Skaffa KTM EXC 125?

ludlew

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Gilera SMT 04
Jag har redan fyllt 16 och funderar på att skaffa a1 körkort om ett tag, jag har redan en moped med am körkort. Jag antar att det underlättar lite att ha kört moped när man ska ta mc kort.

Jag är just nu insnöad på att skaffa en KTM EXC 125 och jag vet att det är en jävla massa arbete och pengar som man måste spendera men jag är beredd på att offra det för att ha jävligt roligt. Jag tänkte skaffa en lite dyrare begagnad och sedan SM kitta den, är det då säkert och värt att köpa lite billigare ekerfälgar från ebay eller ska man ha typ warp9? På ebay kan man ju hitta fälgar för ca 500 $ och då får man båda, att skaffa dyrare blir väll runt 1200 $.

Jag hade tänkt nöjesköra mest men även transportera mig till och från skolan och kanske till gymmet efter skolan vilket kanske blir 45 min-1 timma varje dag. Hur ofta behöver jag byta olja, filter och cylinder/kolv. Jag har ju moped är relativt fan vid att mecka och jag gillar det också. Behöver man byta hela cylindern toplock mm eller räcker det med packningar och kolv? Har läst att det finns permanenta dyrare filter som man bara kan tvätta istället, stämmer det? Tänkte montera en timräknare för att hålla reda på när jag behöver byta.

Jag har även tänkt på en Yamaha wr125 sm varianten, som jag har förstått så är det lättare att sköta om den, man behöver inte byta olja, filter eller kolv lika ofta. Wr125an kanske är bättre för en 16 åring med begränsad inkomst men jag vill ha en hög tophastighet och mycket kraft, jag vill kunna ha riktigt jävla kul när jag kör. Jag vill absolut inte skaffa en 125 duke eller någon sporthoj utan det ska vara en supermoto eller motard.

Vad tycker ni angående att skaffa en ktm eller yamaha?

Skulle vara tacksam för alla svar!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Yamaha wr125x är fyrtaktare och du kommer inte behöva bry dig om kolvbyten öht, såvida du inte tänkt köra ett par tusen mil om året.
Om du lämnar in hojen när det är dags för service (var 600e mil) så behöver du inte göra ett skit själv, bara tuta och köra.
Jag diggade min, första hojen jag ägde.
Men har man väl testat en tvåtaktare så kommer man inte vilja sätta sig bakom styret på sin trötta fyrtaktare igen :fakta
En exc har ju trots allt lite mer än dubbla effekten, och är mycket lättare och smidigare.

En exc är en annan historia, som någon annan med erfarenhet av hojen får dra.

Sent from my E5823 using Tapatalk
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top