Lägga golv i källaren

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Jag har stora planer på att fixa till ett rum i källaren till mancave, dungeon eller annat sällskapsrum.:tuttar:whip:öl

Nu är det så att jag har ett gammalt hus från 40 talet så bottenplattan är inte isolerad så golvvärme är inte att tänka på.

Kan jag inte ha golvvärme är jag inte sugen på klinkers, vilket vore det absolut bästa.

Gammalt oisolerat källargolv som är i blåleran på Hisingen kan innehålla lite fukt.

Min fråga till er då är: Om man lägger sånna här plastplattor för att få luftficka och sen ett klickgolv på detta? Är det en väg att gå eller är det är detta en dum idé?

0371-349.jpg

Det ska tilläggas att jag är hyfsat oförtjust i mögel.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bra tips är att ha mörkgrönt på så mycket som möjligt. Blod blir bara mörka fläckar på det. På alla andra färger tenderar det röda att lysa igenom :tummenupp




Hey du skrev faktiskt "dungeon eller annat sällskapsrum.
boobies.gif
whip.gif
"
 

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Bra tips är att ha mörkgrönt på så mycket som möjligt. Blod blir bara mörka fläckar på det. På alla andra färger tenderar det röda att lysa igenom :tummenupp




Hey du skrev faktiskt "dungeon eller annat sällskapsrum.
boobies.gif
whip.gif
"

Bra tips. Ska tapetsera med operations lakan:fakta
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Nivellgolv, annars är ju spånskiva på betongen med plastmatta överst en hit.:fakta
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Oorganiskt material är det som gäller. Luftspalt under om du lägger laminatgolv ovanpå. Finns olika lösningar: platonmatta eller stålreglar.

Alternativt klinkers, men då förblir golvet kallt. Har man pengar och ork går det att spetta upp golvet och lägga ner isolering. Jag vet en som gjort så, men han är i byggbranschen och har alla de rätta maskinerna. Skitjobbigt annars...

Skickat från min SM-G930W8 via Tapatalk
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Oorganiskt material är det som gäller. Luftspalt under om du lägger laminatgolv ovanpå. Finns olika lösningar: platonmatta eller stålreglar.

Alternativt klinkers, men då förblir golvet kallt. Har man pengar och ork går det att spetta upp golvet och lägga ner isolering. Jag vet en som gjort så, men han är i byggbranschen och har alla de rätta maskinerna. Skitjobbigt annars...

Skickat från min SM-G930W8 via Tapatalk
Inte dyrt att hyra en pikmaakin, men inte så roligt heller. :gnissla
 

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Oorganiskt material är det som gäller. Luftspalt under om du lägger laminatgolv ovanpå. Finns olika lösningar: platonmatta eller stålreglar.

Alternativt klinkers, men då förblir golvet kallt. Har man pengar och ork går det att spetta upp golvet och lägga ner isolering. Jag vet en som gjort så, men han är i byggbranschen och har alla de rätta maskinerna. Skitjobbigt annars...

Skickat från min SM-G930W8 via Tapatalk

Jag får ta och testa platonmatta. Nu när jag läst på lite om den så verkar den vara da shitt.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Gammalt golv fr 40-talet?
Oisolerat ?
Ingen hit.
Hade ett sånt hus förut byggt -38..
Kexig vattengenomsläpplig betong, inte lite, mycket!
F ägaren löste det med ett extra upphöjt golv med 8 cm luftspalt under. platonmatta + laminat.
I ena hörnet en sugfläkt som 24/7 ventilerade av i mellanrummet.
Fungerade finfint..
 

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Göteborg
Hoj
VTR Firestorm
Spelar det nån roll om jag använder Platon, ett lager cellplast ca 2 cm och sen klickgolv eller utan cellplast? Det känns som cellplast kan hjälpa till att minska temperaturväxlingar från golvet.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Spelar det nån roll om jag använder Platon, ett lager cellplast ca 2 cm och sen klickgolv eller utan cellplast? Det känns som cellplast kan hjälpa till att minska temperaturväxlingar från golvet.

Ska jag vara riktigt ålänningish.
Äh, det är under mark, anledningen till att man använt jordkällare till att lagra mat i 1000 år är att där inte blir sådana jätte temperaturväxlingar där nere.
Jag har ett oisolerat betonggolv anno 1940, med en vattenslinga igjuten i lite golvspackel.
Funkar mumma.

Iddas nojja så förbannat.

Plastmatta är det på fanstyget också, när den släpper petar jag dit något nytt. :)
Om jag inte hinner bli gammal och trött innan dess. :)
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Oorganiskt material är det som gäller. Luftspalt under om du lägger laminatgolv ovanpå. Finns olika lösningar: platonmatta eller stålreglar.

Alternativt klinkers, men då förblir golvet kallt. Har man pengar och ork går det att spetta upp golvet och lägga ner isolering. Jag vet en som gjort så, men han är i byggbranschen och har alla de rätta maskinerna. Skitjobbigt annars...

Skickat från min SM-G930W8 via Tapatalk
Sambon ville ha spa i källaren med bastu.
Då tog en polare med sina polare på sig att såga, bila, kapa och gräva ut en halvmeter. Dom fyllde ett maskinflak med fyllnadsmassor, handgrävt!!
Sen blev det nytt avlopp, 200mm isolering,armering, gjutning, vattenburen golvvärme med egen shuntgrupp och separat värmepatron, flytspackling, klinker och helkaklat badrum, inbyggda B&W högtalare och Sonos-system och basturum på 18 kvm.
Kostade minst 400 KSEK... (vågade aldrig räkna ut slutsumman)

Bite the bullet och gör det ordentligt! A man cave is a man cave and it is worth it!
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Använde cellplast med färdiga kanaler för elslinga som man gjuter igen, sen klinker på det. Värmen är inte bara skön för fötterna utan torkar upp och håller möglet borta.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Jag använde tunn platonmatta samt T2 reflectaskivor till golvvärmen under parketten i källaren på förra kåken, mumma med varmt källargolv !
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top