REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42
  1. #1
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Växjö
    Hoj
    Gsxr 1000 01
    Inlägg
    113

    Gsxr 1000 hjälp

    Jag gör ett nytt försök.
    Min gixxer gick dåligt när jag gasade. Jag trodde först det var kopplingen men kom på andra tankar. Åkte till garaget för att rengöra bränslefilter/pump och luftfilter. Filtret är riktigt äckligt så jag spolar ur det och torkar rent osv. Blåser genom luftfiltret med tryckluft. Sätter ihop och hojen går svindåligt.
    Tar isär igen och sätter ihop. Hojen går fortsatt dåligt. Är tvungen att ta mig hem så jag kör den hem ca 2 mil och det är inget tryck alls i hojen och den går typ på 3 cylindrar. Alltså mycket sämre än den gjorde från första början.
    Vad kan felet vara och varför blev det sämre av att jag rengjorde filtren?? Innan gick den skapligt förutom när jag skulle gasa ordentligt, nu kan jag typ gasa 10%..

  2. #2
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Visby
    Hoj
    2003 Yamaha R1
    Inlägg
    173
    Inget veck på soppaslangen om du haft uppe bensintanken?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Växjö
    Hoj
    Gsxr 1000 01
    Inlägg
    113
    Nej tyvärr:/

  4. #4
    Very nice Mattiass avatar
    Reg.datum
    feb 2002
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    RVF400 + GSX-R750WT
    Inlägg
    12 067
    Kolla spridare, spole eller slangar/kablar till desamma på den cylindern som inte går. Jättelätt. Om det var fullt med skit i tanken är det väl mest troligt att felet är bensinrelaterat, men du kan ju ha dragit isär nåt kontaktstycke eller dragit av en kabel av misstag också.
    Fighting stupidity since 2002

  5. #5
    Det löser sig nog suzukipojken86s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    karlstad
    Hoj
    GSX-R 750 -85
    Inlägg
    83
    Har du någon felkod??

  6. #6
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Växjö
    Hoj
    Gsxr 1000 01
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Kolla spridare, spole eller slangar/kablar till desamma på den cylindern som inte går. Jättelätt. Om det var fullt med skit i tanken är det väl mest troligt att felet är bensinrelaterat, men du kan ju ha dragit isär nåt kontaktstycke eller dragit av en kabel av misstag också.

    Jag är relativt novis i ämnet ändå men försöker lära mig jag ska titta på det.

    Njae jag vet inte riktigt hur man kollar felkoder på hojar:P

  7. #7
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Skåne
    Hoj
    Suzuki
    Inlägg
    425
    Såhär kollar du felkoderna:


  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Växjö
    Hoj
    Gsxr 1000 01
    Inlägg
    113
    Okej jag har kollat om det är några felkoder och det visar sig att det som internet benämner som TPS är helt felinställd. Nu ska jag bara försöka hitta den här skiten o se om jag kan lösa det och ifall det är problemet. Om någon vet exakt var den sitter så berätta gärna. Den verkar sitta på olika ställen på olika årsmodeller o kubik
    Fortsatt tacksam för all hjälp jag kan få.

  9. #9
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Växjö
    Hoj
    Gsxr 1000 01
    Inlägg
    113
    Mm nu är det åtgärdat men problemet kvarstår och den här mätaren man ser inställningen på rör sig när man startar upp hojen o gasar lite..den går uppåt när man gasar o det börjar bluddra som fan i motorn:P

    Edit* Det är väl iof rimligt att den går upp när man gasar
    Senast redigerat av TheOak den 2017-08-12 klockan 11:58.

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 401
    Detta är så löjligt men har faktiskt varit på plats när det hände.
    GSXRn strulade och det visade sig vara dåligt dragna polskor.
    Nej så roligt var det inte, polskorna på batteriet !
    Anslutningskablarna på batteriet alltså !
    Snabbt kollat !

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Växjö
    Hoj
    Gsxr 1000 01
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av Comeback Visa inlägg
    Detta är så löjligt men har faktiskt varit på plats när det hände.
    GSXRn strulade och det visade sig vara dåligt dragna polskor.
    Nej så roligt var det inte, polskorna på batteriet !
    Anslutningskablarna på batteriet alltså !
    Snabbt kollat !
    Hur pinigt det än må vara så hoppas jag att det är problemet! Ska kolla det första jag gör i morgon. Borde det inte komma någon felkod för sånt här? Tänker typ om stiften är dåliga eller om det är något med luft/bränsle?

