Bakstötdämpare med mindre dämpning till CB250N

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tackar hade jag inte googlat på yss europe som du nämde så hade jag aldrig hittat dessa.

Har varit ute i garaget och pillar lite nu har jag konstruerat en fjäderspännare och även lite snabbt testa blästra ena original fjädern. Nu är ju dock frågan vad ska man packa med för färg för att det ska hålla på en fjäder, tror fjädrarna får bli california vita för att matcha de svart vita dekalerna och strippen. Nåt tips med färg på sprayburk?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Tur att vi är två för att lista ut saker :hihi Tror jag gick in direkt på menyn "caféracer, scrambler" för att jag trodde att om det fanns orginal så hade de standardlängd för min hoj och jag vill ju ha något längre. Skitbra att man kan välja längd.

Youtubade lite snabbt. Sprayfärg verkar vara tillräckligt elastisk så det gäller väl som vanligt att få den att fästa bra. Finns svar i kommentarerna. Tror inte du behöver satsa så hårt på dyr 2k färg och lack (den är väl tom hårdare?)

https://youtu.be/1-WqJJN5Vio
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror nog jag testar med vanlig sprayfärg för jag orkar inte börja med färgsprutan för två fjädrar, det håller ju förhoppningsvis i alla fall denna säsong och skulle det funka klockrent får man väl fixa fjädrarna riktigt bra till vintern. Hoppas jag kan montera de målade fjädrarna utan verktyg för Annars lär man ju få vänta i minst 2-3 veckor innan färgen härdat så man kan spänna på den utan att få skador på färgen. Om man använder vanlig billack finns det väl mjukmedel att blanda i färgen men det känns mycket jobb och stor kostnad att köpa färg för två fjädrar som jag inte ens vet om dom funkar bra. Vet inte om man kan få lack på sprayburk med mjukmedel från lackbutiken men det går säkert men då kostar nog burkarna minst 300 kr styck och man måste väl ha ha både grund och täckfärg.

Man skulle ju kunna testa montera dom rostiga och fula och provköra men då kul är det ju inte att plocka isär allt en gång till så det känns ut som att det är lika bra att måla dom på en gång och ta den smällen om dom inte skulle funka. Dock är jag ganska övertygad att dom inte blir sämre än dom som sitter på nu plus att det blir snyggare med vita fjädrar istället för svarta på den svarta dämparen.

Vore väldigt intressant att få reda på YSS dämparna upplevs för dom är ju ett hett alternativ på ersättare till dom som sitter på nu.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Rör sig fjädrarna så mycket då? Ingen mx-hoj får vi hoppas hehe :tummenupp

Kanske med 50-tals mått mätt ;):D

Ska köpa burk grundfärg på macken då jag åker till samhället idag, en burk carlifornia vit finns redan i garaget. Hoppas vädret bara är någorlunda i efter middag så jag får blästrat av fjädrarna, i går avbröts arbetet av en regnskur och att blästra i garaget känns inte ut som nåt alternativ med tanke på hur det skitar ner.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Testade fjäderspännaren jag bygge ihop igår och den funkar i alla fall för att montera ihop och isär den gamla dämparen. Skall dock modda den med krympslang över krokarna för att inte skada lacken på fjädern och med ett fästjärn till skruvstycket så den kan skruvas fast i skruvstycket liggandes för att lättare kunna justera bultarna och det borde också vara säkrare om nåt skulle gå galet och släppa för då skjuter man iväg grejerna i väggen framför sig istället för att få nåt bakåt där man står.

 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kan nån förklara vad man ändrar med förspänningen utöver hänget? Nog måste fjädringen bli styvare om man spänner fjädern?
Ja fjädringen blir styvare genom att den i förspänt läge kräver ett högre tryck för att tryckas ihop. Om den t.ex. spänns ihop med motsvarande 100 kg tryck krävs det minst 100 kg för att den ska börja tryckas ihop mer.

