2017 MotoGP: NeroGiardini Motorrad Grand Prix von Österreich

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
inte många celler i skallen
Inte många celler i skallen, punkt, slut! Men gasa kan han och ganska duktig på att reda ut sina misstag är han också.
Tur att det är så, MotoGP hade varit väldigt trist om MM också varit en smart, kallt kalkylerande taktiker och vunnit allt under det kommande årtiondet.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Och Rossi kastade nog bort titeln i år där när han bromsade på sig.

Jag tror att det misstaget inte gjorde så stor skillnad i långa loppet (!). Både Pedrosa och Lorenzo hade bättre tempo, vad det såg ut som. Zarco och Maverick kunde han kanske hållet sig framför, men det två poängen lär nog inte vara dealbreakern i år.
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Safe? Såg du racet? :va

Nog har han mognat vad gäller att pace'a sig lite men Pöjken vill vinna alla race. :fakta
Det visade han i helgen, inte många celler i skallen som tänkte på mästerskapet de sista varven. :).
Det är sådan racing jag vill se men bra att Dovi tog hem det till slut.


Men hallå? Självklart såg jag racet och visst körde han som han hade två hjärnceller kvar, säger inte emot dig. Riktigt underhållande.
Jag menar bara att jag tror han kommer "safe'a" en aningen mer i kommande race.

Bara en gissning om det är tillåtet :banana
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
De menade att det hårda däcket spinner spinner mer vilket såklart ökar slitaget mer. Det mjuka bettar mer och håller därför bättre, låter rimligt.

Den fullständiga ekvationen för hur ett däck fungerar är en otroligt komplicerad historia som innehåller mängder med variabler (googla till exempel Pacejka). Den allmänna uppfattningen är att ett hårt däck bör hålla längre och detta stämmer nästan alltid om man har en abrasiv asfaltyta som nöter ner gummit rent mekaniskt. Temperatur och andra ytfinheter hos asfalten kan dock vända upp och ner på detta.

Ett hårt däck får alltid mindre deformation än ett mjukt däck vid samma belastning (= vikten, krafterna och vridmomentet från hojen). Mindre deformation betyder mindre kontaktyta mot asfalten vilket rent teoretiskt betyder mindre friktion. Detta betyder mer spinn vilket innebär mer mekanisk nötning såväl som mer temperatur. Den mindre kontaktytan innebär dessutom att däcket har sämre kylning. Ett däck kyls inte bara genom att dess värme transporteras till fälgen eller den omgivande luften, utan dessutom genom värmetransport från däcket via kontaktytan ner till asfalten.

Så ja, ett hårt däck kan under rätt omständigheter svimma före ett mjukt däck.

Såg att många förare körde med nya kolfibergafflar.

Det enda som var nytt på Red Bull Ring var att en viss Yamaha med gula siffror för första gången tävlade med framgaffelytterrör tillverkade i kolfiber. Därav en enorm mediaexponering. Andra tillverkare har tävlat med sådana tidigare och en del förare har haft dem ändå sedan vintertesterna.

Den uppenbara orsaken till att använda framgaffelytterrör tillverkade i kolfiber är naturligtvis att de erbjuder en rejäl viktminskning jämfört med aluminium.

Totalt motsatt en viss konspirationsteori att hålla moroten framför Rossi att jaga sin tionde titel...

Det just nu hetaste spåret för konspirationsteoretikerna är väl att en viss finne lyckades klämma in sin måttligt konkurrenskraftiga motorcykel inom topp tio. Sådär lite lagomt lämpligt på motorcykelmärkets såväl som energidryckens hemmaplan och mitt framför ögonen på alla orangeflaggande schnitzelätare...
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Den uppenbara orsaken till att använda framgaffelytterrör tillverkade i kolfiber är naturligtvis att de erbjuder en rejäl viktminskning jämfört med aluminium.

Läste intervjun med dig i BSN, trevligt! :)

En fråga om den minskade vikten - tvingas de "lägga till" de 400 grammen någon annanstans på hojarna för att inte hamna under minimumvikten? Jag antar att de flesta tillverkarna redan ligger runt minimumvikten då den väl är ganska hög jämfört med vad den har varit om jag inte missminner mig (har för mig att jag läste att tillverkarna tex gick över till skruv och mutter i stål istället för titan när minimumvikten höjdes).
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Den exakta vikten eller viktminskningen är ett hemligt nummer och de fyrahundra gram som nämns i den artikeln är en ren spekulation från skribentens sida. Men viktminskningen är mycket riktigt i häraden tio procent av en framgaffels vikt.

Vad respektive tillverkare gör för att kompensera för en lättare framgaffel är inget jag kan kommentera.
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Den exakta vikten eller viktminskningen är ett hemligt nummer och de fyrahundra gram som nämns i den artikeln är en ren spekulation från skribentens sida. Men viktminskningen är mycket riktigt i häraden tio procent av en framgaffels vikt.

Vad respektive tillverkare gör för att kompensera för en lättare framgaffel är inget jag kan kommentera.

Alright :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top