Rekommendera mig en hoj för fan...

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
en VTR Firestorm då? går ju att få för peanuts :) Dock förgasare

Det tråkiga med SV1000 är ju att det är en försnällad version av TL1000S, vem vill ha en snälluppdatering? Säkert en bra hoj dock, TL1000S bör ha fått bakdämparen utbytt om du skulle få för dig att kika på en sådan
 
Last edited:

Hymer

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2016
Ort
Lidköping
Hoj
Mv Agusta F4R, Buell 1125CR
Buell XB9 eller 12. Perfekt och rolig hoj för både nybörjare och erfarna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tänk på att STOR service på Triumph Sprint RS är det vid 2000mil, 4000mil osv.
Så hojen med 6 månaders garanti har egentligen mindre än 300mils garanti för sedan ska den in på stor stor service. Ja servas inte hojen enligt reglerna så faller självklart garantin !? Så på 6 månaders garanti hojen skulle jag fråga om den stora servicen vid 2000mil ingår i priset och om inte vad den kommer kosta och när den kan göras ?
En svaghet på Sprint RS är det dåliga ljuset, typ 11,5 Volt framme på halv- och helljuslampan pga klent "lätt" kablage. För hojen är inte avsedd köras med tänt halvljus. Klent kablage som också leder till att batteriet laddas dåligt (bara till ca 13,9 Volt med tänt halvljus) och lätt sulfaterar. Och batteriet därför alltid bör kopplas till intelligent laddare efter man varit ute och kört så batteriet fulladdas. Går att åtgärda. Så nu har jag två halvljuslampor och två helljuslampor ! Och 14,3 Volt med tänt ljus på batteriet redan vid tomgång.
https://www.sporthoj.com/forum/show...h-Sprint-RS-Lucas(-)-Moonlight-och&highlight=
 
Last edited:

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
TL1000 var dubbelt så dyr i försäkring jämfört med VTR när jag kollade lämpliga objekt.

Tror att SV1000 går som sport-touring, kolla ett reg.nr och använd det för att kolla försäkringspriser. Ligger i din prisklass och stämmer nog väl in på övriga önskemål.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
TL1000 var dubbelt så dyr i försäkring jämfört med VTR när jag kollade lämpliga objekt.

Tror att SV1000 går som sport-touring, kolla ett reg.nr och använd det för att kolla försäkringspriser. Ligger i din prisklass och stämmer nog väl in på övriga önskemål.
Jag är 24, haft kortet i en månad och bor i mindre stad (Ängelholm).
Kollade nyss pris för en tl1000s -97 hos trygghansa och fick följande, ej avställbar
Trafik 4508
Halv 4757
Hel 6067
Tycker det är helt okej med tanke på hur gött mos det är i en sån hoj.
Viktigt att bakre dämparen är utbytt mot en normal sådan, rotationsdämparen som sitter på original är livsfarlig.
Styrdämpare kom som standard på -98 och framåt har jag för mig, det kan också vara en rätt trevlig grej att ha.
Finns en anledning att tl hojarna kallades för widowmakers :rofl

Edit: jag kan tydligen helförsäkra en tl1000r -99 hos trygghansa för 4889kr/år, hur fan kan den vara billigare än en äldre tls? :gnissla

Sent from my E5823 using Tapatalk
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
vfr och rf900r är tyvärr för tunga maskiner, inte roligt at slänga runt de på små kurviga skogsvägar...

Nja. Dom är inte tyngre än någon annan hoj med jämförbar motor. Visst. VFR är sporttouring så den har lite geometri som gör den något mindre kurvvillig än en utpräglad sporthoj men skillnaden är rätt minimal enligt min mening. Ingenting som har någon som helst betydelse om du inte är ute efter att jaga sekunder på bana.

Men jag skulle absolut inte säga att den är tungkörd efter kurviga vägar. Inte ett dugg. Jag skulle hävda att den är relativt lättsväng, har fullt tillräckligt tryck i motorn och går superstabilt i alla hastigheter. Den har dessutom rätt skapliga justeringsmöjligheter på fjädringen om man vill pilla med det.

Och den har ett för motorcyklar överdjävligt bra lyse. Jag har fan bättre lyse med en trasig lampa än många andra hojar har. Rätt bra om det blir mörkt när man är ute och kör.
Den är dessutom tillräckligt bekväm för att greja rätt många mil på.

Yamaha TDM såg jag att någon skrivit om i tråden också. Min förra var en sån. Superbra touringmaskin och gick att hålla rätt bra tempo efter kurviga vägar. Men den har en tendens att bli lite för svampig i vägkänslan och fjädringen när det börjar gå fortare. Då pratar vi iofs om rejält uppskruvat tempo men i alla fall.

