Vägval Skellefteå-Riksgränsen?

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hej på er,
Kommer att köra Norrlandskusten upp om någon vecka, med Lofoten som mål.
Har ett stopp inbokat i Skellefteå, men funderar på vilket väg som är bäst därifrån till Riksgränsen (nästa stopp).

Med "bäst" menar jag roligast hojväg. Vackrast, kurvigast (om det finns några kurvor däruppe...?).

- Längs kusten, förbi Luleå, och sedan in på E10 vid Töre?

- Eller svänga av vid Luleå, därefter Boden, Jokkmokk, Gällivare, och sedan vidare på E10?

- Eller Skellefteå-Arvidsjaur-Jokkmokk-Gällivare och sedan E10?
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Luleå-Töre är stendött för hojåkning. Inlandsvägarna är kanske ingen upplevelse de heller men lite bättre är det ju och så får du se några kraftverksdammar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det finns kurviga vägar, men detta kräver att du håller av från de tre föreslagna rutterna och sträckan blir då ganska mycket längre.

Tar du den via Luleå-Töre-Gällivare så åker du bitvis längs Kalixälven och då ser du garanterat inga kraftverksdammar eftersom Kalixälven inte är utbyggd. Kan uppfattas som någorlunda kurvig under några mil längs sträckan Morjärv-Överkalix, annars rakare än en dragracingbana. Bitvis naturskön dragning, men tyvärr överbefolkad av långtradare och norska husvagnar eftersom detta är närmaste vägen för dem.

Längs sträckan Luleå-Jokkmokk lär du däremot få nog av kraftverksdammar men möjligtvis inte lika många husvagnar. Om möjligt ännu rakare väg, i alla fall tills du når E45:an. Inte väldans naturskön dragning och för mig totalt ointressant som upplevelse.

Det finns kurviga alternativ då du lämnar Skellefteå mot Arvidsjaur (se Roffes beskrivning i bl.a. Piteå-tråden), men dessa blir som sagt ganska mycket längre än raka vägen till Arvidsjaur. E45:an från Arvidsjaur upp till Porjus är förmodligen det mest kurviga av dina tre alternativ och förmodligen det alternativ jag hade valt. Denna rutt är dessutom den mest "fjällnära" och mest omväxlande av de du nämner.

Innan du ger dig iväg kan du dock vilja kolla så att det inte är några större vägarbeten på den sträcka du tänker åka. Denna information brukar gå att få fram på före detta Vägverkets hemsida. Inte kul att tvingas åka flera mil vägarbete med grus för att nå nästa tankstopp...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Egentligen är det mycket finare utsikt om du kör 2 mil förbi Töre och följer Kalixälven från Rian till Morjärv, sedan vidare mot Överkalix. https://www.google.se/maps/dir/952+...b1388e7609155ba!2m2!1d22.7044689!2d66.0669067

Sen finns ju alternativet att köra över på finska sidan. Länge sedan jag körde finska sidan så jag kan inte säga om utsikten är finare, men troligen rakare vägar. Jag gjort med bil ibland för att dom haft bättre väg. Och då menar jag bättre asfaltering.

Ett alternativ är att från Överkalix köra förbi Jokkfall som är ett trevligt vattenfall värt en glasspause, sedan över till Finland i Pajala men då missar du ishotellet i Jukkasjärvi vilket nästan är ett måste.

Hemresa genom Norge kanske?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Hej, Du ska köra Skellefteå - Bastuträsk - Norsjö - Malå - väg 95 vid Abborrträsk. Det är finaste sträckan på min favoritdagsrunda och står sig hyggligt för högfartstouring i f t Era fina MC-vägar söderut.

Därefter är det i huvudsak naturen som får förnöja. Ta Arvidsjaur och sväng in på E45 som passerar Moskosel, Kåbdalis och upp mot Jokkmokk, inte den bästa beläggningen men inte heller enbart raka partier. Passera Gällivare och ta E10 mot Kiruna och Riksgränsen.

Ett väldigt vackert men kanske allt för drygt alternativ är annars att fortsätta förbi Arvidsjaur och Arjeplog och in i Norge genom Junkerdalen och sedan ta E6 upp till Narvik och därefter tillbaka över fjället till Riksgränsen? Detta alternativet hade nog blivit mitt val.

Väljer Du Norrbottenskusten har Alatalo och TSM redan gett goda alternativ för Kalixtrakten, innan dess kan Du ta Gamla Törevägen från Skellefteå, ut på E4 några mil till Byske, där Du svänger in på parallellvägen från Byske förbi Ålund och Hemmingsmark, därefter Blåsmark, Svensbyn, Roknäs, Böle, Arnemark, Sjulsmark, Ersnäs, sedan E4 förbi Luleå och in i jaktmarkerna i Kalixlinjen...

