Äldre 125or

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hade också en cb -81. Bizzart slö men drog ingen bensin och helt oförstörbar trots alla vurpor. Sen blev det DT -87 som gick fint med effektsystem. Och alla feta trim som fanns på den tiden till alla hojar oh minnen

Inte alls så slö, det gällde bara att inte tappa den under 9500 varv...

Legendariskt hållbar och en fyrtaktare som gav 15 hk när tvåtaktarna hade i bästa fall 16 och som sagt, den höll för allt. Har aldrig ens hört talas om en CB125 som pajat trots osannolika utförskörningar med varvräknaren på helt sjuka siffror. Men körde man den som en tvåtaktare blev man omkörd av diverse Casaler...:gnissla
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har lösa planer på att skaffa en äldre (läs 80-tal) 125a. Missade liksom dessa när det begav sig, men blir ändå lätt nostalgisk av både tvåtaktsrök och futuristisk design i härlig symbios.

Däremot är jag inte direkt väl bevandrad i de mer tekniska och praktiska bitarna. Nu är ju dessa äldre fordon med allt vad det innebär, men hurpass dum idé är det att finvädersåka något hundratal mil per säsong med dessa hojar? Framförallt tänker jag på tillgången till reservdelar. Även fundersam gällande effekt. Såldes lejonparten med ursprungseffekten kvar eller gjorde dåvarande körkorts/skatte/effekt-regler att det istället mest förekom strypta varianter på den svenska marknaden? Övriga synpunkter?

Hur har det gått, har du fått tag i nåt kul?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Just nu finns det en handfull snabba 125cc på blocket, RS, TZR, och inkapslade Hondan, vad den nu hette. Alla kostar mellan 5000-10.000,- Mycket skoj för pengarna
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Hur har det gått, har du fått tag i nåt kul?

Nej, inget hittills. Hade när tråden skrevs börjat intressera mig för en RG 125 Gamma. Tyvärr fick jag aldrig tummen ur före objektet blev sålt till annan lycklig köpare.

Planerna är m a o vilande. Men visst, dyker rätt objekt upp till rätt pris och latmasken i mig orkar bemöda sig med att t o m kanske köra med släp några timmar i vintermörkret så, visst. Ser som sagt ut som det faktiskt finns några ganska intressanta objekt ute just nu ja.
 

Holke

Sporthojsnörd
Gick med
11 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
Cagiva V-Raptor 1000 -04
Har själv tänkt tanken på att skaffa en 90-tals 125:a, men inte heller jag har fått tummen ur. Drömmen vore en TZR125R men de är väldigt sällsynta i Sverige. Har sett en till salu i år, men för dåligt skick och för långt bort...

En video från en Italiensk 125 klubb... :kär
https://youtu.be/Rn2LyURQF7c
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Går fortfarande i valet o kvalet om jag skall sälja min....?:va
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Vill passa på att korrigera en annan uppgift:
11kW-kravet gäller som jag minns det från årsmodell 2001.

Jag hittar just nu inga bra belägg för det, det är bara draget ur minnesbanken.

I december 1995 fanns 11kW-regeln uppe som förslag i en proposition här:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...sition/andringar-i-korkortslagen_GJ03118/html

och det är inte rimligt att det isf börjat gälla direkt från årskiftet.
Årsmodell 2001 är första kullen av 11kW-A1-hojar, det är mitt stalltips.

Jag vill minnas att det gällde att du som innehavare av A1 körkort (Lätt mc) inte fick köra en starkare mc än 11 kW, jag som tog mitt körkort 1997, var förbannad över att jag inte fick köra fulleffektshojar när äldre kamrater slapp strypa sina hojar.
Jag hade en DT125:a med om jag inte minns fel 12 kW. :dummer
Strypsats och regbesiktning för att få köra.:fakta
Det var en -89:a om jag inte minns fel.
Sedan vet jag inte om det blev krav från myndigheternas sida att hojarna måste säljas i strypt skick, men rimligtvis blev dom mera lättsålda strypta.
Vem med tung behörighet då ville sätta sig på en 125:a med fulleffekt när man fick köra större hojar.

/A
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Har nån här provkört en av dagens fyrtakts astma-125:eek:r? Som kan relatera till 80-90-talets tvåtaktare, alltså?

Jag tänker mig fyrtaktarna som hopplöst slöa med fjuttiga 15 hästar, ända tills jag inser att DT 125:an jag tyckte gick jävlar på den tiden, bara hade 14 häst. Så hur slöa är de, nån som vet?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har nån här provkört en av dagens fyrtakts astma-125:eek:r? Som kan relatera till 80-90-talets tvåtaktare, alltså?

Jag tänker mig fyrtaktarna som hopplöst slöa med fjuttiga 15 hästar, ända tills jag inser att DT 125:an jag tyckte gick jävlar på den tiden, bara hade 14 häst. Så hur slöa är de, nån som vet?

Jag kan jämföra dotterns YBR125 med 9,7 hk med en Suzuki RG125 med 26 (?) hk 1986... (och med DT125MX -81, eller Honda CB125 -78 också för den delen.)

