stod still utan rullade lite bakåt innan jag körde.
Jag påpekade att om jag nu börjar rulla lite bakåt så måste jag ju vid ett tillfälle stått helt still, eller hur konstapeln.
Det som gäller är fälgstopp, svarade han, alltså att jag ser att hjulet står helt still.
Hårklyveri?
Inte i min mening, han hade rätt och jag har ändrat beteende, gör detsamma så har du snart lappen.
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Sätt ner foten nästa gång och var inte orolig. Du kommer nog få köra genom 2-3 korsningar med stoppskylt men nu vet du hur du ska göra så det är inget problem. De kommer inte jävlas eller försöka sätta dit dig.


Du har bra balans. Det är nog inte en på tusen som klarar av att stå stilla vid stopplikt utan att sätta ned foten på sin uppkörning.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att ta körkort är ungefär som att gå på dejt. Man skall försöka övertyga den andre om att man är en trevlig och hygglig prick som är värd att få ett körkort/ligg. Därför är det av största vikt att man vid uppkörningen gör allt övertydligt och verkligen jobbar på att framstå som en säkerhetsmedveten förare. I detta ingår att göra en uppsjö av saker som alla vet att ingen gör i verkligheten men det står i föreskriften att man skall göra så.

I detta ingår att sätta ned foten och övertydligt stanna vid stoppskylt. Titta åt båda hållen när du skall passera järnvägsövergång. Släppa fram även tjocka tjejer vid övergångsställen osv....

Harden the fuck up, boka en ny uppkörning och gör rätt.:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Jag tycker han gjorde helt rätt, han vill se att du lyssnat och tagit lärdom.

Jag fick böter vid en stoppskylt för att jag inte stod still utan rullade lite bakåt innan jag körde.
Jag påpekade att om jag nu börjar rulla lite bakåt så måste jag ju vid ett tillfälle stått helt still, eller hur konstapeln.
Det som gäller är fälgstopp, svarade han, alltså att jag ser att hjulet står helt still.
Hårklyveri?
Inte i min mening, han hade rätt och jag har ändrat beteende, gör detsamma så har du snart lappen.

Jösses, snacka om tjurig polis. Var det Konstapel Hamrén måntro?

Men jag håller ju med dig, du har ju helt rätt. För att något skivformat som roterar ska byta rotationsriktning så MÅSTE objekt stå still, även pm det handlar om en fantasiljondels-sekund, så står det still.

ON TOPIC:
Nu är det som det är, boka ny uppkörning fixa kortet sen överklagar du och får tillbaka pengarna (om du vinner). Det kommer att gå fortare att göra om uppkörningen än att överklaga beslutet.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Stå stilla eller rulla bakåt med fötterna på fotpinnarna vid stopplikt är ett kul trick man kan krydda sin vardag med - när man har sitt körkort och tycker det är kul att få slänga käft med någon enstaka polis som eventuellt skulle A: se det, och B: bry sig.

Jag har stått och tjafsat om det några gånger med olika poliser. Aldrig bötfälld, men en sansad MC-polis fick mig att dra ner lite på det:

"min bedömning är att det går åt så mycket koncentration att göra ett sådant stunt att man riskerar att missa något av det som det är tänkt att man skall ägna sig åt vid en stoppliktskorsning: se sig om och utvärdera trafiken på den större vägen man skall ut på. Säg mig ärligt: skulle du kunna duplicera ditt "stopp" tre gånger om på raken...?"

Vi kom överens där och då, men det är fortfarande kul att göra där det passar.


...och TS, på en uppkörning passar det sällsynt dåligt - hur tekniskt skicklig du än är på att framföra din motorcykel. Det är inte det som skall prövas vid uppkörningen, utan helheten och hur trafikmogen man framstår som. "Inte nudda mark" är jättekul, men vem säger att uppkörningar måste vara roliga?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är inte värt att lägga tid, tankeverksamhet och pengar på att överklaga och tjafsa om det. En uppkörning kostar inte speciellt mycket. Se den som en extra dyr körlektion nu, och gör inte om misstaget nästa gång så får du kortet. Uppkörningsförrättarnas huvudsakliga syfte är att se om du är farlig för dig själv eller andra, och om de tycker att det samlade intrycket är att du inte är helt mogen än så kuggar de dig. Det är inte personligt, och de är inte ute efter att sätta dit dig. De kommer inte vara ute efter att sätta dit dig på efterföljande uppkörningar heller.
Gör uppkörning nummer två, gör inte om sama misstag och undvk några nya så får du nog lappen. Och sedan är det bara att glömma bort hela skiten och bara köra på.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Tyvärr har provförrättaren gjort helt rätt, en av de första saker man får lära sig i körskolan är just att sätta ner foten vid stopplikt för att visa att man förstår vad stopplikt innebär samt att man visar att man står still (då man sällan kör med foten stilla i backen).
Där jag en gång körde upp var de stenhårda med högerregeln, därför fick vi bromsa till i varje "högerregelskorsning", inte för att det finns en lag som säger att man måste göra det utan för att visa att man förstår att det är högerregel och för att uppmärksamma provförrättaren att man har bromsberedskap.

