Byta fjädrar i WP 48mm-gaffel KTM 690/HQV 701

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Tänkt byta fjädrar på min 701 Supermoto då jag är över spec. för fjädrarna som sitter på från fabrik.

Original fjädrar är:
Fram - .56kg/mm
Bak - 7,5kg/mm rear

Med mina 110kg "raceready" blev jag rek. av Slavens racing där jag tänkt köpa fjädrar att köra på:
Fram - .62Kg/mm
Bak – 9.2Kg/mm

Bak inga problem, nya fjädern är lika lång som gamla fjädern. Helt med på hur man justerar sag på en coiloverdämpare.

Fram är jag helt novis!

Nya fjädrarna är enligt slavens 457mm långa, original är 450mm.
Kollar man på nr 7 sprängskissen på bilden, "SPRING SPACER KIT". Bör jag då ta bort motsvarande 7mm av spacersena eller vad är dessa till för? Justera sag fram? Står inget om referenser för det i manualen, endast bak.

Image.gif

Något speciellt att tänka på när man byter fjädrarna? Bör väl byta olja i benen när man ändå håller på? Vad jag läst mig till verkar inga specialverktyg behövas för att endast byta fjädrarna? Mer än att man får slipa till en blocknykel för att kunna släppa på toppmuttern.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
När bytte du olja i gaffeln senast?

Byta gaffelfjädrar är eg väldigt snabbt gjort och man behöver eg inte byta olja. Problemet är att på vissa gafflar kan man inte dra tillbaka bottenpluggen sedan man lossat cartridgestången nertill och därmed är det ibland svårt byta fjäder utan att oljan rinner ut.

Jag har svarvat plastplugg som jag kan trycka in i hålet och därmed kan jag byta fjäder även på dom utan att tömma gaffeln på olja.

Men på din gaffel tar kan man väl ta loss locket högst upp, lossa cartridgestången från locket och sedan lyfta lös fjädrarna rakt uppåt.

Ta inte bort nåt från distanserna innan du provmonterat och mätt upp hänget. Nu har du nog sån tur att WP brukar ha distanser till fjädern som du kan ta bort eller lägga på efter behov för att justera hänget. Bra tänkt av WP och förvånande att inte övriga kopierat.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vet du inte när det är bytt olja senast så byt och fyll rätt mängd så att du vet var du står när du börjar. Och räkna med att du kommer få dra åt returdämpningen hårdare när du nu har så mycket styvare fjädrar.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
När bytte du olja i gaffeln senast?

Hojen är tillverkad November 2016, började köra med den i Maj-17. Gått ca 500mil, gata och 2 bandagar. Hittade ett youtubeklipp där en kille bytte på en cross utan att bry sig om att byta olja, hans hoj var iofs helt ny och inte ens provkörd innan de justerade in fjädring.

Ta inte bort nåt från distanserna innan du provmonterat och mätt upp hänget. Nu har du nog sån tur att WP brukar ha distanser till fjädern som du kan ta bort eller lägga på efter behov för att justera hänget. Bra tänkt av WP och förvånande att inte övriga kopierat.

Man justerar väl inte lika mycket häng fram som bak? Som sagt, ingen info om häng fram finns i manual. Om det är detta distansterna är till för låter det ganska smart ja.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hojen är tillverkad November 2016, började köra med den i Maj-17. Gått ca 500mil, gata och 2 bandagar. Hittade ett youtubeklipp där en kille bytte på en cross utan att bry sig om att byta olja, hans hoj var iofs helt ny och inte ens provkörd innan de justerade in fjädring.



Man justerar väl inte lika mycket häng fram som bak? Som sagt, ingen info om häng fram finns i manual. Om det är detta distansterna är till för låter det ganska smart ja.

Har du inte kört enduro med den så behöver du nog inte byta oljan gissar jag.

Man kan och bör justera hänget även fram, gaffeln kommer kännas mycket mer följsam om du gör det.
Finns lite olika bud om vad det ska vara men original brukar det vara väldigt lite, knappt nåt alls fram.

