Bakstötdämpare med mindre dämpning till CB250N

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har kört ca 150 mil med mitt CB250N cafebygge i sommar och bortsett från att framgaffeln behöver en översyn och skall packas om så har jag lite problem med bakfjädringen. Har väl koll på att man inte skall förvänta sig allt för mycket av denna hoj men problemet jag har är att jag har för hård dämpning bak i förhållande till de vägar jag kör på, eller vette sjutton om man skall kalla det vägar nån form av asfalt, oljegrus, tjälskott, bulor, potthål, mm, vete sjutton om inte framfjädringen faktiskt är ganska bra egentligen då den är lite mjuk då den verkar funka hyfsat på dessa kassa vägar.

Bytte dämpare till nya dämpare bak till några som köptes på eBay från England tror att de är tillverkade av Emgo mest för att original dämparna var i dåligt skick i kromet, dessa dämpare har "dubbla fjädrar" en mindre kort i nedre delen och en längre ovan på den. Kan tänka mig att på vettiga vägar är dom inte alls dåliga men jag skulle behöva nåt som är mjukare i dämpningen då dom helt enkelt är så hårda i dämpningen att man får smällen i ryggen vid tvära bulor, gropar vilket det är gott om här :mad: Började att ställa fjädrarna i mittenläget men har släpp dom till lösaste läget vilket gett något bättre komfort men det finns fortfarande mer att önska.

Problemet är att dämparna på CB250/400N har "klykor" i bägge ändor vilket gör att det inte finns stort utbud av dämpare, en tanke som slagit mig är om man kunde ta dämpare med "öron" och montera dom på "sidan" av fästena i svingen och i ramen men jag vet inte då jag tycker att det känns som tveksamt om det verkligen håller.

Skulle gärna byta till några dämpare med justerbar dämpning men frågan är om man kan hitta nåt till vettiga pengar, dämparen skall vara 327 mm lång med klykor i bägge ändar, tror dom inte att det skulle göra nåt om man hade nån cm längre dämpare bak kanske upp till 340 mm utan hojen skulle väl möjligtvis bli lite mer kvickstyrd.

Några tips på dämpare bak?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fixa framgaffeln innan du börjar peta bak.

Det kan mycket väl bli så att när du får gaffeln bra och styvare så kanske du helt plötsligt tycker den känns bra i baken. Det ska vara balans.

Annars tror jag YSS är det billigaste du hittar som är ställbart och dessutom demonterbara så om du ändå vill ha ändrad dämpning kan du slänga in dom hos mig så shimsar jag om dom åt dig.

Eller om du vill ha en budgetlösning så fixa adapter som ändrar vinkeln/läget på stötdämparna så att du får mjukar utväxling.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kan det vara så att framgaffeln sjunker ihop så mycket att bakänden så lyfts och då studsar upp då den passerar guppet?

Kollade på YSS men som verkar inte ha dämpare till CB250N utan bara till nyare CB250. Dämparna till 250N har ju klykor i bägge ändar och det är väl inte så vanligt.

Är ju dubbla dämpare och skall man ändra vinkeln på dom för mjukare fjädring känns det väl lika bra att byta ut och bygga om övre fästena så dom passar dämpare med fästöra för att öka på valmöjligheten av dämpare.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vid lite googling så råkade jag på detta Youtubeklipp https://www.youtube.com/watch?v=5vDZSrgGVr0&list=PLPa4Up0lZZV7UZBjCE0iHmtGx9w1fvJuE vid 9.35 till 9.52 syns hur dom monterat Öhlins dämpare med fästöron genom att placera dom på sidan av de befintliga fästet för klykan.

Vågar man göra så här? Jag har funderat på detta tidigare då det skulle öka möjligheten till vad av stötdämpare bak.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Använd 12-9 skruv eller bättre så bör det tåla skjuvningen, den där fastsättningen av dämpare är vanlig på på gamla hojar.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vid lite googling så råkade jag på detta Youtubeklipp https://www.youtube.com/watch?v=5vDZSrgGVr0&list=PLPa4Up0lZZV7UZBjCE0iHmtGx9w1fvJuE vid 9.35 till 9.52 syns hur dom monterat Öhlins dämpare med fästöron genom att placera dom på sidan av de befintliga fästet för klykan.

Vågar man göra så här? Jag har funderat på detta tidigare då det skulle öka möjligheten till vad av stötdämpare bak.

Ja, du vågar göra så.
Men har du fixat framgaffeln nu då?

