Köpa beg MC som stått stilla

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Ort
-
Hoj
YZF-R3 -16
Hejsan! Har hittat en sport/touring cykel på blocket som jag tycker borde passa bra som första motorcykel för mig att ta A2-kort på. Den har gått ca 5600 mil och är 18 (2000) år gammal, inga konstigheter. Den är även nybesiktad

Är dock lite orolig över två saker och rådfrågar därför här.
För det första så är motorcykeln importerad till Sverige 2003, men det känns ju helt okej. Den har sedan importering befunnit sig i landskapen runt i kring mig enligt transportstyrelsens "tidigare ägare".

Det andra och lite mer oroväckande är att mellan besiktning 2009 och 2017 har mätarställningen endast ökat med 6 mil, motorcykeln ställdes även på för drygt en månad sedan. Är det en stark varningslampa eller borde jag trots all ge den en chans och be far min provköra.

Otroligt tacksam för hjälp, Sportolln
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag tror att anledningen till att den är till salu kan ha ett samband med att den gått i snitt 7,5km om året sedan 2009. Där ringer inga varningsklockor hos mig i alla fall.
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Att den stått länge behöver i sig inte vara ett problem, men det kan hända saker med fordon som inte "motionerats" på länge. Det kan bli avlagringar i tank, förgasare och allt däremellan. Vilket om så är fallet brukar få till följd att en eller flera förgasare blir igenkleggade. Gummi åldras också så förgasargummin, slangar och packboxar kan börja läcka efter en stund.
Men det är ju inte säkert att det blir så, men risken finns.
Allt det är ganska lätt att byta och kan bli ett lagom vinterjobb om så sker.
Däck är också färskvara så de kan behöva bytas.
Välkommen till motorcykelgemenskapen, oavsett vilken första hoj du än väljer!
:hej
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Som ovan nämnt, avlagringar här o där, och diverse igensatta kanaler och munstycken i förgasarna.
Gjorde nyligen rent en förgasarbrygga på en Fireblade som ställdes undan för 7 år sedan utan att dräneras.

Det var ingen vacker syn, dom gick att få rena men spetsarna på trottelnålarna i två av förgasasarna hade bokstavligen ätits upp av bensinen.

Så bara för att det kanske inte var några problem när hojen ställdes undan är det ingen garanti för att allt är frid o fröjd nu.

Men är man inte rädd för att gulla lite och priset är rätt kan det ju va rätt affär ändå.
 

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Ort
-
Hoj
YZF-R3 -16
Jag tror att anledningen till att den är till salu kan ha ett samband med att den gått i snitt 7,5km om året sedan 2009. Där ringer inga varningsklockor hos mig i alla fall.
Något jag glömde nämna är att nuvarande ägare endast haft cykeln sen mars, och besiktningen gjorde i juni. Det betyder att ju att den nuvarande ägaren som mest kört 6 mil på sin "nya" MC.

Att den stått länge behöver i sig inte vara ett problem, men det kan hända saker med fordon som inte "motionerats" på länge. Det kan bli avlagringar i tank, förgasare och allt däremellan. Vilket om så är fallet brukar få till följd att en eller flera förgasare blir igenkleggade. Gummi åldras också så förgasargummin, slangar och packboxar kan börja läcka efter en stund.
Men det är ju inte säkert att det blir så, men risken finns.
Allt det är ganska lätt att byta och kan bli ett lagom vinterjobb om så sker.
Däck är också färskvara så de kan behöva bytas.
Välkommen till motorcykelgemenskapen, oavsett vilken första hoj du än väljer!
:hej
Om däcken är 6 år gamla måste jag ju byta dom vilket troligtvis går på 2000, behöver även strypa och regga om den, ca 2000 till. Bara där är det ju 4000 i mer eller mindre garanterade kostnader, tungt att pruta ner det på en cykel för knappa 20000, tycker jag.

Som ovan nämnt, avlagringar här o där, och diverse igensatta kanaler och munstycken i förgasarna.
Gjorde nyligen rent en förgasarbrygga på en Fireblade som ställdes undan för 7 år sedan utan att dräneras.

Det var ingen vacker syn, dom gick att få rena men spetsarna på trottelnålarna i två av förgasasarna hade bokstavligen ätits upp av bensinen.

Så bara för att det kanske inte var några problem när hojen ställdes undan är det ingen garanti för att allt är frid o fröjd nu.

Men är man inte rädd för att gulla lite och priset är rätt kan det ju va rätt affär ändå.
Priset är i linje med liknande cyklar, varken mer eller mindre.
Rent ekonomiskt, hur dyrt är det att fixa dessa potentiella fel?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Gaffeltätningar gillar ibland inte att stå still längre perioder, så var beredd på att de kan börja läcka när du börjar använda hojen frekvent. Inte jättedyrt eller svårt att fixa.
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Något jag glömde nämna är att nuvarande ägare endast haft cykeln sen mars, och besiktningen gjorde i juni. Det betyder att ju att den nuvarande ägaren som mest kört 6 mil på sin "nya" MC.


Om däcken är 6 år gamla måste jag ju byta dom vilket troligtvis går på 2000, behöver även strypa och regga om den, ca 2000 till. Bara där är det ju 4000 i mer eller mindre garanterade kostnader, tungt att pruta ner det på en cykel för knappa 20000, tycker jag.


