Gummibåt och motorhjälp

Hondafredde

Medlem
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Malmö/Bacong
Hoj
Hynda lowrider byggprojekt, Suzuki flash.
Jag funderar på att skaffa en liten gummibåt att ha vid vinterhuset så man kan komma ut och snorkla samt fiska utanför revet. Liten gummibåt kan jag hitta för max 4 personer men vad skall man ha för motor? Finns ju bra elmotorer idag. Någon som har erfarenhet? Skall bara åka ut några hundra meter och det är ju skönt och slippa tanka.......
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Ingen aning men det är nog svårt att misslyckas med tillverkningen av en sådan.Ska man bara åka mindre sträckor bör den funka bra
 

Hondafredde

Medlem
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Malmö/Bacong
Hoj
Hynda lowrider byggprojekt, Suzuki flash.
Jo skall ju bara åka ut en bit och tillbaka inte ligga och trolla i timmar......
Tänkte först en lite 3-5hp motor men en elmotor kan jag plocka ner i delar och ta in som köksutrustning eller något för att slippa tull osv.....
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Du ska givetvis ha en Honda BF2.3

En motor som förmodligen är outslitlig bara man servar den hälften så ofta som man ska.

Som nackdel kan man säga att den skapar buller av bensin lika effektivt som ett bombplan från andra världskriget.
 

Hondafredde

Medlem
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Malmö/Bacong
Hoj
Hynda lowrider byggprojekt, Suzuki flash.
Tack jag är ju svag för sådana motorer...... stora V8:eek:r i am bilar gör ju samma sak....
Och jag jobbar ju med jet motorer......
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Om du gillar onödigt stora, överdimentionerade motorer skall du givetvis inte utrusta din fiskejolle med en fjuttig elmotor.
Ta inspiration från Thailand vettja! :fakta

DSC_0238.jpg

man-driving-longtail-boat-thailand-long-tail-kwai-river-kanchanaburi-province-thailand-42751816.jpg

thai-traditional-longtail-boat-big-diesel-engine-details-eam9j7.jpg
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Hörde om någon som tyckte att den stora nackdelen med elmotor var att det var så tungt att kånka batteriet till och från båten.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Gummibåt med 4 pers och lite motvind med en 600w motor (som brukar räcka 20min) så kommer du väl aldrig hem igen?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Elmotorer är tysta och funkar rätt gott för det lilla formatet.
En sak som kan gå sönder är styrelektroniken när det kommer in vatten i den lilla kupolen. Extratäta gärna där om det gäller en budgetmotor som ska stå utomhus.
Sedan kan det som sagt vara ganska tradigt att kånka batterier till och från båten.
 

Hondafredde

Medlem
Gick med
18 Jan 2005
Ort
Malmö/Bacong
Hoj
Hynda lowrider byggprojekt, Suzuki flash.
Tack för alla åsikter. Jag måste kolla avgifter att ta in båtmotor så möjligt att det måste vara el....
Men tråkigt att släpa på batteri.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Hade elmotor på min gummibåt, var då betydligt mer än 20 minuter som jag körde på ett batteri och trots att jag bor vid älven och kör i strömt vatten så inte laddade jag varje gång. Batteriet satte satte jag i skottkärran så slipper man ju kånka på det för laddning. Hade fundering på solceller så att det skulle laddas upp av sig själv.

Trevligt värre faktiskt att kunna komma nära fåglar, bävern var jag bara 5 meter ifrån innan den dök.

provade också en 25 hästare på den och det var livsfarligt....men jäkla vad kul! :D
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top