Vilken väg (ej autobahn) från Kiel till Harz?

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Använder iPhones originalsladd och en sådan där plugg som jag köpte via en Applestore för att kunna ladda via cigarettuttaget. Är det pluggen som inte ger tillräckligt ström till telefonen eller är det sladden? Får kolla upp det när jag kommer hem. Man får hålla lite koll på batterinivån. Den har än så länge bara stängts av två gånger helt och hållet på grund av urladdning. En gång i ett kritiskt skede.

Det är pluggen. Många som säljs ger bara strax över 1 ampere och det räcker inte. Har själv haft problemet. Även viktigt att tänka på om man monterar USB-uttag på hojen för att använda telefonen som GPS.

Håller med dig i det du skrev. Jag har förnärvarande ingen gps utan fick förlita mig på telefonen. Tänkte titta på en dedikerad gps - typ TomTom Rider. Att ha i bilen för att hitta roliga vägar. Kanske montera på motorcykeln.

Vill du ha kurviga mc-vägar. Åk till italienska/franska kusten. Ta en färja över till Korsika. Där hittar du kurviga vägar tills du är helt utmattad mentalt och fysiskt. Elba var åt det håller också. Sardinien hade jag gärna besökt också men det hann jag inte med den här gången. Trevliga vägar runt Como/Lugano sjöarna på vägen ner. En del riktigt fantastiska vägar sydväst om Siena genom skogarna i bergen. Man kan bara konstatera att man bor i fel land vad gäller roliga vägar. Det som finns förstörs av nymodigheter som vår nollvision medfört.

Det är nog så att man borde parkera en hoj eller bil pernanent. Köpa några billiga flygbiljetter och booking.com. Sedan är man hemma. Men man kanske ska undvika augusti åtminstone. Åka vår och höst.

Mötte några tyskar på Korsika på ett synnerligen vackert och krävande vägparti. Full säkerhetsutrustning. I 40 graders värme. Lokalbefolkningen åker i t-short och shorts. Hade nog gått på lokalbefolkningen linje och sett till att ha goda marginaler. Går inte fortare än 50- 80. På grund av vegetation och övrig trafik. Man hade gärna promenerat hela sträckan så vacker är den.

Ja det finns fantastiska vägar i södra Europa. Problemet är att man måste köra genom norra Europa för att ta sig dit. Transportsträckor på kåplös hoj blir inte kul hur man än bär sig åt. Lägg risken för regn, tiden det tar att köra ner och kostnaderna förknippat med det (bensin, däck, extra service, övernattningar) så är det bara att konstatera att man bor på fel ställe. Med tanke på att man behöver gott om tid för en sådan resa behöver den ske under sommarsemestern, vilket även innebär att vägarna är överfulla med turister och det egentligen är för varmt för hojkörning i södra Europa.

Jag har i princip varje år flugit ner till t ex södra Spanien eller Dolomiterna på våren eller hösten och då fått helt fantastisk körning på trafikfria vägar i behaglig temperatur - på hyrd hoj. På en långweekend får man ut väldigt mycket och det blir totalt sett billigare än att köra ner sin egen hoj.

Nackdelen är att de allra mest spännande hojarna ofta inte finns för uthyrning, men jag har hyrt t ex Z800, MT-09 och R1200R och de har alla funkat fint för ändamålet. I våras åkte jag på BMW Test Camp Almeria och då kunde man ju välja och vraka i hela sortimentet och även köra bana - till ett pris jämförbart med att köra ner sin egen hoj.

Någon tur till Alperna med min egen hoj skall det bli, men då ställer jag den nog på tåget genom Tyskland.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja det finns fantastiska vägar i södra Europa. Problemet är att man måste köra genom norra Europa för att ta sig dit. Transportsträckor på kåplös hoj blir inte kul hur man än bär sig åt. Lägg risken för regn, tiden det tar att köra ner och kostnaderna förknippat med det (bensin, däck, extra service, övernattningar) så är det bara att konstatera att man bor på fel ställe.

Det beror på vilken inställning man har! Läs och kolla bilderna från en resa med 125 kubik.

https://www.sporthoj.com/forum/show...ntyrstouring-fjällen-på-en-CBR!-mycket-bilder

Har man inställningen att Norrland har raka, tråkiga vägar blir alla resor norrut en pina.

Är hela norra Tyskland en transportsträcka kan det inte bli annat än en pina.
Lägg till att många tar snabbaste vägen ur landet för "semestern börjar när man lämnat Sverige" så har man dessutom börjat med sidvagnsprofil på bakdäcket! :D
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det beror på vilken inställning man har! Läs och kolla bilderna från en resa med 125 kubik.

https://www.sporthoj.com/forum/show...ntyrstouring-fjällen-på-en-CBR!-mycket-bilder

Har man inställningen att Norrland har raka, tråkiga vägar blir alla resor norrut en pina.

Är hela norra Tyskland en transportsträcka kan det inte bli annat än en pina.
Lägg till att många tar snabbaste vägen ur landet för "semestern börjar när man lämnat Sverige" så har man dessutom börjat med sidvagnsprofil på bakdäcket! :D

Nog för att det kan finnas ett visst nöje i att glida fram och utforska omgivningarna, men jag har nog blivit kräsen med årens lopp och försöker nu optimera rutterna med avseende på hur mycket roliga kurvor och fina omgivningar det finns - allt annat är bara slöseri med hojslitage och tid ;)

Dagens körning i Harz gav i alla fall mersmak. Grymma vägar och förvånansvärt lite trafik.