Surt är det givetvis för det känns onödigt men om det inte var några andra problem så bör du kunna fixa nästa körprov perfekt :tummenupp Får du dessutom samma provförrättare så bör han komma ihåg vad han kuggade dig på förra gången :tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det finns mängder med provförrättare och de har mängder med uppkörningar varje dag, enda skälet till att de skulle komma ihåg dig är om du i första läget ställde till med ett h-vete så att vederbörande blev arg.
Provförättaren ska heller inte veta om en person har kört upp privat eller via körskola, de ska bara testa dina kunskaper.

En nära vän till mig är provförättare att han säger att han ser inom 1 minut om en person kört privat eller via körskola, han behöver inte läsa det på ett papper. En körskola har betydligt högre "lägstanivå" på sina elever där de bland annat får lära sig att man alltid sätter ner foten när man stannar vid stopplikt.

En provförättare kan omöjligt testa precis allt som en person kan, då hade uppkörningen tagit en hel dag, han eller hon kan bara skumma ytan på kunskaper. Kommer då eleven från en körskola så har de lärt sig vissa "nycklar" som gör att provförrättaren snabbt ser att en elev kan just det momentet.
En sådan nyckel är just att sätta ner foten, då behöver förrättaren inte fundera mer på den saken, då vet han/hon (jag vägrar HEN) att eleven har koll på just den biten.

Bit ihop, du är inte den första eller sista att kugga en uppkörning. Du gjorde fel och en överklagan kommer inte att hjälpa. Fokusera på att lära dig att ta körkort istället och boka en ny tid :)
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Boken säger väll 3 sekunder HELT stillastående vid stopplikt? Minns inte riktigt.. Om nu så är fallet är 3 sekunder ganska länge att balansera under en uppkörning där jag förstår att bedömningen blivit som den blev. Eller så har TS eventuellt bara stannat till, 1sekund eller liknande och sen kört på. Då är foten kanske inte sp nödvändig. Men då är bedömningen fortfarande korrekt eftersom man inte hinner värdera trafiksituationen särskilt mycket på den korta stunden.

Håller med övriga, istället för att lägga massa energi och ilska på detta borde du bara boka en ny uppkörning, tänka efter lite mer vid körningen och bli en lycklig hojåkare :)

När du har lappen sedan är de ingen som kommer åka efter dej och klaga på om du stannar 1sek, 3sek eller 10sek med fötterna uppe eller nere! LYCKA TILL !!
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Instämmer me alla andra att tyvärr så måste man övertyga att man stannat genom att sätta ner foten, även om man kan hålla balansen å stå stilla i 10 minuter... Samma sak gäller att man vrider på huvudet å vissa att man kollar höger vänster i typ korsningar även om de räcker me att till me ögonen..
Surt som fan å bli kuggad för skit sak.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja, han gjorde rätt.

Det går att hårklyva hur mycket som helst om det där och att det beror på situationen (och det gör det nog ute i verkligheten), men som Boris skriver så går uppkörningen ut på att bevisa för kontrollanten att du verkligen kan det här med att ratta en hoj och föra dig i trafiken. Struntar du då i princip att lyda den heligaste av våra trafikskyltar så kommer inte kontrollanten vara glad.

Gör om, gör rätt.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
Så forumet och kontrollanten verkar eniga.

Boka ny tid och eventuellt ett par körlektioner först.
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Jag vet en som körde vidare utan att stanna alls vid en stopplikt under sin uppkörning. Trots detta blev han godkänd då provförrättaren tyckte han kört felfritt för övrigt och att skicka hem någon för att sedan komma tillbaka efter x antal veckor bara för att plugga stopplikt kändes inte rimligt sa han :)
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Detta är ju samma som att man behöver vrida på hela huvudet för att visa var man tittar. Detta även om det ibland kan räcka med att "vrida på ögonen".
Vidare vill jag påstå att det är väldigt få som faktisk kan stanna vid ett stopp utan att sätta ner foten och samtidigt i lugn och ro se över situationen i trafiken för att sedan köra iväg.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Jag vet en som körde vidare utan att stanna alls vid en stopplikt under sin uppkörning. Trots detta blev han godkänd då provförrättaren tyckte han kört felfritt för övrigt och att skicka hem någon för att sedan komma tillbaka efter x antal veckor bara för att plugga stopplikt kändes inte rimligt sa han :)

Låg där en 18åring och väntade på inspektören?
Ett av de vägmärken som ska respekteras allra mest enligt dem.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top