Krokig clutch push pin, troligen läckande vid packningen, hjälp tacksamt

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Upptäckte när jag lossade framdrevskåpan på min Gixxer K1 (2001) att kopplingspinnen (clutch push pin) var krokig, den ramlar lätt ur när man lossar kåpan till framdervet, därför upptäckte jag det. (den rullade på golvet, jag såg den vobblade...)



Har även märkt ett litet oljeläckage som troligen kommer från den runda lockformade gummipackningen den glider in i motorn genom. Oljan rinner längs vänster sida ner på tråget, samt vänster fairing sido kåpa, ej mycket men det stör :huvet

Nu min fråga; kan man byta denna packning utan att klyva motorn. Har någon liknande erfarenhet?

Ska beställa en ny RAK pinne och sedan hålla tummarna att det kanske blir tätare..

Om pinnen ej är rak kanske packningen får svårt att hålla tätt. Vet någon om pinnen "rullar" i motorn eller bara åker in o ut? Alltså om den spinner?

Mvh Krutow
 
Last edited:

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Fick ett bra tips av Suzuki mekaniker nyss, han var tämligen säker på att pinnen någon gång fått en smäll av avsliten kedja och därför är böjd. Han trodde på att den kan orsaka läckage eftersom den roterar i motorn. Då blir det svårt för det lilla packningshålet att hålla tätt. Skulle en rak pinne ej hjälpa sa han att man ej behöver klyva motorn för att byta, bara se till att det ej finns grader (vassa kanter) i blocket där packningen ska sättas in. Jag testar.
 

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
Jag råkade ut för samma sak en gång på en TL 1000S, så jag sätter också mina dollars på att det är den böjda pinnen som orsakar läckaget. På min hoj var inte ens pinnen böjd, utan det var bara packningen som börjat bli dålig. Det jag minns från när jag åtgärdade det, var att man måste vara försiktig och noggrann så att man inte skadar packningen. Rengör väl från all gammal olja och skit innan du monterar ihop det och vålda inte dit grejerna så är det nemas problemas:tummenupp
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Jag råkade ut för samma sak en gång på en TL 1000S, så jag sätter också mina dollars på att det är den böjda pinnen som orsakar läckaget. På min hoj var inte ens pinnen böjd, utan det var bara packningen som börjat bli dålig. Det jag minns från när jag åtgärdade det, var att man måste vara försiktig och noggrann så att man inte skadar packningen. Rengör väl från all gammal olja och skit innan du monterar ihop det och vålda inte dit grejerna så är det nemas problemas:tummenupp

Får snart hem pinne och packningen, ser väldigt trångt ut att få in den nya packningen utifrån. Vill inte klyva motorn....

Men som jag förstår det ska det kunna gå, det sitter ju metall i packningen, det är väl själva gummit på den som är lite större än hålet.

Men får försöka... Vore ju kanon om det blir tätt med den raka pinnen o slippa byta packning.

Väldigt dålig konstruktion om det ska behövas klyva motorn för att sätta en packning som kostar ca 50kr.

Hör av mig när jag gjort ett försök...

Tack för ditt svar
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Finns någon annan här som har erfarenhet av detta problem med Gixxer 00-02 ?

All info är av stort värde

Mvh Krutow
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Visar lite bilder på packningen och stället den sitter:sealfront.jpg kant.jpg

Den sitter alltså precis snett nedanför till vänster om framdrevet, tror en tand från drevet syns i bilden.
Det som skymmer lite till vänster är en kylarslang som är löskopplad, hindrar alltså ej på något sätt packningen.

Pinnen sitter alltså i mitten men är borttagen på bilderna.
 
Last edited:

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Det sitter alltså metall inne i packningen, men yttre delen av den är ju helt i gummi, så det borde gå att få in den.
Andra har tydligen lyckats med gott resultat.

