REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 4 av 4
  1. #1
    Medlem AlfErics avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Billdal, Kungsbacka
    Hoj
    1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
    Inlägg
    46

    Question Byte bromscylinder fram z400j3 -82 2 skivor, diameter ?

    Har problem med att frambromsen nästan bottnar mot handtaget.
    Har stålomspunna slangar, nya belägg, har renoverat bromscylindern med ny kolv och nya o-ringar. Systemet är ordentligt luftat.
    Misstänker att cylindern ändå är för sliten för att bygga önskat tryck.
    Diametern är 15,9 mm.
    Vad göra då ?
    Okey, det är en gammal cykel, en ny orginal cylinder lär jag inte få tag i, men en till vilken kawa som hellst med 2 skivor borde ju funka , skall det vara större eller mindre diameter ?
    Tänker mindre diameter för att få mer känsla, tänker jag rätt ?
    Kan det vara något annat än bromscylinder eller luft som gör att jag kan dra den i botten ?

  2. #2
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    15 679
    Det är inte så att oken inte är bättre än så och flexar ju mer tryck du lägger på.

  3. #3
    Medlem AlfErics avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Billdal, Kungsbacka
    Hoj
    1982, Kawasaki, Z400J3 (4-cyl)
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    Det är inte så att oken inte är bättre än så och flexar ju mer tryck du lägger på.
    Jo, så kan det nog också vara, oken är ju 35 år så lite slitna är de nog.
    Genom att lägga en bricka framför kolven på bromscylindern ökade jag slaglängden på kolven och vips nu uppför det sig som jag vill och handtaget går inte i botten i botten. Tillfällig lösning naturligtvis, har beställt en cylinder med 14mm diameter för en billig penning, får prova med den om det blir bättre. Om inte får jag ge mig på oken.

  4. #4
    Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Örebro
    Hoj
    SMR 990 & Tvillingprojekt, ständigt under ombyggnad
    Inlägg
    2 397
    Citat Ursprungligen postat av AlfEric Visa inlägg
    Jo, så kan det nog också vara, oken är ju 35 år så lite slitna är de nog.
    Genom att lägga en bricka framför kolven på bromscylindern ökade jag slaglängden på kolven och vips nu uppför det sig som jag vill och handtaget går inte i botten i botten. Tillfällig lösning naturligtvis, har beställt en cylinder med 14mm diameter för en billig penning, får prova med den om det blir bättre. Om inte får jag ge mig på oken.
    Annars är det väl bara att testa med någon annan cylinder. Jag kör med originalok men bromscylinder och grepp från en R1 på min Z750 från -82 och det funkar kanon.

    (Sedan är det ju lögn att påstå att den bromsar bra, men man får planera stoppen lite mer bara.)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här