Och så dessa avspärrningar. Kollade rutten i Google Maps innan, men där såg allt ok ut. inRoute hade koll på 1 av fyra avstängningar och ledde om rutten korrekt där, men funkade i övrigt inte så bra då den kräver ständig internettäckning, vilket det var lite si och så med i bergen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag förstår dig och jag ÄLSKAR Harz men att må dåligt på vägen dit känns inge bra... :(

Gilla läget och gör det bästa för att må gott är min devis... :)

Jag kan köra kurviga i 100 mil men tyvärr får jag oftast inte göra det. Om några veckor blir det tråkiga nordtyska vägar i nästan en vecka men vi hittar andra ljuspunkter! :tungan
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag förstår dig och jag ÄLSKAR Harz men att må dåligt på vägen dit känns inge bra... :(

Gilla läget och gör det bästa för att må gott är min devis... :)

Jag kan köra kurviga i 100 mil men tyvärr får jag oftast inte göra det. Om några veckor blir det tråkiga nordtyska vägar i nästan en vecka men vi hittar andra ljuspunkter! :tungan

Missförstå mig rätt, jag älskar förstås mina hojsemestrar, även om vägarna ibland är onödigt raka och att irra runt bland tyska Umleitungs und Straßensperrungen ibland kan kännas som att spela Pacman med motorcykel. Jag försöker bara optimera det hela så att varje hojsemester blir ännu bättre än den tidigare (som alltid var fantastisk). När varje dagsetapp sen avslutas med kött och öl kan jag faktiskt inte klaga.

e82fcf7a4c8913a0326f4edf7aaa666b.jpg


Idag avslutade jag även med ett "pit stop" hos lokala BMW-verkstan. Tyckte slacket i kedjan kändes väl stort så jag ville justera, men en tysk ingenjör i silverfärgad hockeyfrilla och blå hängslebyxor som just skulle gå hem för dagen sa "alles gut" och vem är väl jag att säga emot ett sådant utlåtande.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det är pluggen. Många som säljs ger bara strax över 1 ampere och det räcker inte. Har själv haft problemet. Även viktigt att tänka på om man monterar USB-uttag på hojen för att använda telefonen som GPS.

Ja det finns fantastiska vägar i södra Europa. Problemet är att man måste köra genom norra Europa för att ta sig dit. Transportsträckor på kåplös hoj blir inte kul hur man än bär sig åt. Lägg risken för regn, tiden det tar att köra ner och kostnaderna förknippat med det (bensin, däck, extra service, övernattningar) så är det bara att konstatera att man bor på fel ställe. Med tanke på att man behöver gott om tid för en sådan resa behöver den ske under sommarsemestern, vilket även innebär att vägarna är överfulla med turister och det egentligen är för varmt för hojkörning i södra Europa

Någon tur till Alperna med min egen hoj skall det bli, men då ställer jag den nog på tåget genom Tyskland.

Ska kolla upp pluggen när jag kommer hem. Det var som sagt inte roligt när telefonen dog över Schweiz på ett avgörande ställe sent på natten där jag skulle få direktion.

Jag håller med dig i övrigt. Har aldrig åkt på mc-semester. Kör dagsturer på sin höjd. En av anledningarna är att det är för långa transportsträckor för att komma dit jag vill. Kräver för mycket packning. Gillar att resa lätt. Har t ex bara en weekendväska på den här resan. Lekt med tanken att kolla upp transportmöjligheter. Sätta hojen på en SJ-pall modell större vad de nu heter och skicka hojen till en destination. Komma överens med en mc-firma eller dylikt. Hämta hojen och köra där man verkligen känner att man får ut det man vill. På hoj vill jag köra på roliga vägar. Annars får det vara. Då bokar jag hellre trackdays.

Nu tog jag bilen. Tyskland blåste jag igenom. Ville inte lägga tid där. Det var inte målet med resan. Körde till Luganosjön i ett svep. Stannade och tankade F1 style och en bit mat i förbifarten. Tog in på hotell och spenderade två dagar runt sjöarna. Vidare till Bergamo sedan ner till kusten med början i Alassio sedan Rapello. Stannade där och utforskade Cinque Terre och Portofino. Därifrån kusten ner till Piombino och färjan till Elba. Tillbaka till fastlandet och vidare mot Siena. Därifrån till Livorno och färja till Korsika. Från Korsika till Nice eller rättare sagt en by närmare Monaco. På motorcykel hade jag troligtvis uppskattat sjöarna runt Como, vägarna runt naturreservaten i Toscana samt Elba och Korsika samt här. Allt däremellan var transportsträckor mer eller mindre.

Schweiz hur trevliga vägar de än har. De har också effektiva myndigheter. Fick en fortkörningsbot hemskickad. Tog exakt en vecka innan det låg i brevlådan. Helt onödig, men man var lite avtrubbad efter en lång bilresa. Sista två timmarna på resan ner.

