Diecast-tråden, eller - Vi som gillar modellbilar!

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Imponerande! Jag äger inte en enda men vilket nice intresse. Slå sig ner i soffan framför brasan med bilen i handen och bara njuta.

Trevligt eller hur? Och lite mer lätthanterligt än en stor hoj att bröta ikring med! :tummenupp
Tyvärr har dom då fyra hjul...

View attachment 439307 Än så länge är det på en blygsam nivå, svårare att göra fynd idag även med 1:43 om man ska ha lite finare detaljnivå på bilarna. Men jag spanar främst på tradera/ebay/blocket och har bestämt mig för favoritbilen Porsche 911:a för att begränsa utbudet lite...

Snyggt! Och smart att koncentrera sig på en modell och märke. :tummenupp Gör man som mig kan det spreta iväg åt alla håll. Tycker jag känner igen "podiet" bilarna står på som Minichamps, rätt eller?
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Snyggt! Och smart att koncentrera sig på en modell och märke. :tummenupp Gör man som mig kan det spreta iväg åt alla håll. Tycker jag känner igen "podiet" bilarna står på som Minichamps, rätt eller?

På bilden en blandning av Minichamps, Autoart, IXO och den rödvita som är någon billig jipposerie. Flera tillverkare verkar ha olika nivåer på detaljerna så bara för att det är en Minichamp så behöver den inte vara klockren. Tycker själv Autoart är detaljrika och IXO ger rätt bra pang för pengarna. Sedan finns det väl GT Spirit och Spark som tillverkar detaljrika bilar i resinplast som är rätt fina.

Har fyra större bilar av Autoart i 1:18 och de är verkligen detaljrika samt att jag kan rekommendera Otto Mobile 1:18 som är av resinplast men prisvärda(om man nu kan säga så????).
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
På bilden en blandning av Minichamps, Autoart, IXO och den rödvita som är någon billig jipposerie. Flera tillverkare verkar ha olika nivåer på detaljerna så bara för att det är en Minichamp så behöver den inte vara klockren. Tycker själv Autoart är detaljrika och IXO ger rätt bra pang för pengarna. Sedan finns det väl GT Spirit och Spark som tillverkar detaljrika bilar i resinplast som är rätt fina.

Har fyra större bilar av Autoart i 1:18 och de är verkligen detaljrika samt att jag kan rekommendera Otto Mobile 1:18 som är av resinplast men prisvärda(om man nu kan säga så????).

Vad är resin för nåt? Har sett att Spark gör sina bilar i det, men vad är det för nåt? :va
Dina 1:18 Autoart måste du fixa bilder på bums, de måste vara skitfina! :)

Jag har samma uppfattning, en tillverkare är ofta inte bra på allt. Minichamps håller en jämn och hög nivå, men jag har sett (på bild) att t.ex. lysen ibland fått en "pupill" som ser illa ut. Just det här har jag läst beror på nåt i tillverkningen, men visar att de inte är ofelbara.

Jag tycker att Autoart och Kyosho är de bästa jag fått hem hittills. Efter dem sätter jag Minichamps, Atlas och Kess. De två sista är budgetmärken om man ser till priset, men är minst lika detaljrika som Minichamps.
Nu har jag inte mer att jämföra med än tre ynka bilar, men alla tre är underbart korrekta i allt. Och dessutom rullar Atlas bäst av alla när jag sladdar runt på datorbordet - t.o.m. bättre än Autoart! :rock :hihi


Nu går det inte att avgöra bil-kvallen pga piss-kvallen på mina bilder, men av de här tre busbilarna är Lancian Kess och de andra två Atlas:
7e sept -17 (7).JPG7e sept -17 (9).JPG

Och jodå, antennen på Pegan gick av efter mindre än en timme i min ägo - inte illa! :crash
 

Bifogat

  • 7e sept -17 (11).JPG
    7e sept -17 (11).JPG
    376.1 KB · Visningar: 21

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad är resin för nåt? Har sett att Spark gör sina bilar i det, men vad är det för nåt? :va
Dina 1:18 Autoart måste du fixa bilder på bums, de måste vara skitfina! :)

Jag har samma uppfattning, en tillverkare är ofta inte bra på allt. Minichamps håller en jämn och hög nivå, men jag har sett (på bild) att t.ex. lysen ibland fått en "pupill" som ser illa ut. Just det här har jag läst beror på nåt i tillverkningen, men visar att de inte är ofelbara.

