REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    Medlem krutows avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    2001 Suzuki GSX 750 R
    Inlägg
    103

    Krokig clutch push pin, troligen läckande vid packningen, hjälp tacksamt

    Upptäckte när jag lossade framdrevskåpan på min Gixxer K1 (2001) att kopplingspinnen (clutch push pin) var krokig, den ramlar lätt ur när man lossar kåpan till framdervet, därför upptäckte jag det. (den rullade på golvet, jag såg den vobblade...)



    Har även märkt ett litet oljeläckage som troligen kommer från den runda lockformade gummipackningen den glider in i motorn genom. Oljan rinner längs vänster sida ner på tråget, samt vänster fairing sido kåpa, ej mycket men det stör

    Nu min fråga; kan man byta denna packning utan att klyva motorn. Har någon liknande erfarenhet?

    Ska beställa en ny RAK pinne och sedan hålla tummarna att det kanske blir tätare..

    Om pinnen ej är rak kanske packningen får svårt att hålla tätt. Vet någon om pinnen "rullar" i motorn eller bara åker in o ut? Alltså om den spinner?

    Mvh Krutow
    Senast redigerat av krutow den 2017-07-24 klockan 07:56.

  2. #2
    Medlem krutows avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    2001 Suzuki GSX 750 R
    Inlägg
    103
    Fick ett bra tips av Suzuki mekaniker nyss, han var tämligen säker på att pinnen någon gång fått en smäll av avsliten kedja och därför är böjd. Han trodde på att den kan orsaka läckage eftersom den roterar i motorn. Då blir det svårt för det lilla packningshålet att hålla tätt. Skulle en rak pinne ej hjälpa sa han att man ej behöver klyva motorn för att byta, bara se till att det ej finns grader (vassa kanter) i blocket där packningen ska sättas in. Jag testar.

  3. #3
    Medlem BajkMajks avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Smålandstones
    Hoj
    954 Blade
    Inlägg
    173
    Jag råkade ut för samma sak en gång på en TL 1000S, så jag sätter också mina dollars på att det är den böjda pinnen som orsakar läckaget. På min hoj var inte ens pinnen böjd, utan det var bara packningen som börjat bli dålig. Det jag minns från när jag åtgärdade det, var att man måste vara försiktig och noggrann så att man inte skadar packningen. Rengör väl från all gammal olja och skit innan du monterar ihop det och vålda inte dit grejerna så är det nemas problemas

  4. #4
    Medlem krutows avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    2001 Suzuki GSX 750 R
    Inlägg
    103
    Citat Ursprungligen postat av BajkMajk Visa inlägg
    Jag råkade ut för samma sak en gång på en TL 1000S, så jag sätter också mina dollars på att det är den böjda pinnen som orsakar läckaget. På min hoj var inte ens pinnen böjd, utan det var bara packningen som börjat bli dålig. Det jag minns från när jag åtgärdade det, var att man måste vara försiktig och noggrann så att man inte skadar packningen. Rengör väl från all gammal olja och skit innan du monterar ihop det och vålda inte dit grejerna så är det nemas problemas
    Får snart hem pinne och packningen, ser väldigt trångt ut att få in den nya packningen utifrån. Vill inte klyva motorn....

    Men som jag förstår det ska det kunna gå, det sitter ju metall i packningen, det är väl själva gummit på den som är lite större än hålet.

    Men får försöka... Vore ju kanon om det blir tätt med den raka pinnen o slippa byta packning.

    Väldigt dålig konstruktion om det ska behövas klyva motorn för att sätta en packning som kostar ca 50kr.

    Hör av mig när jag gjort ett försök...

    Tack för ditt svar

  5. #5
    Medlem krutows avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    2001 Suzuki GSX 750 R
    Inlägg
    103
    Finns någon annan här som har erfarenhet av detta problem med Gixxer 00-02 ?