Från Kumlins hemsida:
Framgaffelns häng:
Ställ cykeln först på pallbock, mät från krombenets nedre infästning upp till skrapringen, exempelvis 320mm. Släpp ner cykeln på backen, sätt dig på cykeln med full utrustning. Den ska bara sjunka ihop (gunga inte). Ditt nya mått blir exempelvis 265mm. Skillnaden blir 55 vilket är normalt. Hänget normalt 55+-10mm. Det är viktigt att du har rätt oljenivå i gaffeln kontra din vikt. För att gaffeln inte skall falla igenom i bl.a bromsstalpen eller gå för lågt i kurvorna mm. För lite olja = gaffeln går för lågt. Med rätt oljenivå går gaffeln högt och fint när du kör. förutsättningen är att du har rätt shimsning och fjädrar i din gaffel. Cykelns självhäng skall vara mellan 25-35mm.

Från Öhlins manual(tror jag)
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,1539.0.html
Without Rider:

Rear 10-15 mm (R1-R2)
Front 25-30 mm (F1-F2)

With Rider:

Rear 35-50 mm (R1-R3)
Front 35-45 mm (F1-F3)

Kör du den som motard eller enduro? Googla så hittar du sag för respektive.
 
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Har du inte kört enduro med den så behöver du nog inte byta oljan gissar jag.

Man kan och bör justera hänget även fram, gaffeln kommer kännas mycket mer följsam om du gör det.
Finns lite olika bud om vad det ska vara men original brukar det vara väldigt lite, knappt nåt alls fram.

Från Kumlins hemsida:


Från Öhlins manual(tror jag)
http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,1539.0.html


Kör du den som motard eller enduro? Googla så hittar du sag för respektive.

Den går endast som motard på asfalt och grus. Googlade lite och hittade lite info, ser ut som man får höfta till det lite. Får beställa hem fjädrarna och montera på dem så får vi se vart man hamnar.

Men då vet jag iaf att jag kan justera häng fram med hjälp av distanserna. :tummenupp
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Är det värt besväret att byta fjädrar om man bara vill ha den 11% hårdare?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Är det värt besväret att byta fjädrar om man bara vill ha den 11% hårdare?

Då den kommer gå ett par trackdays per år vill jag gärna ha den "rätt". Det är att gå ner 20kg eller på med hårdare fjädrar, det senare blir enklast! :rofl
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
hur blev det i tråden?
är åxå i behov av att byta fjädrar fram. med mina 125 readytorace kg :D
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
WP-gaffeln är lätt att skruva med men du måste tömma ut oljan

1 skruva av locket upptill och töm oljan, den kan återanvända
2 skruva tillbaks locket
3 lossa bottenskruven, tryck ihop gaffeln så att du får på 10ans nyckel (tror jag) på låsskruven och skruva av bottenmuttern
4 lossa locket upptill igen och dra ur hela cartridge med fjäder
5 byt fjäder och montera ihop

Huruvida distansen skall vara kvar eller ej får slavens svara på. Är till riktigt petig kan längd på distans användas för att ställa in rätt häng.

Obs. Skruva ur kompression och returen så långt det går innan du börjar.
 
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
hur blev det i tråden?
är åxå i behov av att byta fjädrar fram. med mina 125 readytorace kg :D

Jag har köpt fjädrar men inte bytt ännu. Håller på med lite vintermek nu så det blir i samma veva.

WP-gaffeln är lätt att skruva med men du måste tömma ut oljan

1 skruva av locket upptill och töm oljan, den kan återanvända
2 skruva tillbaks locket
3 lossa bottenskruven, tryck ihop gaffeln så att du får på 10ans nyckel (tror jag) på losskruven och skruva av bottenmuttern
4 lossa locket upptill igen och dra ur hela cartridge med fjäder
5 byt fjäder och montera ihop

Huruvida distansen skall vara kvar eller ej får slavens svara på. Är till riktigt petig kan längd på distans användas för att ställa in rätt häng.