  12. #12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    4 401
    Citat Ursprungligen postat av TheOak Visa inlägg
    Hur pinigt det än må vara så hoppas jag att det är problemet! Ska kolla det första jag gör i morgon. Borde det inte komma någon felkod för sånt här? Tänker typ om stiften är dåliga eller om det är något med luft/bränsle?
    Felkoden var tror jag fel på insprutningen (FI?). Den startade utan problem men vid 10000RPM dog den.
    Troligen började "de dåligt dragna polskorna vibrera" vid 10000RPM och elektroniken la av.

  13. #13
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Skåne
    Hoj
    Suzuki
    Inlägg
    425
    Det är en gammal hoj du har och insprutningssystemet är inte så värst avancerat. Du kan kolla några få felkoder bara och resten är precis som med alla andra hojar att du får felsöka själv.
    Kan du försöka beskriva problemet lite mer? Var i registret tappar den kraft? Hur beter den sig när den tappar kraft? Är det vid något särskilt tillfälle, typ endast vid fullgas?

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Växjö
    Hoj
    Gsxr 1000 01
    Inlägg
    113
    Alltså nu tappar den inte kraft,utan den går typ på 3 cylindrar och särskilt dåligt när den är kall. Då dör den typ efter några sekunder eller alt vid gaspådrag.
    Innan jag skruvade med den gick den bra på tomgång o typ på halvgas alt att man kunde gasa upp den långsamt till Varvstopp

    Edit*Jag vet inte hur man kollar felkoderna men jag har gjort det där tricket med sladden i den lilla vita sockerbiten så man kolla tps,tps var felinställt så jag fixade det och det verkar vara ok nu men utan någon förändring i motorgången.

  15. #15
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    19 301
    Citat Ursprungligen postat av TheOak Visa inlägg
    Edit*Jag vet inte hur man kollar felkoderna men jag har gjort det där tricket med sladden i den lilla vita sockerbiten så man kolla tps,tps var felinställt så jag fixade det och det verkar vara ok nu men utan någon förändring i motorgången.
    Det är ju så man kollar felkoder

    Om en burk av 4 inte funkar så är det ju inte ett generellt fel, hade det varit TPS eller kablarna till batteriet så hade alla burkar dött. Hur har det gått med att kolla stift mm som Mattias föreslog? Som sagt så kommer sånt INTE upp som felkod.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Växjö
    Hoj
    Gsxr 1000 01
    Inlägg
    113
    Citat Ursprungligen postat av Hoztic Visa inlägg
    Det är ju så man kollar felkoder

    Om en burk av 4 inte funkar så är det ju inte ett generellt fel, hade det varit TPS eller kablarna till batteriet så hade alla burkar dött. Hur har det gått med att kolla stift mm som Mattias föreslog? Som sagt så kommer sånt INTE upp som felkod.
    Hehe japp då vet jag ju hur man kolla felkoder Det är det som är så nice med sånt här, jag har lärt med rätt mycket senaste dagarna
    Jag tänkte göra en insats idag o kolla stiften, jag har beställt nya som borde komma i början på nästa vecka

  17. #17
    #41#forgotten era/#99# erf/#41# formula1 team tokers avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    på landet långt i söder
    Hoj
    suzuki gs 1000 s formula f1. nico bakker gs1000. harley
    Inlägg
    698
    du kan kolla vilka cylindrar den går på vid att försigtgt känna på avgas krökerna är någon av dom kalla så tänder inte den cyl.
    prova byta stift det låter som ett stift problem
    team toker
    #41# forgotten era
    #41# formula 1
    team south coast racing
    #99# erf

  18. #18
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Växjö
    Hoj
    Gsxr 1000 01
    Inlägg
    113
    Jag la upp ett klipp på youtube där
    Man ser hur den beter sig när man gasar den. Återigen ska jag säga att jag är tacksam för er hjälp och återkoppling



    - - - Updated - - -
    Senast redigerat av TheOak den 2017-08-13 klockan 11:43.

  19. 2017-08-13, 11:42

  20. #19
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Växjö
    Hoj
    Gsxr 1000 01
    Inlägg
    113

  21. #20
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Växjö
    Hoj
    Gsxr 1000 01
    Inlägg
    113
    Det verkar också som att all fyra krökar blir varma, om dom blir lika varma kan jag inte säga men den kanske snarare misstänker än går på 3 cylindrar:P

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här