Finns några sträckor som jag tittat på att köra senare i eftermiddag här nere om jag inte lägger mig på stranden. Imorgon kör jag tillbaka mot Sverige. Inte bestämt rutt hem än. Tyskland kommer jag oavsett att blåsa rakt igenom på söndag.

Tittat på biltåg från Hamburg och tyvärr passade de inte tidsmässigt på vägen ner. Hade tagit ett sådant alla dagar i veckan med bättre planering. Samma sak på resan tillbaka. Har t om tittat på att långtidsparkera bilen och ta några weekendflyg eller ta en vecka eller två under hösten och resa runt mer. Men det får bli ett annat år.

Har sett att man kan ta sig Korsika, Sardinien och Sicilien med färja. Det hade kunnat vara en grym mc-resa eller med en trevlig bil. Som sagt kräver lite planering i förväg så att man matchar färjorna på lämpliga tider. Amalfikusten hade jag velat utforska också samt södra östra delarna av Italiens fastland.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Jag håller med dig i övrigt. Har aldrig åkt på mc-semester. Kör dagsturer på sin höjd. En av anledningarna är att det är för långa transportsträckor för att komma dit jag vill. Kräver för mycket packning. Gillar att resa lätt. Har t ex bara en weekendväska på den här resan. Lekt med tanken att kolla upp transportmöjligheter. Sätta hojen på en SJ-pall modell större vad de nu heter och skicka hojen till en destination. Komma överens med en mc-firma eller dylikt. Hämta hojen och köra där man verkligen känner att man får ut det man vill. På hoj vill jag köra på roliga vägar. Annars får det vara. Då bokar jag hellre trackdays.

Jag förstår dig. MC-körning för mig handlar om att kunna köra så många sköna vägar som möjligt. Efter ett tag tröttnar man dock på de vägar som nås hemifrån inom en dagsetapp och då blir det naturligt att söka sig längre bort, dels för att få ännu bättre upplevelser, dels för att få variation. Det finns inte längre några bra vägar i min omgivning jag inte redan kört massor av gånger och dessutom kör jag alltid gärna ännu bättre vägar, om möjligt. Hittills har detta tagit mig till Spanien, Italien och Tyskland och det har gett mig fantastiska MC-upplevelser som slår allt på hemmaplan.

Problemet är packningen och det praktiska. Trots att det känns som att man bara har en tredjedel med sig jämfört med de som kör typ R1200GS med packväskor känns det som att hojen har dubbelt så mycket packning som den är tänkt för. Allt blir bökigt och packningen tar lång tid, men det skall fan gå...

Igår körde jag upp till Kyffhäuser. Det är i många avseenden en helt fantastisk väg och det märks att det är en populär mc-väg. Särskilda MC-rastplatser vid start och mål och traktens lokala sporthojspiloter körde upp och ner, om och om igen, tillsammans med alla övriga turister. Hade jag bott i närheten hade jag nog gjort samma sak. Detta var också vägens problem. Jag uppskattar nog mer de andra vägarna i Harz som jag körde, utan att riskera att möta ett fordon i fel spår på min sida av vägen. Helhetsupplevelsen består trots allt just av helheten och variationen - inte enskild väg.

Ang hemresan... Tog motorvägen (A7) på tillbakavägen. Arrangerade om packningen så jag kunde flytta en av Kriegaväskorna från tanken till baken och då försvann den värsta turbulensen. Visst gick det att dra på rejält på sina ställen, men trafiken var massiv och det var en hel del köer. I stort sett hela vägen från Hamburg till Kiel var det vägarbete och nedsatt hastighet till 60-80. Autobahn tog 5 timmar mot beräknade 3, men ändå snabbare än 8 timmar på nervägen. Sen blir jag alltid lika imponerad över hur bra tyskarna kör bil på motorvägen - i Sverige tycks förmågan att framföra fordon på motorväg helt försvunnit senaste åren. Mindre kul var att det regnade större delen av sträckan, men det är ju inte tyskarnas fel. Nästa gång jag kör till Harz lär det nog ändå bli Autobahn, även om jag kan konstatera att det tar mycket längre tid att köra genom norra Tyskland än man tror, oavsett väg, och att det är en transportsträcka oavsett.
 
Last edited by a moderator:

Raderad medlem 51742

Guest
Infogar ett par bilder från vägen ner från Kyffhäuser som visar en av nackdelarna med att en väg blir så populär i MC-kretsar att folk vallfärdar dit och kör den om och om igen. Nackdelen är att vägen då kommer vara full med tre kategorier fordon som inte borde vara där samtidigt. 1. Turister i bil som kör väldigt långsamt. 2. Hojar som har detta som sin favoritsträcka, har kört upp och ner massor av gånger och kan hålla en betydligt högre fart än alla andra. 3. Hojar som kör sträckan första gången eller av annan anledning tar det lite lugnt och som gång på gång kommer ifatt kategori 1 men blir upphunnen av kategori 2.

Två RSV4-försedda herrar körde upp och ner för vägen gång på gång och var väl ute på sin miljonte vända när de kom ifatt en annan som körde där för första gången och hamnade lite i vägen. Var väl kanske inte världens snyggaste omkörning - fick nästan kolla hojen efter gula färgrester från hans hoj efteråt.

