Ny resa. Denna gången till Franska alperna mm

sannybo

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Alingsås
Hoj
2020 Honda Africa Twin Adventure, 2000 vfr800
Franska alperna mm Hemsidan uppdaterad

Sanny's mc sida

Nu har jag varit på väg igen.
Denna gången till de Franska alperna bland annat.
Började med att köra hela sträckan av Route del Grande Alps med början vid Genevesjön (vet att den inte heter så) och ända ner till Menton, med en liten avstickare in ii Italien också.
Efter det följde jag Medelhavet en stund förbi Monaco, Nice och fram till Antibes där jag svängde norrut mot Gorge de Verdon.
Efter detta äventyr fortsatte jag via Park naturel regionel de Vercos och kanske ett inte riktigt känt område Park naturel des Ballons des Vosges som bland annat innehåller en stor krigskyrkogård från 1:a världskriget där ett stort slag skedde.
Efter det var det bara att köra småvägar hemåt via bland annat Belgien.
Svenskar träffade jag på när jag var på Tysklandsfärjan, men efter det var det tomt.
Holländare var det däremot gott om, både i Campingbilar, husvagnar och trampecyklar men även många Holländska hojåkare.
Som vanligt en mycket trevlig resa trots att jag lyckades pricka in värmeböljan i sydeuropa. Fy f..n så varmt det var, speciellt för mig som aldrig gör avkall på skyddsutrustningen.
Många trevliga hojåkare från många länder att svinga en bägare med på campingarna och tjöta med.
Nu har jag drygt 700 kort att sortera och göra i ordning innan jag kan uppdatera min hemsida.

DSC_4571.JPG

DSC_4572.JPG

DSC_4589.JPG

DSC_4599.JPG

DSC_4605.JPG

DSC_4614.JPG

DSC_4625.JPG

DSC_4672.JPG
 
Last edited:

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Härlig resa! Men står du och kör hela tiden? Att döma av bilder 2 och 4 så ser det aningens trångt ut :7peta
 

sannybo

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Alingsås
Hoj
2020 Honda Africa Twin Adventure, 2000 vfr800
Härlig resa! Men står du och kör hela tiden? Att döma av bilder 2 och 4 så ser det aningens trångt ut :7peta

Japp. Kör man så kallad äventyrshoj så står man upp när man kör. :tummenupp
Annars ligger packningen relativt långt ut så jag passar mellan tältet och liggunderlaget. Man får nästan som ett perfekt sidostöd för kroppauslingen.
 

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Japp. Kör man så kallad äventyrshoj så står man upp när man kör. :tummenupp
Annars ligger packningen relativt långt ut så jag passar mellan tältet och liggunderlaget. Man får nästan som ett perfekt sidostöd för kroppauslingen.

Aah! Tittade lite mer noggrant på bilderna nu och ser att rullarna ju ligger på sidoväskorna. Det förklarar saken :D
 

Mr Woland

Glenn
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
R1250GSA
Fina bilder och en bra resa du fått till. För att svara på en av dina avslutande frågor så är det åtminstone för min del absolut hotell som gäller, det där med luftkonditionering är ju nämligen väldigt behagligt efter en varm dag ;) Men så är jag ju en bekväm medelålders gubbe också. Luftkonditionering, en stor bra säng och en rejäl frukost är ju rätt sympatiskt tänker jag.

Vad får du pröjsa för en campingplats per natt?
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Sanny får svara sen, jag tänkte bara inflika min referens från årets resa, som gick till bla Normandie.

Billigaste campingen kostade 8,50 och sen låg de på typ 12-15 generellt.
Valde i Normandie att bo på Omaha beach camping, med en kort och oavbruten promenad ner till stranden och havsutsikt, där kostade det 20.
Den för 8,5 var rätt sjaskig och inget jag var nöjd med trots priset och den nyss nämnda vid Omaha beach var också rätt kass förutom läget...
Den klart bästa var en i Luxemburg för 13 (plus en euro per duschning) där var allt nytt och fräscht, tyst och lugnt.

Under min resa såg jag inga motorcyklister knappt alls, varken på vägarna eller på campingarna.
Jo, nån glidare ibland men inte en enda BMW GS förrän en bit ovan Köln på hemvägen... men de är väl i Alperna kan jag tänka.

Hotell har ju sina fördelar, men är man tex iväg i tre veckor och hotellet kostar 600:- och campingen 100:- så blir ju skillnaden över 10 000:- och för den summan kan man ju få en resa till!
Den enda egentliga nackdelen med tält är att packningen ökar, bor man på samma camping några nätter i följd medan man utforskar närområdet kringgår man dock denna nackdel en aning.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top