Transportgate, har folk nu förstått vad som hänt?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Transportstyrelsens generaldirektör med ledning gör medvetet lagbrott.

En ofattbart stor mängd data ligger öppen, med diverse känslig info om skyddade identiteter, broklassningar, kommunikationssystem....

Folk som nu har tillgång till det är exempelvis som av en händelse fd. Serbisk officer (Fuck logic right).

Sossarna skickar fram Ynkeman (som nu nått peak svammel)

Den såkallade alliansen är knappast annat än allierad med Sossarna. Framförallt Centerpartiet som " inte vill skapa nån kris utan satsar på valet 2018 ".
-Vill inte pissa på er bankett Annie, men ni kommer se valet från läktarplats. På sin höjd.

Statsministern har semester.



------

På allvar, sossarna är inte fähiga nog att leda ett land, eller ens en kommun.
Problemet är, vem är det idag?

Nu har snart oppositionen haft alla och de bästa chanserna i världen att ta ansvar. Men som dumkosssan Annie och gaphalsen Jan, tro sig vara listiga och istället fjäska för S i nån form av förhoppning att få sitta kring bordet nästa period... jotack, era löss.
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Sanningen är väl att det finns flera departement som inte har koll på verksamheten.
Allra minst våra politiker.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Men är inte allt det här invandrarnas fel...?
:crash


Mera seriöst
Felet är nog snarare att man har haft en för stor besparingsiver och IBM har haft bra säljare som sålt in att de kan sköta allt i det magiska "Molnet".
Sen har de i vanlig regi lagt på kostnader när någon nämnt att det måste vara säkerhetsklassad svensk personal och då har Transportstyrelsen själv lobbat för att hålla priset nere.
(Intressant fotnot är att IBM i dagsläget redan har säkerhetsklassad svensk personal i Sverige. Men dessa jobbar inte för serbisk minimilön)
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Men är inte allt det här invandrarnas fel...?
:crash

Nä men på grund av politiker, kassa i episka proportioner under årtionden som släppt fram feministfi**or & vänstertroll som lyckats nästla sig in över allt, sitter vi i sitsen med galloperande invandring.
Funnes det stake i politikerna skulle dom kunnat sätta stopp för den orimliga invandringen för länge sedan.
Då kanske det hade funnits pengar så inte transportstyrelsen hade behövt outsourca driften till lägsta bud.
Kanske funnits pengar att höja löner till polisen, sjukskötersor mfl också!?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Nä men på grund av politiker, kassa i episka proportioner under årtionden som släppt fram feministfi**or & vänstertroll som lyckats nästla sig in över allt, sitter vi i sitsen med galloperande invandring.
Funnes det stake i politikerna skulle dom kunnat sätta stopp för den orimliga invandringen för länge sedan.
Då kanske det hade funnits pengar så inte transportstyrelsen hade behövt outsourca driften till lägsta bud.
Kanske funnits pengar att höja löner till polisen, sjukskötersor mfl också!?
Du får nog gräva lite djupare i dina egna teorier där då de två sakerna inte har med varandra att göra.
(Ännu, skall väl tilläggas. Eventuell kostnad för ökad invandring kommer ju först om 5-10 år och sköter vi det hela rätt så kan en befolkningsökning snarare ge ett överskott till statens finanser än ett underskott.)
Besparingar har skett sista 15-20 åren och det mesta har sin början i att olika delar av samhället förväntas göra vinst på sin verksamhet. Allt skall slimmas och bantas ned för att kunna garantera ett överskottsmål inom verksamheten.
T.ex. Sjukhus och skolor förväntas göra vinst. Personer ses som handelsvaror, vilket leder väldigt konstiga prioriteringar.
Osv.... Men det är en helt annan diskussion än vad Transportstyrelsen gjort iom outsourcingen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
" Jag trodde man fick göra så " var ju den snyggaste ursäkten.

Extra snyggt när hon blev förvånad att hon inte hade mandatet att bestämma att lagarna för vad hon gjorde inte gällde.
Dags att gå loss med stora yxan i personalleden nu, eftersom att det mest bara är gamla avdankade politiker som inte dög som politiker som sitter på posterna av någon som helst vikt i alla myndigheter och departement, dvs de absolut sämst tänkbara för att styra en organisation på ett vettigt sätt.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
En dagsböter på totalt 70.000 kr har delats ut till en individ som motsvarar en halv månadslön för henne.
Tycker ni verkligen det behövs dela ut mer straff eller tjata om detta lilla snedsteg efter det? :tungan ;)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
qWSqrbF.png


:mattias
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
! Transportstyrel-gate verkar ha läckt info om/ur sTESTA, secure Trans European Services for Telematics between Administrations.

Sossarnas fummel/mörkningsförsök verkar nu logga på EU-nivå.

Shit pommes...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hela saken är ju bortom vad man finner ord för.