Skärmavbild 2017-08-06 kl. 16.06.26.jpg

Skärmavbild 2017-08-06 kl. 16.07.20.jpg
 
Last edited by a moderator:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Kyffhäuser kallas the road of death av lokalbefolkningen. Var där med den mest rutinerade killen jag känner, han var nära att frontalkrocka med en R1-a som körde om en bil på nervägen, samtidigt som min kompis med sin fru bakpå körde om en annan bil på väg uppåt. Riktigt grym väg, men som du säger, det var bättre på de andra vägarna som inte var så fullt trafikerade

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag förstår dig. MC-körning för mig handlar om att kunna köra så många sköna vägar som möjligt. Efter ett tag tröttnar man dock på de vägar som nås hemifrån inom en dagsetapp och då blir det naturligt att söka sig längre bort, dels för att få ännu bättre upplevelser, dels för att få variation. Det finns inte längre några bra vägar i min omgivning jag inte redan kört massor av gånger och dessutom kör jag alltid gärna ännu bättre vägar, om möjligt. Hittills har detta tagit mig till Spanien, Italien och Tyskland och det har gett mig fantastiska MC-upplevelser som slår allt på hemmaplan.

Problemet är packningen och det praktiska. Trots att det känns som att man bara har en tredjedel med sig jämfört med de som kör typ R1200GS med packväskor känns det som att hojen har dubbelt så mycket packning som den är tänkt för. Allt blir bökigt och packningen tar lång tid, men det skall fan gå...

Igår körde jag upp till Kyffhäuser. Det är i många avseenden en helt fantastisk väg och det märks att det är en populär mc-väg. Särskilda MC-rastplatser vid start och mål och traktens lokala sporthojspiloter körde upp och ner, om och om igen, tillsammans med alla övriga turister. Hade jag bott i närheten hade jag nog gjort samma sak. Detta var också vägens problem. Jag uppskattar nog mer de andra vägarna i Harz som jag körde, utan att riskera att möta ett fordon i fel spår på min sida av vägen. Helhetsupplevelsen består trots allt just av helheten och variationen - inte enskild väg.

Ang hemresan... Tog motorvägen (A7) på tillbakavägen. Arrangerade om packningen så jag kunde flytta en av Kriegaväskorna från tanken till baken och då försvann den värsta turbulensen. Visst gick det att dra på rejält på sina ställen, men trafiken var massiv och det var en hel del köer. I stort sett hela vägen från Hamburg till Kiel var det vägarbete och nedsatt hastighet till 60-80. Autobahn tog 5 timmar mot beräknade 3, men ändå snabbare än 8 timmar på nervägen. Sen blir jag alltid lika imponerad över hur bra tyskarna kör bil på motorvägen - i Sverige tycks förmågan att framföra fordon på motorväg helt försvunnit senaste åren. Mindre kul var att det regnade större delen av sträckan, men det är ju inte tyskarnas fel. Nästa gång jag kör till Harz lär det nog ändå bli Autobahn, även om jag kan konstatera att det tar mycket längre tid att köra genom norra Tyskland än man tror, oavsett väg, och att det är en transportsträcka oavsett.

Det där med att tröttna på favoritvägarna hemma. Det gör man rätt fort. Inte blir det bättre när de gör om dem till bygdevägar och allt vad det nu kallas för och sätter hastighetsgränserna till EU-moped farter.

Jag körde i huvudsak bana en handfull dagar per år här hemma och någon enstaka dagstur om jag hade lust för det. Köpte ett Monster för två år sedan. Den har ingen räckvidd att tala om. Kan inte se mig själv köra genom Tyskland på den. Däremot hade jag kunnat se mig själv åka runt på franska och italienska rivieran eller öarna som Korsika och Elba. Blanda lite nytta med nöje. Minimal packning. Men som sagt det kräver att man skickar ner hojen.

Körde från en by utanför Monaco igår via Milano. Motorvägen mellan Genua och Milano är fantastisk snabb. Precis så borde motorvägarna fungera här hemma. Verkar som om den inte är så hårt kontrollerad. Bilisterna sköter sig snygg enligt min uppfattning längst sträckan. Det kommer folk som kör i 180- 200 km/h. Vad jag vet har man inte fri fart i Italien. På andra sträckor tar folk det lugnt. Där kan man anta att det är hårdare kontrollerat från polisens sida. Från Milano gick det via Como och Schweiz. Hur fantastiskt vackert det landet ändå är avskyr jag köra där. Det är köer och köer och fort går det inte när det väl flyter på. Det är som alla har tvångströja på sig under bilkörningen. Kan likställa det med att köra i Norge. Sedan Autobahn såg fram emot det efter att ha kört med tvångströjan på ett antal timmar. Körde också A7 norrut. Lördag kväll, nästan ingen trafik förhållandevis. Gick att hålla ett högt tempo. Det var mer ens egna dagsform som inte höll måttet för den typen av körning hem. Blev 190 mil totalt med stopp för tanka, äta och ett par powernap sista delen av resan i norra Tyskland, Danmark och Sydsverige. Hade siktat in mig på att ta en övernattning, men valde att köra hela vägen efter att ett motell var fullt sent på kvällen någonstans i Tyskland.

