Bakstötdämpare med mindre dämpning till CB250N

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Kolla vad Wilbers kostar i Tyskland och köp därifrån då om du tror att det är ”halva priset”.

NCCR är väldigt kunniga och det handlar inte bara om att köpa dämpare och fjäder utan de hjälper dig med inställningarna också tills den blir som du vill ha den.

Dessutom är det klart enklare att hantera efterköpsfrågor med en seriös firma i Sverige.

De ligger i Delsbo, dvs obygd. Lever på sitt rykte om proffsig service och inte på lågpris och kinaimport.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag tror inte att det är för hög dämpning bak utan att fjädrarna är för hårda. Många äldre hojar är dimensionerade för att kunna skjutsa på och en sådan avfjädring är för hård för solo-ride.

När det gäller dämpningsfunktionen vill man knappt ha någon kompressionsdämpning alls. Speciellt inte på en gathoj som körs på dåliga vägar eftersom det blir för stumt. En lagom returdämpning är dock ett måste för att hojen ska suga fast i underlaget efter att fjädringen har tryckts ihop.

Prisvärda dämpare är YSS RE-302. De kostar bara ca 2000 kr med frakt från Tyskland via eBay.

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=yss+re-302&_sacat=0

Hur är det med YSS RE302, då jag googlade på dessa så har de fästöron i bägge ändar och jag ska ju ha klykor i bägge ändar till CB250N. Om man googlar på Hagon så har dom klykor i bägge ändar på sina dämpare. Testade maila Hagon för några veckor sen och frågade om dämpare som kan vara lämpliga och även om man kunde få dom nån cm längre men har inte fått nåt svar av dom än. Då man kollar på Hagons sida så verkar det ju inte finnas att välja vikt, dämpning och användningsområde på deras hemsida.

Har inget emot att beställa direkt från England om det blir billigare och går fortare bara det blir rätt och bra men det är ju konstigt att NCCR och en italiensk sida på eBay erbjuder "specade" dämpare. Det som känns bra med att handla i Sverige och då är det väl NCCR som gäller är ju att man enklare kan få hjälp om nåt skulle strula.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Glömde skriva tidigare att jag ringde NCCR och fick rådet att ta road/dirt road med soft eller medium dämpning i mitt fall, han sa att leveranstiden skulle vara ca ett par veckor. Vågar man köpa där eller får man vänta hela sommaren för det vill inte min rygg göra.

Kollade på YSS men den modellen som ska vara till CB250N verkar bara vara 320 mm lång, original ska vara 327 mm och jag vill heller ha en längre dämpare än en kortare till min hoj. Jag misstänker att man kan montera dom på en CB250N om man monterar dom som i youtubeklippet jag länkat till tidigare i tråden om man monterar dom på utsidan men då blir det trångt med mina avgassystem. Ska i alla fall maila och fråga om specar på dämparen har handlat tidigare från dom och det brukar ju gå fort att få grejer från brooks barn.

Hagon verkar ju kosta runt 2000 kr var än man köper dom, på Hagons hemsida kostar dom ju 146.50 pund vilket jag få till drygt 1700 kr och sen ska väl frakt på det, NCCR tar 1940 kr och Wilbers verkar ta 199 euro vilket är drygt 2000 kr och sen ska väl frakt på det.

Är som inne på "specade" Hagons men frågan är då var man ska handla?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vet varken ut eller in det verkar ju som att NCCR är dom enda som är sugna på att sälja Hagon till mig. Wilbers fick jag svaret att dom inte testat nåt till CB250N så dom hade inget att erbjuda. Hagon i England verkar ju inte svara på mail vilket verkar knäppt, visst kan det vara så att dom har fullt upp men tycker det är dåligt då som missar mig som i detta fall är en potentiell köpare som även är villig att betala lite extra om dom fixar en 15-20 mm längre dämpare. Att vänta 10 dagar på svar via mail är ju dåligt, har mailat dom igen men har inget större hoppa att få nåt svar. Mailade Brooks Barn men fick ett automatsvar om att dom får mycket mail, så att dom ska svara snabbt är väl inte att tänka på.

Jag behöver dämpare för att ryggen inte ska säga och vill helst ha dom så snabbt som möjligt men utan att få svar blir det ju svårt att beställa speciellt då Hagon inte har möjligheten att välja vikt mm på deras sida.

