Bakstötdämpare med mindre dämpning till CB250N

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det är lätt att förstå vad du menar Sydney. Intressant att känna till det där om styvhet men styv är lika med hård i vår värld, så upplevs dämparen hårdare genom mer förspänd fjäder kan man säga att dämparen är mer styv även fast själva fjäderns styvhet alltid är den samma.

Så Sydney. YSS, uppfattar du dem som hårda eller mjuka?
Mjuka kanske är svårt att säga om de är men om vi säger hårda eller icke hårda och stötiga?
Sedan har jag iof läst att många dämpare är hårdare i början.

YSS RE 302 har är mindre styv fjäder än man är van med på gamla hojar. De hojarna är normalt gjorda för att kunna skjutsa på och har begränsade inställningsmöjligheter. Det jag har upplevt varje gång vid byte till YSS RE-302 är att de har kunnat ställas från en mjuk och bra arbetande fjädring...till hård, genom att de har ett stort förspänningsområde och lång fjäder. Det gör att de täcker ett större område på förarvikt än originaldämpare på gamla hojar.

Sedan är det förstås som Alatalo skriver att det optimala är att ha en dämpare som är anpassad till förarvikt och typ av körning. Men konsumenthojar säljs inte som t.ex. skor så att varje kund får välja storlek utifrån det optimala för honom.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
YSS RE 302 har är mindre styv fjäder än man är van med på gamla hojar. De hojarna är normalt gjorda för att kunna skjutsa på och har begränsade inställningsmöjligheter. Det jag har upplevt varje gång vid byte till YSS RE-302 är att de har kunnat ställas från en mjuk och bra arbetande fjädring...till hård, genom att de har ett stort förspänningsområde och lång fjäder. Det gör att de täcker ett större område på förarvikt än originaldämpare på gamla hojar.

Sedan är det förstås som Alatalo skriver att det optimala är att ha en dämpare som är anpassad till förarvikt och typ av körning. Men konsumenthojar säljs inte som t.ex. skor så att varje kund får välja storlek utifrån det optimala för honom.

Tackar detta är ju bra att veta, verkar ju vara vad jag letar efter. Får jag inte till nån hyfsat vettigt fjädring med mitt fjäderbyte får det nog bli YSS.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Men en konsument har i alla fall möjlighet att välja typ av hoj efter användningsområde. Tyvärr är väl en sporthoj inte bästa valet på gropiga vägar. Min gamla krigsmaskin med parallellogramgaffel, ingen fjädring bak och svampig sadelfjädring klarar potthål bättre än Ninjan. På slät asfalt däremot är fartupplevelsen i 80 mer skrämmande än på en sporthoj i 200+. Men den var ju byggd för sönderbombade franska vägar på väg till Berlin.
Till er som bor i Kalix med omnejd: Vill man vara fin får man lida pin.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Styv eller hård i brallan är ju same same :D Tror du uppfattar det rätt men du får helt enkelt testa hur det känns. Finns även guider på nätet hur dämparna ska ställas in, sag och allt vad det heter. Ska läsa på själv så småningom.

Dessa gamla vi har på våra är ofta helt slut eller så har de blivit stenhårda och då hjälper det kanske inte att byta fjäder?
Hur som helst, bara att testa. Duger det inte, köp nya.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag har aldrig upplevt att en fjäder har tagit slut och mjuknat, eller blivit hårdare. Om fjädringen skulle bli för hård med tiden är det troligen något som kärvar och blir hojen mjuk och gungig är det inte fjädern som har mjuknat utan dämpningsfunktionen har gett upp. Det är inte ovanligt på gamla hojar att de studsar upp efter nedtryckning när stötdämparen är slut p.g.a. att returdämpningen är kass.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag har aldrig upplevt att en fjäder har tagit slut och mjuknat, eller blivit hårdare. Om fjädringen skulle bli för hård med tiden är det troligen något som kärvar och blir hojen mjuk och gungig är det inte fjädern som har mjuknat utan dämpningsfunktionen har gett upp. Det är inte ovanligt på gamla hojar att de studsar upp efter nedtryckning när stötdämparen är slut p.g.a. att returdämpningen är kass.

