Äldre 125or

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Har lösa planer på att skaffa en äldre (läs 80-tal) 125a. Missade liksom dessa när det begav sig, men blir ändå lätt nostalgisk av både tvåtaktsrök och futuristisk design i härlig symbios.

Däremot är jag inte direkt väl bevandrad i de mer tekniska och praktiska bitarna. Nu är ju dessa äldre fordon med allt vad det innebär, men hurpass dum idé är det att finvädersåka något hundratal mil per säsong med dessa hojar? Framförallt tänker jag på tillgången till reservdelar. Även fundersam gällande effekt. Såldes lejonparten med ursprungseffekten kvar eller gjorde dåvarande körkorts/skatte/effekt-regler att det istället mest förekom strypta varianter på den svenska marknaden? Övriga synpunkter?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Toppenidé! Jag kör själv Yamaha TZR125RR -92. Kul som faan!
Låter underbart och luktar fantastiskt.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Minns inte när regeln max 15 hk kom men vill minnas att det var åtminstone inte på 80-talet. Kanske har en del blivit strypta i efterhand men det kollar man i regbeviset. Inbillar mig det fortf är lätt att skaffa delar åtminstone till Yamaha, var inte alls längesen jag köpte nytt bakljus till min DT från 1984. Kör på!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Självklart ska du köpa en 125:a, skitfränt! :tummenupp

Jag tror att en 80-tals 125:a är ett rätt säkert kort vad gäller driftsäkerhet, men fränast är ju italienarna på bortåt 35 häst! Och som NisseHt säger finns det delar att köpa än, även om plast och lackdetaljer slutat tillverkats för länge sen.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Antar att det är 2T du är ute efter. Då behöver du vara lite påläst på tändning och bestyckning. Det är en stor fördel att ha ett s.k. retarderande tändsystem om det inte redan sitter på. Det innebär att den tänder tidigare på lägre varv och senare på högre varv när luft/bränsleblandningen är turbulent och brinner snabbare. Det ger även säkerhet mot spikning och överhettning. Med en sådan tändning får man också mer effekt över hela registret. Det maximala cylindertrycket ska inträffa ca 15 grader efter TDC.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Tack för svaren!

Verkar ju inte som en helt och hållet genomusel idé iaf. Och ja, det är alltså de äldre (sport) tvåtaktarna med cirka 20-30hk original som är intressanta i största allmänhet. Kan däremot inte påstå att jag är sådär jätteinsatt i tändsysten, men är villig att lära mig.
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Tack för svaren!

Verkar ju inte som en helt och hållet genomusel idé iaf. Och ja, det är alltså de äldre (sport) tvåtaktarna med cirka 20-30hk original som är intressanta i största allmänhet. Kan däremot inte påstå att jag är sådär jätteinsatt i tändsysten, men är villig att lära mig.

Min har 34 hästar.....:D Toppar 170 km/h.

Ska bara renovera vevaxeln......
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Effektkravet på 125:eek:r kom 1996-07-01.
Om du vill ha så mycket effekt som möjligt (vem vill inte det) då skall du kolla på hojar från tidigt 90-tal (ex. Aprilia RS 125 R Extrema).
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Om man vill ha det som var värst när 1980 inföll så är det en Zündapp KS 125 man ska ha.
Den blev dock helt frånkörd när Yamaha släppte sin RD125LC 1983.
Sedan kom ju riktiga värstingar i början på 90-talet så visst finns det massor av roliga modeller att botanisera bland. Att hitta ett exemplar som passar en själv kan ju vara ett eventuellt bekymmer, men jakten är ju också lite kul!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det jag själv har märkt är fenomenet att de var större när man själv var 16 än vad de är nu... Hua vad små de är. INTE gjord för vuxna med några få undantag.
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Om man vill ha det som var värst när 1980 inföll så är det en Zündapp KS 125 man ska ha.
Den blev dock helt frånkörd när Yamaha släppte sin RD125LC 1983.
Sedan kom ju riktiga värstingar i början på 90-talet så visst finns det massor av roliga modeller att botanisera bland. Att hitta ett exemplar som passar en själv kan ju vara ett eventuellt bekymmer, men jakten är ju också lite kul!

Helt rätt men det var 1982 den kom... och jag saknar den
http://www.rd350lc.net/STORY125FR.htm
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tack för svaren!

Verkar ju inte som en helt och hållet genomusel idé iaf. Och ja, det är alltså de äldre (sport) tvåtaktarna med cirka 20-30hk original som är intressanta i största allmänhet. Kan däremot inte påstå att jag är sådär jätteinsatt i tändsysten, men är villig att lära mig.

Ja alltså... tändsystemet är inget man normalt sätt ändrar på eller ens behöver underhålla på en modern hoj. Vattenkyld 2t från början av 80-talet räknas som modern hoj i det här sammanhanget (byte av tändstift räknar jag inte som underhåll)
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Effektkravet på 125:eek:r kom 1996-07-01.
Om du vill ha så mycket effekt som möjligt (vem vill inte det) då skall du kolla på hojar från tidigt 90-tal (ex. Aprilia RS 125 R Extrema).


Vill passa på att korrigera en annan uppgift:
11kW-kravet gäller som jag minns det från årsmodell 2001.

Jag hittar just nu inga bra belägg för det, det är bara draget ur minnesbanken.

I december 1995 fanns 11kW-regeln uppe som förslag i en proposition här:

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...sition/andringar-i-korkortslagen_GJ03118/html

och det är inte rimligt att det isf börjat gälla direkt från årskiftet.
Årsmodell 2001 är första kullen av 11kW-A1-hojar, det är mitt stalltips.
 

suzuki

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Ukna
Hoj
Suzuki GSX1327 E -82
hade en Honda CB 125 T -81 med öppet 2-1 system mm o ljudet av den vid 12-13000 tusen varv glömmer man aldrig hehe
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
hade en Honda CB 125 T -81 med öppet 2-1 system mm o ljudet av den vid 12-13000 tusen varv glömmer man aldrig hehe
Övningskörde på en sån .Trafikläraren sa gasa på nu gasa nu gasa mer.Hadde för fan full gas hela tiden :D
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
hade en Honda CB 125 T -81 med öppet 2-1 system mm o ljudet av den vid 12-13000 tusen varv glömmer man aldrig hehe

Många kompisar hade cb 125 minns jag, att acca ifrån dom med RD125an var som att ta godis från barn men minns att dom gick hyfsat fort på högsta växeln när dom väl fick upp ångan. En av kompisarna hade ett 2-1 på sin och jag tyckte med den lät fint
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Hade också en cb -81. Bizzart slö men drog ingen bensin och helt oförstörbar trots alla vurpor. Sen blev det DT -87 som gick fint med effektsystem. Och alla feta trim som fanns på den tiden till alla hojar oh minnen
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top