Lite (många) funderingar angående ktm 660

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Ort
Vid vägens ände
Hoj
Yamaha Mt07
Jag undrar hur ni andra tänker kring ktm 660. Jag har nu kört på min i en månad och jag skulle nog säga att jag gillar den rätt mycket, men jag tycker mig inte uppleva det klippet motorn ska ha enl det folk skriver. Folk skriver att det är bra skjuts i den upp till 150 och att den lätt går plocka upp på 2,3an osv.. Själv tycker jag att den är rätt klen för att vara vad den är. Min går lätt upp på 1an med bara gas 2an går bra om man rycker mycket eller tar hjälp av fjädring eller koppling, 3an inte en chans att man kan plocka upp den om man inte växlar med hjulet i luften.

Sen det här med att den ska gå till 150 "på en gång" fattar jag inte heller. Jag tycker att den har bra skjuts upp till 110-120 för att sen bli rätt trött.. Jag har som max kört 160 med den men då tyckte jag att det inte var någon mening med att fortsätta då det inte hände något mer. Jag är inte särskilt impad av hojen effektmässigt. Den låter otroligt fränt och är fantastisk att leka med på grusvägar. Iallafall jämfört med 125an..:)

Det känns så fel att jag börjat undrar om det kan vara något fel på den? Hur tycker ni känslan varigt när ni kört denna maskin?

När jag köpte den så hade den stått rätt mycket då han som ägde den innan inte var särskilt intresserad av att köra mc, så då tyckte jag att den svarade dåligt när man gav gas hastigt så då prövade jag att ställa in accpumpen men utan resultat. Nu har jag kört lite med hojen och tycker den går bättre. Jag är just nu på landstället så jag har tyvärr ingen möjlighet att skruva på den. Jag ska när jag kommer hem gå igenom förgasaren för att se om något har täppt igen samt byta olja och ställa ventilerna på den då jag tycker att den blivt svårstartad dom senaste dagarna.. Innan kunde jag lätt sparka igång den med vänsterbenet men nu får jag knappt igång den när jag ska iväg.

Men iallafall... Börjar bli rätt mycket nu men tänkte att ni kunde få lite info om hojen om det spelar någon roll. Det sitter 16-40 drev på den och den har slipon från arka och locket till luftboxen sitter på. Hojen är från 06. Jag har papper på att den blivit bänkad med 59hk@5500 och trq 69 på samma ställe. Men efter som jag inte vet så undrar jag om dom är nådda med eller utan luftbox lock?

Sen så väger jag mer än den vanliga föraren (110kg) men ja tycker att det vore konstigt om det påverkade såpass mycket. Men man vet aldrig. Jag hade tänkt att fråga min lokala mc-handlare om jag fick ta deras 660 på en tur för att känna om det faktiskt är någon skillnad men jag är ju inte hemma föräns om 1 vecka såå... :(
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Motard är ju alltid motard, den kommer inte gå som en raket i landsvägsfarter. Jag har haft en 660 kan inte påstå den gick dåligt alls. Med rätt teknik plockar man upp den på bakhjulet på samtliga växlar. Åka bakhul på 3an krävs absolut ingen koppling för. Hade Akra helsystem på den men knappt någon märkbar effektökning med detta på.

Gör din tänkta service först och jämför sen med en annan.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Att det inte händer mycket vid 160 är säkert luftmotståndet .Men de ska lätt gå upp på bakhjulet .Inte kört en sån men däremot en slö och tung Dr600 och den gick lätt upp
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Vore inte konstigt om den har för lite effekt. De börjar bli till åren och motorrenoveringar på stånkor är aldrig riktigt långt bort.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Min 690 duke 2012med 70 hk är ungefär som din. Känns som att folk överdriver när de säger att det är så lätt att få up den på trean. Tror inte det är något fel på din.
Och att den skulle vara pigg till 150 är ju bara att glömma snarare 120 som du säger. Sen vad folk uppfattar som pigg är ju olika från person till person.
 
Last edited:

Boofer

Medlem
Gick med
12 Sep 2016
Ort
Umeå
Hoj
S1000R-15
En fräsh 660 med original drevning går absolut på bakhjulet på trean utan koppling, din kanske behöver en renovering.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top