Miltal KTM 690 SMC

DD1981

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2017
Ort
Växjö
Hoj
KTM 690 SMC -15
Har lämnat Harley träsket och är sugen på en KTM 690 SMC från -14 och framåt eller en Husqvarna 701. Men ska man undvika hojar som gått 1700 mil eller vad räknas som lång för dessa hojar och hur långt går motorerna utan dyra reperationer etc ?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Serviceintervall på 1000mil, nä du kan lugnt köra 5-6000. Inte byggd som en cross utan som en landavägshoj
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Tror du kan välja från 2012. Samma som 2014 mig veterligen. Stod fel på några internetsidor. Min 12a Duke har då abs fram och bak tex. Någon annan kanske kan kommentera. Som sagt 1700 mil är inga problem på den hojen. Gjordes ett 5000 mila test utan problem för några år sedan. Sen är det säkert välfigt olika hur den körts då den verkligen inbjuder till bus.
 

DD1981

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2017
Ort
Växjö
Hoj
KTM 690 SMC -15
Blir inte klok på när ABS och de 3 olika "mapp" alternativen som regleras under sadeln tillkom. Finns ju en del fina hojar från -12/-13 men hittar inte info om det skiljer sig från 2014 och framåt.. tack för era kommentarer!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sen är det säkert välfigt olika hur den körts då den verkligen inbjuder till bus.
Helt korrekt :fakta Däck är lite som bensin, förbrukningsvara, och det är inte sving och ram man nöter ut, hjullagren överlever normalt sett resten av hojen med god marginal också. Motor, växellåda och elektronik är ju det som slits, och har man bara använt ettan och tvåans växel, gärna på motorväg, alltid tvättat med högtryck och maskindiskmedel och haft hojen ute i solen året runt så lär den vara betydligt mycket mer sliten vid 1000 mil än en pedantskött som har rullat 10 000 mil.
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Map switch finns på samtliga årsmodeller. -14 kom ABS och den uppdaterade motorn med dubbla tändstift på SMCR och Enduro R. (Kom något år tidigare på Duke)
Kan du leva med att inte ha ABS så satsa på en -12 och -13, de har förvisso den "äldre" motorn med lite "råare" gång än den nya. Men du har fortfarande 1000mils serviceintervall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Map switch finns på samtliga årsmodeller. -14 kom ABS och den uppdaterade motorn med dubbla tändstift på SMCR och Enduro R. (Kom något år tidigare på Duke)
Kan du leva med att inte ha ABS så satsa på en -12 och -13, de har förvisso den "äldre" motorn med lite "råare" gång än den nya.

Men du har fortfarande 1000mils serviceintervall.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

2012 (min) har abs samt de 3 olika lägena. Dubbla tändstift mm. Det är samma hoj som 2014 enligt mig.
Tror dock som du säger att man gjorde någon liten föränring i motorn så den skulle bli ännu mer vibratiosfri men har för mig att det var 2015 men lite osäker. Hm som en skrev nedan, detta var nog för Duke och inte smc.
 
Last edited:

DD1981

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2017
Ort
Växjö
Hoj
KTM 690 SMC -15
Gott, jag letar vidare efter ett lämpligt exemplar så man kan busa lite sen. Tack för era svar!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top