    All info är av stort värde

    Mvh Krutow

  6. #6
    Medlem krutows avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    2001 Suzuki GSX 750 R
    Inlägg
    103
    Visar lite bilder på packningen och stället den sitter:Klicka på bilden för en större version

Namn:	sealfront.jpg
Visningar:	16
Storlek:	90,3 KB
Id:	438493 Klicka på bilden för en större version

Namn:	kant.jpg
Visningar:	21
Storlek:	45,2 KB
Id:	438494

    Den sitter alltså precis snett nedanför till vänster om framdrevet, tror en tand från drevet syns i bilden.
    Det som skymmer lite till vänster är en kylarslang som är löskopplad, hindrar alltså ej på något sätt packningen.

    Pinnen sitter alltså i mitten men är borttagen på bilderna.
    Senast redigerat av krutow den 2017-07-27 klockan 02:01.

  7. #7
    Medlem krutows avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    2001 Suzuki GSX 750 R
    Inlägg
    103
    Visar baksidan på packningen här.Klicka på bilden för en större version

Namn:	sealback.jpg
Visningar:	10
Storlek:	83,7 KB
Id:	438495
    Senast redigerat av krutow den 2017-07-27 klockan 02:03.

  8. #8
    Medlem krutows avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    2001 Suzuki GSX 750 R
    Inlägg
    103
    Det sitter alltså metall inne i packningen, men yttre delen av den är ju helt i gummi, så det borde gå att få in den.
    Andra har tydligen lyckats med gott resultat.

    Tråkigt att råka ut för detta, så har ni erfarenhet är jag mycket tacksam för info

  9. #9
    Progressiv klassicist Coola Olas avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    I verkligheten, idag
    Hoj
    SV 650 -08, CCM R30 -03
    Inlägg
    2 030
    Om du kan få ut packboxen utan att klyva motorn ska det inte vara några problem att få in den samma väg. Använd den gamla packboxen som mothåll och pressa in den (t.ex genom att försiktigt knacka in den på olika punkter runt yttersidan) så rakt som möjligt. Sätter den sig snett kan den bli skadad.
    Sju och en halv minuters lycka för motornörden. BRM V16 på okänd bana:
    http://www.youtube.com/watch?v=OnEA-m8cVcE

  10. #10
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sjöbo
    Hoj
    GSX1400+Kawasakiz750ssssss
    Inlägg
    1 683
    Har du kollat efter youtubeklipp ? Annars sök på Engelska brukar finnas en del
    GSX1400+Kawasaki z750 s

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Borås
    Hoj
    cbr 600 f2
    Inlägg
    471
    Kollade lite på you tube.fanns lite klipp.verkar vara lätt o få bort den iaf. Gör som berserken påvisade.
    ????

  12. #12
    Medlem krutows avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    2001 Suzuki GSX 750 R
    Inlägg
    103
    Tack för tips, har kollat en del på Youtube, verkar svårt att hitta klipp på just den årsmodellen 00-02
    De nyare ser ut att ha lite mindre kanter runt hålet, alltså lättare att dra ur packningen.

    Men tror jag såg en med samma modell, de drog ur den gamla med en böjd tång som de stack in i mittenhålet, det sitter ju plåt i packningen så då får man tag i den.

    Väntar på att få hem pinnen och packningen på posten.
    Ska göra väldigt rent försiktigt och hoppas att det räcker med en RAK pinne för att få tätt. Läckage vid sidan om packningen är tydligen extremt ovanligt, det är från det lilla hålet i mitten där pinnen sitter det läcker.

    Det verkar vara som med gaffelbenen, räcker med lite smuts i tätningen så läcker det...

    Tack för att ni försöker hjälpa mig, är tacksam

    Inte så mycket mer att göra innan jag får hem grejorna och kan testa.

    En sak är i alla fall säker; jag vägrar klyva motorn, då säljer jag hellre hela hojen...
    Senast redigerat av krutow den 2017-07-27 klockan 20:39.

