Förlorat körkortet?

Freff

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2017
Ort
Lund
Hoj
Yamaha
Är det någon som vill dela med sig av sin (eller en "kompis") erfarenhet om att ha fått körkortet förlorat vid MC-körning? Vad gjorde ni för något, tex struntat i stopplikt, kört 150 på 80-väg, kört mot rött eller liknande? Fick ni tillbaka körkortet efter några månader eller behövde ni ta om era behörigheter?
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Blev av med mitt körkort för lite drygt 3 år sedan.
Blev hemkörd på fyllan av polis 2 gånger och hamnade i fyllecell en gång när jag var 19-20, aldrig suttit bakom ratten eller styret onykter.
Detta ledde iaf till att transportstyrelsen bokade in ett samtal hos soc med den mest inskränkta och korkade människa jag någonsin har stött på för att diskutera mina alkoholvanor (som var rätt normala för någon i min ålder, jag hade svårt för att veta när jag skulle sluta dricka bara).
Det beslutades att jag under 6 månaders tid skulle lämna prover iaf.
Jag skulle flytta utomlands ett tag innan jag skulle vara färdig med proverna, och eftersom att jag inte skulle kunna boka ett flyg hem från Medelhavet och ta mig till min läkare i Sverige på några timmars varsel så hörde jag mig för hos transportstyrelsen.
Svaret blev att jag kunde inte lämna mina sista prover utomlands, utan jag var isåfall tvungen att vänta tills jag flyttat och sen lämna prover hos en läkare där i sex månader.
Jag fick 4 månader extra på mig innan provresultaten skulle vara inlämnade hos transportstyrelsen, så jag körde så mycket hoj jag kunde innan jag flyttade och sen sket jag i testerna och mitt körkort blev indraget när tiden hade löpt ut, fick även 18 månader spärrtid innan jag kunde ta om det.
Hade inget behov av körkortet nere på Malta och proverna kostar en del, och när jag kom hem igen och spärrtiden var slut ansökte jag om tillstånd igen, fick prata med en normal soc tjeRring och sen var det bara att boka in riskutbildningarna, uppskrivning och uppkörning för B kort.
Det var förra året, fyllde 24 i år och då var det dags att köpa hoj och ta A kortet, äntligen slippa nojja över att köra ostrypt hoj!
Snabbt och lätt gick det bortsett från en kuggad uppskrivning, inga lektioner behövdes heller.

Var det värt det?
Nej fy fan, åren utan hoj var de värsta i mitt liv.
Men nu är allt åter i sin ordning :rofl


Sent from my E5823 using Tapatalk
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Har varit av med lappen 3!! gånger pga fortkörning som mest ett år 74km för fort på en 70sträcka kl 23:00~~ på hösten samma kväll som eurovision slagerfestivalen var.

Körde om EN bil i ca 200+ på 90väg o det var en civil polisbil naturligtvis.

Detta resulterade i 700i böter och 12månader utan kort, nu kör man ej med kortet utan med fordonet så jag har varenda gång bara forsatt köra som vanligt.

Har blivit stoppad utan kort o har fått köra vidare med orden typ. Jag förstår din situation men kör väldigt försiktigt så det inte händer något.

Blir stoppad ett par gånger varje år för att det går lite fort men 99% av poliserna är väldigt schysta om man kör ordentligt i omkörningar respekterar avstånd och stopplikt.

Ca 2månader sedan jag hade polisen efter mej i 5 mil i ca 100 på 70väg sedan blinkade dom med helljus o svängde åt ett annat håll i en vägkryss.

Mvh
 
Gick med
7 Jul 2015
Ort
Sösdala
Hoj
Suzuki Gsx-s1000f
Har varit av med lappen 3!! gånger pga fortkörning som mest ett år 74km för fort på en 70sträcka kl 23:00~~ på hösten samma kväll som eurovision slagerfestivalen var.

Körde om EN bil i ca 200+ på 90väg o det var en civil polisbil naturligtvis.

Detta resulterade i 700i böter och 12månader utan kort, nu kör man ej med kortet utan med fordonet så jag har varenda gång bara forsatt köra som vanligt.