Om jag hade kunnat väja hade jag hoppat Tyskland helt och hållet. Det är en transportsträcka om målet är Sydeuropa. Ska ta och kolla upp tågfrakt lite bättre vid ett annat tillfälle. Utgår från Hamburg. Problemet är destinationerna beroende på var man ska är de rätt otillgängliga och går inte alla datum man skulle önska. Man blir inte lika fri om man ska planera resan utifrån deras rutter och tidtabeller. Då kan man lika gärna ta hyrbil och flyg.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kyffhäuser kallas the road of death av lokalbefolkningen. Var där med den mest rutinerade killen jag känner, han var nära att frontalkrocka med en R1-a som körde om en bil på nervägen, samtidigt som min kompis med sin fru bakpå körde om en annan bil på väg uppåt. Riktigt grym väg, men som du säger, det var bättre på de andra vägarna som inte var så fullt trafikerade

Ja, det är inte så förvånande att det sker väldigt många olyckor där och tydligen överväger myndigheterna att förbjuda mc-körning helt där framöver. Även om det är många kurvor känns det inte riktigt värt risken att köra just där.

Själv knatade jag upp för den branta backen till monumentet i full mundering för att åtminstone få se utsikten. Smart nog hade tyskarna placerat en grind som man måste betala inträde för att ta sig igenom, just när man kommit upp för backen, svettas och flåsar som ett djur och det känns uteslutet att vända tillbaka med oförrättat ärende. Och har man väl betalt inträde måste man naturligtvis gå de många trapporna hela vägen upp i tornet för att få valuta för pengarna. Jag förstod då varför jag inte såg en enda annan motorcyklist där uppe.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det där med att tröttna på favoritvägarna hemma. Det gör man rätt fort. Inte blir det bättre när de gör om dem till bygdevägar och allt vad det nu kallas för och sätter hastighetsgränserna till EU-moped farter.

Jag körde i huvudsak bana en handfull dagar per år här hemma och någon enstaka dagstur om jag hade lust för det. Köpte ett Monster för två år sedan. Den har ingen räckvidd att tala om. Kan inte se mig själv köra genom Tyskland på den. Däremot hade jag kunnat se mig själv åka runt på franska och italienska rivieran eller öarna som Korsika och Elba. Blanda lite nytta med nöje. Minimal packning. Men som sagt det kräver att man skickar ner hojen.

Körde från en by utanför Monaco igår via Milano. Motorvägen mellan Genua och Milano är fantastisk snabb. Precis så borde motorvägarna fungera här hemma. Verkar som om den inte är så hårt kontrollerad. Bilisterna sköter sig snygg enligt min uppfattning längst sträckan. Det kommer folk som kör i 180- 200 km/h. Vad jag vet har man inte fri fart i Italien. På andra sträckor tar folk det lugnt. Där kan man anta att det är hårdare kontrollerat från polisens sida. Från Milano gick det via Como och Schweiz. Hur fantastiskt vackert det landet ändå är avskyr jag köra där. Det är köer och köer och fort går det inte när det väl flyter på. Det är som alla har tvångströja på sig under bilkörningen. Kan likställa det med att köra i Norge. Sedan Autobahn såg fram emot det efter att ha kört med tvångströjan på ett antal timmar. Körde också A7 norrut. Lördag kväll, nästan ingen trafik förhållandevis. Gick att hålla ett högt tempo. Det var mer ens egna dagsform som inte höll måttet för den typen av körning hem. Blev 190 mil totalt med stopp för tanka, äta och ett par powernap sista delen av resan i norra Tyskland, Danmark och Sydsverige. Hade siktat in mig på att ta en övernattning, men valde att köra hela vägen efter att ett motell var fullt sent på kvällen någonstans i Tyskland.

Om jag hade kunnat väja hade jag hoppat Tyskland helt och hållet. Det är en transportsträcka om målet är Sydeuropa. Ska ta och kolla upp tågfrakt lite bättre vid ett annat tillfälle. Utgår från Hamburg. Problemet är destinationerna beroende på var man ska är de rätt otillgängliga och går inte alla datum man skulle önska. Man blir inte lika fri om man ska planera resan utifrån deras rutter och tidtabeller. Då kan man lika gärna ta hyrbil och flyg.

Ja, jag är egentligen inte speciellt lockad av att köra hojen ned till Sydeuropa i juli/augusti. Ofta är det alldeles för varmt och så all semestertrafik ovanpå det. Däremot kan det vara helt underbart i t ex Italien eller Spanien under våren eller hösten när ingen annan har semester. Att transportera ner hojen kan förstås vara ett alternativ om man tänkt stanna ett tag, men själv har jag haft mina bästa hojminnen på hyrd hoj, så jag kommer nog göra det igen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Ja, jag är egentligen inte speciellt lockad av att köra hojen ned till Sydeuropa i juli/augusti. Ofta är det alldeles för varmt och så all semestertrafik ovanpå det. Däremot kan det vara helt underbart i t ex Italien eller Spanien under våren eller hösten när ingen annan har semester. Att transportera ner hojen kan förstås vara ett alternativ om man tänkt stanna ett tag, men själv har jag haft mina bästa hojminnen på hyrd hoj, så jag kommer nog göra det igen.