  13. #13
    Medlem krutows avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    2001 Suzuki GSX 750 R
    Inlägg
    103
    Själva hålet är mindre än packningen, men större än plåten i packningen, kolla bilderna så förstår ni. (svårt att beskriva med text)

    Packningen kommer alltså tvingas vika sig lite runt om för att gå in, men med fett och lite försiktighet ska det tydligen gå.
    Som ni skrev; kan man få UT den så kan man få IN den (hel alltså, ej i bitar...)

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sjöbo
    Hoj
    GSX1400+Kawasakiz750ssssss
    Inlägg
    1 683
    Men du har väl fått av delen där packningen sitter bild 1 och 3 ?
    GSX1400+Kawasaki z750 s

  15. #15
    Medlem krutows avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    2001 Suzuki GSX 750 R
    Inlägg
    103
    Vet inte vilken "del" du menar
    Men på bilden sitter packningen i motorn, så ser det ut. Finns ingen mer "del" att ta bort.

    Bilderna är ej på min hoj, det är en likadan som min.

    Eftersom jag ej fått hem sakerna så har jag ej rört sakerna ännu.

    Men man får alltså sticka in en tång i hålet som är böjd så den kan greppa bakom packningen sedan rycka ur.

  16. #16
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Sjöbo
    Hoj
    GSX1400+Kawasakiz750ssssss
    Inlägg
    1 683
    Ok när du får hem grejerna så ser du nog hur du ska göra
    GSX1400+Kawasaki z750 s

  17. #17
    Medlem krutows avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    2001 Suzuki GSX 750 R
    Inlägg
    103
    Citat Ursprungligen postat av berserken Visa inlägg
    Ok när du får hem grejerna så ser du nog hur du ska göra

    Så är det
    Men packningen måste ut ur hålet du ser, "läpparna" som sitter runt packningen är motorn, så packningen ska dras ur det.

    Det svåra blir att få in den nya utan att förstöra den.....

  18. #18
    Medlem krutows avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    2001 Suzuki GSX 750 R
    Inlägg
    103
    Hittade bilder på motorn isärtagen, man ser att packningen helt klart borde gå att ganska enkelt pressa in utan att förstöra den, hoppas jag....

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSCF1024.jpg
Visningar:	12
Storlek:	73,2 KB
Id:	438512Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSCF1026.jpg
Visningar:	11
Storlek:	50,1 KB
Id:	438513

    Bilderna är tyvärr uppochnervända...
    Senast redigerat av krutow den 2017-08-10 klockan 12:27.

  19. #19
    Medlem krutows avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Örebro
    Hoj
    2001 Suzuki GSX 750 R
    Inlägg
    103
    En positiv uppdatering
    Efter att ha satt i rak kopplingspinne (clutch push rod) håller det tätt

    Kan även nämna att jag hade ca 3dl för mycket olja i hojen...
    Det kan nog ha försämrat saken..

    Vissa (jag) trodde att för mycket olja inte är skadligt, att bara för LITE är av ondo.
    Tydligen så är det ej nyttigt att ha i för mycket...

    Så nu är jag noga vid oljebyten att ha exakt rätt mängd
    Ja ja, man lär så länge man lever

    Tack för tips
    Är fortfarande nyfiken på om någon bytt packningen utan att klyva motorn, det ska gå enl många Suzuki verstäder.
    Senast redigerat av krutow den 2017-08-10 klockan 12:29.

  20. #20
    ----:)---- He riks avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    rd 500-84 R6-08 DR350-95
    Inlägg
    5 511
    Inte bytt tätningen du har på just den platsen men en massa andra likadana tätningar på andra hojar/ställen och det är inga problem.
    I med en skruvmejsel eller liknande och bryt bort den gamla sen tar du en hylsa i samma storlek som din tätning och knackar in den nya.

    Bytt bla. vevhustätningen på min rd på det sättet, även drevaxeltätningen på lite olika crossar och växelhustätningen på min utombordare, inga problem bara vara noggrann.
    Den som dör med pengar kvar har levt ett misslyckat liv.

    Om man bränner sitt ljus i bägge ändar ser man tydligt vart man är på väg.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här