Har blivit stoppad utan kort o har fått köra vidare med orden typ. Jag förstår din situation men kör väldigt försiktigt så det inte händer något.

Blir stoppad ett par gånger varje år för att det går lite fort men 99% av poliserna är väldigt schysta om man kör ordentligt i omkörningar respekterar avstånd och stopplikt.

Ca 2månader sedan jag hade polisen efter mej i 5 mil i ca 100 på 70väg sedan blinkade dom med helljus o svängde åt ett annat håll i en vägkryss.

Mvh
Inte för att jag är ett schlagerfan men den tävlingen brukar gå på våren.

Skickat från min Honor 8 via Tapatalk
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Detta är så längesedan att abba precis slutat spela :)) nä inte riktigt så längesedan men visst kan jag minnas fel på våren och hösten året var iallafall 1986 om detta hjälper:))
 
Last edited:

Freff

Ny medlem
Gick med
22 Mar 2017
Ort
Lund
Hoj
Yamaha
Bump! Kom igen nu, berätta om er "kompis" som har förlorat körkortet. Speciellt intresserad av fortkörning och om ni fick tillbaka kortet efter ett antal månader.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
'körde om en 10 år gammal SAAB i 117 km/h på 80-väg. Han hängde på i min fart, men jag tänkte "inte f-n kör farbror blå 10 år gamla bilar": BIG Mistake, det gör de visst. :(
'kostade 2 månader med trampcykel ('tur att det hände på sommaren).

Ett oväntat problem som uppstod dock, var att då de inte bara gör en notering i registret, utan behåller din fysiska ID-handling, så skapas ett Moment 22: Att få ut en ID-handling, om du inte har en giltig ID-handling; 'är f-n inte lätt!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Detta är så längesedan att abba precis slutat spela :)) nä inte riktigt så längesedan men visst kan jag minnas fel på våren och hösten året var iallafall 1986 om detta hjälper:))
Fick du bara 700 i böter? Det är typ 50st Piggelin, det brukar jag ge polisen för att de inte ska ta mitt körkort. Då var det iofs 150st Piggelin och det är kanske lite saftigt, speciellt i smält form.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Bump! Kom igen nu, berätta om er "kompis" som har förlorat körkortet. Speciellt intresserad av fortkörning och om ni fick tillbaka kortet efter ett antal månader.
Ja fan, kusinen blev av med kortet ett år efter att ha kört 180 på en 100-väg i Norge med hans Ninja 900. 17 000 i böter och 2 månaders samhällstjänst fick han för det. Fängelse var inte allt för långt borta om jag minns rätt.
 

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Ort
Långt bort
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
120 på 70-väg

Inget körkort på 3 månader och det var en månad efter jag fick det ska tilläggas :D
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Snabbast i Uppsala Län 1981 enligt UNT. Uppsala-Brunna(Vänge).Summan kommer jag inte ihåg, 1 månad körkort (mars månad). Trafipax, fälld i tinget för 165, ett av fotona visade 195 på 90-sträcka. Civilarna låg i baken och pressade ända innifrån Uppsala på 50-väg. Omkörd och stoppad i Brunna när jag saktade ned till 50 på 50-sträcka. Konsensus, låt alltid "stressare" köra om dig - fast det hjälpte ju inte förra månaden när jag blev påkörd i arslet av en skåpbil i Skultuna vid ett övergångsställe.
 

Onewall72

Medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z900 2018
Hur kommer det sig att du undrar? Är det möjligen något du själv vill dela med dig av? :7peta
 
Last edited:

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Fick du bara 700 i böter? Det är typ 50st Piggelin, det brukar jag ge polisen för att de inte ska ta mitt körkort. Då var det iofs 150st Piggelin och det är kanske lite saftigt, speciellt i smält form.

Nyckelord markerade.

Ämnet?
Aldrig, och det förvånade mig länge.

Morsan däremot - aldrig tagen för något någonsin och laglydig nog för att kompensera för mig med, henne snöt dom kortet av när hon blivit påkörd(!) av en dansk som just kommit av Lion Ferry i Varberg.

Dansken bad om ursäkt 1000-gånger och var solklar över att det var hans fel.
Morsan gillade dock inte att bilen var utlandsreggad, så hon ringde ut polisen "för att det skulle gå rätt till".