Är nära att klicka köp hos NCCR även om man kan få vänta
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vet varken ut eller in det verkar ju som att NCCR är dom enda som är sugna på att sälja Hagon till mig. Wilbers fick jag svaret att dom inte testat nåt till CB250N så dom hade inget att erbjuda. Hagon i England verkar ju inte svara på mail vilket verkar knäppt, visst kan det vara så att dom har fullt upp men tycker det är dåligt då som missar mig som i detta fall är en potentiell köpare som även är villig att betala lite extra om dom fixar en 15-20 mm längre dämpare. Att vänta 10 dagar på svar via mail är ju dåligt, har mailat dom igen men har inget större hoppa att få nåt svar. Mailade Brooks Barn men fick ett automatsvar om att dom får mycket mail, så att dom ska svara snabbt är väl inte att tänka på.

Jag behöver dämpare för att ryggen inte ska säga och vill helst ha dom så snabbt som möjligt men utan att få svar blir det ju svårt att beställa speciellt då Hagon inte har möjligheten att välja vikt mm på deras sida.

Är nära att klicka köp hos NCCR även om man kan få vänta
Provat att ringa hagon? Dom bygger nog efter spec åt dig med om dom gör det åt nccr, men jag fattar om du hellre köper i sverige. Kör med njurbälte tills dom kommer då?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har inte ringt Hagon och misstänker att med min engelska kan det fort blir lite så där då man ska snacka stötdämpare, fördelen med mail är ju att man kan formulera om sig då det blir lite fel och bak och frammef orden. Fast man skulle ju kunna prova, det kan ju inte gå mer än åt helvete; )

Väntar idag sen tror jag att jag beställer från NCCR. Har ju redan sumpat en och en halv vecka med att vänta på mailsvar.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kolla med nån Öhlinsverkstad om de har nåt som kan passa, behöver ju inte kosta skjortan, jag gav 7000:- för en ny dämp till min GSXR 750 -86.
Många gamla gsx från början av 80'talet hade Öhlins och de är renoveringsbara, fjädrar finns och det går att byta ändar på dem. Beggade måste det finnas en hel del av.......
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fick tag på Engans och det billigaste han skulle ha att erbjuda var 7500 kr för ett par dämpare, låter ju ut lite häftigt till en CB250N.

Har mailat mitt 3:e mail till Hagon nu idag för att köpa dämpare men inget svar än så länge, imorgon beställer jag nog från NCCR om jag inte hört ifrån Hagon.

Har ju som nu sumpat två veckor på att dom inte svarat på nåt mail, dock undrar man ju lite hur det ligger till om det skulle hänt nåt med företaget Hagon?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Inte helt ovanligt med engelska företag som inte svarar. Av dom som svarar finns gott om svar av typen goddag-yxskaft.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Är i alla fall jävligt irriterande då jag skickat tre mail och vill köpa dämpare av dom att dom inte svarar, hade jag haft nåt alternativ till vettiga pengar så hade jag valt det.

Nu verkar det som att det får bli NCCR för ska man vänta ut engelsmännen så har väl den korta Norrbottniska sommaren övergått till vinter. Hade man kunna välja vikt, användning och dämpning på Hangon sidan hade jag köpt där men dom har ju ingen info om det och ska jag ändå byta dämpare vill jag inte riskera att få nåt som är lika hårt som det jag har.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Sen är det ju så att tiden från att beställning till leverans från somliga brittiska företag kan bli ganska lång. Varit med om att utlovad leveranstid på 8-10 veckor blev 53 veckor. :huvet
Om du tar vinkelslipen och drar bort lagom mycket material på utsidan av fjädern tills du har en lagom mjuk fjäder och sen kör som fan på norrländska så kallade vägar, kommer dämpningen att mattas lagom mycket tills du får ett paket från förenade kungariket. :hihi

Å sen finns en tråd där dom undrar varför hojåkare står upp.
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Sen är det ju så att tiden från att beställning till leverans från somliga brittiska företag kan bli ganska lång. Varit med om att utlovad leveranstid på 8-10 veckor blev 53 veckor. :huvet
Om du tar vinkelslipen och drar bort lagom mycket material på utsidan av fjädern tills du har en lagom mjuk fjäder och sen kör som fan på norrländska så kallade vägar, kommer dämpningen att mattas lagom mycket tills du får ett paket från förenade kungariket. :hihi

Å sen finns en tråd där dom undrar varför hojåkare står upp.
Förmodligen det rimligaste tipset hittills!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har ju på känn att om man inte svarat på mina tre mail på två veckor så lär inte leveransen av dämpare gå fort om dom ska bygga enligt spec och inte bara plocka nån standarddämpare från hyllan.

Att gå på fjädern med vinkelslip känns ju som första klassens bondmek, jag är väl i och för sig bondpojk men detta känns ju ut lite tveksamt att börja med nån sån operation och man skall väl få bägge dämparna hyfsat lika. Att byta fjädrar i dämparna till nåt mjukare känns ju dock som ett alternativ men vem kan hjälpa till med nåt sånt och kan man få tag på fjädrar nånstans? Ta loss och montera fjädrarna är väl inget större problem men att mäta upp vad man har för fjädrar nu och vad som kan vara lämpligt att montera istället är ju nåt som är över min kunskap. Kan man ta tex en viss vikt och ställa på fjädern och mäta hur mycket den trycks ihop och sen räkna ut nåt från det?

