Gsxr 1000 hjälp

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag gör ett nytt försök.
Min gixxer gick dåligt när jag gasade. Jag trodde först det var kopplingen men kom på andra tankar. Åkte till garaget för att rengöra bränslefilter/pump och luftfilter. Filtret är riktigt äckligt så jag spolar ur det och torkar rent osv. Blåser genom luftfiltret med tryckluft. Sätter ihop och hojen går svindåligt.
Tar isär igen och sätter ihop. Hojen går fortsatt dåligt. Är tvungen att ta mig hem så jag kör den hem ca 2 mil och det är inget tryck alls i hojen och den går typ på 3 cylindrar. Alltså mycket sämre än den gjorde från första början.
Vad kan felet vara och varför blev det sämre av att jag rengjorde filtren?? Innan gick den skapligt förutom när jag skulle gasa ordentligt, nu kan jag typ gasa 10%..
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + TL1000RW + G650X Moto
Kolla spridare, spole eller slangar/kablar till desamma på den cylindern som inte går. Jättelätt. Om det var fullt med skit i tanken är det väl mest troligt att felet är bensinrelaterat, men du kan ju ha dragit isär nåt kontaktstycke eller dragit av en kabel av misstag också.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Kolla spridare, spole eller slangar/kablar till desamma på den cylindern som inte går. Jättelätt. Om det var fullt med skit i tanken är det väl mest troligt att felet är bensinrelaterat, men du kan ju ha dragit isär nåt kontaktstycke eller dragit av en kabel av misstag också.


Jag är relativt novis i ämnet ändå men försöker lära mig:) jag ska titta på det.

Njae jag vet inte riktigt hur man kollar felkoder på hojar:p
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Okej jag har kollat om det är några felkoder och det visar sig att det som internet benämner som TPS är helt felinställd. Nu ska jag bara försöka hitta den här skiten o se om jag kan lösa det och ifall det är problemet. Om någon vet exakt var den sitter så berätta gärna. Den verkar sitta på olika ställen på olika årsmodeller o kubik
Fortsatt tacksam för all hjälp jag kan få.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Mm nu är det åtgärdat men problemet kvarstår och den här mätaren man ser inställningen på rör sig när man startar upp hojen o gasar lite..den går uppåt när man gasar o det börjar bluddra som fan i motorn:p

Edit* Det är väl iof rimligt att den går upp när man gasar:arsele
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Detta är så löjligt men har faktiskt varit på plats när det hände.
GSXRn strulade och det visade sig vara dåligt dragna polskor. :D
Nej så roligt var det inte, polskorna på batteriet ! :)
Anslutningskablarna på batteriet alltså !
Snabbt kollat !
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Detta är så löjligt men har faktiskt varit på plats när det hände.
GSXRn strulade och det visade sig vara dåligt dragna polskor. :D
Nej så roligt var det inte, polskorna på batteriet ! :)
Anslutningskablarna på batteriet alltså !
Snabbt kollat !

Hur pinigt det än må vara så hoppas jag att det är problemet! Ska kolla det första jag gör i morgon. Borde det inte komma någon felkod för sånt här? Tänker typ om stiften är dåliga eller om det är något med luft/bränsle?:va
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur pinigt det än må vara så hoppas jag att det är problemet! Ska kolla det första jag gör i morgon. Borde det inte komma någon felkod för sånt här? Tänker typ om stiften är dåliga eller om det är något med luft/bränsle?:va

Felkoden var tror jag fel på insprutningen (FI?). Den startade utan problem men vid 10000RPM dog den.
Troligen började "de dåligt dragna polskorna vibrera" vid 10000RPM och elektroniken la av.
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det är en gammal hoj du har och insprutningssystemet är inte så värst avancerat. Du kan kolla några få felkoder bara och resten är precis som med alla andra hojar att du får felsöka själv.
Kan du försöka beskriva problemet lite mer? Var i registret tappar den kraft? Hur beter den sig när den tappar kraft? Är det vid något särskilt tillfälle, typ endast vid fullgas?
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Alltså nu tappar den inte kraft,utan den går typ på 3 cylindrar och särskilt dåligt när den är kall. Då dör den typ efter några sekunder eller alt vid gaspådrag.
Innan jag skruvade med den gick den bra på tomgång o typ på halvgas alt att man kunde gasa upp den långsamt till Varvstopp

Edit*Jag vet inte hur man kollar felkoderna men jag har gjort det där tricket med sladden i den lilla vita sockerbiten så man kolla tps,tps var felinställt så jag fixade det och det verkar vara ok nu men utan någon förändring i motorgången.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Edit*Jag vet inte hur man kollar felkoderna men jag har gjort det där tricket med sladden i den lilla vita sockerbiten så man kolla tps,tps var felinställt så jag fixade det och det verkar vara ok nu men utan någon förändring i motorgången.
Det är ju så man kollar felkoder :7peta

Om en burk av 4 inte funkar så är det ju inte ett generellt fel, hade det varit TPS eller kablarna till batteriet så hade alla burkar dött. Hur har det gått med att kolla stift mm som Mattias föreslog? Som sagt så kommer sånt INTE upp som felkod.
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Det är ju så man kollar felkoder :7peta

Om en burk av 4 inte funkar så är det ju inte ett generellt fel, hade det varit TPS eller kablarna till batteriet så hade alla burkar dött. Hur har det gått med att kolla stift mm som Mattias föreslog? Som sagt så kommer sånt INTE upp som felkod.

Hehe japp då vet jag ju hur man kolla felkoder;) Det är det som är så nice med sånt här, jag har lärt med rätt mycket senaste dagarna:hej
Jag tänkte göra en insats idag o kolla stiften, jag har beställt nya som borde komma i början på nästa vecka:)
 

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Ort
på landet långt i söder
Hoj
alldeles för många
du kan kolla vilka cylindrar den går på vid att försigtgt känna på avgas krökerna är någon av dom kalla så tänder inte den cyl.
prova byta stift det låter som ett stift problem
 

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag la upp ett klipp på youtube där
Man ser hur den beter sig när man gasar den. Återigen ska jag säga att jag är tacksam för er hjälp och återkoppling:Bugar

https://youtu.be/L5Q-hnkmxOQ

- - - Updated - - -
 
Last edited:

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 990 Adventure
Det verkar också som att all fyra krökar blir varma, om dom blir lika varma kan jag inte säga men den kanske snarare misstänker än går på 3 cylindrar:p
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top