Köpråd: Ford focus FFV

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Behöver en billig bruksbil (kombi) som kan dra kärra till tippen, ta mig till grannstäder emellanåt, till jobbet osv. Bilen kommer nog att rulla en ca 1500 om året och årsmodell 07-10. Anledningen till att jag kollar på focus är dels priserna dels att den verkar snorbillig i drift. Under tusingen i skatt, verkar gå väldigt snålt (på bensin ivf), försäkringen är billig, 1300:- om året.

Ser även att focus med dieselmotorn är billig att skatta (strax över tusenlappen) men rent förbrukningsmässigt knappt mkt snålare än bensinversionen.

Tänker jag rätt? Hur är dom rent driftsmässigt? Vad ska jag kolla efter vid köp? Kamkedja verkar det sitta i bensinaren ivf dieseln vet jag faktiskt inte om det är rem eller kedja. De jag har under luppen har rullat allt från 10-16000 mil.

Fyll på med inputs och råd, gärna från folk som äger eller har ägt en focus 07 och framåt.

Tack på förhand
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Diesel varianten 1,6 TDCI med 108 hk drar 4,5L/100km blandad körning och har en skatt på 1520kr.

Vilken bensinmotor finns på ford focus mellan 07-10 som är lika snål?

För övrigt så kan du kolla på Volvo V50 Drive E typ samma bil om du gillar sånt...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Diesel varianten 1,6 TDCI med 108 hk drar 4,5L/100km blandad körning och har en skatt på 1520kr.

Vilken bensinmotor finns på ford focus mellan 07-10 som är lika snål?

För övrigt så kan du kolla på Volvo V50 Drive E typ samma bil om du gillar sånt...

absolut, jag är öppen för det mesta bara bilen är billig i drift:tummenupp
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
absolut, jag är öppen för det mesta bara bilen är billig i drift:tummenupp

De motorerna har den gamla sortens partikelfilter (2500kr på ebay) som skall bytas var 12 000 mil och additiv för partikelfiltret skall fyllas på lite då och då

typ de som jag vet om de motorerna hahah...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Driftstörnigar till följd av att tätningar i insprutningssystemet löses upp och inte håller tätt, typ spridare.
Fast är inte det där ett gammalt "Stockholmsproblem"?
Det blev problem några år sedan när buss-etanol av misstag hamnat i mackpumpar. Den innehöll tändförbättrare som inte lirade tillsammans med Ottomotorernas insprutningssystem.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Ducati
Fast är inte det där ett gammalt "Stockholmsproblem"?
Det blev problem några år sedan när buss-etanol av misstag hamnat i mackpumpar. Den innehöll tändförbättrare som inte lirade tillsammans med Ottomotorernas insprutningssystem.
Kan så vara, jag reflekterar bara över alla Fordar vi får in som har dessa problem.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Opel Insignia, mycket bil för pengarna. Är ungefär i samma sits som du och har verkligen jämfört bilar och kommit fram till att man får mest bil för pengarna om man köper Insignia.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag gillar etanolen som drivmedel. Synd bara att det skulle varit dieslar som gick på det.
Det är ett bränsle vi i Sverige skulle kunna vara självförsörjande på.

Men tanke på dieselns rykte idag, så hade jag nog satsat på bensin. Med MP vid makten 1år till så kan vad som helst hända. Att man kan köra sin diesel på 50% förnyelsebart bara genom att tanka Preem vet visst inte MP eller HVO dieseln som är 100% förnyelsebar.
Att personbilar står för mindre än 1% utav diesel utsläppen verkar dom också helt missat. Men dom är ju miljöpartister så varför skulle dom syna den fakta dom får kritiskt, när man kan beskatta och straffa.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Jag gillar etanolen som drivmedel. Synd bara att det skulle varit dieslar som gick på det.
Det är ett bränsle vi i Sverige skulle kunna vara självförsörjande på.

Men tanke på dieselns rykte idag, så hade jag nog satsat på bensin. Med MP vid makten 1år till så kan vad som helst hända. Att man kan köra sin diesel på 50% förnyelsebart bara genom att tanka Preem vet visst inte MP eller HVO dieseln som är 100% förnyelsebar.
Att personbilar står för mindre än 1% utav diesel utsläppen verkar dom också helt missat. Men dom är ju miljöpartister så varför skulle dom syna den fakta dom får kritiskt, när man kan beskatta och straffa.

etanolen i sverige är svindyr, bilar som körs på etanol har har ofta tätare service intervall, det lönar sig inte att köra på etanol tyvärr...


Är själv Saab fantast och älskar etanol men men men...
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Opel Insignia, mycket bil för pengarna. Är ungefär i samma sits som du och har verkligen jämfört bilar och kommit fram till att man får mest bil för pengarna om man köper Insignia.


Efter att ha provkört ett antal focusar kan jag konstatera att den är fruktansvärt dåligt byggt med skitkvalite rakt igenom. Den som hade rullat längst var en -08 som hade gått drygt 12000 mil med en ägare sen ny. Tjutande rem, klonk och bonk, gnissel å gnissel, tveksamma tomgångar och då var alla jag provkörde fullservade hos auktoriserad verkstad.

Insåg dock relativt fort att att en sån bil inte passar mina behov trots att jag egentligen vill ha så låga ägarkostnader som möjligt så jag chansade inte utan köpte mig en Honda Cr-v -04 istället. 19000 mil men kvalitetskänslan slår t ex focusen med hästlängder trots att det är en "gammal" bil. Ingen rost på karossen, relativt fin undertill eller som besiktningsmannen sa igår, det är en honda, dom brukar bara rulla rakt igenom precis som min gjorde, svågern underredsbehandlar bilar och han ska underredsbehandla min Honda nu i höst som en förebyggande åtgärd. Visst, den dricker sina 0,9L men är relativt billig att försäkra, billigare än focusen på på mig, skatten är runt 2600:- men jag tar hellre det än att sitta i en focus och fundera över när skiten ska stannar med kostsamma reparationer som följd.
 

newflag

Medlem
Gick med
8 Jun 2012
Ort
OUttA
Hoj
Hayabuzzza Turbo with NOS running on LH2
Efter att ha provkört ett antal focusar kan jag konstatera att den är frukem, klonk och bonk, gnissel å gnissel, tveksamma tomgångar och då var alla jag provkörde fullservade hos auktoriserad verkstad.
ljd.


Testade du V50 ?
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Hur bedömmer du kvalitén jämfört med en focus

menar du v50 så är det samma skrot å korn som focusen, svågern köpte EN v50 men har betalat för TVÅ i reparationskostnader på den, den bilen har kostat honom flis kan jag säga:gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top