2017 MotoGP: NeroGiardini Motorrad Grand Prix von Österreich

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Mycket kul att se Dovi bita ifrån i sista kurvan mot Maquez. :Bugar
Inte den lättaste föraren att utmanövrera i kurvorna det där.

Kul att se Pedrosa med i toppen lite med. Och Rossi kastade nog bort titeln i år där när han bromsade på sig.

Hoppas på att ducatin fortsätter gå start på fler banor nu, så Dovi kan jaga vidare i titelfajten. Skulle vara rätt roligt om han lyckades knipa titeln i år. :hihi Men, Marquez ser ut att vara på god väg att ta den nu, om han inte skickar hojen i gruset under ett race så det blir tajt i titelkampen igen.
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Utan MM hade nog blivit skit tråkigt att titta på MotoGp....:)
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Wow, bästa racet på länge! Sjukt bra prestation av de flesta förutom fabriksyamaha... MM93 är verkligen en underhållande krydda i MotoGP!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Sista varvet var magiskt, Dovi kan sova gott inatt! :banana

Kan vi försöka reda ut en sak angående däcken?

Soft - Kommer upp i temp snabbare, bättre grepp(?) men slits snabbare?
Hard - Svårare att få upp tempen, sämre grepp(?) men bättre livslängd?

Är det så enkelt?

Generellt sett; ja, så enkelt är det. Men nu hörde jag kommentatorerna säga att just här i Österrike är det inte så.
De menade att det hårda däcket spinner spinner mer vilket såklart ökar slitaget mer. Det mjuka bettar mer och håller därför bättre, låter rimligt. Alatalo kan garanterat ge en djupare analys.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Just det!

Rätt ofta läser man på SH att det ska knipas med benen runt tanken i bromsningarna, annars går det minsann inte att åka bana. Men det skiter MotoGP-förarna bevisligen i, de gör ju allt utom att knipa med benen.
Och ändå kraschar de bara ibland, så är det verkligen så viktigt? :va
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Just det!

Rätt ofta läser man på SH att det ska knipas med benen runt tanken i bromsningarna, annars går det minsann inte att åka bana. Men det skiter MotoGP bevisligen i, de gör ju allt utom att knipa med benen.
Och ändå kraschar de bara ibland, så är det verkligen så viktigt? :va

Jag brukade innan jag krossade tre kotor i ryggen låsa fast mig i tanken med ena benet, och lägga an med insidan av låret mot tanken eftersom att jag satt lite åt sidan för att hänga av genom kurvan under inbromsningen, så nog kan man förankra sig i tanken med benen utan att knipa med båda benen om tanken.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag brukade innan jag krossade tre kotor i ryggen låsa fast mig i tanken med ena benet, och lägga an med insidan av låret mot tanken eftersom att jag satt lite åt sidan för att hänga av genom kurvan under inbromsningen, så nog kan man förankra sig i tanken med benen utan att knipa med båda benen om tanken.

Jo, det är klart att nånstans tar det stopp mot tanken, men det räcker det?
"På min tid" tog jag upp all kraft med armarna, hade inte en tanke på knipet. Men så hade jag alltid grym träningsvärk efgter de första träningarna på våren. :glömdet
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jo, det är klart att nånstans tar det stopp mot tanken, men det räcker det?
"På min tid" tog jag upp all kraft med armarna, hade inte en tanke på knipet. Men så hade jag alltid grym träningsvärk efgter de första träningarna på våren. :glömdet

Vilket är sämre eftersom du får mer vikt på framhjulet då.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Vilket är sämre eftersom du får mer vikt på framhjulet då.

Ja, jag vet. Det är bara att erkänna att jag kört helt fel alla tusentals (?) varv jag lagt på bana. Jäkligt irriterande faktiskt! :huvet
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Dom blåa har en nedåtgående trend vad det verkar det som..

Sorgligt men sant....:(. Vad har hänt? Ungpöjken Vinales verkar inte kunna utveckla hojen. Och VR säger att ingen lyssnar på honom. Fasen - de blå gick ju som satan innan ju...:va
 

Smagatusk

Guest
Sorgligt men sant....:(. Vad har hänt? Ungpöjken Vinales verkar inte kunna utveckla hojen. Och VR säger att ingen lyssnar på honom. Fasen - de blå gick ju som satan innan ju...:va

Totalt motsatt en viss konspirationsteori att hålla moroten framför Rossi att jaga sin tionde titel...
 

Slappskinnet

Medlem
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Järfälla
Hoj
Hojlös för tillfället
Tyvärr har nog MM mognat så pass mycket så han kan ta hem Titeln genom att köra hyvsat "safe" resten av racen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tyvärr har nog MM mognat så pass mycket så han kan ta hem Titeln genom att köra hyvsat "safe" resten av racen.

Safe? Såg du racet? :va

Nog har han mognat vad gäller att pace'a sig lite men Pöjken vill vinna alla race. :fakta
Det visade han i helgen, inte många celler i skallen som tänkte på mästerskapet de sista varven. :).
Det är sådan racing jag vill se men bra att Dovi tog hem det till slut.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Safe? Såg du racet? :va

Nog har han mognat vad gäller att pace'a sig lite men Pöjken vill vinna alla race. :fakta
Det visade han i helgen, inte många celler i skallen som tänkte på mästerskapet de sista varven. :).
Det är sådan racing jag vill se men bra att Dovi tog hem det till slut.


This!
Utan MM så hade inte MotoGP varit i närheten av att erbjuda så bra underhållning som nu. Med Marquez kan man aldrig vara säker på att han tar sig i mål ens. Och det är knappt något race alls där han inte gör stora misstag. Ändå är han ju mer eller mindre världens bästa :)brynad) VR och MV blir man förvånad över om de kör bredd ens.

Om Iannone bara kunde få en skräddarsydd hoj då hade det blivit ännu mer spännande.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Just det!

Rätt ofta läser man på SH att det ska knipas med benen runt tanken i bromsningarna, annars går det minsann inte att åka bana. Men det skiter MotoGP-förarna bevisligen i, de gör ju allt utom att knipa med benen.
Och ändå kraschar de bara ibland, så är det verkligen så viktigt? :va
Helt meningslöst att jämföra glada amatörer med världens bästa.

Om jag har förstått det någorlunda rätt så är ergonomi inget man funderar på öht. Det är hojens kvaliteter de tittar på och sen får föraren anpassa sig bäst det går. Visst kan du anpassa sadelhöjd, tankkåpa, clipons och fotpinnar mm. men hojen designas för sina egenskaper på bana. Dock så finns det tydliga gränser för bla fotpinnar då dagens nerlägg helt enkelt är för låga för att tillåta mer. Scott Redding mfl har haft problem med det.
T.ex. Ducatis nya kåpa funkar bra men är för liten för Petrucci.

Sen kan du tydligt se att flera förare har stompgrips på tanken eller fäst på insida lår.
 
Last edited:
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top