Fjädern blir inte ett dugg styvare för att du förspänner den. Så länge fjädertrådens vridstyvhet inte ändras - det vill säga så länge du inte ändrar fjädertrådens diameter, längd eller material - så påverkas inte dess styvhet.

Om du förspänner fjädern så ökar du däremot fjäderkraften vilket innebär att motorcykeln blir högre. Förspänningsjustringen är därför att betrakta som en ren höjdjustering. Inget annat.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
För att krångla till det lite. På bilden ser det ut som stigningen på fjädern är mindre i ena ändan.
Som Alatalo säger, men med tillägget konstant stigning, är fjäderkraften linjärt beroende av hoptryckningen. D.v.s. samma ökning av kraften ger samma ökning av hoptryckningen över hela fjädringsvägen. Om däremot stigningen varierar längs fjädern får man en progressiv fjäder. Den är mjukare i början och blir sen hårdare. På en progressiv fjäder spelar förspänningen roll. Var lite populärt när en fikaräser kördes till fiket där en tjej raggades upp för att sen åka en sväng. Med den extra lasten var det inte fel att justera förspänningen. En fikaräser hade alltid dubbelsoffa på den tiden.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Att fjädern inte blir styvare är väl ganska klar den har ju en viss styvhet och den kan man ju inte ändra på speciellt lätt utan att gå loss på den fysiskt det är jag med på. Men om man förspänner fjädern mer så måste väl ändå fjädringen på hojen bli styvare för kommer det inte då att krävas mer kraft för att få fjädern att börja tryckas ihop?

Tänker mig att då jag nu ska montera ihop dämparna då jag har fjädern lös så kan jag för hand komprimera fjädern säg 10 mm med handkraft men sen orkar jag inte mer, skulle jag i det fallet ha 1 mm förspänning kommer jag ju att orka trycka ihop den 9 mm till med sen är det stopp, tar jag då och förspänner den 9 mm kommer jag väl redan att "spännt bort" 9 mm och kan bara trycka ihop den 1 mm med händerna? Inte kommer jag väl att då helt plötsligt orka trycka ihop den 18 mm med samma kraft under förutsättning att jag trycker lika hårt varje gång?

Det är nog en progressiv fjädring i bägge fallen, originaldämparen har tätare fjäder i ena änden och eftermarknadsdämparen som sitter på nu har två fjädrar en kort tätlindad på ca 1/4 och en med glesare lindning på ca 3/4.

I alla fall är fjädrarna från originaldämparna nu blästrade och målade med rostskyddsfärg, ska grunda dom i eftermiddag och med lite tur så hinner jag nog måla dom senare ikväll.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ditt exempel och ett tidigare exempel i tråden blandar ihop olika storheter som kraft, tryck och styvhet. En linjär fjäders styvhet förblir per definition oförändrad om den förses med mer förspänning. Dess kraft blir högre, men inte dess styvhet. Det är kraften du kämpar emot då du försöker montera fjädern, inte dess styvhet.

Om du har en progressiv fjäder så är det väl möjligt att du kan lyckas "förspänna bort" hela den lägre fjäderkonstanten och då skulle man väl kunna anse att fjädern har blivit styvare, i alla fall så länge den ligger på garagebänken och inte monteras i hojen och belastas av hojens vikt.

Om du däremot monterar en progressiv fjäder i hojen - eller om du har ett progressivt stötdämparlänkage som de flesta moderna sporthojar - så blir effekten av ökad förspänning den motsatta. En fjäder som förses med mer förspänning producerar högre kraft och hojen som fortfarande väger lika mycket blir därför högre. Därför hamnar ditt åkläge högre upp längs den progressiva fjädern (eller längs det progressiva länkaget) och då har du helt plötsligt fått ett åkläge som har LÄGRE styvhet vid bakhjulets kontaktyta.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Fjädern blir inte ett dugg styvare för att du förspänner den. Så länge fjädertrådens vridstyvhet inte ändras - det vill säga så länge du inte ändrar fjädertrådens diameter, längd eller material - så påverkas inte dess styvhet.

