Kawasaki ER6-N ABS Pump/Styrenhet

EJP

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2017
Ort
Schlätta
Hoj
14' MT-09. '06 ER6-N
Tjena!

Har en Kawasaki ER6-N 2006 där jag under en längre tid försökt lösa ett problem med ABSen.

Det började med att ABS-lampan började lysa och jag tog efter ett tag mig tid att kolla upp vad som var fel och fick från min lokala Kawasaki verkstad ett felkodspapper där man med hjälp av en liten kontakt som sitter under sadeln kopplar mot minuspolen på batteriet och med hjälp av den får ABS-lampan att blinka i en viss ordning beroende på vad som enligt hojen är fel.

Felkoden visade att ABS-givaren för framhjulet var något fel på.

Köpte en ny men felet kvarstod.

Lämnade in hojen på verkstad och fick efter en lång tid ett samtal där killen som felsökte hojen hade hittat felet.

- ABS-pumpen och kontaktstycket till den hade ärgat och två stift i pumpen hade alltså gått av innuti den anslutande kabelhärvan...

Fick prisuppgifter på vad enbart delarna (pump+hela hojens kabelstam)skulle kosta och det var bara att glömma då kostnaden överstiger minst två tredjedelar av hojens värde.

Skam den som ger sig!
Jag rev ner hela hojen och fick ut ABS-pumpen och skickade iväg den till ett seriöst företag som renoverar just ABS pumpar.

Fick tillbaka den med nya fina stift och monterade ihop hojen med nytt hopp om att den åter igen skulle funka.

Icke...

Provade med felkoderna igen och fick felen:

(35)ABS Motor relay trouble (Wiring shorted or open, stuck relay ON or OFF)

(43)Front wheel rotation sensor wiring shorted or open, connector bad connection)

Beställde en bättre begagnad kabelstam från England och påbörjade nedmontering av den gamla.
Fick loss alla sladdar och slängde på den nya.

Problemet kvarstår och jag får samma felkoder...:gnissla
Jag har alltså lagat abspumpen, bytt givaren i fram samt bytt hela kabelstammen... Hur är det möjligt att problemen kvarstår?

Blev en ganska lång text men kanske behövde ventilera mig lite :gråta

Tacksam för alla svar och idéer

/P

Bilderna nedan visar pappret med felkoder, hur pumpen såg ut innan och efter samt den helruttna kontakten till pumpen som nu alltså är bytt.

Kontakt.jpgFelkoder.jpg20447160_10213736449395857_1073321501_o.jpg20394688_10213736449155851_50193716_o.jpg
 
Last edited:

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är väll som på bilar. Felkoden försvinner inte utan måste raderas via datorn på verkstad.

Kan också vara så att delarna måste giftas samman via datorn detta är också normalt på fordon.

Kolla med verkstan om det är så p om dom kan hjälpa dig.
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Tycker moddlaren har rätt här.fan va krångel med bilar och olika verkstäder med billiga intrument som inte klarar av o fixa fel.
 

Jolian.g

Ny medlem
Gick med
12 May 2019
Ort
Linköping
Hoj
2006 er6f Kawasaki
Tja,
Hade samma problem som dig och jag köpte en ny pump bara elektronik delen. Man måste släcka felkoden för att lampan inte ska lysa mer, det kan man göra själv utan något verktyg. Nu är ditt inlägg gammalt men om du behöver hjälp med att släcka så kan jag beskriva hur man gör...
 

daspunner

Medlem
Gick med
1 Mar 2019
Ort
Varberg
Hoj
2008 Kawasaki ER6N
Tja,
Hade samma problem som dig och jag köpte en ny pump bara elektronik delen. Man måste släcka felkoden för att lampan inte ska lysa mer, det kan man göra själv utan något verktyg. Nu är ditt inlägg gammalt men om du behöver hjälp med att släcka så kan jag beskriva hur man gör...

Hur då? Har du mycket kunskaper kring ämnet felkoder?
 

Jolian.g

Ny medlem
Gick med
12 May 2019
Ort
Linköping
Hoj
2006 er6f Kawasaki
ursäkta sena svaret. jag har pillat en del på bilar och felkoder funkar på samma sätt. när man får en felkod så saras den i boxen tills man har raderat den även om man har lagat felet så måste man radera själva felkoden. för just ABS problem så finns det beskrivet i manualen hur man felsöker och hur man släcker felet.
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top