Rekommendera mig en hoj för fan...

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Kan någon rekommendera mig en hoj som går att köra sportigt utan att det känns livsfarligt i 30K klassen utan apdyr försäkring (bor i småstad och villa) för en 23 åring som skall ta tungt kort snart...

Krav på hojen:
Insprut
Helst naket men kåpa fungerar också
Skall gå att köra en ordentlig runda med utan att man får alldeles för ont någonstans...

Vad har jag tittat på:
Triumph Speed Triple 955i 2002-2005
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Du har gett dig själv svaret. :tummenupp

Men titta även på 97 - 01, snyggare och råare känsla i motorn som ger körglädje... :)
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
VFR800, RF900

Sen om du tittar på speed triple, en gammel daytona 595 kanske?
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Du har gett dig själv svaret. :tummenupp

Men titta även på 97 - 01, snyggare och råare känsla i motorn som ger körglädje... :)
Verkar vara ganska mycket förbättringar på den uppdaterade modellen tycker jag men det kanske inte är så stor skillnad?

uppgraderad starkare motor
lättare
skarpare styrgeometri




VFR800, RF900

Sen om du tittar på speed triple, en gammel daytona 595 kanske?
vfr och rf900r är tyvärr för tunga maskiner, inte roligt at slänga runt de på små kurviga skogsvägar...


4800kr trafik på mig, det är väll på övre gränsen till godkänt men frågan är hur den står sig mot en speed triple 2002-2004?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Aprilia RSV 1000 (Mille) gen1 (98-03) går att få tag på till riktigt bra priser.

Har för mig att försäkringen är rätt överkomlig.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
vfr och rf900r är tyvärr för tunga maskiner, inte roligt at slänga runt de på små kurviga skogsvägar...

speed triple 955i torrvikt: 189kg
rf900r torrvikt: 203kg
vfr800 torrvikt: 208kg

tror inte de kilogramen är något som märks, sen ver jag inte vad du menar med skogsvägar, är dte grusväg vi snackar om? då kanske en ktm adventure är mer lämplig, är det asfalterade cykelbanor? kanske en hypermotard eller liknande passar
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Verkar vara ganska mycket förbättringar på den uppdaterade modellen tycker jag men det kanske inte är så stor skillnad?

uppgraderad starkare motor
lättare
skarpare styrgeometri

Och laddning som kan brinna upp... :D

Objektivt bättre, förutom laddning (men det fixas med en Mosfet), men inte mer körglädje... :)
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
...

vfr och rf900r är tyvärr för tunga maskiner, inte roligt at slänga runt de på små kurviga skogsvägar...

...

Har du kört en VFR800? De kan verka tunga på pappret, men de är förvånansvärt lättsvängda och rappa på hojvägarna och bekväma och snabba på bilvägarna.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Aprilia RSV 1000 (Mille) gen1 (98-03) går att få tag på till riktigt bra priser.

Har för mig att försäkringen är rätt överkomlig.

Den blir nog lite jobbig att köra 40 mil med på en dag samt skjutsa flickvännen lite då och då, en Aprilia rsv 1000 Tuono hade varit intressant men de går på 40k+


Har du kört en VFR800? De kan verka tunga på pappret, men de är förvånansvärt lättsvängda och rappa på hojvägarna och bekväma och snabba på bilvägarna.

Hat ej testkört någon sådan nej :)


speed triple 955i torrvikt: 189kg
rf900r torrvikt: 203kg
vfr800 torrvikt: 208kg

tror inte de kilogramen är något som märks, sen ver jag inte vad du menar med skogsvägar, är dte grusväg vi snackar om? då kanske en ktm adventure är mer lämplig, är det asfalterade cykelbanor? kanske en hypermotard eller liknande passar


955i 2004 har en tjänstevikt på 195kg och vfr har en tjänstevikt på 250kg, asfalterade cykelbanor kanske var mer korrekt som uttryck
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag är lite partisk men.. Släng ett öga på GS-modellerna från BMW. Absolut inte sportiga på samma sätt som t.ex. Triumphen men brukar vara lite billigare att äga och komforten är inte så dålig. Fokusera på de mindre så blir det inte slagskeppskänsla.
Då är det ju skit samma vad du kör den på för underlag, kanske kul att vara lite mångsidigare om det ska tas kort.