Om du förspänner fjädern så ökar du däremot fjäderkraften vilket innebär att motorcykeln blir högre. Förspänningsjustringen är därför att betrakta som en ren höjdjustering. Inget annat.

Jag håller inte med även om jag mycket väl kan ha använt fel fjädervokabulär. Om man tar en hoj som trycks ihop 30 mm med 100 kg last på fjädern och sedan lägger på 100 kg förspänning kommer fjädern knappt att tryckas ihop alls för 100 kg last. Det innebär att fjädringen har blivit hårdare så att du kan lägga på ytterligare 100 kg last innan hojen sjunker ihop lika mycket som utan förspänning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är jag helt lost:va:va och om vi skiter i själva fjädern för den är ju vad den är utan att börja slipa om den och bara inriktar oss på om hojen blir mjukare eller styvare i dess fjädring har inte förspänningen nån påverkan då?

Om jag tolkar det Alatalo skrivit rätt så kan jag väl i detta fall då det gäller mitt gamla åbäke få en högre hoj bak (vilket jag vill) som också får mjukare bakfjädring (vilket jag vill) med att förspänna fjädrarna mer?

Är glad att ni står ut med mina frågor för jag tycker att det är väldigt intressant och vill ju gärna förstå hur saker och ting hänger ihop och fungerar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag håller inte med även om jag mycket väl kan ha använt fel fjädervokabulär. Om man tar en hoj som trycks ihop 30 mm med 100 kg last på fjädern och sedan lägger på 100 kg förspänning kommer fjädern knappt att tryckas ihop alls för 100 kg last. Det innebär att fjädringen har blivit hårdare så att du kan lägga på ytterligare 100 kg last innan hojen sjunker ihop lika mycket som utan förspänning.

Återigen - du blandar ihop olika storheter. Kraft och styvhet är inte samma sak.

Ökad fjäderförspänning leder till ökad fjäderkraft, men inte till ökad fjäderstyvhet. Fjäderkraften bär upp hojens vikt och när fjäderkraften ökas så blir hojen högre.

Även om man gängar på så mycket fjäderförspänning att stötdämparen förblir fullt utsträckt - trots att man lägger på hela hojens vikt - så är det fortfarande fjäderkraften som måste besegras för att stötdämparen ska tryckas ihop. Inte fjäderns styvhet.

Fjäderns styvhet förblir oförändrad. Den beror endast på fjädertrådens vridstyvhet och denna bestäms endast av fjädertrådens diameter, längd och material. Inget annat.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Återigen - du blandar ihop olika storheter. Kraft och styvhet är inte samma sak.

Ökad fjäderförspänning leder till ökad fjäderkraft, men inte till ökad fjäderstyvhet. Fjäderkraften bär upp hojens vikt och när fjäderkraften ökas så blir hojen högre.

Även om man gängar på så mycket fjäderförspänning att stötdämparen förblir fullt utsträckt - trots att man lägger på hela hojens vikt - så är det fortfarande fjäderkraften som måste besegras för att stötdämparen ska tryckas ihop. Inte fjäderns styvhet.

Fjäderns styvhet förblir oförändrad. Den beror endast på fjädertrådens vridstyvhet och denna bestäms endast av fjädertrådens diameter, längd och material. Inget annat.
Grad av anlöpning. Också.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu är jag helt lost:va:va och om vi skiter i själva fjädern för den är ju vad den är utan att börja slipa om den och bara inriktar oss på om hojen blir mjukare eller styvare i dess fjädring har inte förspänningen nån påverkan då?

Om du vill ändra fjäderkraften - ja.
Om du vill ändra fjäderstyvheten - nej.

- - - Updated - - -

Grad av anlöpning. Också.

Alltså material.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Återigen - du blandar ihop olika storheter. Kraft och styvhet är inte samma sak.

