Gsxr 1000 hjälp

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Som uppdatering:
Jag har valt att invänta dom nya stiften och luftfiltret innan jag grottar mer i det. Jag återkommer hur det går och tackar ödmjukast för hjälpen jag har fått hittills:Bugar
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Idag bytte jag stiften. Ingen skillnad. Det visade sig att jag hade en granne som är
Mcmekaniker som tipsade mig om att hälla en flaska k-sprit i tanken eftersom det på hans verkstad var bland det vanligaste problemet att åkare hade fått fukt i systemet. Ingen effekt än så länge.
Dock så testade jag att dra ur en tändspole åt gången under gång och jag tycker inte mig märka så stor skillnad när jag drar ut en av dom. Kan det vara så att den kanske inte är helt död så avgaskröken inte är kall, men ändå väldigt dålig?
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Uppdatering.
Hojen är numera även sjukt svårstartad och brummar mest till vid startförsök.
Jag gick tillbaka till ruta ett och tog isär soppapumpen igen. Denna gången mer ingående.
Det var rätt äcklig även dennna gången trots att jag typ inte kört nått utan vara startat upp hojen några gånger. Gjorde rent ordentligt.
Inget resultat.
Tog bort dom nya stiften som jag satte dit i fredags och bara provstartat med och alla fyra ser ut att ha tänt olika liksom. Jag bifogar bild. Kan man tyda nått av dess olika utseende är min fråga.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Uppdatering.
Hojen är numera även sjukt svårstartad och brummar mest till vid startförsök.
Jag gick tillbaka till ruta ett och tog isär soppapumpen igen. Denna gången mer ingående.
Det var rätt äcklig även dennna gången trots att jag typ inte kört nått utan vara startat upp hojen några gånger. Gjorde rent ordentligt.
Inget resultat.
Tog bort dom nya stiften som jag satte dit i fredags och bara provstartat med och alla fyra ser ut att ha tänt olika liksom. Jag bifogar bild. Kan man tyda nått av dess olika utseende är min fråga.

Om soppapumpen gunkar igen på så kort tid efter att ha varit rengjord kanske det kan vara dags att tvätta tanken?
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Om soppapumpen gunkar igen på så kort tid efter att ha varit rengjord kanske det kan vara dags att tvätta tanken?

Jag var nog inte lika noggrann första gången jag gjorde det som nu men nu borde den vara i rimligt skick:)
Det stämmer säkert med tanken men jag ska ändå byta den snart och jag tror inte det är mitt problem så jag vill inte lägga onödig tid på det innan hojen startar o går som den ska:/
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag lyckas inte posta någon bild på stiften men dom vara liksom olikfärgade.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Hej back in business då:va

Jag har inte kommit speciellt mycket längre med projektet. Dock så har jag bytt tändspolar och soppa vilket gjorde att den startade först men sen valde att inte starta igen.märkligt.
Dock så har jag kilat runt i elsystemet och hittade en liten box som verkar vara någon eftermarknadsgrej. Den är typ 5*5 cm och det står speedoack på den. Jag kopplade bort den och hojen går fortfarande att försöka starta så den dör liksom inte när den boxen inte sitter där.
Kan det här vara någon sorts elektronisk strypning eller liknande?
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Du kan kolla så att inte några tändkablar korsar varann. Går ström över så brukar det yttra sig i att startmotorn går men du får ingen gnista.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Hej back in business då:va

Jag har inte kommit speciellt mycket längre med projektet. Dock så har jag bytt tändspolar och soppa vilket gjorde att den startade först men sen valde att inte starta igen.märkligt.
Dock så har jag kilat runt i elsystemet och hittade en liten box som verkar vara någon eftermarknadsgrej. Den är typ 5*5 cm och det står speedoack på den. Jag kopplade bort den och hojen går fortfarande att försöka starta så den dör liksom inte när den boxen inte sitter där.
Kan det här vara någon sorts elektronisk strypning eller liknande?

Kan vara en box som tar bort eventuella varvtalsstrypningar. Hade en sådan på min k5 som skulle eliminera en strypning på ettan och tvåan.
 

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
mät laddströmmen över batteripolerna ska va över 14v på tomgång och vid höga varv.haft hoj som laddar ok vid tomgång men ej vid varvning.

om du läser felkoderna gör det utan att stänga av motorn,om du stänger av motorn så kan felkoderna raderas. ta av sätet starta motorn och läs av felkoderna.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Okej då var arbetet igång igen efter ett litet uppehåll.
Hojen startar nu fint och håller ett jämt varvtal på tomgång. Det går det fortfarande ojämt och dör vid hårdare gaspådrag. Jag har börjat misstänka mer o norr att det rör sig om något med bränsletillförseln. Jag har kontrollerat flödet i soppa pumpen o det kommer ordentligt med soppa. Jag tänkte dyka djupare ner i systemet o se om det finns några begränsningar där. Jag förstår verkligen inte vad det annars skulle kunna vara som får motorn att tappa så mycket kraft o sedan dö på högre varv förutom att den inte får tillräckligt med soppa:va
Den lilla dosan som jag tidigare nämnde har jag plockat bort och det verkar inte spela någon större roll.

Edit* man kan gasa långsamt upp till ca 8-9000 varv sen dör/håller den på att dö.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Hallå, uppdatering. Jag fick lämna in till verkstad som konstaterade igensatta spridare.
Märkligt nog kommer problemet tillbaka efter ett par km körning.
Verkstan har rengjort både tank o spridare 3 ggr och fortfarande samma problem. Dock så är det på rätt väg iaf p till våren tänkte jag ev göra nått åt det själv när tid finns.
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Låter på videon som den får för lite soppa.
vad har du för luftfilter? min startade inte ens utan filter .
soppafiltret har du kollat det?
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Nu var det längesen detta var mitt problem. Det slutade med att jag sålde hojen för en sportstyver till en mekaniker som ordnade upp den.
Den finns för närvarande på blocket för 25000 kr vilket är ett bra pris.
Problemet var som jag minns det, ett antal dåliga vakumslangar sm han ordnade relativt kvikt.

Väl mött
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top