Yamaha R1 (1998-2001) startproblem

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Har lite problem med en R1 av modell senare 90-tal kanske tidigt 2000-tal (förgasar bestyckad) som inte är min egen, därav min okunskap i årsmodell. Problemet är att den stått ganska länge utan batteri och monterade i ett nytt batteri som är fulladdat nyligen men den startar inte.

Har inte hunnit går igenom kablarna om det är något som lossnat men om ingen varit inne i garaget och pillat så bör allt vara i ordning, enda som skett sen förra sommaren var att gamla batteriet monterats ur. När ja vrider på tändningen så tänds Neutral lampan för växelgivaren men det är allt som tänds i displayen. Händer inget när man trycker på startknappen, när gamla batteriet satt i hörde man i alla fall att "startspärren" lät när man försökte starta då det batteriet var torsk.

Ska gå igenom och se så det inte är någon kabel som lossnat någonstans eller nått annat uppenbart jag missat men som sagt inte pillat så mycket på den hojen, har mest stått i garaget. Startade förra sommaren med hjälp av batteriladdare men gamla batteriet höll inte laddning.

Några idéer eller är det nått speciellt med dessa som man måste göra när dom stått utan batteri längre tid ? :va
 

farbrormulle

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2015
Ort
östersund
Hoj
-99 yamaha r6
Det kan inte vara så simpelt att du har glömt att fälla upp sidostödet?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Det kan inte vara så simpelt att du har glömt att fälla upp sidostödet?

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Nope done that...

Dessutom ska väl hojen starta med sidostödet nere, bara att du inte kan köra iväg med det ner för den slår väl av så fort du lägger i en växel ?

Eller Nödstoppsknappen på höger handtag?

Nope den är checkad med. :D

Gick igenom elhärvan bak igår och inget som verkar fel där heller och inget fel med säkringarna.
 
Last edited:

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Jag tror inte att det finns någon startspärr på din hoj.
Finns elscheman att ladda ner om du googlar lite, det underlättar om man ska börja felsöka.
 

Deadmeat

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2014
Ort
Gråbo
Hoj
Yamaha Thundercat 600 -96
Kolla med sidostödet uppe.
Min Thundercat var likadan, funkade att rengöra kontakten till sidostödet.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Kolla huvudsäkringen. Den sitter bredvid batteriet om jag inte minns fel. Sidostödet ska inte påverka starten av hojen såvida det inte är fel i startkretsen.
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
Kolla huvudsäkringen. Den sitter bredvid batteriet om jag inte minns fel. Sidostödet ska inte påverka starten av hojen såvida det inte är fel i startkretsen.

Huvudsäkringen är ok, antar ja inte bör få en grön lysande lampa för neutralen när jag slår på tändningen om den skulle vara trasig ?!

Kolla med sidostödet uppe.
Min Thundercat var likadan, funkade att rengöra kontakten till sidostödet.

Värt att kolla en gång extra...

Jag tror inte att det finns någon startspärr på din hoj.
Finns elscheman att ladda ner om du googlar lite, det underlättar om man ska börja felsöka.

Får se hur långt ja går med det, som sagt enda som är gjort med hojen sen den ställdes in och funkade att starta var att avlägsna batteriet ur hojen och sen installera ett nytt.

Är väl startmotorn som knorrar då när man försöker starta hojen när man har dåligt batteri ?
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När du trycker påstartknappen borde du höra klicket när startreläet drar. När min Sprint RS inte startade kollade jag spänningen till spolen, OK ca 12,5 Volt, kollade spänningen över startreläet, dvs IN till UT på startreläet, den var också 12,5Volt. Även när jag tryckte på start. Ska ju då bli nära 0 Volt. Dvs startreläet kass. Eftersom det var på kvällen alla affärer stängda så tog jag och roade mig med att plocka sönder startreläet, tömma och borsta ur massvis med oxider och liknande, sätta ihop det (här behövdes lödkolven för att koppla in avslitna spolsladdar) och konstaterade när jag satt ihop reläet i köket och kopplade det till ett 12 Volt batteri att nu lät startreläet som jag drämt en hammare i köksbordet när startreläet drog.

1) Hör du inget när du trycker på start, kolla det går ström till spolen på startreläet. Att du har batterispänning på IN på startreläet.
2) Du borde höra ett lätt surr från bränslepumpen.....
 

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
WooHoo äntligen löst, ett skit problem, en flatstifts sladd som hade separerat sig, problemet var att den låg gömd under en hel del andra kablar och de tjocka kablarna till batteriet så missade det helt men igår så grävde jag ordentligt och fann problemet.

Ett simpelt men irriterade problem. Tack för all input i alla fall... :banana :tummenupp
 
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top