Märkessaker "för mycket"

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag tycker det beror på lite grann.

När HD gubbarna rullar in i Badhusparken här i stan på torsdagar när folk ställer ut mopeder, veteranbilar, customs, hojar, osv. så behöver man aldrig fundera. Jag frågar farsan på skämt ibland "Vad tror du dom kör för hoj? Honda?". Såklart är var och en av dom gående reklampelare för Harley Davidson, klädda i märkeskläder från topp till tå, inklusive bandana och solbrillor. Allt i orange och svart såklart. Det tycker jag är tacky.

Tacky tycker jag också det är när en Goldwing-åkare rullar in med korvätarhjälm med interkom och sin feta kärring och lilla vovve bakpå tillsammans med deras matchande släp med kromkit deluxe och ställer upp ett förtält till ekipaget som får en ägare av största Polar eller KABE husvagn att rodna av avund.

Detsamma gäller märkesgalningar från KTM och BMW som går igenom hela katalogen och pekar på allt på alla sidor och säger "Det ska jag ha." vare sig det gäller PowerParts eller kläder. Det måste ju bara matcha.

Nej, jag tycker understated-looken fungerar nog så bra. En schysst hjälm, kanske med något tufft mönster, spegelvisir om du vill vara lite wild and crazy (jag gillar det) och sen kombination av normala skinnkläder, allväders eller kevlarförstärkta jeans + jacka. Funktionellt och bra utan att skrika "kolla på mig".

Detsamma gäller hojen såklart. Kör du en gammal racer då är replika-kåpor mer än OK. Samma sak gäller om hojmodellen du kör har körts i WSB eller liknande. Bara kladda dit Repsol, Rothmans eller liknande grejjer bäst du vill.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
För mig är styling funktionella och prestandaförbättrande saker.

Att skruvarna till motorkåpan matchar tanken indikerar för mig att man har fel fokus på mc-åkandet. Öhlinsinsatser, eftermarknadsok och vikbara bromsgrepp är snyggt.

Sen finns det ju såklart originalhojar som är snyggare än vissa andra t.ex. Rsv4r(svarta 2010), Panigale och zx10r Winter test edition gillar jag mkt.

Sen tycker jag att tvätta en mc är det tråkigaste som finns så därför har jag gärna inte hojar som liksom tvingar en att hålla på med det.

Den kanske mest talande modden är en svart eller iridiumruta som tillsammans med ett tonat visir gör det helt omöjligt att se bra genom den.

Utrustningsmässigt tycker jag replikaställ är sådär då ingen generellt har en liknande hoj till.
Att vara superkittad funkar bara om du gör utrustningen rättvisa på banan.

Personligen är jag kör jag nästan uteslutande svart/vitt för att det är enklast. Hjälmen kan bli lite vad som helst då de mer udda färgerna oftast finns kvar på rean och jag kör bara arai rx7 som är svettigt dyr så 20% gör mkt.
 
Last edited:

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Håller med på replicaställ och replicahojar. Jag tycker att t.ex. Repsol-hondan är jättefin, men väldigt svårt att hitta ett ställ som matchar. Replicaställ är också väldigt svåra att hitta från en bra tillverkare.

Då gillar jag mer t.ex. min blåvita GSXR med ett blåvitt ställ. Eller en rödvit S1000RR med ett rödvitt ställ.

Byta alla skruvar på motorn till röda på en svart hoj är det fulaste som finns, ser så jävla billigt ut.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top