De mattas, men om du märker det är en annan sak, på en gathoj troligen inte.

Har haft framfjädrar som mattats så mycket att det var som att gå upp en fjäder när jag bytte men de körde jag länge innan, hade jag fortsatt köra gata hade jag troligen inte reflekterat över det alls men efter en liten avåkning så jag fick byta gaffel så märktes det, blev omöjligt att köra då jag inte kände igen hojen.
Har inte mätt den då men den finns kvar någonstans så kanske skulle göra det..

Min bak bytte jag när den tappat från 90N/mm till 89,38N/mm, droppet gick snabbare när den väl började mattas med så den hade sannolikt fortsatt neråt om jag inte bytt, min nya var strax under 90 och ska kollas av nu vid service så får se vad som hänt.

Sen är det en stor skillnad efter man nymonterat en fjäder och när den fått gå ett pass eller två, typ som att man får "köra in" den innan den funkar som den ska, är lite extra "kick" i den när den är ny, tycker iaf. jag. :)

Så visst mattas de, om det har någon praktisk betydelse för gatåka är däremot en annan sak men nog så man märker ett byte om man är van sin hoj om de gått hårt och länge.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jag har aldrig upplevt att en fjäder har tagit slut och mjuknat, eller blivit hårdare. Om fjädringen skulle bli för hård med tiden är det troligen något som kärvar och blir hojen mjuk och gungig är det inte fjädern som har mjuknat utan dämpningsfunktionen har gett upp. Det är inte ovanligt på gamla hojar att de studsar upp efter nedtryckning när stötdämparen är slut p.g.a. att returdämpningen är kass.

Precis, pratade ju inte om fjäder, därmed skulle det inte hjälpa att byta den. Händer att dämparen är helt slut eller så är de stenhårda och orubbliga när man köper dessa gamla hojar.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Min bak bytte jag när den tappat från 90N/mm till 89,38N/mm, droppet gick snabbare när den väl började mattas med så den hade sannolikt fortsatt neråt om jag inte bytt, min nya var strax under 90 och ska kollas av nu vid service så får se vad som hänt.

Sen är det en stor skillnad efter man nymonterat en fjäder och när den fått gå ett pass eller två, typ som att man får "köra in" den innan den funkar som den ska, är lite extra "kick" i den när den är ny, tycker iaf. jag. :)
.

Jag förstår att du inte bara hittar på och att det är upplevt. Men är förvånad att man skulle kunna märka om fjädern ligger 0,3% under spec. Eller någon eller några tiondels mm i extra sag. Jag trodde inte ens att de kunde tillverkas eller kontrolleras med så hög noggrannhet och upplösning.

En gissning annars är att du kanske har fått dämparen renoverad samtidigt och det ger förstås märkbar skillnad.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag förstår att du inte bara hittar på och att det är upplevt. Men är förvånad att man skulle kunna märka om fjädern ligger 0,3% under spec. Eller någon eller några tiondels mm i extra sag. Jag trodde inte ens att de kunde tillverkas eller kontrolleras med så hög noggrannhet och upplösning.

En gissning annars är att du kanske har fått dämparen renoverad samtidigt och det ger förstås märkbar skillnad.

Nej, säger inte att jag märkte av bakdämparen annat än när jag bytte till helt ny fjäder de första eller två första passen, de andra bytena jag gjort till annan, bättre fjäder har jag inte märkt någon skillnad.
Kanske skulle jag gjort det om det varit mellan två pass men absolut inte mellan två olika helger.

Bytet har jag gjort när fjädern börjat tappa lite enligt mätning så jag hela tiden haft fräscha grejer och inte hamnar i ett läge som med de fjädrarna fram som gick ner sig så att jag inte kunde köra hojen efter byte.

När jag bytte de fram, var lånade gaffelben men min cartridge (orginal med kolvkit då och borrad hydraulstopp) men nya fjädrar, tänkte jag inte på det utan tog de jag plockade ur vid cartridgebytet då de var likadana, fick jag släppa oljenivån 11mm innan jag började kunna använda hojen och då var han ändå så "hård" fram att det tog nära ett race innan jag började fatta hur jag skulle göra.

