Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 57 av 57
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    "Om man inte har något positivt att säga så säg ingenting alls."
    Fin hoj. Jag gillar 80-talskawor.
    Det skulle bli en caferäser. De unga spolingarna vet inte vad det betydde i slutet av sjuttiotalet och början av åttiotalet. Det är därifrån jag kommer. Jag kommer från forntiden ja.
    Min lista på tidsenliga ändringar:
    TT-styre
    Raask bakåtflytt
    4-1
    Där kan det vara klart bara att åka.
    Byta framskärm och sätta dit en snygg gaffelstabilisator alt kapa originalskärm ca 5-10 cm i var ände.
    Tank från z750 E (17 liter) eller z750 L (20 liter) om de passar eller behåll original tillsvidare.
    Kapa ner skumgummit för föraren. På bilden (originalsadeln) ser det ut som att den lutar bakåt. Kapa då 3 cm framtill och två cm vid remmen. Passagerarplatsen ska vara som den är.
    Bakljuset flyttas inåt några cm i cutsen. Det sticker ut för mycket.
    Nummerskylten SKA sitta under bakljuset och bakljuset ska sitta bakom sadeln. Det enda undantaget är HD chopper med långgaffel.
    Nu sitter det redan koniska luftfilter på förgasarna. Undrar om TS är mer intresserad av förgasarbestyckning än att köra sin hoj med cafestuk.
    Ett runt lyse är ett måste. Sätt dit det du fick av en medlem här.
    Att bromspumpen är för stor är inte prio.
    Stålomspunna bromsslangar är cafe. Byt om du vill förbättra tiderna till caféet.
    Borra bromsskivorna är cafe. Nu har Kawasaki ett asymmetrisk mönster som inte går att snygga till. Man kan byta skivor till EBC tror jag. Påverkar inte tiderna till caféet.
    Hur ser däcken ut? Gummit påverkar väghållningen. Många vänder framdäcket åt fel håll och tycker att dom lyckats med sitt bygge. Vi som vet tittar på framdäckets mönster direkt och vevar upp vårt långfinger.
    Bakstötdämpare ska vara Öhlins från 80-talet. Moderna Öhlins är overkill. Koni/Ikon funkar. Jag har bägge på mina Kawor.
    Progressiva gaffelfjädrar är ett lyft. Köp. Att fylla på luft gör att packboxarna klämmer gaffelbenen så gaffeln blir lite mer okänslig.
    Trimma? Nej. Byt till större hoj när du är mogen för det.
    Topp- halv- eller helkåpa? Vänta med det. En toppkåpa som sitter runt lyset och följer med när du svänger är rätt enkelt att montera. Snyggt? Nja. Moderna hojar har kåpa för att dölja hur fula de är nakna. Kawan är snygg så det räcker.
    Originalmätare är helt ok. Kalla det retro så funkar det.
    Du kan lacka framskärm, tank, sidokåpor och kuts i en snygg röd färg. Första z500an var rööööd. Inga ränder eller skit på framskärm eller sidokåpor. På tank och kuts kanske om du har något bra smakråd. Annars vänta med det.

Nu är väl inte ts här och tittar längre eftersom han sagt hej då. Mina förslag visar hur långt ifrån varandra vi står.
    Kapa sönder ramen, brun sadel som inte ens passar och skitfula dubbellysen. Ingen möjlighet att sätta dit ett lågt TT-styre längre.

Senast redigerat av Björn F den 2019-09-17 klockan 13:05.

Seriöst fartblind RymdBörjes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    MuZ Skorpion
    Citat Ursprungligen postat av Bonzo Visa inlägg
    En hel del bra bortklippt...

Det jag vill säga är att jag knappast tror någon blir mer motiverad att färdigställa ett pågående bygge om man under byggets gång blir hånad för att det inte passar åskådarnas känsliga smaklökar. Då är det många gånger bättre att ge konstruktiva råd och tips längs vägen.
    Söndersågat har väl knappast med smaklökar att göra. Om det funnits mer plan än vinkelkap och tigersåg så hade nog inte så många klagat. Ren förstörelselusta snarare än kreativitet och ändå så undras det varför somliga tycker illa vara. Att vara så illa påläst om vad en "Café Racer" är, att man inte begriper att ett kinatilleverkat dubbellyse från Biltema nog inte är rätt sak utan det är en 7-tummare med Lucas-insats...nåja...det mesta vore bättre än dubbellysena.
    Nu kommer väl kön av men Café Racer är ju...[fyll i nåt modernt och bra som inte någon utanför Ace Café skulle begripa sig på] nuförtiden. Ibland var det f-n bättre förr och ju förr dessbättre.

