Nexx hjälmar, hur är passformen?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hej är lite sugen på en skönhet från Nexx men återförsäljare för dessa i Sverige är nog lika lätta att få tag på som krokodilkött i Bollnäs. Så hur är passformen? Själv gillar jag Shoei och har generellt svårt att hitta hjälmar som inte trycker uppe på huvudet men jag har en HJC också som sitter som ett smäck.
nexx-canyon-neonyellow_2_1.jpg
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Hittade en återförsäljare i Göteborg och Halmstad SMX Sports. Så krokodilkött kanske finns i Bollnäs ändå!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Har en Touratech Aventuro Carbon https://shop.touratech.se/helmet-touratech-aventuro-carbon-companero-14449.html. Samma hjälm helt i kolfiber. Ganska smal men "hög". Borde inte trycka uppe på huvudet.
Där ser man, men de har plockat bort solvisiret på den. Kolfiber är dock inte fel, fast jag väljer nog hellre glasfiber och solvisir för 4000kr än kolfiber utan solvisir för 6500kr. Låter som en passform för mig! Testade Shoei's Hornet men den var inte alls som de Shoeihjälmar jag haft tidigare.

Jämförelse:
https://rideapart.com/articles/nexx-xd1-helmet-touratech-aventuro
 
Last edited:

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Vissa nätbutiker har ganska bra service när det kommer att skicka tillbaks produkter som inte passar. Tror dock man kanske får betala återfrakten.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Borde inte trycka uppe på huvudet.
Det var precis vad den gjorde, köpte den tog en repa, efter 40 min gjorde det så ont uppe på huvudet att jag inte kunde köra mer. Blev att vila lite, åka hem och göra rent den från några flugor och packa ner den i lådan. Solvisiret kan jag egentligen vara utan, det viktiga är skärmen. Någon som har ett tips på en sådan för oss med mer spetsigt huvud? Shoei's Hornet, Arai Tour X-4 och X-Lite X-551, står längs upp. Har en Shoei nu men den känns inte alls likadan som hornet'n.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Det var precis vad den gjorde, köpte den tog en repa, efter 40 min gjorde det så ont uppe på huvudet att jag inte kunde köra mer. Blev att vila lite, åka hem och göra rent den från några flugor och packa ner den i lådan. Solvisiret kan jag egentligen vara utan, det viktiga är skärmen. Någon som har ett tips på en sådan för oss med mer spetsigt huvud? Shoei's Hornet, Arai Tour X-4 och X-Lite X-551, står längs upp. Har en Shoei nu men den känns inte alls likadan som hornet'n.

Trist att höra. Undrar om det skiljer nåt på Touratechs kolfiber skal? Min är verkligen djup/hög.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Trist att höra. Undrar om det skiljer nåt på Touratechs kolfiber skal? Min är verkligen djup/hög.
Men hur är stoppningen i botten? På min är det bara stoppning en del i mitten där min skalle är som högst så det är ju bara där det klämmer. Tyvärr så är det inget foder på sidorna av den delen så jag kan inte lägga lite stoppning under, hade jag kunnat det så hade jag kanske kunnat modifiera den så den klämde mer jämt.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top