Annars röstar jag för den du nämner. Trevlig leksak. :brynad
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Triumph Sprint RS. Ska man köra en längre runda, typ för mig 80 mil, så är det underbart att ligga på tankväskan och köra skyddad från fartvinden av halvkåpan.
Betalar 2486kr/år trafik hos Bilsport & MC. Och 541kr/år hos Falck MC-assist.
Har aldrig behövt utnyttja Falck på Triumphen men på min SV650S gick kopplingswiren av och Falck körde hem oss så jag kunde ta Triumphen istället till Gälleråsen. :)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Den blir nog lite jobbig att köra 40 mil med på en dag samt skjutsa flickvännen lite då och då, en Aprilia rsv 1000 Tuono hade varit intressant men de går på 40k+

Allt är såklart relativt, men jag hade inga problem att köra dagsetapper på 40-50 mil med min Mille. Nu var det några år sedan, men jag vill minnas att körställningen var rätt bekväm.
Kan väl tillägga att jag är av normallängd (187 cm).

Hade en Tuono -08 efter Millen och den var såklart bekvämare, så du har ändå en poäng i det du skriver.

Vill du ha något helt naket så är den här ett hett tips till ovanligt bra pris (fast ändå över budget såklart):
https://www.blocket.se/jonkoping/Ktm_990_sm_73122085.htm?ca=8&w=3
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
CBF1000?
Mitt emellan okåpad och helkåpad. :hihi
Apbilliga att försäkra eftersom att ingen köper den för att busköra, och en trevlig allroundhoj överlag. Sportig vet jag väl kanske inte, men om man inte är van vid att köra riktiga sporthojar så duger den nog.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Triumph Sprint RS. Ska man köra en längre runda, typ för mig 80 mil, så är det underbart att ligga på tankväskan och köra skyddad från fartvinden av halvkåpan.
Betalar 2486kr/år trafik hos Bilsport & MC. Och 541kr/år hos Falck MC-assist.
Har aldrig behövt utnyttja Falck på Triumphen men på min SV650S gick kopplingswiren av och Falck körde hem oss så jag kunde ta Triumphen istället till Gälleråsen. :)

https://www.blocket.se/hela_sverige...=s&ps=&pe=5&rs=&re=31&c=&ca=11&is=1&l=0&md=th

Bättre och billigare och nästan lika trevlig som än en Speed Triple, med 6 månaders garanti är denna ett bra köp för det du behöver.

https://www.blocket.se/stockholm/Triumph_SPRINT_RS_6_manaders_Garanti_74630572.htm?ca=11&w=3
Utan garanti...
https://www.blocket.se/angelholm/Triumph_sprint_RS_955i_74709707.htm?ca=11&w=3
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
speed triple 955i torrvikt: 189kg
rf900r torrvikt: 203kg
vfr800 torrvikt: 208kg

tror inte de kilogramen är något som märks, sen ver jag inte vad du menar med skogsvägar, är dte grusväg vi snackar om? då kanske en ktm adventure är mer lämplig, är det asfalterade cykelbanor? kanske en hypermotard eller liknande passar

Sv1000 185 kg torr. En av sakerna som jag gillade med min var att den var lätt o liten.
 
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Märsta
Hoj
KTM 250 EXC -05, BMW F800S -06
Med tanke på att en 23 åring ska ha råd med försäkring m.m, så skulle jag rekommendera BMW F800ST alternativt F800S
S har halvkåpa och en mer sportig körställning, ST har helkåpa med bekvämare sittställning
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Den blir nog lite jobbig att köra 40 mil med på en dag samt skjutsa flickvännen lite då och då, en Aprilia rsv 1000 Tuono hade varit intressant men de går på 40k+

Hat ej testkört någon sådan nej :)
Testa en Viffer innan du uttalar dig i så fall. Den uppfyller alla de krav du har. Tro mig.
Om inte googla MCK Vilse, SVT, Skånevårenturen, NDR, Nationaldagsrundan, SLT, Söder om Landsvägen Tour, Maverick_ ou812.

Alla de rundorna + RR licensen togs på (Ring Knutstorp) på en VFR 800 (-98) och VFR 800 (-07).
Fantastisk hoj, fantastiskt ljud, fantastisk försäkring och skottaäker motor. Dock kass laddningsregulator.

Prova innan du dömer! :tummenupp
 
Last edited:

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
På jakt :)
De flesta rekommendationer tycker jag verkar bra.
Men behöver du 1000cc och drygt 100 hästar till att börja med.
Er6 eller sv650 är mitt tips. Mer lättkörda och räcker till mer än väl på gata. De hjärnas begränsningar sitter snarare i bromsar och fjädring, men det tar lång tid innan hojen sätter begränsningarna.
Men jag är ju partisk för jag har haft både mille och triumph 955. Det är fina hojar men klumpigare.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top