Offentlig/allmän lågfartsbana Stockholm?

Olddjara

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 821 2016
Hej!

Är i processen för att ta MC-kort efter genomförd utbildning senaste månaderna och börjar närma mig uppkörning här i augusti via skolan. Mycket sitter men bett god vän med lappen låna mig sin MC för lite krypkörning inför uppkörningen.

Min fråga:finns någon offentlig/allmän konbana/lågfartsbana uppmålad någonstans i Stockholmsområdet där man kan nöta? Finns urgamla trådar med olika platser nämnda som Tullinge, Solvalla m.m. men alltså ngn som är tillgänglig i dag bekräftat.

Googlat runt men inte hittat relevant tråd - men ber om ursäkt om redan ställd fråga.

Tack för hjälpen!
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
När jag åker förbi Scaniarinken i Sötälje är det nästan alltid några hojar som snurrar i låg fart så jag gissar att det är målat. Senast idag så var det två hojar där...

Nu är ju det inte Stockholm, utom för lantisar förståss, men gamla riksettan ner från Botkyrka är en bra övningskörningsväg. :)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Köp på dig en trave koner, så ökar urvalet. I Kungens Kurva fanns det länge koner travade vid en stolpe, som jag antar flera använde, sånt som fungerar så länge alla sköter det snyggt.
 

MaKikaltio

Medlem
Gick med
24 Sep 2009
Ort
Nynäshamn
Hoj
Aprilia Shiver -08
Jag är handledare, och håller just nu på att kör lågfartsbanan med egna koner. Men vill ändå precis som trådskaparen hitta ett ställe där det är förmålat för att få det så nära verkligheten som möjligt.

OT: Är det bara lågfartsbana 2 som gäller nu för tiden?
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Den utanför Solvalla används hela tiden... Såg hojar där igår vid passage. .
 

Olddjara

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 821 2016
Tack för svar och återkoppling från alla - uppskattat.

Får åka och reka Solvalla i helgen, Södertäljeplatsen som backup.

@Makikaltio - trodde det var koner även på trafikverkets uppkörningsprov? Och ja endast en typs lågfartsbana numer.

Om någon har erfarenheter från uppkörning i Västerås så välkomnas det - när tråden ändå lever.

Olddjara
 

Hagaa

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2017
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Hornet -99
Barkarby flygfält! På ena bana, till höger när man kommer in, finns både lågfart och högfart målat. Man får åka in via crossbanan för att komma till en gammal trasig grind. Koordinaterna är 59.419586,17.893947, skriv in i Google maps.
 

Hadez

race.exe
Gick med
26 Apr 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Kawasaki ZX-10R -16
Fd parkeringen mitt emot Stalands i Rotebro är numera lågfartsövningsbana. Den hyrs av Solna trafikskola, men de är ju inte alltid där.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Den ligger tyvärr på privat mark (vi har blivit bortkörda därifrån). :(

Snackat me körskole lärare för flera år sen å då var det Oki att nyttja banan när dom inte använder den.. Sent vardagkvällar å helger...
 

Bobbadilla67

Medlem
Gick med
15 Jan 2012
Ort
Bandhagen
Hoj
Tiger 800 XRt-15
Testa Hellasgården, finns målade markeringar där för lågfartsbanan, dock får man ta med sig egna koner.
//Peter
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Stort tack för fler svar - grymt med några alternativ, ska åka och reka.

Hej

Titta efter industriområden Större parkerings platser mm Om det inte är målat fixa Kritor (sådana som barnen ritar på asfalten med eller en gips skiva Detta försvinner med rengnet.

Det finns en bana vid Bromma golf men jag vet inte hur det är att låna denna då på denna kör dom med trafikskolor mm men man kan alltid fråga. Samma gäller den vid Solvalla.

//Robin
 

Richard1

Medlem
Gick med
17 Jan 2017
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -07 & z1000sx-18
Om du har nära till Södertälje skulle jag kört där. De har tydliga markeringar för lågfart (2 st) och en högfartsbana. Parkeringen är även tillräckligt stor för att köra 70 och 90 inbromsningar.

På dagarna har körskolor företräde till denna. Jag åkte själv dit morgontid under helger (09:00-12:00) och nästan inte stött på någon under ca. 6 tillfällen innan jag fick lappen.

Andra parkeringar funkar, men då måste man springa runt och mäta, vilket till o med är tråkigare än att öva lågfartsbanan.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Du har stora tomma parkeringsplatser ute i Arninge, tänker främst på den som ligger utanför XXL / Systembolaget. Väldigt mycket lakrits på den parkeringen så antar att det är bilar där och leker också, men det är förmodligen mer nattliga aktiviteter.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
+1 på S-tälje.

När min sambo övningskörde med mig där och en av skolorna kom så var det inga sura miner att öva på de banor skolan inte använde för tillfället.

Ta med egna koner bara.
 

Ellen Rasmussen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2022
Hoj
Kawasaki z125 performance
Den utanför Solvalla används hela tiden... Såg hojar där igår vid passage. .
Hej har läst att det finns en bra bana vid Solvalla men har sökt runt och hittar det inte alls. Skulle du eller någon kunna ge en adress så skulle jag vara tacksam.
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Hej har läst att det finns en bra bana vid Solvalla men har sökt runt och hittar det inte alls. Skulle du eller någon kunna ge en adress så skulle jag vara tacksam.

Lågfartsbanan i Solvalla är dålig, eftersom den lutar så behöver man knappt göra något för att rulla.
Högfartsbanan är sådär, en backe med lite grus och hål på marken.

Lågfartsbanan i Älvsjö är bättre, marken är jämn, men oftast är konerna borttagna nu under sommaren efter körskolan varit där.
Högfartsbanan är sämst, mycket grus.

Jag övade lite på dessa ställen, men alltid efter 19:00 så man vet att skolan inte övade där, annars lär du bli tillsagd.

Tullinge var helt ok, lågfartsbanan lutade lite där.
Högfartsbanan kommer man inte upp i 50 pga kort distans, då de lagt sandhögar i närheten.
Bromsövning är bra där.

Alla dessa 3 ställen är förbjudet att öva privat egentligen, privat mark eller skyltat med övningsförbud.
 

DWallman

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Saknas
På den norra parkeringen vid Kistamässan finns det bra uppmärkt både lågfart och högfart. Är dock skyltat att man inte får övningsköra.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top