Påbackat staket, vad gäller?

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Min sambo råkade backa på ett staket till en väns granne. Hon var small nog (eller dum) att se till så att våran vän fick veta detta och kunde meddela grannen när denne kom hem. Sagt och gjort, vi kom i kontakt med grannen och kom överens om att vi ska återställa staketet (2 lodräta plank samt räta upp en stolpe). Detta skulle ha gjorts i helgen som kommer nu.

Till våran förvåning fick vi veta i går att dom hade en vän som varit där och reparerat staketet och hon undrade hur vi skulle gå vidare. Vi erbjöd oss då att betala för 2 plankor, skruv och lite extra för att dom löst det själva.

Här kommer twisten.....

Nu hör hon av sej idag igen och har helt plötsligt kommit på att hela grunden (stolpen sitter med vinkeljärn i en slipers) är förstörd och hon vill att vi ska dra in vårat försäkringsbolag för att lösa detta.

Staketet är ganska fult, halvruttet och jag fattar att hon ser sin chans att få ett nytt staket utan att behöva betala för det.

Frågan är, vad har hon rätt att kräva? Vi har ju erbjudit att reparera skadan och även att betala för reparationen när dom utförde den själva. Att hon sedan försöker vinna ett nytt staket är för mej orimligt...?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och försäkringsbolaget ersätter väl knappast en skada som redan är reparerad och inte kan besiktas?
Så det är väl bara att gå via försäkringsbolaget så slipper ni antagligen all kostnad. Gissar jag?

Men med motparter som spelar fult och jiddrar så ser jag inget omoraliskt i att spela samma spel. Ni kan ju skriva i er skadeanmälan att inga skador kunde noteras. Eller att endast ommålning behövs.


Blir det mot förmodan ersättning så kommer ju försäkringsbolaget dessutom dra ner ersättningen eftersom staketet är slitet. I bästa fall får grannen 20% av nyvärdet.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Jag kommer inte dra in vårat bolag. Men hon drar in sitt bolag vilket jag antar kommer neka ersättning då staketet är reparerat redan. Och skulle dom nu bevilja så vill hon att vi ska betala hennes självrisk vilket jag absolut inte ser en möjlighet för henne att få igenom, eller?
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Jag kommer inte dra in vårat bolag. Men hon drar in sitt bolag vilket jag antar kommer neka ersättning då staketet är reparerat redan. Och skulle dom nu bevilja så vill hon att vi ska betala hennes självrisk vilket jag absolut inte ser en möjlighet för henne att få igenom, eller?

Nä särskilt inte när hon bröt er överenskommelse
 

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Ort
Skogen
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Hyr en grävmaskin och gräv upp hela jävla trädgården när de inte är hemma.
Gräv gärna runt hushelvetet också och fyll med vatten!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Hyr en grävmaskin och gräv upp hela jävla trädgården när de inte är hemma.
Gräv gärna runt hushelvetet också och fyll med vatten!
Snälla, gör inget oplanerat och dumt nu!!!
Det räcker om du gräver ett dike tvärs över deras uppfart...:tummenupp
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Kontakta några Irländare att ni vill beställa omasfaltering och takrenovering. Dom e inte så knussliga med namn osv, adress räcker.
 

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Ort
Lindome
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Hyr en grävmaskin och gräv upp hela jävla trädgården när de inte är hemma.
Gräv gärna runt hushelvetet också och fyll med vatten!

Vi har en 5,5tons grävare och flakväxlare på firman. Och jag har 3v semester snart... hummm :crash
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Jag kör snöröjning på vintern och råkar då ut för liknande saker. Tryckte till några plank på ett helruttet staket och sa till om att vi fixar det i vår (överenskommet), då det kan hända igen under vintern. Näråå. Personen tog dit snickare och kräver oss nu på orimliga belopp.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag kör snöröjning på vintern och råkar då ut för liknande saker. Tryckte till några plank på ett helruttet staket och sa till om att vi fixar det i vår (överenskommet), då det kan hända igen under vintern. Näråå. Personen tog dit snickare och kräver oss nu på orimliga belopp.


Jag inser att jag måste vara korkad. Snöröjningen tryckte till mitt helruttna staket. Dom la en lapp i brevlådan och ville ersätta.
Jag meddelade att mitt staket är ruttet och ni behöver inte ersätta något, det ska ändå bytas.
Och eftersom dom la lapp och var trevliga så behövs inget.

Skulle alltså krävt dom på en ny mur och hela kittet.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top