Trots att Dansken fortsatt hävdade att det varit hans fel, att han varit otydlig och tog på sig hela skulden både i polisrapporten och försäkringspappret så blev det på något vis ändå "vårdslöshet i trafik" och indraget körkort, trots att försäkringsbolagen enades om Dansken som ensamt vållande.

Morsan sur något...? :D
Hon fortsatta köra vvaarrjjee dag under det att körkortet var indraget - även de dagar hon egentligen inte behövde.
Aldrig sett henne så förbannad. Förbannad - och skräckslagen på samma gång.
Ilskan vann. Hon avskydde hur hon blivit behandlad, och fick så klart tillbaka kortet några månader senare. Hennes inställning till rättsväsendet blev aldrig som innan efter det.


Lion Ferry = tidigt 90-tal.
 

Broder Gavira

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet
224 på 110 väg. Blev nedskrivet till 139 och 1500:- i böter bara för att jag "stannade snällt" som Polisen uttryckte det. Finns absolut trevliga Poliser out there :fakta
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Ställde på hojen och aktiverade försäkringen en solig dag i april ~2006.
Åker till garaget, startar upp och åker till Statoil vid Svampen och tankar.
Åker ut på E18 mot Kumla (Oslo).
Efter ca 2 km ser jag en suspekt figur stå på en av cykelbroarna över vägen. Han siktar dessutom mot mig med vad som ser ut att vara en lasermätare.
Ytterligare ca 500 m senare åker en MC-polis ut från en påfart och kör ifatt mig och vinkar in mig vid Västhaga.

Resultat:
3 minuters njutning och en kostnad på 4000:- i böter och indraget kort i två* månader.
Det var bara att parkera hojen och sitta och sura fram till midsommar. :gråta


*Fick först 3 månaders indragning, men efter ett intyg från chefen att jag behöver kk i jobbet blev det reducerat.
 

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
'körde om en 10 år gammal SAAB i 117 km/h på 80-väg. Han hängde på i min fart, men jag tänkte "inte f-n kör farbror blå 10 år gamla bilar": BIG Mistake, det gör de visst. :(
'kostade 2 månader med trampcykel ('tur att det hände på sommaren).

Ett oväntat problem som uppstod dock, var att då de inte bara gör en notering i registret, utan behåller din fysiska ID-handling, så skapas ett Moment 22: Att få ut en ID-handling, om du inte har en giltig ID-handling; 'är f-n inte lätt!

Var nära en liknande upplevelse för max fem år sedan. En silvergrå SAAB 9000 hakade på och betedde sig allmänt misstänksamt. Första tanken var att, inte fan kör bängen runt i en gammal 9000! Slog ändå av på takten på grund av den dåliga magkänslan. En BMW(bil) som legat längre bak kör då om oss båda i rätt hög fart och SAAB:en hakar på. Förlorar dom ur sikte och rullar hyfsat lagligt i några minuter till innan jag får se BMW stoppad vid vägkanten med SAAB (med ett blåjlus på) parkerad bakom.
Har blivit mycket mer vaksam mot äldre härken efter det. Det jag tror gjorde att SAAB:en utmärkte sig lite var att den såg så fräsch och ren ut för att vara en gammal 9000.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Åkte fast i 120,4 km/h med bil på 120-skyltad väg utanför Mjölby 2013.

En liten detalj är dock att jag även hade släpvagn påkopplad. :hihi

På väg till bandag på Mantorp så hojen var lastad. Polisen själv tyckte att han var schysst eftersom han lät mig få köra i 48-timmar så att jag kunde fullföra min bandag samt ta mig hem efteråt. Skulle tydligen även bli åtalad för vårdslöshet i trafik då det var mer än 40 över, vi snackar 0,4 km/h över, men det hände aldrig något.

Blev 4000:- i böter samt 3 månader utan körkort men lyckades få igenom sänkning till 1 mån. :Bugar
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
När man sett hur poliskåren funkar i andra länder. Tycker jag svenska polisen faktiskt är bra o snäll. Sen har dom" ta i trä" vart schyssta nog. Att jag inte behöver skriva nåt inlägg här,om hur jag förlorade kortet :)
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top