Jag vill gärna se något som får mig att tänka och säga WOW det där skulle jag vilja kunna göra, som bosse-l gjorde här i Thruxtontråden.

Såga sönder och förstöra vad det verkar helt planlöst ser jag för mycket av ändå...det kan alldeles för många utan behöva gå någon kurs. DÅ verkar det finnas naturbegåvning i överflöd.
    Vem vann? Ingen aning men Mossberg var med!
    Vi ne povas havi tro da motorcikloj

Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Hoj
    1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg
    Söndersågat har väl knappast med smaklökar att göra. Om det funnits mer plan än vinkelkap och tigersåg så hade nog inte så många klagat. Ren förstörelselusta snarare än kreativitet och ändå så undras det varför somliga tycker illa vara. Att vara så illa påläst om vad en "Café Racer" är, att man inte begriper att ett kinatilleverkat dubbellyse från Biltema nog inte är rätt sak utan det är en 7-tummare med Lucas-insats...nåja...det mesta vore bättre än dubbellysena.
    Nu kommer väl kön av men Café Racer är ju...[fyll i nåt modernt och bra som inte någon utanför Ace Café skulle begripa sig på] nuförtiden. Ibland var det f-n bättre förr och ju förr dessbättre.

Jag vill gärna se något som får mig att tänka och säga WOW det där skulle jag vilja kunna göra, som bosse-l gjorde här i Thruxtontråden.

Såga sönder och förstöra vad det verkar helt planlöst ser jag för mycket av ändå...det kan alldeles för många utan behöva gå någon kurs. DÅ verkar det finnas naturbegåvning i överflöd.
    Alla är barn i början och det är inte alla som utvecklas av att bli bespottade. Det var allt jag ville ha sagt, men jag inser mer och mer att jag bara borde hållit käften och låtit drevet gå vidare.

På ämnet originalkulturen runt caféracers kan vi väl vara rätt säkra på att det fanns en del surgubbar som tyckte att det ungdomarna gjorde med sina hojar var helt förkastligt även då, så där är vi ju åtminstone rätt ute.

Nåja, jag har sagt mitt och man behöver inte hålla med.

Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Förslag #21

Bygg vidare på AMA-traditionen från tidigt åttiotal!

https://www.visordown.com/features/g...wson-green-day

Det vore faktist enkelt att bygga en baby-Lawson replica som skulle dra ner applåder där den dök upp.
    Med smak och handlag borde man till och med kunna få igen pengarna på bygget.
    Faktiskt!

Döp den respektlösa rip-offen till Lawless och luta dig tillbaka.

Så gott som allt är bättre än den återvändsgränden du är på väg in i nu.
    IBA #40701

Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    MuZ Skorpion
    Alla är barn i början och det är inte alla som utvecklas av att bli bespottade. Det var allt jag ville ha sagt, men jag inser mer och mer att jag bara borde hållit käften och låtit drevet gå vidare.

På ämnet originalkulturen runt caféracers kan vi väl vara rätt säkra på att det fanns en del surgubbar som tyckte att det ungdomarna gjorde med sina hojar var helt förkastligt även då, så där är vi ju åtminstone rätt ute.

Nåja, jag har sagt mitt och man behöver inte hålla med.
    Du har nog rätt i att inte alla tål det de behöver höra. Och helt sant är att vad som är "rätt" har varierat och det en hel del. Dock så har sällan någon blandat ihop eller missförstått skaparglädje och förstörelselusta.

Visst kan det vara lite lätt svårt att springa = bygga "Café Racer" inför öppen ridå (t.ex på sporthoj) om man inte provat på att krypa och gå hemmavid utan publik och är rätt hyfsat säker på att göra det utan att snubbla och vingla allt för mycket.

Och förmodligen så hade jag varit en aning mer imponerad av Guggagiggagos skicklighet med vinkelkap när jag var 18 än vad jag är nu. Hade jag inte heller haft Jörgen Karlssons hoj att jämföra med så hade nog kritiken varit mildare.