De där stötdämparna är kinesdämpare med Öhlinsdekaler.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nä har inte fixat gaffeln än:rodnar Ska göra det när jag får tid men sista månaderna har kök, vardagsrumsrenovering kombinerat med ett större garagebygge tagit all tid som funnits och det är ännu mycket kvar att göra innan allt är klart och så börjar ju också älgjakten på måndag. Fördelen med allt som varit och är nu är att vi får ett fint ställe att bo på och jag äntligen för första gången kommer att få ett ordentligt garage där man kan fixa och skruva även på vintern. Jag hoppas på att få tid att fixa gaffeln innan det blir vintern för att få test köra den men risken är nog stor att den tiden inte kommer att finnas med tanke på allt som ska göras med hus och garage.

Jag har ju varit lite tveksam att montera dämparna så, bultarna lär väl hålla jag tänker mer på att svingen ramen utsätts för vridningar som dom inte är tänkta för.

Då det gäller dämpare är kinesdämparna av den där modellen bara skrot, finns ju några som heter RFY? Finns det nåt justerbart som är måttligt dyrt som ändå funkar bra, är ju inte på jakt efter några värstingdämpare.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nä har inte fixat gaffeln än:rodnar Ska göra det när jag får tid men sista månaderna har kök, vardagsrumsrenovering kombinerat med ett större garagebygge tagit all tid som funnits och det är ännu mycket kvar att göra innan allt är klart och så börjar ju också älgjakten på måndag. Fördelen med allt som varit och är nu är att vi får ett fint ställe att bo på och jag äntligen för första gången kommer att få ett ordentligt garage där man kan fixa och skruva även på vintern. Jag hoppas på att få tid att fixa gaffeln innan det blir vintern för att få test köra den men risken är nog stor att den tiden inte kommer att finnas med tanke på allt som ska göras med hus och garage.

Jag har ju varit lite tveksam att montera dämparna så, bultarna lär väl hålla jag tänker mer på att svingen ramen utsätts för vridningar som dom inte är tänkta för.

Då det gäller dämpare är kinesdämparna av den där modellen bara skrot, finns ju några som heter RFY? Finns det nåt justerbart som är måttligt dyrt som ändå funkar bra, är ju inte på jakt efter några värstingdämpare.

Finns nog värre skrot, de är trots allt demonterbara med separat gaskammare. Men sluta nu fundera och lägga energi på saker som kanske inte är trasigt du säger ju själv att du inte har tid så gör då sakerna i rätt ordning.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska ta och fixa gaffeln så fort jag kan. Jag har dock som svårt att låta bli att fundera på "roliga saker" under det "tråkiga arbetet" med att renovera, är ju skönt att ha en färdig plan om gaffelrenoveringen inte skulle räcka till för att fixa bakfjädringen.
 

Ulf G

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Gott och blandat
Är DÄMPNINGEN för hård, eller är FJÄDRINGEN det? Fjädrarna bär upp vikten, dämpningen bromsar rörelsen så fjädrarna inte beter sig som den hoppstylta dom är utan hjälp.

Är det bara fjädrarna som är problemet kan du säkert modifiera dit andra mjukare fjädrar från något annat, eller möjligen korta befintliga fjädrar (även om det inte minskar fjädrarnas hårdhet, bara förspänningen, så det är inte riktigt rätt).
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Om du kapar en fjäder så blir den hårdare (och kortare förstås)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag upplever att det är dämpningen är för hård, då jag sätter mig på hojen sjunker dämparna ihop lite men om man kommer i ett tvärt gupp hinner inte dämparen med utan dämpar för mycket så den inte hinner med att tryckas ihop i det tvära guppet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är gaffeln renoverad och jag har hunnit med ca 15 mil tjälskadade vägar, visst verkar det blivit lite bättre med renoverad gaffel men långt ifrån bra så nu är frågan vad ska jag göra? Gaffeln känns okej och tar gropar och ojämnheter okej men baken är fortfarande hård.

Jag skulle verkligen vilja få den mjukare bak men frågan är vad man ska göra? Funderar ju på att byta till eBay dämpare som i youtubeklippet ovan men frågan är ju om dom är mjukare än de som sitter på nu och nästa problem är att jag då måste fixa avgassystemet då ljuddämparna ligger för nära nedre fästet för att dämparen ska få plats på utsidan av svingen.

Funderar på om man ändå skulle labba med fjädrarna, kan man köpa lösa fjädrar nånstans? Såna här dämpare sitter på hojen nu https://www.ebay.co.uk/itm/Shocks-3...B400N-CB250T-CB400T-Type-5-Pair-/112136516663

Har ni några tips på vad man kan göra?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Valde svenska på sidan du länkade till, lite intressant beskrivning. Varför skulle denna dämpare vara perfekt just i September? Känslan av björnbär är ju en intressant beskrivning på en stötdämpare, är det som att sitta i en balja med björnbär eller:D:D:D

Ökad säkerhet.
perfekt September
Ökat grepp i vått och torrt.
Utmärkt grepp.
Känsla björnbär.
Utmärkt stötdämpning.
Komfort på högsta nivå.
Hög kvalitet / pris förhållande.