Tråkigt att råka ut för detta, så har ni erfarenhet är jag mycket tacksam för info :)
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om du kan få ut packboxen utan att klyva motorn ska det inte vara några problem att få in den samma väg. Använd den gamla packboxen som mothåll och pressa in den (t.ex genom att försiktigt knacka in den på olika punkter runt yttersidan) så rakt som möjligt. Sätter den sig snett kan den bli skadad.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Har du kollat efter youtubeklipp ? Annars sök på Engelska brukar finnas en del
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
Kollade lite på you tube.fanns lite klipp.verkar vara lätt o få bort den iaf. Gör som berserken påvisade.
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Tack för tips, har kollat en del på Youtube, verkar svårt att hitta klipp på just den årsmodellen 00-02
De nyare ser ut att ha lite mindre kanter runt hålet, alltså lättare att dra ur packningen.

Men tror jag såg en med samma modell, de drog ur den gamla med en böjd tång som de stack in i mittenhålet, det sitter ju plåt i packningen så då får man tag i den.

Väntar på att få hem pinnen och packningen på posten.
Ska göra väldigt rent försiktigt och hoppas att det räcker med en RAK pinne för att få tätt. Läckage vid sidan om packningen är tydligen extremt ovanligt, det är från det lilla hålet i mitten där pinnen sitter det läcker.

Det verkar vara som med gaffelbenen, räcker med lite smuts i tätningen så läcker det...

Tack för att ni försöker hjälpa mig, är tacksam :)

Inte så mycket mer att göra innan jag får hem grejorna och kan testa.

En sak är i alla fall säker; jag vägrar klyva motorn, då säljer jag hellre hela hojen...
 
Last edited:

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Själva hålet är mindre än packningen, men större än plåten i packningen, kolla bilderna så förstår ni. (svårt att beskriva med text)

Packningen kommer alltså tvingas vika sig lite runt om för att gå in, men med fett och lite försiktighet ska det tydligen gå.
Som ni skrev; kan man få UT den så kan man få IN den (hel alltså, ej i bitar...)
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Men du har väl fått av delen där packningen sitter bild 1 och 3 ?
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Vet inte vilken "del" du menar
Men på bilden sitter packningen i motorn, så ser det ut. Finns ingen mer "del" att ta bort.

Bilderna är ej på min hoj, det är en likadan som min.

Eftersom jag ej fått hem sakerna så har jag ej rört sakerna ännu.

Men man får alltså sticka in en tång i hålet som är böjd så den kan greppa bakom packningen sedan rycka ur.
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Ok när du får hem grejerna så ser du nog hur du ska göra


Så är det
Men packningen måste ut ur hålet du ser, "läpparna" som sitter runt packningen är motorn, så packningen ska dras ur det.

Det svåra blir att få in den nya utan att förstöra den.....
 

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
Hittade bilder på motorn isärtagen, man ser att packningen helt klart borde gå att ganska enkelt pressa in utan att förstöra den, hoppas jag....

DSCF1024.jpgDSCF1026.jpg

Bilderna är tyvärr uppochnervända...
 
Last edited:

krutow

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
Örebro
Hoj
2001 Suzuki GSX 750 R
En positiv uppdatering :)
Efter att ha satt i rak kopplingspinne (clutch push rod) håller det tätt :)

Kan även nämna att jag hade ca 3dl för mycket olja i hojen...
Det kan nog ha försämrat saken..

Vissa (jag) trodde att för mycket olja inte är skadligt, att bara för LITE är av ondo.
Tydligen så är det ej nyttigt att ha i för mycket...

Så nu är jag noga vid oljebyten att ha exakt rätt mängd
Ja ja, man lär så länge man lever

Tack för tips
Är fortfarande nyfiken på om någon bytt packningen utan att klyva motorn, det ska gå enl många Suzuki verstäder.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Inte bytt tätningen du har på just den platsen men en massa andra likadana tätningar på andra hojar/ställen och det är inga problem.
I med en skruvmejsel eller liknande och bryt bort den gamla sen tar du en hylsa i samma storlek som din tätning och knackar in den nya.

Bytt bla. vevhustätningen på min rd på det sättet, även drevaxeltätningen på lite olika crossar och växelhustätningen på min utombordare, inga problem bara vara noggrann.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top