Lycka till med resan, är det vackert väder kanske Du får en Thrux i hasorna under delar av färden... :)
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag skulle åka förbi fiket i Kusmark http://cafe.angloket.se/ och sedan köra norrut. Eller västerut mot Jörn. Jörn, Långträsk mot Älvsbyn är inte den bästa hojvägen men långsträckt ensamhet för en sörlänning. De små samhällena vid järnvägsstationerna och de långa avstånden utan trafik gillar jag.
Sedan Älvsbyn - Boden - Morjärv. E10 norrut är inge kul men österut är det grusväg har jag för mig, men bra grusväg som lätt klaras med en SportHoj.
https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket (väguppgifter och slitlager säger att det fortfarande är grus.)
Annars några mil E10 till Överkalix och sedan mot Övertorneå. Precis innan du kommer fram till T-korsningen i Övertorneå svänger du vänster och tar Korpisvägen, den enda hojväg värt namnet i mitt vägval, mot Korpilombolo. Har du tid stannar du vid fäboden http://www.hanhivittikko.se/ annars gasar du frisk norrut. Se upp för renar bara. De är helt oförutsägbara. Du kan köra förbi en ren som ligger still 2 meter från vägen medans nästa långt in i skogen rusar rakt ut.
Sedan har jag inte varit längre norrut än i höjd med Kolari, norr om Pajala, på svenska sidan så där vet jag inte hur jag hade kört vidare mot Lofoten.

https://www.google.se/maps/dir/Korp...34506de8c8580!2m2!1d20.950917!2d64.750244!3e0

Linbanan mellan Örträsk och Mensträsk ska tydligen säljas annars hade det varit värt ett besök om du kör mot Norsjö. http://www.linbanan.com/
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Undvik kusten och E10, jag skulle gå på Roffes tips men köra E45 från Arvidsjaur norrut via Porjus och Gällivare. Det är inte jättekurvig väg men fin MC-väg med låg trafikbelastning och gillar man att stå på finns det inte många bättre vägar i Norrbotten än den mellan Porjus och Gällivare... se upp för ren bara.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tack alla för bra svar!
Skall sätta mig i helgen med mitt kartprogram (MyRouteApp) och rita upp det ni har förslagit - kolla avstånd, tid mm. Sen blir det åka av i kommande vecka!

Jo, det blir hemresa genom Norge, Two stroke man.
Resans "clou" så att säga, är att vi skall köra tvärs över Lofoten och sedan norska väg 17 till Trondheim. En bra plan i sig. Bortsett från att det är j*kligt långt till "startpunkten" på Lofoten. :) Samt att det är en bra bit från Trondheim tillbaka till Göteborg... :)

Så vi har en uppresa till Lofoten att fundera på (=välja vägar), och så småningom en hemresa från Trondheim att tänka på.

roffe_s: den här delsträckan (Skellefteå-Riksgränsen) kör jag nästa helg. Du får väldigt gärna hänga på! :) Troligen kör jag med ett stopp på vägen, alltså "bara" 30-40 mil per dag. Skall träffa andra gossar på Lofoten och behöver tajma min resa med deras ankomst.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Sedan Älvsbyn - Boden - Morjärv. E10 norrut är inge kul men österut är det grusväg har jag för mig, men bra grusväg som lätt klaras med en SportHoj.

Väg 356 (Älvsbyn-Boden-Niemisel-Morjärv-Vitvattnet-Lappträsk-Karungi) anlades under den tid fi kom från öster och vårt rike faktiskt hade ett fungerande försvar. Vägen skar rätt genom Bodens fästning såväl som den så kallade "Kalixlinjen" och var strategiskt mycket viktig. Vägen hölls under denna tid i ett exemplariskt skick. Det känns ibland som att den icke menstruerande halvan av Sveriges befolkning - i alla fall de som är fyrtio plus - har en relation till denna väg då tusentals militärövningar måste ha hållits längs denna väg. En del som listar ut att man är Kalixbo börjar genast berätta historier om de skjutövningar de hade på Lombens skjutfält eller hur de bonnade från Grubbnäsuddens förläggning för att gå på dans i Kalix...

Då kalla krig och murar föll så föll även skicket på denna väg och dess beläggning är nu på sina håll bedrövlig.

Sträckan Morjärv-Vitvattnet-Lappträsk har mig veterligen alltid varit grusväg, vilket är ett stort mysterium såväl som en stor besvikelse för alla bikers i östra Norrbotten. Om denna vore asfalterad så skulle den binda ihop ett antal asfalterade "återvändsgränder" till en mycket bra runda.

Sträckan Boden-Morjärv har hyfsad beläggning endast under milen närmast Morjärv (mellan Avafors och Morjärv), resten har mycket dålig beläggning och är extremt guppig. Typ tvåan på en modern sporthoj och slalom mellan alla knölar som trots allt syns ganska väl då de är nedsmetade med gummi från timmerbilarnas däck. Kollad senast idag...