Jag tycker att Autoart och Kyosho är de bästa jag fått hem hittills. Efter dem sätter jag Minichamps, Atlas och Kess. De två sista är budgetmärken om man ser till priset, men är minst lika detaljrika som Minichamps.
Nu har jag inte mer att jämföra med än tre ynka bilar, men alla tre är underbart korrekta i allt. Och dessutom rullar Atlas bäst av alla när jag sladdar runt på datorbordet - t.o.m. bättre än Autoart! :rock :hihi


Nu går det inte att avgöra bil-kvallen pga piss-kvallen på mina bilder, men av de här tre busbilarna är Lancian Kess och de andra två Atlas:
View attachment 439312View attachment 439313

Och jodå, antennen på Pegan gick av efter mindre än en timme i min ägo - inte illa! :crash

"Resin" = Plast.
Ibland använder man det engelska ordet när man menar akrylplaster av bättre kvalitet eftersom det låter bättre.
 

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Vad är resin för nåt? Har sett att Spark gör sina bilar i det, men vad är det för nåt? :va
Dina 1:18 Autoart måste du fixa bilder på bums, de måste vara skitfina! :)

1:18 är trevligt men det kräver att man bor i ett slott fast då kanske man hade satsat på 1:1.

Finns det några motorcyklar i skalmodeller?
View attachment 439324
 

Bifogat

  • IMG_0971.JPG
    IMG_0971.JPG
    733.1 KB · Visningar: 26

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
1:18 är trevligt men det kräver att man bor i ett slott fast då kanske man hade satsat på 1:1.

Finns det några motorcyklar i skalmodeller?
View attachment 439324

Haha, 1:18 kräver väl lön som en slottsherre också!

Visst, hojar finns, men jag tycker det är mycket racehojar i budgetkvalle. "Samlarskalan" för hojar verkar vara 1:12.
Minichamps gör förstås hojar, var lite sugen på deras XT 500, men nu hittar jag den inte med guldfälgar som min 1/1. Kanske lika bra det, 3500 spänn känns liite mycket...:gnissla

https://www.ebay.com/sch/i.html?_od....l1313.TR0.TRC0.H0.X.TRS0&_nkw=&_sacat=180276
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
"Resin" = Plast.

Om man generaliserar så är det ett plastiskt epoxymaterial som det går att tillverka extremt detaljerade prylar i, för en förhållandevis låg investeringskostnad. Kostar inte mycket mer än materialet i sig. Väldigt lämpligt material för tillverkning i liten skala alltså.
Heter harts på svenska har jag fått lära mig i samband med att jag skulle gjuta upp lite småprylar till mig själv.

Kan inte kalla mig för samlare av modellbilar, även om jag har några stycken. Har som mål att skaffa alla bilar jag ägt/äger i skala 1:43, vilket inte är helt enkelt då en del av dem verkar vara hyfsat ointressanta för modelbilstillverkarna. Jag menar, vem vill inte ha en 1:43 modell av en i Nissan Micra från -87?
Har dock även några röda 1:43 Lotusar som blivit små tavlor och en 1:18 Ferrari BB512 från Kyosho.

..men om man skulle räkna 1:32 bilbanebilar hit, så har jag ju en liten samling. Har svårt att motså klassiska racebilar och framförallt Grupp 5 bilar från sent 70- och tidigt 80-tal. Inte lika detaljerade som fina, statiska, modellbilar, men vissa är faktiskt inte långt ifrån.

Edit: Bild från banbygget.
bilbana.jpg
 
Last edited:

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Tatooine
Hoj
KTM 690 SMC R och Suzuki GSXR-600R
Nissan Micra från -87 är ju onekligen en utmaning att hitta i 1:43. Finns Nissa March från 80-talet vilket är en turboladdad Micra...finns i 1:43.

Trabanter tillverkades i bomullsharts om jag inte minns fel och de är väl lika krocksäkra som en modellbil.

Kyosho och UT-models verkar vara bra tillverkare om man letar begagnat även om Kyosho tenderar att vara rätt dyra.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top