Men jag skulle gärna ha varit en fluga på tapeten och lyssnat på hur de resonerade och kom fram till dessa beslut. Tänk er själva.
- Chefen, dom ringde just från säpo och sa att det här var olagligt?
- Sluta fåna dig nu, vet du hur mycket pengar vi sparar? Det räddar hela årets budget!
- Men vår utredare Kalle säger..
- Tyst med dig, det är snart löneförhandling!
- Ok, det var alltså IBM jag skulle ringa?
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
! Transportstyrel-gate verkar ha läckt info om/ur sTESTA, secure Trans European Services for Telematics between Administrations.

Sossarnas fummel/mörkningsförsök verkar nu logga på EU-nivå.

Shit pommes...

Jag har svårigheter att följa svensk nyhetsrapportering annan än webbaserade dagstidningar där jag befinner mig nu.
Var kan jag läsa in mig på vad som egentligen har hänt och vad som har läckt?

Uppdatera gärna en svensk sjöman på Stilla Havet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Den här artikeln är lite intressant:
http://www.expressen.se/nyheter/avsteg-fran-lagen-ar-rutin-hos-transportstyrelsen/

"Den förre generaldirektören Staffan Widlert har i Säpoförhör i april 2016 berättat om sin bild av organisationen. Att "den i vissa delar levt kvar i en gammal tradition att man kunde lösa mycket genom att göra avsteg". Han minns att "det var många frågor om avsteg i samband med upphandlingar och att det gjordes direkt otillåtna upphandlingar". "

"Även den så kallade projektägaren för systembytet förhördes av Säpo, i mars 2016, och berättade vad så kallade avsteg innebar."Avsteget innebär att man inte skulle följa de riktlinjer man normalt har att inte släppa in personer som inte är kontrollerade", sa han.
Vid minst ett tillfälle fick projektägaren från sin chef veta att "det hela var förankrat hos generaldirektören och det var klart att köra på utan att avsteget var underskrivet". Chefen ska ha sagt "att eftersom generaldirektören var på semester kunde det administrativa skötas senare".
"

Alltså var det standar under längre tid att göra avsteg från lagarna om situationen krävde det...
:glömdet
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag har svårigheter att följa svensk nyhetsrapportering annan än webbaserade dagstidningar där jag befinner mig nu.
Var kan jag läsa in mig på vad som egentligen har hänt och vad som har läckt?

Uppdatera gärna en svensk sjöman på Stilla Havet.
Transportstyrelsen outsourcade sina IT-tjänster till IBM för att spara pengar, IBM lade dessa i Östeuropa. Detta var en hel del mycket omfattande databaser. Vissa sekretessbelagda eller som innehöll delvis sekretessbelagda uppgifter. Sånt man inte vill att främmande makt ska kunna lägga tassarna på.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Transportstyrelsens_IT-upphandling
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag har svårigheter att följa svensk nyhetsrapportering annan än webbaserade dagstidningar där jag befinner mig nu.
Var kan jag läsa in mig på vad som egentligen har hänt och vad som har läckt?

Uppdatera gärna en svensk sjöman på Stilla Havet.

Vad som hänt; en GD, en styrelse och ett antal tjänstemän begår medvetet lagbrott.

(Åtminstone) ett regeringsparti informeras. För 18mån sen...

Läckan består i att hemlig information inte längre kan klassas som hemlig, utan röjd.

Röjd är information där man inte längre har grepp om vem som kan läsa, avbilda, eller på annat sätt ta del av innehållet.
I detta fallet är det en rad oklassade anställda vid ett utländskt företag som haft full access.

Exakta innehållet i Transportstyrelsens nätverk är såpas omfattande att listan kan göras lång. Men allt från personuppgifter, behörigheter/certifikat på enskilda individer, strukturell uppbyggnad sv hamnar, flygplatser och järnvägar... mm mm. Därtill har detta nätverk kopplingar till andra myndigheters nätverk..

Regeringen tiger, en del S-trogna försöker släta över. Mest matnyttigt hittar du på DN.se och nyheteridag (där finns delar avFUP mm). Twitter är en bra källa med..

GDn, tillsattes inte på kompetens (ja det fattar vem som helst att kan man sin tjänst håller man inte på och dribblar med säkerheten) men var iaf "första kvinnliga GDn på Transportstyrelsen". Nåväl..
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Hörde Stefan L nyss på radio.
Han är inte klok den karln.
In i fängelse med han å resten av gänget:mad:
 
Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Sammanfattning av presskonferensen
Vi har varit naiva, olika inblandade, främst (S)-politiker har känt till detta i mellan 6 månader och 18 månader, men har självklart inte försökt mörka eller gjort något fel, allt är någon annans fel, antagligen Alliansens. Haveriet är hemskt, lagar har brutits, och det var medvetet men inte av elaka tankar och ingen skada skedd, inga nämnvärda straff utdelade, förutom eventuellt den kvinna som kommer offras för att behålla han själv, Ygeman, Hultqvist m.fl. vid makten... Löfven avslutar med att säga ”Jag har förtroende för alla statsråd”...

Typ... ungefär så lät det...

Resultatet är att det blir inga som helst politiska konsekvenser till följd av det omfattande lagbrotten som rör skyddsvärd information om rikets säkerhet.







Helt jävla otroligt, vilken pinsam presskonferens :huvet
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top