Den helgen öppnade jag och kontrollerade allt och gjorde små ändringar mellan Alla träningar, kval och race, till sist tappade jag ur 8mm olja från standard till rek utan hydraulstopp bara för att se trots att jag jobbat fram den nivån med mina gamla fjädrar under flera heldagar, alltså sänkte totalt 11mm under helgen.

Jag hade alltså kört med för mjuk gaffel för vad jag ville göra men var så van vid det och visste inte annat, att alla sa att fjädrarna inte mattas gjorde ju att jag trodde det skulle vara så. :)

När det går fort på bana så märker man små förändringar, kanske inte kan sätta fingret direkt på vad som är ändrat men Att det är ändrat märker man, stora förändringar kan göra hojen okörbar.

På gata skulle jag säga att det troligen inte märks alls.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
När det går fort på bana så märker man små förändringar, kanske inte kan sätta fingret direkt på vad som är ändrat men Att det är ändrat märker man, stora förändringar kan göra hojen okörbar.

På gata skulle jag säga att det troligen inte märks alls.

Ja det är som du skriver, kör man mycket och hårt så märker man minsta lilla förändring om det inte kommer successivt under lång tid. Bästa sättet att slippa det är att ha koll på grejorna och se till att de är i topptrim.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, säger inte att jag märkte av bakdämparen annat än när jag bytte till helt ny fjäder de första eller två första passen, de andra bytena jag gjort till annan, bättre fjäder har jag inte märkt någon skillnad.
Kanske skulle jag gjort det om det varit mellan två pass men absolut inte mellan två olika helger.

Bytet har jag gjort när fjädern börjat tappa lite enligt mätning så jag hela tiden haft fräscha grejer och inte hamnar i ett läge som med de fjädrarna fram som gick ner sig så att jag inte kunde köra hojen efter byte.

När jag bytte de fram, var lånade gaffelben men min cartridge (orginal med kolvkit då och borrad hydraulstopp) men nya fjädrar, tänkte jag inte på det utan tog de jag plockade ur vid cartridgebytet då de var likadana, fick jag släppa oljenivån 11mm innan jag började kunna använda hojen och då var han ändå så "hård" fram att det tog nära ett race innan jag började fatta hur jag skulle göra.

Den helgen öppnade jag och kontrollerade allt och gjorde små ändringar mellan Alla träningar, kval och race, till sist tappade jag ur 8mm olja från standard till rek utan hydraulstopp bara för att se trots att jag jobbat fram den nivån med mina gamla fjädrar under flera heldagar, alltså sänkte totalt 11mm under helgen.

Jag hade alltså kört med för mjuk gaffel för vad jag ville göra men var så van vid det och visste inte annat, att alla sa att fjädrarna inte mattas gjorde ju att jag trodde det skulle vara så. :)

När det går fort på bana så märker man små förändringar, kanske inte kan sätta fingret direkt på vad som är ändrat men Att det är ändrat märker man, stora förändringar kan göra hojen okörbar.

På gata skulle jag säga att det troligen inte märks alls.

Har du nägon mätning på fjädern innan då? Du skriver "tappat från 90N/mm till 89,38N/mm"

Den första siffran är angiven med två värdessiffror och den senare med fyra, jag anar att den första siffran är angiven siffra från fabriken och inte uppmätt?

Vidare undrar jag vad fjädermätaren har för mätnoggrannhet.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har du nägon mätning på fjädern innan då? Du skriver "tappat från 90N/mm till 89,38N/mm"

Den första siffran är angiven med två värdessiffror och den senare med fyra, jag anar att den första siffran är angiven siffra från fabriken och inte uppmätt?

Vidare undrar jag vad fjädermätaren har för mätnoggrannhet.

En 90fjäder från fabrik, första mätningen var när jag servade efter han köpte vågen och då låg den på 89,67 men då hade den gått ett tag.

