Vägval Skellefteå-Riksgränsen?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hallå alla,
Har just landat i Jokkmokk. Ett par varningar till er "locals"...

1. På 95:an vid Aborrträsk pågår ett stort, stort vägarbete. Inte vanligt grus - stenar! Stora j*vla stenar. Hojen vandrande nästan hjälplöst fram och tillbaka från vänster till höger och tillbaka och så till vänster å så vidare.

Jag är inte ovan vid grus, men detta gjorde mig genomsvettig.

Låg på ettans växel - krypkörde med dragläge på kopplingen! - där det var som värst. Hade mycket väl kunnat gå omkull på de j*vla skitunderlaget. Hur kan det vara tillåtet att lämna ett vägbygge i det skicket? Någon borde polisanmälas. Eller skjutas! :mad:

2. Strax söder om Jokkmokk är det ännu ett gigantiskt vägarbete i ett par mil! Riktigt skitunderlag här med. Fast här är det "bara" jobbigt och svårt. Inte direkt farligt med risk att gå omkull, som vid Aborrträsk. Kilometer efter kilometer ser det ut som man har tagit bort asfalten och sedan bara gått hem. Enligt hotellkillen här i Jokkmokk har det varit så hela sommaren.

Hur dåligt får Trafikverket och dess entreprenörer prestera egentligen?? Känns som en grav inkompetens när ett par mil av E45 bara är i marginellt bättre skick än en endurospår.

Välkommen till verkligheten! Tyvärr ser det ibland ut såhär norrut... :(
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Har just landat i Jokkmokk. Ett par varningar till er "locals"...

Är du på väg till Riksgränsen så kommer du få nästa upplevelse, ett par mil fram till riksgränsen varvas asfalten med vägbyggen :7peta
Polarna som hade en Z1000 och en MT-10 hade inte alltför roligt....med tigern fick man hålla igen för att inte sprätta sten på medtrafikanter.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Kör via Norge hem. Där går mer än 0,8 procent av infrastrukturbudgeten norr om Dalälven.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kör via Norge hem. Där går mer än 0,8 procent av infrastrukturbudgeten norr om Dalälven.

Jo, jag ska det. Lofoten och norska Kystriksvei 17 är resans mål. Just nu håller jag "bara" på med transportsträckan dit. I sakta mak. Snart skall jag lämna svenska Trafikverkets pinsamheter bakom mig och köra hemåt/söderöver på norska vägar. Men först skall jag ta mig till Riksgränsen i morgon!

(Ganska moderata dagsetapper, jag vet. Men behöver tajma polarnas ankomst till Lofoten måndag kväll. De startar senare och kör annan väg.)

Hela trippen går Göteborg->"undvik motorväg" till Sthlm-> "undvik motorväg" till Gävle-> "undvik E4" till Härnösand-> "undvik E4" till Skellefteå-> "undvik renar" till Riksgränsen-Lofoten->Narvik->Rv17 till Trondheim->(ej beslutad rutt) Göteborg. Många mil blir det.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Hela trippen går Göteborg->"undvik motorväg" till Sthlm-> "undvik motorväg" till Gävle-> "undvik E4" till Härnösand-> "undvik E4" till Skellefteå-> "undvik renar" till Riksgränsen-Lofoten->Narvik->Rv17 till Trondheim->(ej beslutad rutt) Göteborg. Många mil blir det.

När vi körde till Gbg för några veckor sedan var det 240 mil dit - genom Norge... Och lika långt hem.:fyllisar
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tack för tips och inspel! Blev en fin resa. Östkusten upp (Sverige) och västkusten ned (Norge). Hemma nu igen. 513 mil blev det.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top