Hjälp med begagnat bilköp - vad ska jag ha?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hej!

Prisklass upp till 130-140 max, men ligger helst närmare 100-120k. Så nytt som möjligt är alltid trevligt. Bensinare eller diesel är okej (förutom stora dieslar och stora bensinare). Ska helst dra 0,7-0,8 blandad körning men kan göra undantag om det är en extra rolig bil.

Den ska dessutom inte ha alldeles för stor värdeminskning heller. Måste kunna ha dragkrok (vare sig jag monterar det själv eller det redan finns på bilen).

Har kollat på följande:

BMW 120d E82, sjukt läcker bil. Dock läst så mycket om kamkedjeproblem på de tidigare N47 motorerna så att det har avskräckt mig ganska enormt. Problemet är att motorn måste ur för att komma åt för att byta kamkedja samt spännare osv osv. Annars ligger bilen bra i pris, ser riktigt bra ut och ger mig mest ha begär.

BMW 320d F30 2014 och uppåt. Kan köpa en utan M-pkt för 130-140. Ett alternativ till den äldre E82:an... verkar som om att BMW har löst kamkedjeproblemen efter 2013.

Golf MK6 GTI. Går att köpa en tidig med låga bil för runt 100 sträcket. Även här har man kamkedjeproblem, dock mycket enklare att utföra åtgärden och därmed billigare. Förmodligen roligare än en BMW diesel, och borde inte förlora alltför mycket pengar. Drar mer dock, men borde vara relativt snål ändå. Mk7 GTI är ett annat alternativ dock ligger den över det jag vill betala, men det kanske är värt priset?

Har sneglat lite på en Insignia diesel. Mycket prisvärda bilar utan några tydliga sjukdomar. Kamrem är ett plus. Negativt med denna bil är att jag tycker att den är tråkig (förutom OPC) och att de är sjukt svårsålda och faller i pris ganska enormt.

Sen har jag kollat lite på Focus RS Mk2, Astra OPC och Megane RS. Alla dessa bilar är enligt mig mer intressanta än 120d/320d/Golf GTI men de är inte typade för dragkrok!

Finns det någon bil jag missar?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kör du en GTI speciellt långt under litern blir jag förvånad. :nicka
Inaignia har lite rolig el, annars bra bil, dricker också mer än den borde pg tung som attan, men har inte koll på dieseln.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Kör du en GTI speciellt långt under litern blir jag förvånad. :nicka
Inaignia har lite rolig el, annars bra bil, dricker också mer än den borde pg tung som attan, men har inte koll på dieseln.

Kan tillägga: krav är att den ska dra 0,7-0,8 till och från jobb. Till jobbet har jag fin och jämn landsväg och motorväg. Kan utan tvekan komma ner till 0,7-0,8 med en stadig fot under dessa omständigheter. Sen är stadskörning något helt annat... då är det inga problem att få golfen att dra över litern!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kan tillägga: krav är att den ska dra 0,7-0,8 till och från jobb. Till jobbet har jag fin och jämn landsväg och motorväg. Kan utan tvekan komma ner till 0,7-0,8 med en stadig fot under dessa omständigheter. Sen är stadskörning något helt annat... då är det inga problem att få golfen att dra över litern!

Möjligt, senast jag körde gti var det 1.2-1.3 som gällde, dock en sjua, men ändå.
Gubbens polo tsi redan vill ha 0.7, minimum, på landsväg & motorväg.
Dsg, förstås, manuell kanske går lite billigare?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Subaru Impreza bör klara dina krav.
Jag har en 2.0R bensin och kör jag lugnt så kommer jag ner på 0.8 liter milen.
Skön att köra och rolig när det svänger, låg tyngdpunkt så den ligger limmad i backen...
Enda negativa är väl att den bara har 150hk, och vägskatten ligger på 2,3k :gnissla

Sent from my E5823 using Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top