Undrar just vart ngnstans hans trevligare ställe finns?
    Trist forum överlag känner jag med dessa personer som bara ska hacka på sakere som ej är klara osv. Tackar för mig och beger mig till trevligare ställen.
    Zatzy bland BMW 330 gänget?

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99
    Citat Ursprungligen postat av RymdBörje Visa inlägg

För det första det är väl upp till var och en att göra vad dom vill med sina hoj bara dom själv gillar det men man ska kanske inte tro att andra har samma smak och tycker det man gjort är vackert.

Jag har gjort ett cafebygge på en helt olämplig hoj, en 81:a CB250N där förutsättningarna väl inte är bra från start. Om den blev bra eller ej får väl var och en berömma, är jag själv nöjd? Nja det är en hel del som jag skulle gjort annorlunda, inga stora saker men en del mindre detaljer får väl säga att den blev helt okej om än inte bra men då sätter jag ribban högt

Jämfört med Hondan har ju Z500:an betydligt bättre förutsättningar att bli en snygg cafe hoj om än inte i exakt samna stuk som på 60-talet. Rak linje på undersidan av tanken som går att få ihop med bakramen är ju ett stort plus.

Vad det gäller byggen så gäller det enligt mig att ha en plan innan man börjar och se till helheten för att få linjer och vinklar att följa varandra och få till helheten på bygget, tex världens snyggaste svindyra customgjorda sadel kan ju se ut skit på fel hoj om den inte passar in. Jag gjorde tex en enkel papp mall av sadeln för att få nån form av uppfattning av hur det skulle bli innan jag började med den. Nästa steg är att ta det lugnt och fundera på hur det hela blir, backa ifrån hojen och titta på håll att det ser vettigt ut, gör om om det inte verkar bli bra, vet inte hur många timmar jag lagt att bara stå och titta på hojen då jag byggde Hondan. Jag köpte också grejer på Biltema till Hondan, deras lampfäste och deras miniblinkers och tycker att just de grejerna passade på detta bygge.

Skärmen till Thruxtonen som RymdBörje nämner är väl ett exempel på detaljer, den syns knappt men om den inte är där syns skillnaden. Ofta är det väl väldigt små detaljer som gör skillnaden på om det ser ut hyfsat eller riktigt bra, fundera på vad det är som gör att vissa hojar bara ser ut så jäkla snygga? Jag anser att det är helheten som gör det inte enstaka detaljer. Sen är jag så korkad att jag tycker om att göra saker själv mot att köpa "bolt on" grejer men till just Thruxtonen har jag köpt en del saker, lite svårt att motivera sig att göra saker då man kan köpa tex blinkersfäste, mätarpanelen och tidy tail billigt.

Detta är mina tankar m hojbyggen och vill säga att jag absolut inte är nån superbyggare men förhoppningsvis håller jag mig i alla fall över medel nivån

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    För mig är den förknippad med Rumble Fish!

Hela filmen.Gå in vid 1.03
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Hojen i Rumble Fish är en Firecracker Red Kawasaki GPz550 från -82. Singeldämpare bak, kåpa och oljekylare mm

Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Citat Ursprungligen postat av Björn F Visa inlägg
    Hojen i Rumble Fish är en Firecracker Red Kawasaki GPz550 från -82. Singeldämpare bak, kåpa och oljekylare mm
    Vilken tur att jag skrev "förknippad med" då när jag är väldans dålig på Kawaskaki!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/

"You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

Medlem
    Reg.datum
    maj 2009
    Hoj
    Just nu: CB 450 -69 lillchopper, CB 450 -70, CB 750 -71 Muscle Machine-projekt, CB 650 cafe, Monark 125 -52, Yamaha RD350-projekt. ESW-Rotax 250 Classicrace-projekt, Yamaha TR1 + ett par till
    Otroligt vad ett bygge kan väcka upp känslor! Att sänka nån som är glad som en speleman med sin första hoj och har en massa planer är så tråkigt att se. Gillar man det inte behöver man inte kommentera. Jag tror att de flesta som hänger här har börjat nånstans. En del har talang och ser vad som blir snyggt, andra inte och behöver lite hjälp. Men att såga någon för att man kapat i en Kawa 500 från tidigt 80-tal, snälla!