Vill få till detta för den är inte kul om man missar att ställa sig upp i krafigare gropar och skador.

Då det gäller att stå är nog inte tt-styre och bakåt flyttade fotpinnar det optimala om man ska stå en längre sträcka;)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Man kan oxå ställa fjädern på en våg, belasta den och mäta ändringen i längd. Jag kan tänka mig att ställa fjädern på ett lite öppet skruvstycke, ta en gängstång + stor bricka +mutter och sen hänga en vikt under. Googla på fjäderkonstant ser du att det inte är så märkvärdig matte. Om att slipa ner ytterdiametern. Trä upp fjädern på en dorn, sätt upp den i en svarv, slipa så att du tar lika mycket på varje varv på fjädern. Mät fjäderkonstanten lite då och då. Viktigt är att aldrig få för hög temperatur på fjädern. Kyl mycket, annars går det åt helvete. Fjädrar är nämligen noggrannt värmebehandlade. Oxå viktigt att ha en fin yta efter slipningen så man inte skapat brottsanvisningar.
Har sett att det faktiskt går att göra på det här sättet. Helst försök hitta ett par gamla dämpare på nån skrot, att testa med.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fjädrar kan mätas, ja. Jag har en vanlig personvåg i hydraulpressen och i kombination med att mäta hur mycket jag komprimerat fjädern får jag en grov indikation om hur styv fjädern är. Tyvärr långt ifrån så exakt som jag hoppades när jag skaffade vågen för ändamålet. Nån gång ska jag bygga mig en bättre mätrigg.

Fjädrar finns sen att få tag på om du vill byta på dina befintliga dämpare men de är kanske inte exakt rätt längd och diameter vilket kan lösas med lite svarvning. Dessutom kan du i princip köpa ett par kinadämpare för samma pengar som ett par fjädrar.

Men då har du åter igen köpt grisen i säcken.

Prylar finns ju men i princip allt spräcker ju budgeten så jag tror fortfarande på att ändra fästet till dämparna så dom får en annan vinkel och därmed blir mjukare. Allt annat tror jag att antingen spräcker budget eller är ett köp av grisen i säcken.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Viktigt är att aldrig få för hög temperatur på fjädern. Kyl mycket, annars går det åt helvete. Fjädrar är nämligen noggrannt värmebehandlade. Oxå viktigt att ha en fin yta efter slipningen så man inte skapat brottsanvisningar.

Hmm, vad kan hända? Jag kapade ner fjädern i framgaffeln på min bajk ca 40 mm, men för att böja till den uppstickande änden så värmde jag den med gaslåga (varmt!) och klämde ihop. Slipade sen av med rondelslip (varmt!). Har inte testat att köra med den men jag testade på den avkapade biten och den var inte sprödare än innan. Eller menar du att fjäderkonstanten påverkas?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Förmodligen händer ingenting. Sista 3/4varvet ligger ju bara still. Kört ett antal race där en ventilfjäder var av nära ändan på fjädern. Vad du troligen gjort är att du minskat brottgränsen och utmattningshållfastheten i den uppvärmda delen. Att fjädern blev styvare ( = större fjäderkonstant ) av att kortas är väl självklart.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En kompis tror jag faktiskt har byggt nån form av slipjigg med en liten 1-fas smärgel som han kunde spänna fast på nåt vis i han lilla svarv, kanske skulle det vara värt ett test att försöka ge sig på fjädrarna om det kan funka att spänna upp dom. Får kolla vidare problemet är att jag har 7 mil till honom alternativet är ju att låna svarven som bör gå att få med på pickupflaket.

En fundering till om man kapar fjädern blir den styvare då? Är inte fjädern är väl lika styv i bägge fallen men kortare och längre, eller räknas den som styvare för att den blir det i förhållande till sin längd? Om man skulle kapa fjädern bör väl förspänning minska så man får mjukare fjädring trots att fjädern i sig i sånt fall är styvare?

Vill helst slippa flytta fästena för skulle jag göra det så blir det ett större projekt och då bygger jag en helt ny bakram som är snyggare än den som är original och sen skulle jag sätta dit en ny snyggare tank från en GS450 men detta är ju ett vinterprojekt, nu vill jag kunna köra denna sommar

Är inte sugen på att lägga några större summor på detta säg runt 2-3000 kr för nya dämpare men då vill jag veta vad jag får.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top