Det är alldeles för varmt att köra hoj under juli och augusti. Det var minst 30 grader upp till i regionen 40 grader varmt. Jag hade satsat på att åka dit på våren tidigt eller senare på hösten. Helt utanför turistsäsongen.

Min tanke är att man ställer ner hojen under en längre tid. Drar ner på weekends med billiga förbokade flyg eller stannar längre perioder däremellan. Lite beroende på hur ens tillvaro ser ut på hemmaplan. Kräver att man har fixat en säker parkering. Man hade också kunnat skicka ner hojen och köra den efter en rutt under en säsong. Flyga hem mellan och sedan ta hem hojen på hösten med frakt. Allt sådant kräver så klart planering, men det är säkert lösbart.

Hade lite tankar på att lämna bilen ett par veckor till hela hösten och köra hem den först i innan vintersäsongen tar vid. Mest för att den måste besiktigas då. Föll så illa att jag inte hade kunnat besiktiga den innan jag åkte ner. Får bli ett annat år. Måste åtminstone ha löst flyget ett par veckor innan för att få ett hyfsat pris. Jag hade inte bestämt rutt i huvudtaget innan resan. Skulle ner till trakterna Lugano/Como och ta det därifrån. Sedan planer på kusten söderut på den italienska sidan.

Parkering kan man säkert lösa någon månad på en flygplasts. Verkar finnas många alternativ på de större flygplatserna. Är man ute i tid borde man kunna få ett bra pris att t ex parkera bilen runt franska/italienska rivieran eller Milano/Bergamo. På samma sätt borde det gå att ställa en hoj kan jag tycka.

Sedan är det viss frihet att ha en hyrd bil eller mc. Man har en försäkring och slipper fundera så mycket på om den går sönder under resans gång. Det hade inte varit samma resa om man haft en hyrd Fiat 500 med klen motor den här gången. Kombinationen vackra omgivningar, roliga vägar och en bil som är kul att köra är fantastisk. Men som sagt transporten genom Tyskland skulle jag kunna vara helt utan om inte Tyskland i sig är huvudmålet för resan. T ex Nürburgring, Berlin eller något annat som kan vara trevligt.

Vad brukar du få betala per vecka för en hyrd hoj? Vad tar du med dig för säkerhetsutrustning hemifrån? Lånar du det också?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag har förstått att Tyskland har börjat förbjuda mc körning på vissa vägar, oftast då roliga vägar

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Sedan är det viss frihet att ha en hyrd bil eller mc. Man har en försäkring och slipper fundera så mycket på om den går sönder under resans gång. Det hade inte varit samma resa om man haft en hyrd Fiat 500 med klen motor den här gången. Kombinationen vackra omgivningar, roliga vägar och en bil som är kul att köra är fantastisk. Men som sagt transporten genom Tyskland skulle jag kunna vara helt utan om inte Tyskland i sig är huvudmålet för resan. T ex Nürburgring, Berlin eller något annat som kan vara trevligt.

Vad brukar du få betala per vecka för en hyrd hoj? Vad tar du med dig för säkerhetsutrustning hemifrån? Lånar du det också?

Jag har hittills alltid tagit med mig all säkerhetsutrustning, dvs helt skinnställ, hjälm, ryggskydd, handskar och ibland bröstplatta. Jag brukar åka till solsäkra platser, så därför blir det skinnställ istället för Goretex, men tar med mig regnställ att använda vid behov. Allt detta åker tillsammans med vanliga kläder m.m. ner i en stor resväska och sedan tar jag hjälm plus min kriegaryggsäck som handbagage på flyget. Brukar försöka ta direktflyg på åtminstone utresan eller om det krävs mellanlandning leta billiga businessbiljetter (prioriterat bagage) för att minimera risken att få resan förstörd pga försvunnet bagage.

En sak jag har lärt mig är vikten av att få en smidig övergång från flyg till hyrhoj. Kan vara bra att försöka hitta välrenommerade uthyrningsfirmor som ligger nära flygplatsen, en del brukar kunna erbjuda upphämtning vid ankomst. Det är oftast bättre att betala lite extra för ett flyg som landar på resmålet en vardag, inte allt för sent på dagen, och sedan ta sig ur den stad man landat i och köra direkt till sitt första etappmål första dagen. Detta är mycket bättre än att att ta ett flyg som landar sent och sen behöva betala en extra hotellnatt och kanske taxiresor m.m. för att ta sig till hojuthyrningen dagen efter. Även om det är trevligt att bo på olika platser varje natt kan det också vara värt att överväga att stanna på samma ställe några nätter och göra dagsturer därifrån - då slipper man alltid ha hojen fullastad med bagage och det blir roligare att köra aktivt.

Viktigt kolla packmöjligheter på hojen innan så man får med sig det man behöver. Kolla även att överflödigt bagage kan förvaras på uthyrningsfirman. Bra om hojen har monterad GPS med strömförsörjning. Även om man kan använda mobilen som GPS räcker batteriet bara ett par timmar om den inte får laddning och det är ju långt ifrån självklart att det går att ordna. Mobilen får fungera som backuplösning och jag har alltid med mig ett powerpack så att jag i nödfall kan ladda mobilen - för mig blir detta extra viktigt, då jag ofta gör mina resor själv.