Tackar för tips, får ta och shoppa hem olja.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
du måste tömma ut oljan.

Inte om man sätter en plugg i bottenhålet efter att man lossat cartrigdestången i botten.
Då tar man därefter bara ur innerkammaren, byter fjäder och tillbaka med innerkammaren.
Sedan vänder man upp och ner igen, tar bort pluggen ur hålet och skruvar fast cartridgestången igen.

Du slipper allt oljeslabb.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Men varför ta ur cartridgen om man bara ska byta fjäder?Det räcker väl att skruva av locket som på oc-gafflarna som suttit på sx/exc.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Inte om man sätter en plugg i bottenhålet efter att man lossat cartrigdestången i botten.
Då tar man därefter bara ur innerkammaren, byter fjäder och tillbaka med innerkammaren.
Sedan vänder man upp och ner igen, tar bort pluggen ur hålet och skruvar fast cartridgestången igen.

Du slipper allt oljeslabb.

Du har helt rätt, om man svarvat en plugg som du har. Vi vanliga dödliga häller den i ett rent kärl, fast på grossen har jag nog aldrig återanvänt den då jag oftast gör detta när jag byter packboxar.

Ang. Busabergs kommentar så är det sluten cartridge som är fäst i botten av gaffelbenet, inte öppen som föritiden. Därmed måste du lossa den i botten, eller vara jävligt stark :)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Du har helt rätt, om man svarvat en plugg som du har. Vi vanliga dödliga häller den i ett rent kärl, fast på grossen har jag nog aldrig återanvänt den då jag oftast gör detta när jag byter packboxar.

Ang. Busabergs kommentar så är det sluten cartridge som är fäst i botten av gaffelbenet, inte öppen som föritiden. Därmed måste du lossa den i botten, eller vara jävligt stark :)
Självklart är den fäst i botten men det är ju fortfarande en enkelkammargaffel av absolut simplaste sort av sprängskissen att döma och med fjädrarna överst i gaffelbenet.Skruva loss toppmuttern,håll kontramuttern med en öppen nyckel och skruva bort locket från "piston rod".Byt fjäder och montera ihop i omvänd ordning.Tidsåtgång 2min per ben utan oljeslabb.
Tvåkammargafflarna är en annan femma...
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Självklart är den fäst i botten men det är ju fortfarande en enkelkammargaffel av absolut simplaste sort av sprängskissen att döma och med fjädrarna överst i gaffelbenet.Skruva loss toppmuttern,håll kontramuttern med en öppen nyckel och skruva bort locket från "piston rod".Byt fjäder och montera ihop i omvänd ordning.Tidsåtgång 2min per ben utan oljeslabb.
Tvåkammargafflarna är en annan femma...

Jag tror Busaberg har rätt här, och vi andra missade det uppenbara.

Man behöver inte ens lossa gaffelbenen från hojen om man har en mekpall, bara vara lite flink i fingrarna så att cartridgestången inte faller ner.
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Självklart är den fäst i botten men det är ju fortfarande en enkelkammargaffel av absolut simplaste sort av sprängskissen att döma och med fjädrarna överst i gaffelbenet.Skruva loss toppmuttern,håll kontramuttern med en öppen nyckel och skruva bort locket från "piston rod".Byt fjäder och montera ihop i omvänd ordning.Tidsåtgång 2min per ben utan oljeslabb.
Tvåkammargafflarna är en annan femma...

Det enda som kan vara klurigt är att få tag på kontramuttern. Jag har verktyg för att pressa undan fjädern, men har man inte det kan det bli tight.
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Jag har köpt fjädrar men inte bytt ännu. Håller på med lite vintermek nu så det blir i samma veva.



Tackar för tips, får ta och shoppa hem olja.

var fick du tag i fjädrar någonstans?


någon som vet vad dämparna heter fram? så man kan söka på tuben på någon bra video som visar hur man skall göra för att bytta fjädrar
 
Nyheter
Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top