Jag ska berätta något som borde få alla er som hängde upp er på detta bygge att gå i taket. Jag har sågat i, och byggt om en Honda CB77 från 1965. Det blev en scrambler. Vad säger ni om det? Kanske vi ska starta en gnälltråd om det?

Jag gillar inte alls alla byggen här på forumet men behöver heller inte kommentera dessa. Jag har byggt om ett antal hojar genom åren, allt från café till bobber till scrambler och adventure, men uppriktigt sagt skiter jag i vad andra tycker. Det viktigaste är att jag tycker det är kul. Kanske därför jag inte har några byggtrådar på mina byggen.....
    Litto

Medlem
    Reg.datum
    apr 2003
    Hoj
    BMW 1200GS
    De som lägger upp sina byggen här får nog finna sig i negativa eller positiva kommentarer.
    Flera försökte hindra TS innan han satte sågen i ramen.
    Nog med baktanken tänk efter före.

Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av ALspeed Visa inlägg
    Otroligt vad ett bygge kan väcka upp känslor! Att sänka nån som är glad som en speleman med sin första hoj och har en massa planer är så tråkigt att se. Gillar man det inte behöver man inte kommentera. Jag tror att de flesta som hänger här har börjat nånstans. En del har talang och ser vad som blir snyggt, andra inte och behöver lite hjälp. Men att såga någon för att man kapat i en Kawa 500 från tidigt 80-tal, snälla!

Jag ska berätta något som borde få alla er som hängde upp er på detta bygge att gå i taket. Jag har sågat i, och byggt om en Honda CB77 från 1965. Det blev en scrambler. Vad säger ni om det? Kanske vi ska starta en gnälltråd om det?

Jag gillar inte alls alla byggen här på forumet men behöver heller inte kommentera dessa. Jag har byggt om ett antal hojar genom åren, allt från café till bobber till scrambler och adventure, men uppriktigt sagt skiter jag i vad andra tycker. Det viktigaste är att jag tycker det är kul. Kanske därför jag inte har några byggtrådar på mina byggen.....

Du byggde om en CB 77 till en CL77..?

Rad. Verkligen...
    IBA #40701

Trying real hard to be the shepherd Bonzos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Hoj
    1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
    Citat Ursprungligen postat av BMW R90s Visa inlägg
    De som lägger upp sina byggen här får nog finna sig i negativa eller positiva kommentarer.
    Flera försökte hindra TS innan han satte sågen i ramen.
    Nog med baktanken tänk efter före.
    Så du menar att han får skylla sig själv för att han var dum nog att starta en tråd och för att att folk i ett tidigt skede sa "Gör det inte, behåll den som den är"? Jävla trams enligt mig.

Det kan ju vara så att TS faktiskt var öppen för tips och handledning, men om man går på så förbannat hårt och bara kritiserar vad som redan är gjort så har jag svårt att se hur man ska kunna ta någon lärdom av det. Det enda vi kan vara säkra på är väl att TS knappast gör om misstaget att starta en byggtråd. Eventuellt kanske det till och med skyndar på processen att få ut hojen på blocket, som ännu ett i raden av "avstannade projekt".

Det ni inte verkar fatta är att; man behöver inte gilla allt alla andra gör, men det behöver inte nödvändigtvis betyda att man måste klanka ner på det. Gör du likadant i verkliga livet? Om någon köper en bil du inte gillar, eller har kläder du tycker är fula?
    "Ja, men om han inte ville att jag skulle säga att byxorna var fula så skulle han inte haft dem på sig i min närhet."

Reg.datum
    maj 2010
    Hoj
    MuZ Skorpion
    Så du menar att han får skylla sig själv för att han var dum nog att starta en tråd och för att att folk i ett tidigt skede sa "Gör det inte, behåll den som den är"? Jävla trams enligt mig.

Det kan ju vara så att TS faktiskt var öppen för tips och handledning, men om man går på så förbannat hårt och bara kritiserar vad som redan är gjort så har jag svårt att se hur man ska kunna ta någon lärdom av det. Det enda vi kan vara säkra på är väl att TS knappast gör om misstaget att starta en byggtråd. Eventuellt kanske det till och med skyndar på processen att få ut hojen på blocket, som ännu ett i raden av "avstannade projekt".