Lite allvar nu, beställde du dina Hagon från den sidan som verkar vara italiensk? Kollar man Hagon hemsidan så verkar man inte hitta några alternativ utan en standard dämpare till CB250N

Nån som har koll på hur Hagon är på att svara på mail? Jag mailade nämligen dom för nån vecka sen och frågade om dom kunde fixa en dämpare till CB250N som kan vara bra på dåliga vägar och gärna några cm längre mot originalet men har inte fått nåt svar än.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ser nu att NCCR säljer Hagon, men vad ska man välja för dämpning och användningsområde om man ska åka på Norrbottniska ounderhållna vägar?

Soft, medium eller hard finns att välja på då det gäller dämpning och det är väl soft eller medium som kan tänkas vara det man ska ha. Sen finns användningsområde att välja mellan road, road/dirt road och offroad, här står ju valet mellan road och road/dirt road. Kan man anta att road modellen har hårdare dämpning än road/dirt road?

Frågan är alltså hur dessa två val sak kombineras för bästa resultat för dålig asfaltväg? Vad kan skillnaden tänkas bli mellan kombinationen soft och road mot medium och road/dirt road?

Nån som har nån aning om detta?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ser nu att NCCR säljer Hagon, men vad ska man välja för dämpning och användningsområde om man ska åka på Norrbottniska ounderhållna vägar?

Soft, medium eller hard finns att välja på då det gäller dämpning och det är väl soft eller medium som kan tänkas vara det man ska ha. Sen finns användningsområde att välja mellan road, road/dirt road och offroad, här står ju valet mellan road och road/dirt road. Kan man anta att road modellen har hårdare dämpning än road/dirt road?

Frågan är alltså hur dessa två val sak kombineras för bästa resultat för dålig asfaltväg? Vad kan skillnaden tänkas bli mellan kombinationen soft och road mot medium och road/dirt road?

Nån som har nån aning om detta?
Går garanterat fortare och blir billigare att köpa hagon från https://www.hagon-shocks.co.uk själva. Nccr har helt horribla leveranstider. Tröttnat på dom.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag tror inte att det är för hög dämpning bak utan att fjädrarna är för hårda. Många äldre hojar är dimensionerade för att kunna skjutsa på och en sådan avfjädring är för hård för solo-ride.

När det gäller dämpningsfunktionen vill man knappt ha någon kompressionsdämpning alls. Speciellt inte på en gathoj som körs på dåliga vägar eftersom det blir för stumt. En lagom returdämpning är dock ett måste för att hojen ska suga fast i underlaget efter att fjädringen har tryckts ihop.

Prisvärda dämpare är YSS RE-302. De kostar bara ca 2000 kr med frakt från Tyskland via eBay.

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=yss+re-302&_sacat=0
 

Bifogat

  • 20180522_201850.jpg
    20180522_201850.jpg
    436.2 KB · Visningar: 33
Last edited:

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Går garanterat fortare och blir billigare att köpa hagon från https://www.hagon-shocks.co.uk själva. Nccr har helt horribla leveranstider. Tröttnat på dom.

Ja, tyvärr är det min och flera av mina vänners erfarenhet också. Det är alltid något som gör att leveranstiden blir upp mot eller över en månad många gånger, och brukar kräva någon form av påminnelse till dem för att något ska hända. Dvs, ägaren (?) är alltid väldigt trevligoch låter serviceinriktad och jag har inte hört om någon som inte fått vad de beställt men det tar alltså tiiiid, tyvärr.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja, tyvärr är det min och flera av mina vänners erfarenhet också. Det är alltid något som gör att leveranstiden blir upp mot eller över en månad många gånger, och brukar kräva någon form av påminnelse till dem för att något ska hända. Dvs, ägaren (?) är alltid väldigt trevligoch låter serviceinriktad och jag har inte hört om någon som inte fått vad de beställt men det tar alltså tiiiid, tyvärr.
Det beror förmodligen på att dom inte lagerhåller nånting, ligger alltså inte ute med mycket i lokalhyra eller kapital. Beställer förmodligen från återförsäljare när dom fått ihop en klump betalda beställningar. Och tar dubbla priset mot vad dom själva betalar. Lite tattaraktigt.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top