Vet ej vilken nogrannhet vågen har, han fick vänta ett tag på den och den var dyyyr sa han, italien tror jag han sa han köpte den ifrån.

Enligt han så låg öhlins vanligtvis väldigt nära angivet värde, därför ansåg han att det var värt att byta fjäder när den låg på 89,67 men den fick gå ett tag till.

Jag litar på honom, han har ju inget att vinna på att ljuga då jag beställt fjäder själv och haft med som han bytt när han servat så han tjänar ju inga pengar på själva fjädern.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det blev ju en ganska intressant tråd som den spårat iväg även om det rör en i övrigt ganska tråkig hoj:D

Hur f-n ska man veta vad man har jag på hojen nu? Försökt googla på "spring" och "Nm" men går inte bra, varför ska folk hålla på med löpning och sånt ;) Får jag bara reda på hur man ska mäta och räkna så går det nog bra att mäta då det sitter två fjädrarna per dämpare en kortare och en längre så det borde vara lättare att mäta upp progressiviteten då.

Jag ska först testa med mina fjädrar från original dämparna som nu är blästrade och lackade men det lär ju ta nån vecka till innan jag kan montera dom utan att skada den nya lacken med fjäderverktyget.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Har du nägon mätning på fjädern innan då? Du skriver "tappat från 90N/mm till 89,38N/mm"

Den första siffran är angiven med två värdessiffror och den senare med fyra, jag anar att den första siffran är angiven siffra från fabriken och inte uppmätt?
En 90fjäder från fabrik, första mätningen var när jag servade efter han köpte vågen och då låg den på 89,67 men då hade den gått ett tag.

En fjäderprovare av klass kan mycket väl ha en mätprecision som ger 90 N/mm med två decimaler, men det är många saker som måste uppfyllas för att man ska kunna lita på ett sådant mätvärde.

Man måste till exempel mäta under en väldigt lång sträcka, man måste utelämna den första delen av slaget och man måste också utelämna den sista delen av slaget eftersom ingen av dessa har lika linjär fjäderkonstant som "mitten" av slaget. Vidare måste båda ändplan vara perfekt planparallella (vilket de aldrig är) för att man skall kunna bestämma var mätningen egentligen startar. Och vill man repetera samma mätvärde under ytterligare en mätning så måste fjädern ställas in i fjäderprovaren ytterligare en gång på exakt samma sätt.

Att byta ut en tidigare icke uppmätt 90 N/mm fjäder för att den helt plötsligt mäts upp till 89.67 N/mm låter tveksamt. Om den är avsedd för en vanlig gathoj och kommer från ett svenskt företag som levererar gula fjädrar så tillåts den i princip att vara vad som helst mellan 89 och 91 N/mm då alla toleranser på fjäderkonstant och fjäderkonstantens linjäritet har uppfyllts. Och då är detta hårdare toleranser jämfört med andra företag i samma bransch.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
kollade upp dämparna och jag tror de har en spring rate på 17 resp. 25 Nm (progressiv) Sen om du kommer att uppleva det hårt eller inte är frågan.

Detta låter rimligt. Jag har för mig att "standardvärdet" för tyngre twindämparhojar typ CB, XJR 1300, GSX 1400 och liknande saker brukar vara en progressiv fjäder som börjar på 20 N/mm och slutar på 28 N/mm. Tyngre hojar alltså, men med ungefär samma utväxling från bakhjul till stötdämpare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De fjädertestare jag hittat anger 0.1, 0.25 och 1% noggrannhet, och den dyraste specar ingen alls. Och då gissar jag är nog dessa värdet till 100% uträknade från lastgivarens och positionsgivarens noggrannhet.
Och mekanikens eventuella brister är troligen ignorerad.

Och som vanligt vid mätningar ställer det ju även krav på att operatören vet vad han gör och inte slarvar.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Ok, men vad jag fattat är Bosses problem att ryggen inte pallar potthål i Norrbotten.
Vad han behöver är mjukare fjädrar och dämpare med mindre dämpning.
En mjuk kudde på sadeln hjälper oxå.

Tunnare olja i framgaffeln hjälper kanske till.
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top