Det ni inte verkar fatta är att; man behöver inte gilla allt alla andra gör, men det behöver inte nödvändigtvis betyda att man måste klanka ner på det. Gör du likadant i verkliga livet? Om någon köper en bil du inte gillar, eller har kläder du tycker är fula?
    "Ja, men om han inte ville att jag skulle säga att byxorna var fula så skulle han inte haft dem på sig i min närhet."
    Om TS inte var intresserad av uppmärksamhet och kommentarer så hade han nog t.ex inte startat en byggtråd.
    Så de flesta antar nog att det finns ett implicit behov av dessa båda, alltså, uppmärksamhet och kommentarer.

Det är i och för sig tråkigt att TS verkar ha en aning svårt kolla läget innan, alltså inte att gilla läget efteråt.
    Kollar man igenom byggtrådar, så med få undantag så är de inga hyllningskörer till vinkelkap och "billigast möjliga från Biltema".

Vad förväntade sig TS? Att de enda som kommenterade skulle vara fulla av beundran? En hyllningskör till det osnygga användandet av vissa typer av verktyg?

Stil och smak är en sak och dessutom något helt annat det TS verkade vara på gång med. Gjort med finess och ett i alla fall visst mått av skicklighet så kan jag imponeras av en hel del även sådant som jag nog utseendemässigt inte gillar. Som musik t.ex, det finns en och annan still jag inte direkt gillar men jag kan trots det uppskatta "hantverket" hos musikerna.

Gör du likadant i verkliga livet? Om någon köper en bil du inte gillar, eller har kläder du tycker är fula?
    Det är en grad av "Det är Ok att ha penis/religion men inte att trycka upp någondera i någons ansikte utan att explicit var ombedd att göra det!"

Om någon illa klädd frågar mig eller publikt stoltserar med ett mycket märkligt gjort val så hade jag om det inte går att undvika det högst sannolikt kommenterat det. När någon för sjuttielfte gången försöker tala om att... så är det svårt att inte tycka ngt om det.

TS gör det inför publik och gillar inte och verkar inte ens att ha tänkt tanken att publiken kanske inte kommer att gilla föreställningen.
    Senast redigerat av RymdBörje den 2019-09-19 klockan 08:09.

Medlem 08MeanieGreenies avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Hoj
    Berzerker Kawa
    Skippa mossig byggtråd, utgå från dina egna idéer å skapa efter ditt egna tyckande.

Här ett exempel jag länkar från Pinterest (på en modernare på vad man göra eller ta idéer från:

https://unpneudanslatombe.com/2018/0...d-king-custom/

Alla mina (utom moppen å 125'an) två- å fyrhjuliga har varit moddade/ombyggda å varit/är klart snabbare än original.

Alltid lika kul när folk undrar vad det är för nått jag egentligen kör å blir osäkra.

Medlem
    Reg.datum
    maj 2016
    Hoj
    Zündapp KS125, Honda cb400, Suzuki GSX 400
    Förstår inte folk som klagar på att man bygger om den här typen av hoj. Den är alltför trist och vanlig för att bli en klassiker med något historiskt värde. En standard radfyra från tidigt 80-tal har producerats i såna mängder att den aldrig kan vara originell. Däremot cyklar som Yamaha SR400/500 från samma period har en helt annan charm, och bör förstås behållas i originalskick.

Reg.datum
    sep 2012
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Tammer Visa inlägg
    Däremot cyklar som Yamaha SR400/500 från samma period har en helt annan charm, och bör förstås behållas i originalskick.

Varför det?

För att den är charmig?
    SRen var i produktion under 40 år, utan större ändringar.

Z500 i det aktuella utförandet tillverkades inte ens under 4 år.

Så, vem och vad bestämmer vilka hojar som skall bevaras, och vilka som skall offras?
    De man själv tycker om? Sådana som majoriteten gillar?

Bygg på, säger jag.
    Men bygg snyggt!
    Inget fel i att hämta inspiration från andra byggen.
    Men, att göra en blåkopia på det överfulla dussinet och tro att man återskapar något - som aldrig funnits, ja, då lackar i vart fall jag.

Jag är sannerligen ingen originalonanist, men någon jävla ordning får det vara.
    IBA #40701

Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jäklar här har det varit livat! Roligt, jag har gått på specen online om att det sitter 34 mm och att det stått x 2 har jag tyckt varit märkligt eftersom det är [...]

TheOak
Vill du annonsera ovan? Klicka här