Priset är i linje med liknande cyklar, varken mer eller mindre.
Rent ekonomiskt, hur dyrt är det att fixa dessa potentiella fel?

Hej

Då du inte skriver vad det är för typ av mc detta gäller så kan bara gissa sig till vissa summor.
och even om du nämner vad det är för modell så Kan ingen garantera att det inte händer något med denna men det underlättar iofs, :)

Sen ha i åtanke att du köper en beggad mc och inte en ny mc.

Sen att du ska strypa ner denna till A1/A2 är inte heller något som du kan lasta på den som ägare till denna i dagens läge. (eller däcken) visst du kan försöka

Jag håller med om vad andra skrivit i denna tråd Sedan får man gå helheten då det är en äldre mc
sedan hur denna har förvarats mm:7peta

Even nya saker har en tendens att strula i dagens läge. :fakta


//Robin
 

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
"Rent ekonomiskt, hur dyrt är det att fixa dessa potentiella fel?"

Om man kan och har möjlighet att meka själv behöver det inte bli särskilt dyrt, lömnar man in påverkstad kan det bli hur dyrt som helst då fort blir timmar.

Men det känns just nu bara hypotetiskt, åk och provkör cykeln, den kanske spinner som en katt och går hur rent o bra som helst, är det inget akut kan du ju i lugn o ro gå över grejerna i vinter och fräsha upp det som behöver fixas.
 

sportolln

Medlem
Gick med
11 Jun 2017
Ort
-
Hoj
YZF-R3 -16
Gaffeltätningar gillar ibland inte att stå still längre perioder, så var beredd på att de kan börja läcka när du börjar använda hojen frekvent. Inte jättedyrt eller svårt att fixa.
Titta på det där och såg på XLMOTO för 100kr, i jämförelse är ju det en piss i sjön. Tack!

Hej

Då du inte skriver vad det är för typ av mc detta gäller så kan bara gissa sig till vissa summor.
och even om du nämner vad det är för modell så Kan ingen garantera att det inte händer något med denna men det underlättar iofs, :)

Sen ha i åtanke att du köper en beggad mc och inte en ny mc.

Sen att du ska strypa ner denna till A1/A2 är inte heller något som du kan lasta på den som ägare till denna i dagens läge. (eller däcken) visst du kan försöka

Jag håller med om vad andra skrivit i denna tråd Sedan får man gå helheten då det är en äldre mc
sedan hur denna har förvarats mm:7peta

Even nya saker har en tendens att strula i dagens läge. :fakta


//Robin
Det är en SV650s årsmodell 2000. Att inget kan garanteras är jag med på, men jag håller såklart gärna riskerna nere och eftersom jag är oerfaren rådfrågar jag här om eventuella varningslampor :)

"Rent ekonomiskt, hur dyrt är det att fixa dessa potentiella fel?"

Om man kan och har möjlighet att meka själv behöver det inte bli särskilt dyrt, lömnar man in påverkstad kan det bli hur dyrt som helst då fort blir timmar.

Men det känns just nu bara hypotetiskt, åk och provkör cykeln, den kanske spinner som en katt och går hur rent o bra som helst, är det inget akut kan du ju i lugn o ro gå över grejerna i vinter och fräsha upp det som behöver fixas.
Meck med motorcykeln bör jag klara själv med lite ifrån far och/eller flickväns far. Så länge det inte handlar om några stora summor ska det vara okej. Finns det något fel jag bör kolla extra efter som kan bli en dyr affär att laga i efterhand?
 

Robin Hood

Din nuvarande titel är ?????????????
Gick med
26 Jan 2006
Ort
I mina legenheter Swe/Finland (Swe) där det
Hoj
TZR250
Titta på det där och såg på XLMOTO för 100kr, i jämförelse är ju det en piss i sjön. Tack!


Det är en SV650s årsmodell 2000. Att inget kan garanteras är jag med på, men jag håller såklart gärna riskerna nere och eftersom jag är oerfaren rådfrågar jag här om eventuella varningslampor :)


Meck med motorcykeln bör jag klara själv med lite ifrån far och/eller flickväns far. Så länge det inte handlar om några stora summor ska det vara okej. Finns det något fel jag bör kolla extra efter som kan bli en dyr affär att laga i efterhand?

Hej

Vi här på forumet kan ju bara gissa
Men räkna med att du kommer att få fixa lite med denna i alla fall
kedja drev broms klossar olja filter, luft filter. Tänd stift (dvs det som är standard på motorfordon mm)

Sen finns det nog en tråd ang SV650s på detta forum

//Robin
 
Last edited:

mloren

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Smögen
Hoj
Ett par dussin drygt, fördelat på 10 fabrikat
Mao är det den gula som står på blocket för 17000:-, det finns ju några motsvarande runt samma pengar/årsmodell så jag säger gå på magkänslan.

Åk o titta, provkör, känn på ägaren(varför säljer han/hon redan efter några få månader), servicehistorik och få en helhetskänsla.

Begagnade cyklar i den här prisklassen/ålder är lite av ett lotteri, med lite flyt går den flera år utan problem men vill det sig illa krånglar den som f-n, dom flesta välskötta japaner är dock tämligen krångelfria.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top