Det är givetvis helt olika upplevelser. Till och med CB125-an med sina 15 hk upplevdes ju som hyfsat pigg... tills man körde någon av de vattenkylda 125-or som kom där med början RD125 ca -83.

Suzukin var liten men satan så fort man kom upp i 160 på mätaren... idag gör de väl dryga 100 knyck.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Jag kan jämföra dotterns YBR125 med 9,7 hk med en Suzuki RG125 med 26 (?) hk 1986... (och med DT125MX -81, eller Honda CB125 -78 också för den delen.)

Det är givetvis helt olika upplevelser. Till och med CB125-an med sina 15 hk upplevdes ju som hyfsat pigg... tills man körde någon av de vattenkylda 125-or som kom där med början RD125 ca -83.

Suzukin var liten men satan så fort man kom upp i 160 på mätaren... idag gör de väl dryga 100 knyck.

Ja det måste va en otrolig skillnad på dagens 4t och dåtidens 2t, från ca -85 och framåt. Vi hade det bra på den tiden!
"Vi" säger jag... Som inte köpte DT:n förrän jag hade bil. :dummer
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Har nån här provkört en av dagens fyrtakts astma-125:eek:r? Som kan relatera till 80-90-talets tvåtaktare, alltså?

Jag tänker mig fyrtaktarna som hopplöst slöa med fjuttiga 15 hästar, ända tills jag inser att DT 125:an jag tyckte gick jävlar på den tiden, bara hade 14 häst. Så hur slöa är de, nån som vet?

För några år sedan var det aktuellt inhandla en 125a till sonen för att ta MC-kort på. Kollade på blocket och provkörde en 125a här i någon Göteborg förort. Den gjorde 70 km/h enligt hastighetsmätaren vid fullgas.
Det tyckte jag var för dåligt så det blev ingen affär.
Hade hoppats på minst 100km/h vid fullgas.
(Sonens EU-moppe en Yamaha Slider gjorde ju 50km/h vid fullgas och minsta medvind.)
 
Last edited:

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har nån här provkört en av dagens fyrtakts astma-125:eek:r? Som kan relatera till 80-90-talets tvåtaktare, alltså?

Jag tänker mig fyrtaktarna som hopplöst slöa med fjuttiga 15 hästar, ända tills jag inser att DT 125:an jag tyckte gick jävlar på den tiden, bara hade 14 häst. Så hur slöa är de, nån som vet?
Första hojen var en yamma wr125x med 11kw, samma motor som i deras r125.
Visst, den hade inte alls samma klipp i motorn som tvåtaktarna jag gick över till året efter, men den var ändå helt okej.
Toppade 130 och 0 till 100 gick relativt fort.
Körskolan hade en Honda xr125 när jag tog kortet, den hade typ 10hk och toppade 90 i medvind om man var skitnödig och hade hemlängtan.

Sent from my E5823 using Tapatalk
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Hade en MBX125F 84a "enda året dom såldes här" den vann testet det året mot RDn bla försökt hitta en riktigt fin sådan men det verkar omöjligt. 22hästar men satte på ett allspeed avgas o lite luftfilter o grejer och den gick riktigt fint! Givetvis va NSRen drömhojen men dom kostade ju skjortan och även dom är svåra att hitta i riktigt fint skick....
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Okej, verkar va stor skillnad på olika hojar, en toppar 70 och en annan 130km/h. 70 knyck är väl ungefär som dagens moppar - trist.
Jag kan ändå tänka mig att 4-t offroad kan va okej att tassa runt i skogen med, och tyst går de också.


Och som sagt så finns det några fina 2-t på Blocket:
https://www.blocket.se/orebro/Yamaha_dt_125_76606013.htm?ca=12&w=3

https://www.blocket.se/landskrona/Honda_NSR_125_76583368.htm?ca=12&w=3

https://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_tr_125_ge_76307680.htm?ca=12&w=3
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nja, vilken 125-a gör max 70? Jag tror nog att YBR125 är en av de långsammaste och den gör precis 100 med dottern på... De flesta har ju ändå 50% mer effekt.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Antar att det var mitt inlägg du menade med din fråga?

Nja, vilken 125-a gör max 70? Jag tror nog att YBR125 är en av de långsammaste och den gör precis 100 med dottern på... De flesta har ju ändå 50% mer effekt.

...Och jag i min tur menade Combacks inlägg (borde förstås citerat). :)

Den gjorde 70 km/h enligt hastighetsmätaren vid fullgas.
Det tyckte jag var för dåligt så det blev ingen affär.
Hade hoppats på minst 100km/h vid fullgas.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Finns en mbx på blocket som ser ovanligt fin ut

Sett den men får ingen riktigt feeling för den... Den är rejält dyr och div annat som känns sådär. Senast godk besiktning 2006-06-16
EEG-godkännande
Föreläggande
Körförbud Ja. i sig inget konstigt men den ställdes av 2017 så nån har ju kört obes osv...
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top