Vad gäller hyrhojar ger jag här några exempel:
Malaga, BMW R1200R 4 dagar, inkl. 120 fria mil: 560 EUR
Malaga, Yamaha MT-09 5 dagar: ca 400 EUR
Venedig, Kawasaki Z800 Weekend (tors e.m till måndag f.m.): ca 300 EUR (har för mig jag fick betala extra för milen jag kört)

I Italien verkade det vara standard med endast motsvarande svensk halvförsäkring, så jag fick leta en del innan jag hittade en hyrhoj där försäkringen även täckte vagnsskada. Hyresavtalen är sällan på engelska och personalens språkkunskaper kan vara begränsade - inte kul om det kommer som en sur överraskning efteråt att man inte varit fullt försäkrad. Kan vara bra att be att få hyresavtalet innan så man kan köra det i Google Translate och se vad som egentligen ingår. I Spanien har jag hyrt av firmor som drivits av österrikare respektive holländare och där har det gått fint att kommunicera på engelska, även om avtalen var på spanska.
 
Last edited by a moderator:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Jag har hittills alltid tagit med mig all säkerhetsutrustning, dvs helt skinnställ, hjälm, ryggskydd, handskar och ibland bröstplatta. Jag brukar åka till solsäkra platser, så därför blir det skinnställ istället för Goretex, men tar med mig regnställ att använda vid behov. Allt detta åker tillsammans med vanliga kläder m.m. ner i en stor resväska och sedan tar jag hjälm plus min kriegaryggsäck som handbagage på flyget. Brukar försöka ta direktflyg på åtminstone utresan eller om det krävs mellanlandning leta billiga businessbiljetter (prioriterat bagage) för att minimera risken att få resan förstörd pga försvunnet bagage.

En sak jag har lärt mig är vikten av att få en smidig övergång från flyg till hyrhoj. Kan vara bra att försöka hitta välrenommerade uthyrningsfirmor som ligger nära flygplatsen, en del brukar kunna erbjuda upphämtning vid ankomst. Det är oftast bättre att betala lite extra för ett flyg som landar på resmålet en vardag, inte allt för sent på dagen, och sedan ta sig ur den stad man landat i och köra direkt till sitt första etappmål första dagen. Detta är mycket bättre än att att ta ett flyg som landar sent och sen behöva betala en extra hotellnatt och kanske taxiresor m.m. för att ta sig till hojuthyrningen dagen efter. Även om det är trevligt att bo på olika platser varje natt kan det också vara värt att överväga att stanna på samma ställe några nätter och göra dagsturer därifrån - då slipper man alltid ha hojen fullastad med bagage och det blir roligare att köra aktivt.

Viktigt kolla packmöjligheter på hojen innan så man får med sig det man behöver. Kolla även att överflödigt bagage kan förvaras på uthyrningsfirman. Bra om hojen har monterad GPS med strömförsörjning. Även om man kan använda mobilen som GPS räcker batteriet bara ett par timmar om den inte får laddning och det är ju långt ifrån självklart att det går att ordna. Mobilen får fungera som backuplösning och jag har alltid med mig ett powerpack så att jag i nödfall kan ladda mobilen - för mig blir detta extra viktigt, då jag ofta gör mina resor själv.

Vad gäller hyrhojar ger jag här några exempel:
Malaga, BMW R1200R 4 dagar, inkl. 120 fria mil: 560 EUR
Malaga, Yamaha MT-09 5 dagar: ca 400 EUR
Venedig, Kawasaki Z800 Weekend (tors e.m till måndag f.m.): ca 300 EUR (har för mig jag fick betala extra för milen jag kört)

I Italien verkade det vara standard med endast motsvarande svensk halvförsäkring, så jag fick leta en del innan jag hittade en hyrhoj där försäkringen även täckte vagnsskada. Hyresavtalen är sällan på engelska och personalens språkkunskaper kan vara begränsade - inte kul om det kommer som en sur överraskning efteråt att man inte varit fullt försäkrad. Kan vara bra att be att få hyresavtalet innan så man kan köra det i Google Translate och se vad som egentligen ingår. I Spanien har jag hyrt av firmor som drivits av österrikare respektive holländare och där har det gått fint att kommunicera på engelska, även om avtalen var på spanska.
Vilken firma var det som hade mt09 I Malaga?

Skickat från min HTC 10 via Tapatalk
 

Raderad medlem 51742

Guest
Vilken firma var det som hade mt09 I Malaga?

Moto Mercado - det är Malagas officiella Yamaha-handlare. http://www.yamahamalaga.org/index.php?lan=en
De har butiker i Fuengirola och Marbella, och en liten filial (hål i väggen) för uthyrning i Torremolinos. Jag hämtade hojen där, då det låg närmast flygplatsen.

I Malaga skulle jag dock ännu hellre rekommendera Hispania Tours. De kändes mycket seriösa och var väldigt noggranna med allt. De ligger alldeles intill flygplatsen och ordnar upphämtning/avlämning. Visserligen specialiserade på BMW, men det går t ex att hyra en S1000XR. http://www.hispania-tours.com/rent-a-motorbike/motorcycle-rental-in-spain/
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har hittills alltid tagit med mig all säkerhetsutrustning, dvs helt skinnställ, hjälm, ryggskydd, handskar och ibland bröstplatta. Jag brukar åka till solsäkra platser, så därför blir det skinnställ istället för Goretex, men tar med mig regnställ att använda vid behov. Allt detta åker tillsammans med vanliga kläder m.m. ner i en stor resväska och sedan tar jag hjälm plus min kriegaryggsäck som handbagage på flyget. Brukar försöka ta direktflyg på åtminstone utresan eller om det krävs mellanlandning leta billiga businessbiljetter (prioriterat bagage) för att minimera risken att få resan förstörd pga försvunnet bagage.