Jag skulle rekommendera dig att provköra en VFR innan du avfärdar den.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag är 24, haft kortet i en månad och bor i mindre stad (Ängelholm).
Kollade nyss pris för en tl1000s -97 hos trygghansa och fick följande, ej avställbar
Trafik 4508
Halv 4757
Hel 6067
Tycker det är helt okej med tanke på hur gött mos det är i en sån hoj.
Viktigt att bakre dämparen är utbytt mot en normal sådan, rotationsdämparen som sitter på original är livsfarlig.
Styrdämpare kom som standard på -98 och framåt har jag för mig, det kan också vara en rätt trevlig grej att ha.
Finns en anledning att tl hojarna kallades för widowmakers :rofl

Edit: jag kan tydligen helförsäkra en tl1000r -99 hos trygghansa för 4889kr/år, hur fan kan den vara billigare än en äldre tls? :gnissla

Sent from my E5823 using Tapatalk

Nåja, så jävla illa är det inte. Körde min TL1000 -97 med originaldämpare i två säsonger utan att dö. :hej
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Ja
Nåja, så jävla illa är det inte. Körde min TL1000 -97 med originaldämpare i två säsonger utan att dö. :hej
Okej, viktigt var väl inte helt rätt ordval.
Är den ordentligt inställd så funkar den för gatan om man inte bombar helvet, men det är rätt stor skillnad med en "riktig" dämpare :gnissla

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

Erajk

Medlem
Gick med
29 Jun 2017
Ort
VARBERG
Hoj
Yamaha MT10 2017
Jag kastar in en Kawasaki Z750 bland förslagen.
Uppdateringen som kom -07 är helt klart att föredra men beror på om du kan få ner en sån lite. Skulle gissa att du får gå upp ca 10 000kr :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skillnad på hojar och hojar

Nåja, så jävla illa är det inte. Körde min TL1000 -97 med originaldämpare i två säsonger utan att dö. :hej

Det är skillnad på hojar och hojar.
För att ta aktuella exempel från senaste åren VR och JL och deras prestationer på Yamaha och Ducati. Så det är väl tydligt för alla att det är skillnad på hojar.
Och förare och förare,
Andrea Dovisioso just nu 133p i 3a i MotoGP på Ducati och JL 66p 10a i MotoGP på Ducati.
JL som inte blivit sämre än 3a från 2009 !

TL1000 var när den kom en hoj som satte vissa av sina förare i jobbiga situationer.
Oftare jämfört med andra hojar.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Safe choice: VFR

Fast det är den enda hoj jag inte kunnat hjälpa igång. Laddningsregulatorn hade brunnit. Nu var killen glad att vi hittade felet och lite kul var det att jag körde engelsk SportHoj från 60-talet! :D

Sedan hur det är med att det krävs att man plockar ur motorn för att ställa ventiler vet jag inte?
Men man säljer väl innan det är dags! :D
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Så har fått massa tips av er faktiskt så tänkte att jag skall lägga en kommentar om hur jag uppfattar hojarna utan att provkört de...

Speed triple 955i >2002
-Det är väll hojen jag är mest intresserad av och kommer använda som referens, får bra pris på försäkringen vilket är ett stort plus 3500kr halv

Speed triple 955i <2002
-Kan tänka mig denna också men köper hellre den uppdaterade versionen eftersom den enligt mig vekar vara en bättre hoj, 3500kr halv

Daytona t595/955i <2001
-Också möjlig kandidat, försäkringen är ett stort plus på denna, 3500kr halv


TL1000R, SV1000, RSV 1000 Mille
- Det är väll hojarna som jag kan tänka mig i den ordningen, vilken hade ni satsat på av dessa, de ligger på ca samma pris och försäkringen går på 4500kr halv




VFR800, RF900R, Sprint RS, SV650, f800sst, TL1000S, VTR1000F
-Säkert bra hojar men uppfyller inte mina krav direkt,vill helst slippa clip on, skall jag ha kåpa får det vara en lite sportigare maskin.

ER6N, CB600F hornet, CBF1000, Buell XB9/12, z750, TDM900, BMW GS, GSR600
-Uppfyller heller inte mina krav riktigt, vissa har dyr försäkring och andra lite för lite effekt gentemot andra likvärdiga hojar, vissa ligger högt i pris också, sen gillar jag inte buell tyvärr...
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Dubbelpost...

Jag är 24, haft kortet i en månad och bor i mindre stad (Ängelholm).
Kollade

Edit: jag kan tydligen helförsäkra en tl1000r -99 hos trygghansa för 4889kr/år, hur fan kan den vara billigare än en äldre tls? :gnissla

Sent from my E5823 using Tapatalk


Detta är fel, du har antagligen skrivit in regnr på en hoj som är stryp till 98hk på pappret, du kan ej teckna den försäkringen, gör du de kommer de ringa dig i efterhand och säga att den skall täcknas på ursprunglig effekt och vips så blev försäkring 6000kr hel istället ;)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top