Ökad fjäderförspänning leder till ökad fjäderkraft, men inte till ökad fjäderstyvhet. Fjäderkraften bär upp hojens vikt och när fjäderkraften ökas så blir hojen högre.

Även om man gängar på så mycket fjäderförspänning att stötdämparen förblir fullt utsträckt - trots att man lägger på hela hojens vikt - så är det fortfarande fjäderkraften som måste besegras för att stötdämparen ska tryckas ihop. Inte fjäderns styvhet.

Fjäderns styvhet förblir oförändrad. Den beror endast på fjädertrådens vridstyvhet och denna bestäms endast av fjädertrådens diameter, längd och material. Inget annat.

Jag har lite svårt att hänga med på varför du hänger upp dig på orden kraft och styvhet. Jag har inte skrivit att det är samma sak. Det jag skriver, eller i alla fall bör vara lätt att förstå vad jag menar, är att en förspänd fjäder kräver mer kraft för att tryckas ihop än om fjädern är i vila. Det betyder i hojfallet att den inte sjunker ihop lika mycket med förare på hojen. Vilket i sin tur innebär att fjädern upplevs hårdare. Utan förspänning upplevs den som en mjukare fjäder genom att hojen sjunker ihop mer och blir mer lättgungad.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Det är lätt att förstå vad du menar Sydney. Intressant att känna till det där om styvhet men styv är lika med hård i vår värld, så upplevs dämparen hårdare genom mer förspänd fjäder kan man säga att dämparen är mer styv även fast själva fjäderns styvhet alltid är den samma.

Så Sydney. YSS, uppfattar du dem som hårda eller mjuka?
Mjuka kanske är svårt att säga om de är men om vi säger hårda eller icke hårda och stötiga?
Sedan har jag iof läst att många dämpare är hårdare i början.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Stämmer detta om vi summerar det hela? Det ända jag kan ändra på enkelt på denna hojs bakfjädring är fjäderkraften genom förspänningen? Med mig på som last på ca 95 kg med utrustning och lätt övervikt så kommer hojen att uplevad mjukare och kunna fjädra ihop mer i bakfjädringen med minimal förspänning mot maximal förspänning då fjäderkraften ökas vid högre förspänning? Kraften i detta fall är väl hojens vikt, jag med mina 95 kg och vägskadan som fjädringen ska ta hand om. Stämmer detta?

Andra alternativet som jag nu också i och för sig håller på med är att byta till fjädrar med mindre fjäderstyvhet, detta ska också göra att bakfjädringen kommer att upplevas mjukare med mina 95 kg på hojen? Med minimal förspänning till sammans med mindre styv fjäder kommer jag i detta fall ha så mjuk bakfjädring jag kan få med de grejer jag har hemma i garaget nu?

Med en fjäder med mindre styvhet och minimal förspänning på det kommer det att krävas mindre kraft (hojens vikt, min vikt och slaget från vägskadan) att trycka ihop bakfjädringen en viss längd? Med styvare fjäder och även högre förspänning kommer bakfjädringen att tryckas ihop mindre vid samma kraft?

Summerar jag detta minimal förspänning mjuk fjädring bak, maximal förspänning hård fjädring bak? Styv fjäder hård fjädring, mjuk fjäder mjuk fjädring?

Är ju också intresserad av YSS om mitt experimenterade inte faller ut väl dock under förutsättning att dom är mindre styva än vad jag nu har. Blev det rätt nu eller skulle det vara hårda ;):D
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Måste tillägga att jag gillar då trådarna spårar ur på detta sätt, man lär sig väldigt mycket:tummenupp

Sen har Alatalo rätt i en sak och det är att ha korrekta enheter (heter det så) på det man talar o. För annars så vet man ju egentligen inte vad man pratar om, problemet för oss vanliga döda som dessutom satt längst bak i skolan och kastade sudd är att vi inte har koll på detta. Har själv hyfsat koll på el och hur många säger inte ström när man egentligen talar om spänning? Lite samma sak verkar det vara i detta fall med styvhet och kraft.
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top