En sak jag har lärt mig är vikten av att få en smidig övergång från flyg till hyrhoj. Kan vara bra att försöka hitta välrenommerade uthyrningsfirmor som ligger nära flygplatsen, en del brukar kunna erbjuda upphämtning vid ankomst. Det är oftast bättre att betala lite extra för ett flyg som landar på resmålet en vardag, inte allt för sent på dagen, och sedan ta sig ur den stad man landat i och köra direkt till sitt första etappmål första dagen. Detta är mycket bättre än att att ta ett flyg som landar sent och sen behöva betala en extra hotellnatt och kanske taxiresor m.m. för att ta sig till hojuthyrningen dagen efter. Även om det är trevligt att bo på olika platser varje natt kan det också vara värt att överväga att stanna på samma ställe några nätter och göra dagsturer därifrån - då slipper man alltid ha hojen fullastad med bagage och det blir roligare att köra aktivt.

Viktigt kolla packmöjligheter på hojen innan så man får med sig det man behöver. Kolla även att överflödigt bagage kan förvaras på uthyrningsfirman. Bra om hojen har monterad GPS med strömförsörjning. Även om man kan använda mobilen som GPS räcker batteriet bara ett par timmar om den inte får laddning och det är ju långt ifrån självklart att det går att ordna. Mobilen får fungera som backuplösning och jag har alltid med mig ett powerpack så att jag i nödfall kan ladda mobilen - för mig blir detta extra viktigt, då jag ofta gör mina resor själv.

Vad gäller hyrhojar ger jag här några exempel:
Malaga, BMW R1200R 4 dagar, inkl. 120 fria mil: 560 EUR
Malaga, Yamaha MT-09 5 dagar: ca 400 EUR
Venedig, Kawasaki Z800 Weekend (tors e.m till måndag f.m.): ca 300 EUR (har för mig jag fick betala extra för milen jag kört)

I Italien verkade det vara standard med endast motsvarande svensk halvförsäkring, så jag fick leta en del innan jag hittade en hyrhoj där försäkringen även täckte vagnsskada. Hyresavtalen är sällan på engelska och personalens språkkunskaper kan vara begränsade - inte kul om det kommer som en sur överraskning efteråt att man inte varit fullt försäkrad. Kan vara bra att be att få hyresavtalet innan så man kan köra det i Google Translate och se vad som egentligen ingår. I Spanien har jag hyrt av firmor som drivits av österrikare respektive holländare och där har det gått fint att kommunicera på engelska, även om avtalen var på spanska.

Tack, en hel del bra tips och erfarenheter märker jag. En del att tänka igenom helt enkelt i planeringen av en mc-resa. Sedan hyresavtalen - det var ett intressant kapitel i sig. Vid val av boende under resan brukar du se till att hotellen har säkra enskilda parkeringar eller ställer du hojen på gatan? Under min resa på de platser jag reste nu hade jag inte haft några större betänkligheter att ställa hojen på gatan faktiskt. Beror lite på vilka platser man besöker och det vet man kanske inte till 100% under en roadtrip. Först i efterhand man kan bedöma riskerna som fanns.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Tack, en hel del bra tips och erfarenheter märker jag. En del att tänka igenom helt enkelt i planeringen av en mc-resa. Sedan hyresavtalen - det var ett intressant kapitel i sig. Vid val av boende under resan brukar du se till att hotellen har säkra enskilda parkeringar eller ställer du hojen på gatan? Under min resa på de platser jag reste nu hade jag inte haft några större betänkligheter att ställa hojen på gatan faktiskt. Beror lite på vilka platser man besöker och det vet man kanske inte till 100% under en roadtrip. Först i efterhand man kan bedöma riskerna som fanns.

Jo, beror som sagt på platsen, men jag brukar alltid försöka boka hotell med säker parkering och det har alltid löst sig. Ibland har jag planerat alla boenden i förväg och ibland har jag bara bokat första och sista natten och sen bokat dag för dag via booking.com, beroende på var jag kör.

Några riktigt trevliga hotell som jag bodde på i Andalusien, där jag kunde parkera säkert:

Hotel Montelirio, Ronda
http://www.hotelmontelirio.com/en/
Garage
Boka rum med utsikt, det är det värt.

Hotel Puerta de la Luna, Baeza
https://www.galahotels.com/en/Hotel/spain_210/jaen_18046/puerta_de_la_luna_hotel_60782
Garage

Hotel La Vinuela
http://www.hotelvinuela.com/en/
Parkeringen ligger innanför grindar som stängs på natten

Parador de Antequera
http://www.parador.es/en/paradores/parador-de-antequera
Visserligen inget garage eller inhängning, men parkeringen var alldeles utanför entrén och kändes säker.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top