Samma sak med sträckan Lappträsk-Karungi. Bara för några år sedan en hyfsat frekvent hojväg. Numera en hyfsad beläggning men jävulska knölar precis överallt. Ettan-tvåan och slalom om man inte vill slå sönder avgassystemet eller oljetråget. Kollad senast i tisdags...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Väg 356 (Älvsbyn-Boden-Niemisel-Morjärv-Vitvattnet-Lappträsk-Karungi) anlades under den tid fi kom från öster och vårt rike faktiskt hade ett fungerande försvar. Vägen skar rätt genom Bodens fästning såväl som den så kallade "Kalixlinjen" och var strategiskt mycket viktig. Vägen hölls under denna tid i ett exemplariskt skick. Det känns ibland som att den icke menstruerande halvan av Sveriges befolkning - i alla fall de som är fyrtio plus - har en relation till denna väg då tusentals militärövningar måste ha hållits längs denna väg. En del som listar ut att man är Kalixbo börjar genast berätta historier om de skjutövningar de hade på Lombens skjutfält eller hur de bonnade från Grubbnäsuddens förläggning för att gå på dans i Kalix...

Då kalla krig och murar föll så föll även skicket på denna väg och dess beläggning är nu på sina håll bedrövlig.

Sträckan Morjärv-Vitvattnet-Lappträsk har mig veterligen alltid varit grusväg, vilket är ett stort mysterium såväl som en stor besvikelse för alla bikers i östra Norrbotten. Om denna vore asfalterad så skulle den binda ihop ett antal asfalterade "återvändsgränder" till en mycket bra runda.

Sträckan Boden-Morjärv har hyfsad beläggning endast under milen närmast Morjärv (mellan Avafors och Morjärv), resten har mycket dålig beläggning och är extremt guppig. Typ tvåan på en modern sporthoj och slalom mellan alla knölar som trots allt syns ganska väl då de är nedsmetade med gummi från timmerbilarnas däck. Kollad senast idag...

Samma sak med sträckan Lappträsk-Karungi. Bara för några år sedan en hyfsat frekvent hojväg. Numera en hyfsad beläggning men jävulska knölar precis överallt. Ettan-tvåan och slalom om man inte vill slå sönder avgassystemet eller oljetråget. Kollad senast i tisdags...

Intressant! :tummenupp Jag körde bara en go väg med min SportHoj utan att veta historien. Men Armasjärvi skulle bara varit en sjö om jag inte sett minnesstenen. Och Ekfors bara en liten by med ett vattenkraftverk om inte Micke Styrman släckt gatubelysningen...
 

AxelSa

Medlem
Gick med
7 Jun 2013
Ort
Norrlänning
Hoj
2017 Ktm 1290 Super Adventure R
Instämmer med alla andra, även en extra påminnelse, se upp för renarna. Dummare djur kan man inte hitta. Men man kommer snabbt in i lunken att spana efter dem.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tydligen är det vägarbete på E45 vid Porjus. Makadam.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 

Puttson89

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2014
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha Mt-09
Stort väg arbete mellan Älvsbyn och vidsel men finns en väg runt om man kör Vistträsk - Manjärv - Vidsel :tummenupp
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Körde denna och det var fint.
f8844538cdc689fb5ecec32eb3b5e9e4.png



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
I morgon lördag kör jag Skellefteå-Jokkmokk. Ifall du vill hänga på, roffe_s! :)
Start vid 9-9.30-draget, kanske?
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hallå alla,
Har just landat i Jokkmokk. Ett par varningar till er "locals"...

1. På 95:an vid Aborrträsk pågår ett stort, stort vägarbete. Inte vanligt grus - stenar! Stora j*vla stenar. Hojen vandrande nästan hjälplöst fram och tillbaka från vänster till höger och tillbaka och så till vänster å så vidare.

Jag är inte ovan vid grus, men detta gjorde mig genomsvettig.

Låg på ettans växel - krypkörde med dragläge på kopplingen! - där det var som värst. Hade mycket väl kunnat gå omkull på de j*vla skitunderlaget. Hur kan det vara tillåtet att lämna ett vägbygge i det skicket? Någon borde polisanmälas. Eller skjutas! :mad:

2. Strax söder om Jokkmokk är det ännu ett gigantiskt vägarbete i ett par mil! Riktigt skitunderlag här med. Fast här är det "bara" jobbigt och svårt. Inte direkt farligt med risk att gå omkull, som vid Aborrträsk. Kilometer efter kilometer ser det ut som man har tagit bort asfalten och sedan bara gått hem. Enligt hotellkillen här i Jokkmokk har det varit så hela sommaren.

Hur dåligt får Trafikverket och dess entreprenörer prestera egentligen?? Känns som en grav inkompetens när ett par mil av E45 bara är i marginellt bättre skick än ett endurospår.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
I morgon lördag kör jag Skellefteå-Jokkmokk. Ifall du vill hänga på, roffe_s! :)
Start vid 9-9.30-draget, kanske?
Scheisse, såg detta först nu efter att ha ägnat dagen åt encylindrig tvitakt i form av röjsåg :( Hoppas delar av vägsträckan var till rimlig belåtenhet trots alla kattskallar längs 95an och E45, tyvärr förstår jag precis vad Du menar när det gäller vägarnas beskaffenhet i samband med vägarbeten... Ha en fin fortsatt tur, jag lär ta en sväng i morgon för att skrapa in mitt nya bakdäck på min Thrux:tummenupp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top